Nie wiem, ile osób dziś zajrzy na nasze łamy – mamy dość specyficzny w polskim kalendarzu dzień, kiedy to odwiedzamy groby zmarłych, a nie siedzimy w Internecie. Ale jeśli nie dziś, to może jutro, a jak nie jutro, to może pojutrze, znajdzie się jakiś miłośnik francuskiej motoryzacji, który zechce sprawdzić, co o interesujących nas samochodach napisał w powoli dezaktualizującym się już numerze tygodnik MOTOR.
MOTOR nr 43-44 (3722-3723) z 21.X.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, C1, C2, C3, C3, C4, C4 X, CX, DS, Xsara, DS 4, 107, 1007, 207, 307, 4 E-Tech, Captur, Clio, R4, R5, Trafic, Twingo E-Tech, A390, A390_β, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Agila, Astra, Corsa, Meriva
Ponieważ w październiku odbyła się już 90. edycja targów samochodowych w Paryżu, MOTOR już na okładce nawiązuje do tego wydarzenia. A skoro tak, to nie mogło być inaczej – największe zdjęcie przedstawia samochód francuski. To Renault 4 E-Tech. Ale na stronie tytułowej jest też fotka Citroëna C4 po ostatnim liftingu.
Samochodowi Renault 4 E-Tech poświęcono zresztą pierwszy artykuł w aktualnym wydaniu pisma. Znajdziecie go na stronach 4-5, a w nim pojawiły się odwołania do Renault 4 sprzed lat, do którego obecny model nawiązuje stylistyką. Podobnie zresztą, jak nieco mniejszy model Renault 5 E-Tech do „starego” i jakże kultowego Renault 5.
Relację z paryskich targów znajdziecie na stronach 6-9. Pojawiło się w tym materiale trochę interesujących nas aut. To Alpine A390_ß, koncept zapowiadający produkcyjnego crossovera A390 o sportowym charakterze, Citroëny C4 i C4 X, które niedawno poddano liftingowi, Dacia Bigster, którą miałem okazję oglądać już na początku października w Berlinie na pre-show dla mediów, to także koncept nowego Renault Twingo E-Tech mocno nawiązujący stylistyką do pierwszej generacji tego kultowego autka. To wzmianka o przyczepce kempingowej dla Renault 4 E-Tech, to trzy modele Leapmotor, w którego to producenta zaangażował się koncern Stellantis (wspomniano modele C10, B10 i T03). To wreszcie wzmianka o eksperymentalnym Jeepie Grand Cherokee z napędem wodorowym.
Podsumowanie sprzedaży nowych aut w Polsce za pierwsze trzy kwartały 2024 roku MOTOR zamieścił na stronach 10-11. Zajdziecie tam wzmianki o markach Renault, Dacia, Opel, Nissan, Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Mitsubishi, Alfa Romeo, DS Automobiles, Maserati i Alpine. oraz o modelach Dacia Duster, Nissan Qashqai, Dacia Sandero, Renault Captur, Renault Trafic, Renault Clio, Citroën C3, Dacia Jogger i – wśród najlepiej sprzedających się aut elektrycznych – Nissan Leaf..
DS 4 stanął w szranki z Lexusem UX, co MOTOR opublikował na stronach 24-27. Francuskie auto wystąpiło w limitowanej serii Antoine de Saint-Exupéry. DS 4 dysponuje większą mocą napędu hybrydowego, zapewnia więcej miejsca w kabinie i oferuje większy bagażnik, choć jest autem sporo krótszym. Ma za to większy rozstaw osi.
Warto też podkreślić, że francuski model jest hybrydą typu plug-in.
Wyposażenie jest bardzo zbliżone, choć z minimalną przewagą DS 4,które bazowo jest nieco droższe, ale po doposażeniu – wyraźnie tańsze. Nabywcy modelu z Francji mogą też liczyć na lepsze wyciszenie, lepsze prowadzenie i skuteczniejsze hamulce. I choć nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że MOTOR chce pochwalić Lexusa, to jednak DS 4 okazało się samochodem wyraźnie lepszym.
Dacię Sandero dwóch różnych generacji można dostrzec na zdjęciu, jakim na stronie42. MOTOR zilustrował artykuł zatytułowany Poradnik zmotoryzowanego grzybiarza.
Na stronach 52-53 znajdziecie artykuł poświęcony najlepszym małym silnikom wysokoprężnym. Diesle polecane przez MOTOR, to m.in. jednostka 1.3 MultiJet występująca w takich modelach jak Fiaty 500, Panda, Linea, Idea, 500L, Ople Agila, Corsa, Meriva, Astra, Lancie Ypsilon i Musa, Alfa Romeo MiTo i paru innych, czy 1.4 HDi spotykana w modelach Citroëna (C1, C2, C3, Xsara), Peugeota (107, 1007, 207, 307) i innych.
W dziale MOTOR Retro na stronie 62 pokazano Citroena CX, którego nazwa jednak w notatce nie padła (!), ale przypomniano też inne kultowe modele – 2CV i DS.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Warto kupić!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze