Niewątpliwie gwiazdą okładki aktualnego numeru tygodnika MOTOR jest Jeep Avenger, auto produkowane przez koncern Stellantis. Ale pierwsza strona pisma przynosi nam także nieduże fotki Peugeotów 308 i 2008, jest więc szansa, że będzie o czym czytać. Sprawdźmy to!
MOTOR nr 24 (3651) z 12.VI.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4 Picasso, DS5, Pluriel, DS 3, 1007, 208, 2008, 308, 3008, 508 RXH, e-208, e-2008, 5 EV, Austral, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Laguna, Master, Megane, Megane E-Tech Electric, Rafale, Rapid, Scenic, Trafic, Twingo, Vel Satis, Zoe, Bigster, Dokker, Duster, Logan, Sandero, Adam, Ampera, Astra, Combo, Corsa, Crossland, Grandland, Insignia, Karl, Meriva, Vivaro, Zafira
Tak się jakoś złożyło, że w ostatnich godzinach dwukrotnie pisaliśmy o Avengerze: najpierw zaprezentowaliśmy dossier tego modelu przygotowane przez polskiego importera, a potem poinformowaliśmy Was, że za kilka dni rozpoczną się Dni Otwarte w salonach Jeepa poświęcone temu modelowi. Jeśli więc ktoś jest zainteresowany i chciałby Avengera bliżej poznać, to powinien sprawdzić, gdzie jest najbliższy salon marki współtworzącej koncern Stellantis.
Na stronie 6. MOTOR przypomina w dziale W skrócie, że kilka dni temu minęło 50 lat od zmontowania w Bielsku-Białej pierwszego Fiata 126. Nieco niżej w tym samym dziale wspominają też o tym, że Stellantis będzie tworzył centra recyklingu pojazdów.
Kolejna strona przynosi tabelkę z liczbami rejestracji nowych aut dziesięciu najpopularniejszych w Polsce marek samochodowych. Wynika z niej, że Dacia w czasie pierwszych pięciu miesięcy 2023 roku zajęła ósme miejsce, a Renault zamknęło dziesiątkę.
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Mitsubishi Colta, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Dacię Bigster, Dacię Duster, Nissana Juke’a oraz Renault Captura i Renault Rafale.
Na stronach 8-9 MOTOR zamieścił analizę chińskiego rynku w I kwartale Br. Wspomniano tam Nissana Sylphy.
Jak wiecie, niedawno odbyła się prasowa premiera nowej, szóstej już generacji Renault Espace. Przeobraziła się ona w pełnoprawnego SUV-a, co nie wszystkim się podoba. Ja po tych jazdach uznałem, że to dobry samochód, chociaż dla fanów minivanów to generalnie jakaś porażka. Cóż znaczy przywiązanie do nazwy… Świat pędzie do przodu, nowych minivanów już prawie nikt nie chce, za to wciąż rośnie popyt na SUV-y. Czy może więc dziwić, że Renault poszło tą drogą?
MOTOR – na stronie 12. – też napisał parę słów na temat Nowego Espace. Redaktor Jurko, z którym jeździłem w Portugalii, stwierdził wprost, że nowe Espace jest dopracowane, przestronne (w I i II rzędzie siedzeń), znakomicie doświetlone (w wersjach ze szklanym dachem), a do tego oszczędne. Zespół napędowy wypada dobrze, ale pod względem dynamiki zachwytu w Autorze nie wzbudził, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Ostateczna nota, to cztery gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
W tekście pojawiło się – słuszne – odniesienie do Australa.
Jeśli bardziej kręcą Was mniejsze auta, w dodatku już dostępne na polskim rynku, to może zainteresuje Was test elektrycznego Jeepa Avengera zamieszczony na stronach 14-17. To auto bazuje na tej samej modułowej platformie, na której powstają już inne modele Stellantis – DS 3 Crossback (w zasadzie już nie Crossback, ale MOTOR chyba specjalnie podkreślił, że chodzi o crossovera), czy Peugeoty 208 i e-208. W tekście wspomniano też Jeepa Cherokee.
Wśród rywali pokazano Peugeota e-2008 oraz Renault Megane E-Tech Electric, a samego Jeepa oceniono całkiem dobrze: plusy przeważają nad minusami. Wśród wad pojawiły się zarzuty dotyczące słabej przestronności na kanapie, brak trybu jazdy z „jednym pedałem”, znieczulony układ kierowniczy oraz wysoka cena.
Na stronach 30-33 MOTOR opublikował raport ADAC z bieżącego roku. Jakie interesujące nas auta w nim wspomniano? Otóż pojawiły się:
– Citroëny C3, Berlingo
– Peugeoty 208, 2008, 308, 3008
– Renault Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Master, Megane, Rapid, Scenic, Trafic, Twingo, Zoe
– Dacie Dokker, Duster, Logan, Sandero
– Ople Adam, Astra, Combo, Corsa, Crossland, Grandland, Insignia, Karl, Meriva, Vivaro, Zafira
– Nissany Micra, Qashqai
– Fiaty 500, Panda, Tipo, Ducato
– Mitsubishi ASX, Eclipse Cross, Outlander, SpaceStar
Zastanawiający jest brak w zestawieniu wielu francuskich modeli, szczególnie w segmencie D oraz w klasie minivanów. Zadziwiające z kolei są bardzo słabe wyniki Toyot C-HR i Rav4, Corolla i Yaris również wypadają średnio…
W dziale Używane na stronie 36. MOTOR odpowiada na dwa pytania swoich czytelników. Pierwsze, to porada w zakresie zakupu hybrydy plug-in lub auta elektrycznego. MOTOR poleca Nissana Leafa. Drugie pytanie dotyczy systemu 4Control, a odpowiedź zilustrowano zdjęciem Renault Laguny III.
Na kolejnej stronie MOTOR wyjaśnia, że nie każdy silnik 1.4 Turbo montowany przez Opla nadaje się do zagazowania.
Wśród „samochodowych niewypałów” opisanych na stronach 38-41 znalazły się także interesujące nas auta. To Citroën Pluriel, Citroën DS5 (przy okazji wspomniano C4 Picasso, który ma z DS5 wspólne niektóre części), Lancię Thesis, Peugeot 508 RXH, Peugeot 1007, Renault Scenic RX4, Renault Vel Satis oraz Ople Meriva B i Ampera.
MOTOR dokonał ciekawego porównania w gamie używanych Peugeotów. Zestawił ze sobą – na stronach 42-45 – modele 308 II generacji i 2008 w pierwszej odsłonie. Oba modele zadebiutowały w tym samym roku (już 10 lat temu!) i mają podobne gamy silnikowe. Co więc wybrać?
MOTOR po wnikliwej analizie na kilku płaszczyznach wskazał na auto kompaktowe. Lepiej wypada pod względem wyposażenia i wersji, pod względem jednostek napędowych, 308-ka jest też nieco przestronniejsza i ma lepszą ofertę rynkową. Za to 2008 okazuje się trochę mniej usterkowe. Generalnie jednak różnice w każdej z kategorii są jednopunktowe, więc to auta na podobnym poziomie.
W dziale MOTOR Retro pojawiły się wzmianki o Fiatach 126p i 125.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze