Nowy Peugeot 508 stanął w szranki z sześcioma rywalami z segmentu D. MOTOR ogłasza to w górnej części okładki aktualnego wydania, a wśród owych rywali znajduje się też Renault Talisman. To właśnie dlatego wspominałem, że MOTOR może być w tym tygodniu ciekawszy dla nas, miłośników francuskiej motoryzacji, niż AUTO ŚWIAT.
MOTOR nr 49 (3415) z 03.XII.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C4, C5, C5 Aircross, 206, 207, 3008, 508, 5008, Captur, Clio, Kangoo, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, sportowe
Peugeota wspomniano krótko na stronie 8. w materiale poświęconym Porsche, a konkretnie w części przypominającej wszystkie wersje 911-ki. Pierwotnie auto nosiło oznaczenie 901, ale że Peugeot już wcześniej zastrzegł sobie prawo do nadawania oznaczeń trzycyfrowych z zerem pośrodku, więc Porsche musiało zmienić 901-kę w 911-kę. Chyba nie żałują ;-)
Wzmianki o francuskich samochodach sportowych – bolidach F1 Renault, czy rajdowym Citroënie DS3 – pojawiły się w materiale poświęconym Robertowi Kubicy i jego powrotowi do F1 w charakterze podstawowego kierowcy. Artykuł ten znajdziecie na stronach 12-13.
Pierwsze wrażenia z jazd Citroënem C5 Aircross MOTOR opublikował na stronach 14-15. Wspomina o pokrewieństwie z Peugeotami 3008 i 5008, a swoistym zastąpieniu w gamie (przynajmniej tymczasowym) C5-tki i docenia komfort omawianego samochodu. Redaktor Sobolewski stwierdza, że wygód w C5 Aircrossie jest więcej, niż w 3008-ce, przestronności nie brakuje, podobnie jak i stylu. Samochód jest funkcjonalny, ma duży bagażnik i ergonomiczny i dobrze wykonany kokpit. Ba – wnętrze jest przytulne, a fotele całkiem dobrze przytrzymują ciało w zakrętach i są wyjątkowo wygodne. Zawieszenie francuskiego SUV-a miękko i cicho tłumi większość dziur, a jednocześnie nie powoduje przechyłów. Autor znajduje analogie do miejskiego C3. Chwali też ośmiobiegową skrzynię automatyczną, silniki i bogate wyposażenie. Ceny uważa za rozsądne. I może uwierzyłbym, że coś się w podejściu motogazetek zmienia, ale poczekam na test porównawczy. Coś mi mówi, że wówczas nagle pojawi się w C5 Aircrossie sporo wydumanych wad.
Dowodem na takie podejście do francuskich aut może być porównawczy test siedmiu aut z segmentu D. Naprzeciwko Peugeota 508 stanęły Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Insignia, Renault Talisman, Škoda Superb i Volkswagen Passat. Niemalże w ciemno można obstawiać pierwszą trójkę, a dwójkę, to już na pewno ;-) Sprawdźmy, czy Wasze przewidywania się spełniły.
MOTOR porównał samochody napędzane turbodieslami generującymi 160-190 KM mocy maksymalnej. Spory rozrzut, prawda? Najmniejszą mocą dysponował w tej stawce Talisman. 190-konne silniki pracowały pod maskami Superba i Passata. Póki co jednak Talisman z dieslem nie jest dostępny.
Peugeota pochwalono za design, zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Świetne wykończenie i wyciszenie, to kolejne zalety francuskiej nowości. Wysokie osoby mogą narzekać na przestronność – samochód jest bardzo niski. Bagażnik ma przeciętną pojemność, ale silnik i automatyczna skrzynia zdecydowanie ponad przeciętność się wybijają. Auto jest oszczędne i potrafi dać prowadzącemu trochę przyjemności z jazdy. Jak widać MOTOR też jest raczej oszczędny w chwaleniu 508-ki. Nieźle oceniono zawieszenie, choć przesadnych zachwytów w tekście nie znajdziecie. Co więcej – skrytykowano wyposażenie wersji GT uznając je za najuboższe w porównaniu!
W przypadku Talismana nie dało się skrytykować ani przestronności wnętrza, ani pojemności bagażnika (608 litrów). Doceniono układ czterech skrętnych kół 4Control i niską masę auta. Nawet prowadzenie uznano wręcz za imponujące pewnością i stabilnością!
Silnik Talismana ma najniższą pojemność skokową, ale jest wyposażony w dwie turbosprężarki, więc płynnie i szybko pokazuje, na co go stać. MOTOR twierdzi jednak, że słabo brzmi i zapewnia najsłabszy w stawce wynik sprintu do setki. Cóż – 9,3 sekundy, to i tak powinno być wystarczające. Motor dCi okazuje się za to oszczędny. Mieszane oceny pojawiły się w przypadku skrzyni biegów – MOTOR twierdzi, że nieco szarpie przy ruszaniu, ale sprawnie zmienia przełożenia.
Dobrze wypada cena Talismana i jego wyposażenie, ale skrytykowano jakość tworzyw i niezbyt staranny montaż.
Podsumowując porównanie ze zdziwieniem skonstatowałem, że Renault uplasowało się na drugim miejscu! Za Škodą, ale przed Passatem! Tyle, że to po uwzględnieniu kosztów, bo bez tego Superb i Passat zajmują dwa pierwsze miejsca. Peugeot, przed uwzględnieniem ceny i wyposażenia, uplasował się na pozycji trzeciej, ex aequo z Talismanem, ale gdy uwzględniono cenę spadł na pozycję piątą. Wyprzedziła go nawet Mazda. Mazda, która w teście AUTO MOTO, wydawanego również przez Bauera, z 508-ką przegrała. Ale AUTO MOTO testowało wersje z silnikami benzynowymi.
MOTOR w aktualnym numerze prezentuje skrócony raport awaryjności TÜV. Nie mogło w nim zabraknąć aut francuskich, choć z reguły z jednej, określonej strony… Wśród aut 2-3-letnich znalazłem Dacię Duster na 118. miejscu, Lodgy i Dokkera na 120., Sandero na 121., Renault Clio na 126. i Logana na ostatnim, 127. W gronie samochodów 4-5-letnich na znakomitej czwartej pozycji sklasyfikowano Renault Captura. Sandero zajęło pozycję 119. (tuż za Škodą Octavią), duet Lodgy/Dokker 122., Duster 125, tuż przed Clio i Kangoo, a Logan 9129.) wyprzedził Peugeota 206. Ten ostatni model trochę mnie jednak zastanawia, bo jego produkcja skończyła się w 2012 roku, a więc załapuje się na co najwyżej samochody 6-letnie…
A w gronie 6-7 latków na miejscu 105. Citroën Berlingo (lepszy od VW Tiguana). 112. Renault Clio tylko nieznacznie ustępuje Volkswagenowi Passatowi CC. Na miejscu 115. pojawia się Twingo., za którym sklasyfikowano kolejno Dacię Sandero, Peugeota 206, Renault Kangoo i Dacię Logan.
Samochody 8-9-letnie: Twingo na miejscu 96, Dacia Sandero na 99., a setkę zamyka Peugeot 207. Pozycja 102. należy do Clio. Cztery oczka niżej pojawił się Citroën C4, za którym jest Volkswagen Sharan, Peugeot 207 i Dacia Logan. Tym razem nie ostatnia, bo wyprzedziła Chevroleta Matiza, który z kolei pokonał Renault Kangoo. No i samochody w wieku 10-11 lat. Twingo na miejscu 85., tuż przed Scenic’iem. Potem Berlingo, Kangoo i C4. 91. miejsce należy do Peugeota 206. Pozycję 95. przyznano Renault Megane, a ostatnią, 96. – Dacii Logan.
Scenic powraca na stronie 40. w dziale Używane. Czytelnik tygodnika MOTOR skarży się, że parę dni po kupnie na rynku wtórnym Scenic’a przestały w nim działać zegary. MOTOR uspokaja, że to usterka raczej tania w usunięciu – zapewne „puściły” luty.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze