„Motor” nr 36 (2881) z 01.IX.2008
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: 3,75 grosza (licząc bez dodatku)
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C1, C2, C5, 107, 205, 406, 407, Clio, Koleos, Laguna, Magnum, Megane, Safrane, Twingo, Logan, Sandero, sportowe
Już na okładce pojawiają się zdjęcia Dacii – Sandero porównano z Chevroletem Aveo, a dodatkowo pokazano Logana sprzed liftingu i obecnie produkowanego. Chyba czas zajrzeć do wnętrza numeru…
Druga strona okładki, to reklama Citroëna C5. To auto widać już wszędzie – na licznych billboardach (mnóstwo ich stoi już w północno-zachodniej Polsce, gdzie jeździliśmy niedawno testową Laguną), w prasie, telewizji, w Internecie. My także pisaliśmy już o szeroko zakrojonej akcji reklamowej.
Francuskie samochody pojawiły się w artykule zamieszczonym na stronach 8-9 poświęconym radiowozom (głównie nieoznakowanym), które mają na pokładzie wideorejestratory. Uważajcie więc na 10 Megane Sport (pisaliśmy o ich przekazaniu polskiej policji w styczniu br.), ale też na Citroëna C5 2.2 HDi i Renault Lagunę II 2.0 dCi. Obszerny materiał na temat francuskich samochodów w policji opublikowaliśmy niemal dwa lata temu.
Na stronie 12. znajdziecie krótką notatkę zilustrowaną niewielkim zdjęciem na temat nowego Safrane. Pisaliśmy na ten temat przed pięcioma dniami.
Na tej samej stronie pojawiły się jeszcze Citroëny C1, C2 i Peugeot 107. Wspomniano je w rankingu najbardziej ekologicznych aut seryjnych świata. C1 i 107 znajdują się na trzecim miejscu, zaś C2 na dziewiątym (acz z szóstym wynikiem). Trojaczki z Kolina napędzane są silnikiem 1.0, zaś w C2 pracował motor 1.1.
Również na stronie 12 pojawiła się notatka o przekazaniu przez Renault 16 ciągników siodłowych Magnum na potrzeby ING Renault F1 Team. Pisaliśmy o tym pod koniec sierpnia.
Strona 13. przyniosła artykuł o sierpniowych testach zderzeniowych EuroNCAP, gdzie bardzo dobrze wypadł Renault Koleos.
W centralnej części strony 14 znajdziecie krótki artykuł na temat Renault Twingo Sport. Autko napędzane jest 133-konnym silnikiem 1.6 bez turbosprężarki, co pozwala mu na rozpędzenie się do setki w 8,7 sekundy. Na niemieckich autostradach bądź zamkniętych torach można się rozpędzić tym niedużym, acz ciekawym samochodzikiem do prędkości 201 km/h. Auto było zapowiadane już pół roku temu i zgodnie z obietnicami właśnie trafia do sprzedaży.
Na stronie 15. natraficie na zapowiedź wprowadzenia do produkcji i sprzedaży – na razie na dwóch rynkach południowoamerykańskich – Dacii Sandero Stepway, czyli odmiany crossover. Pisaliśmy o tym ciekawym pomyśle niemal dwa tygodnie temu.
A klasyczne, pięcidrzwiowe Sandero pojawia się na stronach 16-19, gdzie wygrywa w porównawczym teście z Chevroletem Aveo. Oba auta wyposażone były w silniki benzynowe o mocy rzędu 85 KM. Test pochodzi z niemieckiego pisma „Auto Zeitung”. Dacia wygrywa przestronnością wnętrza (głównie nad tylną kanapą) i znacząco większym bagażnikiem (320 litrów w stosunku do 220 litrów w Aveo). Wyposażenie obu testowanych aut jest porównywalne, ale Dacia jest o jakieś 2 tys. zł tańsza.
Sandero skrytykowano za braki w ergonomii, ale moim zdaniem to przesada. Dacia, podobnie jak francuskie koncerny, idzie po prostu swoją drogą i każdy, kto znajdzie się w jej wnętrzu, na pewno szybko się w nim odnajdzie, jeśli tylko jeździł już samochodem francuskim.
Dacia ma też mniej skuteczne hamulce i niestety więcej pali. Sporo więcej. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Mamy nadzieję, że wkrótce Sandero trafi do naszej redakcji i poddane zostanie testom, które – jak wiecie – trudno uznać za mało wiarygodne w przypadku aut pozostających w kręgu naszego zainteresowania ;-)
Na stronie 25 „Motor” spróbował porównać starego Logana z jego wersją po liftingu. Chodzi tylko o design i szczerze powiem, że nie ze wszystkimi uwagami Redaktora Wojciechowskiego się zgadzam. Ba – w zasadzie z małą którą ;-) Ale że o gustach się nie dyskutuje, więc pozostawiam Wam sprawę do osobistej oceny.
Peugeot 205 i Renault Clio pojawiły się w artykule zamieszczonym na stronach 30-32. To poradnik dla kupujących pierwsze w życiu auto. Oba francuskie samochody otrzymały cztery na pięć możliwych gwiazdek. Peugeota „Motor” poświęca wprost uznając, że to wygodne i raczej bezproblemowe auto. Oczywiście nie mogłoby się obyć bez straszenia kosztami regeneracji, bądź wymiany tylnej belki, ale przecież wiadomo, że lepiej zapobiegać, niż leczyć i odpowiednio wcześniej wymieniać łożyska – problem belki wówczas nie wystąpi, a koszty będą dużo niższe!
W przypadku Clio I doceniono wysoki komfort oferowany przez ten samochód. Problemy mogą wystąpić, jak w każdym samochodzie, który ma kilkanaście lat, ale – jak pisze „Motor” – rzadko unieruchamiają auto. To zwykle drobiazgi, choć mogą być irytujące.
Citroën Berlingo został pokazany na zdjęciu jako jedno z aut, które można w Polsce wypożyczyć i to za stosunkowo niewielkie pieniądze. Artykuł na temat wypożyczania samochodów znajdziecie na stronach 34-35.
Peugeoty 406 i 407 zobaczyć można na zdjęciach na stronie 39.
Relację z Rajdu Barum znajdziecie na stronie 42. Nie zabrakło tam zdjęć Peugeotów 207 S2000 Freddy’ego Loixa i Bryana Bouffiera.
I to już wszystko, co w tym tygodniu o samochodach francuskich napisał „Motor”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze