Mamy środę, a to dobry moment na drugi w tym tygodniu stronniczy przegląd prasy. Tym razem kolej na MOTOR. A na jego okładce dwa auta francuskie: Peugeot 308 i Renault Scenic. Ten pierwszy w starciu z trzema innymi kompaktami – Kią Ceed, Mazdą 3 i Oplem Astrą. I coś mi mówi, że tradycyjnie wyląduje na końcu zestawienia.
MOTOR nr 26 (3392) z 25.VI.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Picasso, C5, 3 Crossback, 207, 208, 307, 308, 3008, 407, 508, 5008, Clio, Espace, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, A110, SUV, Duster, Sandero
Pierwsza wzmianka o francuskiej motoryzacji pojawia się już na stronie 4. w wynikach sondy na temat hot hatchów. Renault Clio R.S. ocenione przed tygodniem jako jedno z dwóch najgorszych aut czytelnicy tygodnika MOTOR ustawili na drugiej pozycji. Wyżej ustawiono tylko Toyotę, mocno limitowaną i realnie niedostępną na rynku pierwotnym.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 10. natrafić można na wzmianki o Dacii Sandero, Peugeocie 208, Renault Clio i DS 3 Crossbacku.
Krótka wzmianka o jazdach testowych poliftingowego Kadjara pojawiła się w dolnej części strony 11.
O potencjalnym SUV-ie marki Alpine pisze MOTOR na stronie 15. Pokazuje też jego wizualizację czerpiącą z Alpine A110, również pokazanego w tym miejscu. Obok zademonstrowano też przykłady aut, które z innych wersji nadwoziowych zmieniły się w SUV-y (bądź crossovery). Wśród nich Renault Espace i Scenic oraz Peugeoty 3008 (tylko wzmiankowany) i 5008.
Cztery kompakty, których porównanie zapowiedziano na okładce, opisano na stronach 18-23. Auta napędzane były silnikami benzynowymi o mocach rzędu 120-150 KM. Wprawdzie trochę mnie dziwi fakt, iż Astrę wybrano w wersji 150-konnej, skoro jest dostępna 125-konna, ale niech tam. Tyle, że wówczas najsłabszy mocowo silnik dzieliłoby od najmocniejszego tylko 20 KM, a teraz jest to 30 KM.
Ale to jest pikuś przy tym, co dzieje się dalej. Jak jeszcze jestem w stanie zrozumieć konserwatywne podejście i czarną rozpacz związaną z obsługą wentylacji i komputera (przy okazji – jakiego komputera???) poprzez centralny ekran, tak zarzut dotyczący przeciętnej jakości jest chory! Oczywiście nie podoba się Panom dziennikarzom pozycja na fotelach, które same w sobie są przyzwoite i mają duży zakres regulacji. Brakuje im stabilnego miejsca na kubki i haczyków na torby w bagażniku, przeszkadza próg ładunkowy i 455-kilogramowa ładowność. U rywali znaleźli nawet 610 kg. Ale pamiętam, że motogazetki lubiły mocno uszczuplać faktyczną ładowność Peugeotów. Czy podobnie nie stało się i tym razem?…
Pochwalono silnik za oszczędność, ale skrytykowano za dźwięk podczas przyspieszania. Nie spodobała się – też tradycyjnie – „luźna” praca lewarka skrzyni biegów. Doszukano się też hałasującego tylnego zawieszenia, dużych przechyłów w zakrętach i niekomunikatywnego układu kierowniczego. Do tego doszło rzekomo zbyt agresywne w reakcjach ESP.
Czy w tej sytuacji można się dziwić, że i w tabelce z punktami mizeria przy Peugeocie? Francuskie auto uzbierało 190 punktów przegrywając o cztery oczka z Mazdą, o siedem z Oplem i o czternaście z Kią.
W dziale Laboratorium (strona 30.) pochwalono Peugeota 5008 za wielofunkcyjną podłogę bagażnika, którą można przykryć burtę i usiąść na czystym elemencie.
MOTOR postanowił sprawdzić, czy komputery pokładowe mówią prawdę. Pod lupę wzięto dane dotyczące zużycia paliwa. Wśród kilkunastu aut pojawiły się też modele marek francuskich. To Citroën Grand C4 Picasso, Citroën C5, Peugeot 508, Renault Laguna i Renault Megane. Poza tym ostatnim wszystkie lekko przekłamują – tak do 7%. Szczegółów szukajcie na stronach 34-37.
O trwałość silnika 0.9 TCe pyta czytelnik tygodnika. MOTOR odpowiada, że na razie nie słychać o jakichkolwiek problemach z ta jednostką, poza może słabowitością w większych autach.
MOTOR pokusił się w tym tygodniu o zestawienie najlepszych wersji silnikowych stu różnych modeli dostępnych na rynku wtórnym. Znajdziecie je na stronach 50-53. W tabelkach pojawiły się Citroëny C3, C4, C4 Picasso i C5, Dacia Duster, Peugeoty 207, 208, 307, 308, 407 i 508 oraz Renault Clio, Espace, Laguna, Megane i Scenic.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze