Przynajmniej na okładce MOTOR jest lepszy od AUTO ŚWIATA jeśli chodzi o francuskie samochody – pokazał je dwa, a więc o dwa więcej, niż jego rywal na rynku prasowym. Zdjęcia są małe i niewiele wnoszą, ale jednak auta francuskie na tytułowej stronie tygodnika MOTOR są. To dwa SUV-y: Peugeot 5008 oraz Renault Kadjar.
MOTOR nr 34 (3296) z 22.VIII.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C6, C-Elysee, DS 3, DS 4, DS 5, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, 607, Expert, Partner, Traveller, Captur, Clio, Espace, Fluence, Kadjar, Kangoo, Megane, Scenic, Talisman, Vel Satis, A120, Vision, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Na stronach 6-11 MOTOR zapowiada „Jesienny deszcz nowości”. Dzieli je na kraje. Jak jednak można nowością nazwać Golfa, w którym zmieni się – delikatnie – wygląd świateł i zderzaków, co nawet sam MOTOR uznaje za drobiazg, czy nawet „opcjonalny ekran zastępujący wskaźniki”? Faktycznie – nowość niesamowita, rewolucja na rynku motoryzacyjnym wręcz. W sumie za największą nowość uznać należy silnik 1.5 TSI. Ale dla fotogazetek nowy kolor nadwozia w Grupie Volkswagena, to już niemal nowa generacja ;-)
Francja w tym artykule jest zepchnięta niemal na koniec – francuskie nowości oraz lifting rumuńskiej Dacii opisano dopiero na stronie 10. A nowości francuskie są niebagatelne – to całkiem nowy model Alpine A120 (pokazano Alpine Vision), zupełnie nowy Peugeot 5008 (który teraz będzie SUV-em; przy okazji wspomniano 3008-kę) oraz kompletnie nowy Citroën C3 Picasso, który teraz będzie crossoverem. Przy okazji tego ostatniego wspomniano też Peugeoty 2008 i 3008.
Lifting Dacii Logan i Sandero obejmie pasy przedni i tylny, mają się lekko zmienić także elementy deski rozdzielczej. Będzie najprawdopodobniej więcej zmian, niż w Golfie, choć o jednostkach silnikowych MOTOR nie pisze.
Renault i Dacię wspomniano na stronie 12. w materiale zatytułowanym „Ile zarabiają producenci aut”. Chodzi o procentowy zysk w cenie pojazdu. Poza japońskim Subaru sklasyfikowanym na czele, w pierwszej szóstce są aż trzy marki koncernu VAG – Porsche (na miejscu 2.), Škoda (na pozycji 5.) i Audi (na miejscu 6.). Renault nie jest aż tak pazerne (pozycja 14.), Dacia została sklasyfikowana na miejscu 18., a w rankingu nie pojawiła się żadna marka Grupy PSA. Ciekawe, dlaczego.
Francuskie samochody pojawiły się w artykule zamieszczonym na stronach 18-23 zatytułowanym „Ten sam silnik, różne samochody”. MOTOR pisze tam m.in. o jednostkach 1.5 dCi oraz 1.2 PureTech. Ten pierwszy montuje się głównie w samochodach Grupy Renault (wymieniono Renault Captura, Fluence, Kangoo, Megane, Scenic’a, Grand Scenic’a, Kadjara, Talismana oraz Dacie Duster i Lodgy, a to przecież nie wszystko), ale i w Nissanach, czy Mercedesach, ten drugi spotkacie tylko w Grupie PSA, ale w szerokiej gamie modeli (choć wspomniano tylko DS 3, 4 i 4 Crossback, Citroëny C4, C4 Picasso i Grand C4 Picasso oraz Peugeoty 2008, 308 i 3008).
W apli wspomniano też silniki 3.0 dCi spotykane m.in. w Renault Espace i Vel Satisie oraz 2.7 HDi montowany m.in. w Citroënie C6, czy Peugeocie 607.
Część artykułu poświęcona jednostce 1.5 dCi porównuje trzy auta „z różnych bajek”: Infiniti Q30, Mercedesa Citana Tourera oraz Renault Kadjara. Porównano m.in. przyspieszenia, zużycie paliwa, sposób rozwijania mocy, kulturę pracy, pracę przekładni (choć już w podtytule napisano, że są całkowicie odmienne) oraz głośność w kabinie. Wygrał SUV Infiniti (4 gwiazdki), na drugim miejscu (3,5 gwiazdki) uplasował się Renault Kadjar, a najmniej (3 gwiazdki) przyznano Citanowi. Konkluzja jest jednak pozytywna: „Silnik 1.5 dCi, mimo że niewielki, okazuje się naprawdę sprawnym źródłem napędu dla tych niemałych aut”.
Jednostkę 1.2 PureTech MOTOR opisał na stronach 22-23 przypominając, że to dwukrotny już zdobywca tytułu Silnik Roku w swojej kategorii pojemnościowej. Najgorzej oceniono ten motor w Citroënie – na 3,5 gwiazdki – na czym zaważyło stosunkowo słabe przyspieszenie (ale mowa o siedmioosobowym samochodzie!), i sposób rozwijania mocy. Za najgłośniejszy uznano ten motor w DS 3, który zajął pierwsze miejsce z dorobkiem 4,5 gwiazdki. Peugeot 308 SW otrzymał gwiazdki cztery utrzymując równy poziom we wszystkich ocenianych kategoriach. W Peugeocie największej krytyce poddano pracę skrzyni biegów.
Ale to nie wszystko – artykuł uzupełniono o jeszcze inne silniki stosowane w modelach różnych marek. Pojawiły się (na stronie 23.) jednostki 1.2 TCe (m.in. Renault Clio, Captur, Kangoo, Megane, Scenic, Grand Scenic, Kadjar, Dacie Dokker i Lodgy oraz parę Nissanów), 1.6 THP (m.in. Citroëny C4 Picasso, Grand C4 Picasso, DS 3, 4, 4 Crossback i 5, Peugeoty 208, 308 i 508, czy Mini) oraz 1.6 HDi (m.in. Citroëny C4, C4 Cactus, C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C4 Aircross, C-Elysee, Berlingo, Peugeoty 208, 2008, 308, 3008, 508, Partner, Traveller i Expert).
W porównaniu „skuteczności” nawigacji fabrycznej (na przykładzie Citroëna Grand C4 Picasso) i Google Maps bardziej funkcjonalna okazała się fabryczna, ale internetowa jest za to całkowicie darmowa i dlatego MOTOR wskazało rozwiązania jako „zdecydowanego zwycięzcę”. Cały ten materiał znajdziecie na stronach 28-30.
W materiale poświęconym różnego rodzaju zestawom naprawczym (strona 31.) wspomniano o czujnikach ciśnienia w oponach Renault Megane II.
Jestem zdania, co już kiedyś wyraziłem, że rządowy program rozdawnictwa pieniędzy nazywany oficjalnie programem 500+, nie jest czynnikiem ożywiającym rynek motoryzacyjny, ale MOTOR sugeruje inaczej. Tym razem zamieszcza – na stronach 34-38 – materiał z podpowiedziami, co można kupić za niewielkie pieniądze. Wśród propozycji znalazł się Renault Megane Scenic 1.9 DTi z 1999 roku wyceniany na 3.500 zł. Tak przy okazji – to tylko o 700 zł więcej, niż o trzy lata starszy Volkswagen Polo Classic 1.4! Nie rozumiem ludzi kupujących Volkswageny… Omawiany Megane Scenic ma przebieg przekraczający 300.000 km, ale jego historia jest udokumentowana, auto nie ma wyraźnych śladów zużycia, dysponuje za to sprawną klimatyzację i funkcjonalnym wnętrzem. Zresztą wspomniane Polo ma przebieg niewiele mniejszy – blisko 273.000 km, widoczne ślady zużycia i rdzewiejące błotniki.
Renault Megane MOTOR wspomniał w dziale Używane w artykule zatytułowanym „Wielkie zmiany w gustach Polaków” zamieszczonym na stronach 44-45.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze