Kupiłem wczoraj AUTO ŚWIAT i MOTOR i wychodząc z „mojego” punktu sprzedaży prasy poczułem jakiś dziwny aromat. Cóż – zdarza się. Szybko jednak skonstatowałem, że związany on jest z kupionymi przeze mnie tygodnikami. I był raczej mało przyjemny. Pierwsza myśl – AdBlue skądś wyciekło. Ale nie. Przecież dostawca nie mógł tym zalać gazet! Rzut oka na okładki i już wiedziałem – to mocz! Chyba ktoś w redakcjach obu pism sika po nogach ekscytując się nowościami Škody, zwłaszcza Scalą.
MOTOR nr 50 (3416) z 10.XII.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C-Zero, 208, 308, 508, i0n, Clio, R6, Safrane, Talisman
MOTOR zapowiada 7 nowości Skody. W tym SUV-a opartego o Fabię i auto elektryczne. Chyba napiszę do Mlada Boleslav, żeby naprawdę wreszcie zrobili te modele, bo czytam o nich w zapowiedziach od kilku już lat. Niech się Czesi wreszcie zlitują nad tymi biednymi redaktorami z Polski i zrobią im miejskiego SUV-a i autko elektryczne. Bo jak na razie, to na zapowiedziach medialnych się kończy. Lata pisania i nic.
No, pojawiła się podobno Scala, następca Rapid, która będzie cudem nad cudami, jak wszystko w mediach od Škody. Media owe już ekscytują się, jaka Scala będzie cudowna, jaka przestronna, jaka doskonale wyposażona i jaka tania. Niestety – nie będzie tania, gdy będzie dobrze wyposażona. Z tą przestronnością, to też dobrze byłoby odpowiednio pomierzyć. A najbardziej dziwi mnie to, że tak bardzo chwali się Škody i Volkswageny w pismach, dla których nierzadko piszą miłośnicy innych samochodów, nierzadko francuskich.
Nawet czytelnicy tygodnika MOTOR czasem się przebudzą. Wyniki ankiety zamieszczone na stronie 4. jednoznacznie wskazują, że najciekawszym modelem segmentu D jest Nowy Peugeot 508. Renault Talisman wylądował na szóstym, przedostatnim miejscu, tuż przed Oplem Insignia, co dziwi o tyle, że na trzeciej pozycji sklasyfikowano Škodę Superb. Pewnie część respondentów nie zrozumiała pytania – chodziło o najciekawszy model w klasie ;-)
MOTOR na stronach 10-11 zamieścił zestawienie najmocniejszych aut podzielonych na kilka segmentów. Zabrakło w nim niedostępnych aktualnie na rynku z powodu homologacji WLTP Clio R.S., czy Peugeota 208 GTi. Acz MOTOR o nich wspomniał w tekście. Na pewno te auta wrócą niedługo do oferty importerów.
Na stronach 12-13 opublikowano materiał poświęcony ostatnim testom zderzeniowym EuroNCAP. Fiat Panda uzyskał zero gwiazdek, Jeep Wranglem jedną, a Nowy Peugeot 508 komplet pięciu gwiazdek. W dziedzinie ochrony osób dorosłych 508-ka zapisała na swoje konto aż 96% możliwych do zdobycia punktów (najlepszy wynik ex aequo z Volvo S60/V60). W zakresie ochrony dzieci – 86% (drugi najlepszy wynik po Hyundaiu Santa Fe i ex aequo z Audi Q3 i BMW X5. W zakresie ochrony pieszych francuskie auto uzyskało 71%, a pod względem systemów bezpieczeństwa – 79%.
508-ka, tyle że w wersji SW, pojawia się ponownie na stronach 14-15. To pierwsza jazda tym samochodem. MOTOR marudzi na ograniczoną przestronność, zwłaszcza dla pasażerów kanapy, na zbyt pionowo ustawione oparcie tejże kanapy, na małą ilość miejsca na stopy siedzących z tyłu pasażerów, jeśli przednie fotele są maksymalnie opuszczone, a także na pojemność bagażnika. Przywołuje tu za przykład mniejszego Peugeota 308 SW, który dysponuje większym kufrem. To prawda, ale pamiętajmy, że dziś segment D, to już rzadko auto typowo rodzinne, a na ten argument powołuje się MOTOR.
Na szczęście są też zalety. Styl, który trzeba docenić, i-Cockpit, który nie sprawia trudności w obsłudze, ergonomiczna pozycja za kierownicą, a także sportowy charakter samochodu. Kurczę, za cholerę nie mogę zrozumieć, dlaczego to sportowy charakter ma być zaletą. Wiem, że świat oszalał na punkcie bycia fit, siłownie i trenerzy personalni pojawiają się jak grzyby po deszczu, ale średnia otyłość społeczeństwa pokazuje, że to tylko moda. A co, jeśli ktoś szuka samochodu komfortowego? Komfort rzadko w motogazetkach okazuje się zaletą…
Renault Safrane można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 36.
Wśród aut elektrycznych opisanych na stronie 41. wspomniano też Citroëna C-Zero oraz Peugeota i0na.
Renault wspomniano w przypadku jednostek napędowych Nissana Qashqaia opisanego w dziale Używane na stronach 46-49. Japońskiego crossovera porównano tam z Oplem Mokką i Škodą Yeti. Qashqai został uznany za najbardziej uniwersalny spośród tych trzech modeli.
W dziale MOTOR Retro na stronie 54. wspomniano krótko Renault 6. Pochwalono ten model za bezpieczne, przewidywalne prowadzenie i ogólny komfort podróży.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze