Już czwartek, czas więc najwyższy na przegląd tygodników motoryzacyjnych. Na początek MOTOR, który okładką razi mój wzrok w mało przyjemny sposób zdjęciami Škody Superb i Volkswagena Passata. Jedynym autem na okładce interesującym nas na Francuskie.pl jest Opel Grandland X, który stanął w szranki z Mercedesem GLA i Volkswagenem Tiguanem. Już wiecie, kto przegrał, prawda?
MOTOR nr 28 (3551) z 12.VII.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, 9 Crossback, 208, 208 PSE, 2008, 3008, Captur, Clio, Megane, R4, SUV Alpine, Bigster, Astra, Corsa, Grandland X, Mokka
O niewielkim modelu Jeepa MOTOR pisze na stronach 4-5 wspominając przy tym, że to owoc współpracy między FCA i PSA, a konkretniej koncerny Stellantis. W opisywanym modelu francuskie będą platforma i silniki. W tekście przypomniano też o współpracy Jeepa z Renault, jaka miała miejsce w latach 1979-1987.
Na stronie 6. pojawiła się wzmianka o planowanym wskrzeszeniu Renault 4. Takie auto może powstać już za dwa lata.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 7. wymieniono m.in. Peugeota 208 PSE, Opla Astrę, SUV-a Alpine, Dacię Bigster, DS 9 Crossbacka, Peugeota 3008 oraz Renault Kadjara.
Renault Captura wspomniano w roli potencjalnego rywala dla Toyoty Yaris Cross (strona 8.).
Z zestawienia wyników europejskiej sprzedaży nowych aut zamieszczonego na stronie 9. wynika, że Peugeot 208 stracił prymat na Starym Kontynencie i zajmuje drugą pozycję. Czwarty jest Peugeot 2008, piąte Renault Clio, szósty Opel Corsa, a dziewiąty Citroën C3.
Wspomniany na wstępie test porównawczy trzech kompaktowych SUV-ów trafił na strony 14-19. Porównano samochody napędzane silnikami hybrydowymi o mocach z przedziału 218-245 KM. Silniki spalinowe w tych modelach mają pojemność od 1.3 do 1.6, przy czym jednostka o największej pojemności skokowej pracuje pod maską Opla, a najmniejsza – w Mercedesie. To auto z gwiazdą oferuje też najniższą moc systemową.
Grandland X w teście, to dotychczasowa wersja, a więc sprzed liftingu, który dał modelowi „twarz” Opel Vizor. Akumulator trakcyjny w Oplu ma 13,2 kWh pojemności i plasuje się pomiędzy rywalami. Zawieszenie Grandlanda X zapewnia dużo komfortu i pracuje cicho, ale za to skrytykowano układ kierowniczy i przechyły nadwozia. Z drugiej strony piszą, że Opel jest stabilny pewnie pokonuje ciasne łuki. Skrytykowano też wygląd map, ale przezornie nie pokazano, jak się one prezentują u rywali.
Tak, jak podejrzewałem – Opel przegrał porównanie. Mercedesowi ustąpił nieznacznie (209* ws 213 punktów), ale Volkswagen wręcz zdeklasował rywali zdobywając 223 oczka. Stało się to częściowo w sposób dla mnie niezrozumiały. Popatrzmy na moce silników:
– Mercedes: 160 KM (benzynowy) + 102 KM (elektryczny) = 218 KM mocy systemowej;
– Opel: 180 KM (benzynowy) + 110 KM (elektryczny) = 224 KM mocy systemowej;
– Volkswagen: 150 KM (benzynowy) + 115 KM (elektryczny) = 245 KM mocy systemowej.
Najsłabszy benzyniak w stawce i tylko minimalnie mocniejszy elektryk sprawiają, że moc systemowa Volkswagena nagle wystrzeliła w górę, a u rywali jest na zwykłym poziomie. Jak oni to liczą? Jakim cudem ważący tylko o 1 kg więcej Tiguan nagle przyspiesza do setki o niemal 1,5 sekundy szybciej od Opla? OK, to może być kwestia przełożeń, ale zaskakujące, że zawsze odbywa się to w tę samą stronę… Za to hamulce Volkswagen ma wyraźnie gorsze, niż rywale, ale traci tu zaskakująco mało punktów.
Opla skrytykowano także za przestronność, wykończenie i ergonomię, wyciszenie, multimedia i obsługę, osiągi, prowadzenie, układ kierowniczy, cenę zakupu (jest dość drogo, ale wyposażeniem Opel króluje) oraz wyposażenie dodatkowe.
Brak obiektywizmu bije też z artykułu poświęconego finansowaniu zakupu samochodów (strony 22-25). Przykładowe kalkulacje przedstawiono wyłącznie dla Škody i Audi, a więc marek koncernu VAG, choć nazwy programów wymieniono różne, także te związane z Citroënem, Oplem i Peugeotem.
Analiza rynku aut używanych na przykładzie informacji z AAA Auto zamieszczona na stronach 40-41 zawiera wzmianki o Renault Clio i Renault Megane.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze