Peugeota 3008 pierwszej generacji pokazał na okładce aktualnego numeru tygodnik MOTOR. Innych aut francuskich na tytułowej stronie tygodnika nie znajdziecie. Cóż – najwyraźniej nic się nie dzieje w motoryzacji francuskiej… Tyle, że nawet kiedy nic nie dzieje się w VAG (w sensie nowych modeli) motogazetki i tak potrafią stworzyć coś z niczego, na przykład przez kilka lat zapowiadać jakiś model. Ale to jest VAG. I kompletny brak obiektywizmu prezentowany na łamach niemal każdego numeru.
MOTOR nr 47 (3309) z 21.XI.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 2,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3 Aircross, C3 Picasso, C4 Picasso, C-Elysee, SUV klasy średniej, 308, 3008, 508, 5008, Captur, Koleos, Laguna, Megane, A120, Duster, Logan, Sandero
O francuskich samochodach nie ma tam ani słowa, ale i tak pochylę się przez chwilę nad „wstępniakiem”. Tym razem Redaktor Burmajster poświęcił go sekundnikom odliczającym czas do zmiany świateł. Niewiele jest takich urządzeń w naszym kraju, a Pan Redaktor wpisuje się w polityczne podejście do nich. Polityczne? Tak. Bo za temat wzięli się jakiś czas temu politycy, a to z reguły ludzie, którzy na niczym się nie znają. Bo gdyby się znali, to nie musieliby iść do polityki ;-) I naprawdę staram się, jak mogę, by nie używać słów mało parlamentarnych…
MOTOR twierdzi, że owe sekundniki są zbędne. Nie upłynniają ruchu, a wręcz zwiększają ryzyko, bo więcej samochodów przejeżdża na czerwonym świetle. A może trzeba je powszechniej stosować i wtedy ludzie się nauczą z nich korzystać? Tak, jak wielu nie potrafi korzystać z pasów rozbiegowych na autostradach, o czym pisze Robert z Kalisza, a MOTOR drukuje jego list na stronie 4. W tym kraju nie trzeba likwidować pewnych rozwiązań, tylko zmienić tryb szkolenia kierowców i edukować ich także później, kiedy już jeżdżą.
Na stronach 6-13 MOTOR prezentuje 98 nowości spodziewanych w 2017 roku. Mnóstwo modeli ma pokazać Audi, ale one wszystkie wyglądają tak samo, pewnie więc będą tylko liftingami tego, co już jeździ. Nienachalnymi liftingami ;-)
MOTOR dostrzega tylko jeden nowy model Citroëna – C3 Aircross, następcę C3 Picasso. Z kolei na platformie C4 Picasso powstanie średniej klasy SUV, którego wypuści marka DS.
Dacie Logan i Sandero po liftingu pojawią się na naszym rynku w styczniu, a pod koniec lata, najprawdopodobniej we Frankfurcie, zadebiutuje nowy Duster.
Z kolei Peugeot powinien pokazać Nowe 5008 (w Polsce) i Nowe 508 (na świecie). Ten drugi też najpewniej we Frankfurcie. Wspomniano też model 308. Renault wprowadzi na polski rynek Koleosa, ale MOTOR twierdzi, że dopiero na progu lata i jesieni. Wcześniej powinniśmy też zobaczyć zmodernizowanego Captura. Zapewne również w Genewie pokazana zostanie długo wyczekiwana cywilna wersja Alpine, zapewne o nazwie A120.
Krótka notatka poświęcona liftingowi Citroëna C-Elysee pojawiła się na stronie 15. Obok opublikowano też ceny bazowe poszczególnych wersji napędowych poliftingowej Dacii Sandero.
Krótki test Renault Megane Grandtour MOTOR zamieścił na stronie 27. Auto napędzane 130-konnym silnikiem 1.2 TCe uznano za całkiem interesujące. Ma „wystarczająco pojemny i funkcjonalny bagażnik”, oferuje sporo miejsca z przodu, gdzie siedzi się na wygodnych fotelach, a jakość wykończenia uznano za wysoką. Niestety doszukano się też wad. Wśród nich niezbyt duży zbiornik paliwa (47 litrów) i „wstrząsy na dużych poprzecznych nierównościach”. Uznano też, że pasażerowie kanapy mają za mało miejsca na stopy.
Za to silnik o czterech cylindrach i pojemności skokowej 1.197 cm³ dobrze radzi sobie z napędzaniem tego kompaktowego kombi. Auto waży ok. 1.300 kg, a mimo to ten benzynowy motor spisuje się bardzo dobrze i w dodatku pali rozsądne ilości benzyny. Oczywiście nie zapewnia sportowych doznań, ale też nigdy ich nie obiecywał. Za to skrzynia umożliwia precyzyjną zmianę przełożeń (chyba chodzi im o lewarek), a właściwości jezdne są bardzo dobre. Jedynie elastyczność pozostawia sporo do życzenia. Redaktor Szczepaniak twierdzi też, że zawieszenie pracuje głośno. Docenił za to bogate wyposażenie wersji Bose®.
MOTOR zamieścił też materiał, który mnie zaskoczył. W tym piśmie artykuł traktujący o poważnych awariach 1.9 TDI? A może chodzi o to, by ludzie mający auta napędzane tą jednostką pozbyli się ich i przerzucili na nowsze modele z koncernu VAG?…
Citroëna C1 na holu pokazano na zdjęciu na stronie 50.
Na stronie 57. MOTOR próbuje znaleźć najlepsze trzydrzwiowe auto kompaktowe. Wybiera między Oplem Astrą GTC, Renault Megane Coupe III i Seatem Leonem FR. I wskazuje na auto francuskie! Wprawdzie z tyłu jest ciasno, ale za to linia nadwozia jest świetna. Megane „w niczym nie ustępuje rywalom (lub ustępuje nieznacznie), ale jest od nich wyraźnie tańsze”.
Porównanie pięciu crossoverów nazywanych przez MOTOR kompaktowymi SUV-ami znajdziecie na stronach 58-63 (w dziale Używane). Dlaczego warto tam zajrzeć? Bo jednym z tych aut jest Peugeot 3008 pierwszej generacji. Zmierzył się z Kią Sportage, Mitsubishi ASX-em, Nissanem Qashqaiem i Škodą Yeti.
Nie za bardzo spodobały się osiągi 120-konnego silnika 1.6 VTi oraz jego zużycie paliwa, za to – o dziwo – nie nastręcza on problemów serwisowych i jest trwały. Pięciobiegowa skrzynia manualna nie uległa krytyce. Pochwalono za to układ jezdny z dobrym kompromisem między pewnością prowadzenia, a komfortem.
Po podsumowaniu ocen za nadwozie i wnętrze, układ napędowy, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, usterkowość, ofertę rynkową, ceny aut używanych i ceny części zamiennych wyszło, że najlepszą propozycją będzie… Nie, nie Škoda! Peugeot 3008! I to „zdecydowanie”! Owszem, bez uwzględnienia czterech ostatnich kategorii wskazano na Škodę, ale ma słabą ofertę rynkową, i wysokie ceny, zwłaszcza części. Peugeot wygrał więc zdecydowanie – zdobył 4,5 gwiazdki i zwyciężył porównanie! Bo to dobry samochód jest ;-)
Wśród flotowych bestsellerów (artykuł ze stron 64-66) wymieniono m.in. Renault Megane i Lagunę.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze