Maleńkie zdjęcia Citroëna Berlingo, Peugeota 508 RXH oraz nieco większe Renault Kadjara można wypatrzeć na okładce aktualnego numeru tygodnika MOTOR. Czy to oznacza, że warto wydać nieco ponad 2 złote i kupić to pismo? Nie sądzimy po pozorach, dlatego zapraszamy Was do stronniczego przeglądu prasy, drugiego w tym tygodniu.
MOTOR nr 34 (3452) z 19.VIII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Aircross, DS, 7 Crossback, 207, 208, 2008, 308, 3008, 508, Captur, Clio, Kadjar, Logan, Megane, Scenic, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Astra, Corsa, Crossland X, Mokka X
Redaktor Burmajster we „wstępniaku” nie wspomina żadnej konkretnej marki, ale tłumaczy z grubsza, o co chodzi z utratą wartości. Pisze m.in. o tym, że niektóre marki w zasadzie opierają całe strategie sprzedaży na stałych promocjach i rabatach. Nie wskazuje, czy to dobrze, czy źle, ale pamiętam, jak motogazetki krytykowały za taką politykę Citroëna twierdząc, że to właśnie wpływa na niskie wartości rezydualne francuskiej marki. Dziś Citroën takiej strategii już nie stosuje. A przecież realne procentowe spadki wartości były wówczas niskie – gdyby liczyć, jak to dziś Pan Redaktor pisze – od wartości transakcyjnej, a nie cennikowej. Wówczas jednak ceny z rynku wtórnego przyrównywano z cennikowymi. Tak więc motogazetki piszą tak, jak im wygodnie, a nie, jak obiektywnie…
Renault, Dacię, Logana i Alians Renault-Nissan-Mitsubishi wspomina MOTOR w odpowiedzi na list czytelnika pytającego o markę Datsun (strona 4.).
W artykule poświęconym koreańskiej marce Genesis (strony 6-9) znalazła się apla, w której wymieniono modele, które stały się markami, a wśród nich – DS Automobiles. Pokazano przy tym Citroëna DS. i DS 7 Crossbacka.
Na stronie 10. znajdziecie dział Przyszłe premiery. Wspomniano w nim Dacię Sandero oraz Opla Mokkę X. Znalazły się tam też wzmianki o liftingu Insigni.
Na stronach 10-11 MOTOR wymienił najczęściej kupowane auta Europy, w tym pierwszą piątkę w wielu krajach oraz pierwszą pięćdziesiątkę na kontynencie. W tej drugiej grupie auta nas szczególnie interesujące znajdują się na miejscach:
2. Renault Clio
7. Peugeot 208
8. Opel Corsa
9. Dacia Sandero
10. Renault Captur
12. Citroën C3
14. Dacia Duster
17. Peugeot 3008
21. Peugeot 2008
24. Peugeot 308
28. Opel Astra
29. Renault Megane
32. Citroën C3 Aircross
36. Opel Crossland X
40. Renault Kadjar
48. Opel Mokka X
Tak ukochana w Polsce flotowej Škoda ma swój najlepiej sprzedający się model (Octvia) na miejscu 11., a drugi (Fabia) na 22. Volkswagen Passat zajmuje dopiero 33. miejsce! Škoda Karoq uplasowała się w połowie piątej dziesiątki, a Kodiaq nie załapał się do zestawienia!
A teraz podział na kraje. Gdzie interesujące nas samochody zakwalifikowały się do pierwszej piątki? W Belgii Clio jest na miejscu pierwszym, Captur na czwartym, a Scenic na piątym. We Francji cała piątka jest francuska, a kolejność, to Clio, 208, C3, 3008 i Captur. W Grecji 208-ka jest na pozycji piątej. Pozycję wicelidera rynku hiszpańskiego zajmuje Dacia Sandero, na miejscu czwartym jest Clio, a piątkę zamyka C3. W sąsiedniej Portugalii liderem jest Clio, za nim Captur, czwarte miejsce należy do 208-ki, a piątkę zamyka C3. C3, które w Danii jest wiceliderem rynku i wyprzedza 208-kę, a piątkę zamyka Clio. Dwa pierwsze miejsca w Rosjo należą do Ład. Granty i Vesty, a Łada jest zależna od Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Clio prowadzi w Słowenii, co nie dziwi, bo tam (też) jest produkowane. Na trzecim miejscu mamy tam Sandero, które wygrało z Capturem. W Estonii na piątym miejscu sklasyfikowano Citroëna Berlingo. W Rumunii cztery pierwsze miejsca należą do Grupy Renault w kolejności: Logan, Duster, Sandero i Clio. Duster jest czwarty w sąsiednich Węgrzech, piąty na Słowacji i trzeci w Polsce! We Włoszech na trzeciej pozycji jest Clio, na czwartej Duster, a piątkę zamyka Citroën C3.
MOTOR przyznaje też, że najwięcej aut sprzedaje w Europie Volkswagen, ale kolejne miejsca zajmują Renault i Peugeot. Dacia może się pochwalić czwartym największym wzrostem sprzedaży (+10,1%), a Citroën piątym (+6,5%). Podkreślam to dla tych malkontentów, którzy twierdzą, że gama Citroëna nie istnieje, a samochody się nie sprzedają. Europa wie lepiej od Was ;-)
O Dacii Lodgy z nowymi w jej gamie silnikami 1.1 MOTOR wspomina w dziale Motorynek na stronie 13. Niżej znajdziecie też podstawowe ceny Nowego Peugeota 208 w Polsce.
Silnik 1.3 TCe, o którym mowa w przypadku Lodgy, w Kadjarze ma większą moc. SUV-a napędza odmiana 140-konna. Takie auto porównano z Suzuki SX4. Japoński model ma napęd na cztery koła, Kadjar tylko na przednie, bo 4×4 występuje w nim wyłącznie z dieslem. Za to cenowo są to porównywalne samochody. Gabarytami już niekoniecznie – Kadjar jest o 5 cm szerszy i o aż 19 cm dłuższy, ma też o 5 cm większy rozstaw osi. Trochę słabo, że nie wybrano do porównania Suzuki z napędem na przód – są takie wersje.
Ale i bez tego Renault Kadjar okazał się zwycięzcą. Jest wyraźnie przestronniejszym samochodem, lepiej wyciszonym i ma większy bagażnik. Jego silnik uznano za lepszy, ale skrzynię biegów – już nie. Kadjar okazał się też nieco oszczędniejszym samochodem, a do tego zapewnia lepszy komfort. Ma lepsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i kosztuje – po doposażeniu – nieco mniej. Można też zamówić więcej elementów dodatkowych, choć wyposażenie standardowe porównywanych wersji wypadło na korzyść japońskiego auta.
Ostatecznie Kadjar uzbierał 190 punktów (na 300 możliwych), a Suzuki tylko 182.
O tym, które marki samochodowe tracą w Polsce najmniej, które najwięcej i trochę na temat, dlaczego tak się dzieje, MOTOR pisze na stronach 32-35. Nieźle wypada Nissan (-47,4%), ale taki ukochany w Polsce Volkschaden (Volkswagen) zamyka pierwszą dziesiątkę (-49,7%). To niewiele lepiej od Renault (-50,3%) przy znacznie niższych cenach francuskiej marki, więc kwotowo na przeciętnym Volkswagenie straci się dużo więcej. Pamiętajcie – zarabiamy w złotówkach, a nie w procentach!
Opel traci 49,8% i zajmuje miejsce jedenaste, przed dwunastym (ex aequo z Fordem) wspomnianym Renault. A jak z innymi markami PSA i Dacią? Peugeot jest na 20. pozycji z utratą na poziomie 53,9%, a to tyle, co Volvo. Dacia została sklasyfikowana na miejscu 22. (-54,8%), ale Duster sprawia, że ten wynik może wkrótce stać się nieaktualny. Citroëna z 55-procentową utratą wartości sklasyfikowano na miejscu 24, ale to lepiej od Seata, Alfy Romeo, Jaguara czy Jeepa. MOTOR twierdzi jednak, że dzieki najnowszym modelom grupy i Citroën wkrótce będzie pewnie tracił na wartości mniej, niż dotychczas.
O uterenowionych wersjach różnych aut używanych MOTOR pisze na stronach 42-. Wspomina tam także modele szczególnie nas interesujące: Peugeota 207 Outdoor, Dacię Sandero I Stepway, Renault Scenic’a XMOD, Peugeota 508 RXH oraz Citroëna Berlingo XTR. Uterenowione nie muszą w tym przypadku oznaczać napędzanych na cztery koła – czasem wystarczy zwiększony prześwit, albo off-roadowa stylistyka
W dziale MOTOR Retro przywołano numer sprzed 50 lat. Opisywano w nim Citroëna DS. i chwalono zastosowane w nim rozwiązania – szeroko otwierające się drzwi, schowki w desce rozdzielczej, hydropneumatyczne zawieszenie i możliwość jazdy na trzech kołach (w tym obu przednich). Wspomniano tez o zagłówkach stosowanych m.in. przez markę Peugeot.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze