Wracamy do przeglądów prasy. Mój stan zdrowia pozwala mi już na dłuższe czytanie, operacja oka najwyraźniej się udała, więc sukcesywnie będę wracał do normalnej aktywności. A dziś na warsztat bierzemy nowy MOTOR, który trafił do punktów sprzedaży prasy dziś rano. Na jego okładce można dostrzec kawałek Dacii Lodgy z silnikiem 1.3 TCe, którą opisano po tym, jak auto przekroczyło 200.000 km przebiegu.
MOTOR nr 4 (3735) z 20.I.2025
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 10,4 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3 Aircross, Dispatch, e-C3, Jumpy, DS 3, DS N°8, 104, 208, 2008, 308, 508, e-208, e-3008, e-408, e-5008, Expert, 17, 5 E-Tech, Clio, Megane, R9, R11, Scenic, Twingo E-Tech, A290, Alpenglow HY6, Bigster, Duster, Lodgy, Spring, Astra, Astra-e, Corsa, Corsa-e, Insignia, Mokka-e, Vivaro
Ale na początek idzie relacja z salonu samochodowego w Brukseli. Na stronach 4-6 MOTOR prezentuje atrakcje tych targów, w tym kilka aut pozostających w kręgu naszego zainteresowania. To DS N°8, Alpine Alpenglow HY6, Alfa Romeo 33 Stradale, Renault 17 restomod oraz nowe Renault Twingo E-Tech (oczywiście na razie jako koncept).
Na stronie 9. MOTOR zamieścił artykuł o zwycięzcy (a w zasadzie zwycięzcach) konkursu COTY 2025. To – jak wiecie choćby z naszej publikacji – Renault 5 E-Tech oraz Alpine A290 – bliźniacze od strony technicznej autka elektryczne.
Ale na stronie 9. warto się zatrzymać na dłużej. Podano na niej bowiem ceny Dacii Bigster, a także napisano o testach zderzeniowych aut dostawczych, w tym Fiata Scudo, Citroëna Jumpy/Dispatch, Peugeota Experta i Opla/Vauxhalla Vivaro.
Test Peugeota 2008 znajdziecie na stronie 19. MOTOR sprawdził auto ze 136-konnym silnikiem z miękką hybrydą i skrzynią e-DCS6 w wersji GT. Taki samochód wyceniany jest na 134.900 zł – taniej, niż jeszcze w ubiegłym roku, ale to wciąż nie jest jakaś super okazja. Wszak np. Renault Symbioza z pełną hybrydą dysponującą mocą 145 KM można mieć za mniejsze pieniądze (w bazowej wersji evolution), ewentualnie za niewiele większe w odmianach bogatszych. A Symbioz jest autem dłuższym, więc i nieco przestronniejszym. Acz mniej dynamicznym i nie tak szybkim.
Alfę Romeo Stelvio wymieniono wśród potencjalnych rywali dla Range Rovera Velar P400 opisanego na stronach 20-21.
Na stronach 24-25 MOTOR prezentuje kandydatów w plebiscycie AUTO LIDER 2025, tym razem z kategorii Auto elektryczne. Wśród nich znajdziecie: Alfę Romeo Junior Elettrica, Citroëna ë-C3, Dacię Spring, DS 3 E-Tense, Fiata Grande Panda, Jeepa Avengera, Nissana Ariyę, Opla Astrę-e, Opla Corsę-e, Opla Mokkę-e, Peugeota e-208, Peugeota e-3008, Peugeota e-408, Peugeota e-5008 oraz Renault 5 E-Tech Electric.
Ciekawy artykuł na temat problemów, z jakimi boryka się europejski sektor motoryzacyjny, głównie samochodowy, a ściślej – produkcji samochodów, MOTOR opublikował na stronach 28-31.
W dziale Używane na stronie 34. MOTOR przeanalizował Peugeota 508 II generacji. Notę poniżej średniej stylowy Peugeot otrzymał za przestronność wnętrza i ceny części. Za przeciętne uznano pojemność bagażnika, ceny zakupu. Dostępność części, koszty serwisu i bezawaryjność. Nota powyżej średniej pojawiła się przy ocenach jakości materiałów, komfortu jazdy i hałasie (czyli de facto wyciszeniu), osiągów oraz zużycia paliwa. Bardzo dobrze MOTOR ocenił wyposażenie, wygląd i styl oraz dostępność serwisu.
Kolejna strona przynosi zestawienie dziesięciu najdroższych używanych SUV-ów. Na ostatniej pozycji auto dość rzadko spotykane na polskich drogach, Jeep Gladiator.
Opel Astra, Renault Clio, Peugeot 208, Renault Megane, Peugeot 308, Opel Corsa, Opel Insignia, Citroën C3 Aircross i Dacia Duster pojawiły się w raporcie analizującym rynek wtórny w oparciu o sprzedaż aut na rynku pierwotnym w minionych kilku latach. Materiał ten znajdziecie na stronach 36-40.
Dacia Lodgy została wycofana z oferty, a jej miejsce – przynajmniej częściowo – zajęła Dacia Jogger. Osoby szukające przestronnego minivana, który w dodatku może zaoferować miejsca dla nawet siedmiu osób, a dysponujące ograniczonym budżetem i nieprzesadnie wybujałymi oczekiwaniami w zakresie wyposażenia, mogą poszukać Lodgy na rynku wtórnym.
To przestronny samochód, nawet bardzo przestronny.. Z silnikiem 1.3 TCe Grupy Renault może się okazać dynamiczny i praktycznie bezproblemowy. MOTOR na stronach 42-45 opisał takie auto, które właśnie przekroczyło przebieg 200.000 km. Auto zostało ocenione dość wnikliwie. Ocena trwałości podzespołów i typowe usterki oraz pomysły udane i irytujące przyniosły ocenę 3/5. Sytuację rynkową i utratę wartości, ocena mechanika oraz ocena silnika, dynamiki i zużycia paliwa, to noty 4/5. Co może zaskakiwać niektórych – ocena wnętrza i jakości wykończenia, to nota maksymalna! Ostatecznie więc Dacia Lodgy zdobyła czwórkę (4/5). Wśród rywali rynkowych MOTOR wymienił Citroëna Berlingo oraz Renault Grand Scenic’a.
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. przypomniano Renault 9 pokazując jego wizualizację. Ostatecznie samochód wyglądał zupełnie inaczej. W materiale wspomniano także Renault 11 oraz Peugeota 104.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze