Na okładce aktualnego wydania tygodnika „Motor” pojawiły się dwie wizualizacje samochodów marki DS – DS 6 i DS 9. I jak to w takich przypadkach bywa trudno dziś przewidzieć, ile w nich prawdy, a ile pomysłowości grafików. Osobiście uważam jednak, że DS 9 nie będzie wyglądał tak, jak go zaprezentowano, choć sama koncepcja jest dość ciekawa. Wiem też jednak, że Francuzów stać na bardziej subtelne nawiązania do legendarnego Citroëna DS.
„Motor” nr 44 (3201) z 27.X.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4 Picasso, C5, DS, Metropolis, 3, 4, 4WR, 5, 6, 6WR, 9, Numero 9, 208, 308, 407, 5008, 8, Captur, Clio, Duster, Espace, Kangoo, kompaktowy SUV, Logan, Scenic, Twingo, Duster, Logan
Renault 8 wspomniano krótko na stronie 4. w tekście przywołującym numer „Motoru” sprzed pół wieku.
Słuchajcie. Chylę głowę przed gestem Volkswagena, który z okazji wyprodukowania dwustumilionowego samochodu (trudno się na taką informację nie natknąć gdziekolwiek…) przekazał aż 200.000 euro (dwieście tysięcy) jakiejś tam fundacji, o czym napisano na stronie 10. Czyli od każdego swojego wyprodukowanego samochodu w historii odliczono 0,1 eurocenta i przekazano na cel charytatywny. Muszę przyznać, że gest jest imponujący…
Dwie strony dalej pokazano kilkanaście tabelek, w których zamieszczono po pięć najchętniej wybieranych modeli w różnych krajach Europy. W Rosji na czwartym miejscu jest Renault Duster, a oczko dalej Renault Logan. W Holandii najlepiej sprzedaje się Peugeot 308, a na czwartym miejscu znalazło się Renault Clio. Również czwartą pozycję Clio ma we Włoszech. W Hiszpanii króluje Dacia Sandero. We Francji cała pierwsza piątka jest rodzimej produkcji – Clio, 208, 308, C3 i Captur.
Na tej samej stronie w dziale Przyszłe premiery wspomniano Renault Twingo R.S. i kompaktowego SUV-a Renault. Nie wiem, po co o tym piszą co tydzień, myślę, że i raz w miesiącu byłby to materiał wystarczający.
Spory materiał poświęcony temu, co zrobiła i co zamierza marka DS znajdziecie na stronach 14-17. Przypomniano legendarnego Citroëna DS, pokazano koncepcyjne Numero 9, Metropolis i Divine, nie zabrakło też wizualizacji przyszłych modeli – DS 3, DS 4, DS 6. Wspomniano o SUV-ie DS 6WR i prawdopodobnym DS 4WR. Odwołano się też do aktualnych modeli koncernu PSA – Citroëna C4 Picasso i Peugeota 308.
Podobny samochód miałem okazję testować w początkach bieżącego roku, podczas śniegów i mrozów. Dacia Logan MCV https://francuskie.pl/test-dacia-logan-mcv-czyli-rozsadny-wybor-w-niezlym-stylu/ nowej generacji, to bardzo praktyczne auto. Teraz krótki test takiego samochodu znajdziecie na stronie 23. aktualnego „Motoru”. Redaktor Grabowski uznał, że 54.000 za najbogatszą wersję napędzaną 90-konnym dieslem, to bardzo rozsądne pieniądze, zwłaszcza, że 573-litrowy kufer i 580 kg ładowności czynią z tego kompaktowego kombi niezłego woła roboczego albo idealne auto rodzinne. Do tego oszczędny silnik wysokoprężny o dobrej elastyczności. Niestety uszy Redaktora Grabowskiego raniło głośne zawieszenie. Ja niczego takiego nie stwierdziłem, pisałem wręcz przed ośmioma miesiącami, że zawieszenie pracuje cicho. Ale i fotele uznałem za wygodne, a przypominam, że pokonałem Loganem MCV w niecałe cztery doby blisko 1.100 km. I w żadnym wypadku nie narzekałem na komfort foteli.
Kolejny odcinek raportu niemieckiego GTŰ, tym razem dotyczący SUV-ów i crossoverów oraz minivanów i kombivanów zamieszczono na stronach 38-41. I znowu francuskie auta wypadły w nim niespecjalnie, a wśród SUV-ów i crossoverów nie wypadły wręcz wcale, bo jakoś nie pokuszono się o publikację danych choćby Peugeota 3008, a jedynym przedstawicielem interesujących nas aut była w tym segmencie rumuńska Dacia Duster. „Zjechana” zresztą dość mocno. Dobrze, że klienci tego nie czytają, bo zaraz by wszystkie Dustery na złom pooddawali ;-) Podobnie zresztą, jak właściciele Renault Kangoo i Espace, Citroënów Berlingo i C4 Picasso, a jedynie ludzie jeżdżący Scenicami i Peugeotami 5008 mogą mieć odrobinę spokojniejszą głowę.
Peugeota, jako „poddostawcę silników wysokoprężnych” wspomniano we wstępie artykułu o Fordach Fokusach na stronie 46. W tym samym materiale, ale już na stronie 50. wspomniano wysokoprężny silnik PSA 2.0 montowany m.in. w Citroënach C5 i Peugeota 407.
Renault Scenic pojawił się na stronie 53., jako jeden z pomysłów na wydanie 40-50 tys. zł, gdy chce się kupić jednak nie auto nowe, lecz używane. Za 48.900 zł znaleziono ciekawego, bogato wyposażonego trzyletniego Grand Scenic’a 1.4 TCe, ale pomarudzono, że pali on za dużo.
Peugeota 308 CC pokazano też na stronie 54.
I to już wszystkie wiadomości o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu „Motoru”.
Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 44/2014
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze