To już ostatnie tegoroczne wydanie tygodnika MOTOR. Ukazało się tuż przed Świętami, ale w ferworze przygotowań do Bożego Narodzenia nie każdy może kupił to pismo, więc korzystając z luźniejszego i dość pogodnego, przynajmniej u mnie, drugiego dnia Świąt zapraszam na stronniczy przegląd prasy. Ostatni w tym tygodniu ;-)
MOTOR nr 51-52 (3574-3575) z 20.XII.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,5 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 Aircross, C5 X, 3 Crossback, 7 Crossback, 208, 2008, 308, 508 PSE, Austral, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo E-Tech, Laguna, Megane E-Tech Electric, Zoe, A110, Duster, Jogger, Sandero, Spring, Astra, Mokka-e
Na okładce aktualnego wydania pojawiło się tylko jedno auto francuskie, w dodatku na zdjęciu maleńkim i umieszczonym w dolnej części okładki. To Renault Megane E-Tech Electric.
Trafiło ono także – obok wielu innych aut, także z interesujących nas koncernów – do artykułu zamieszczonego na stronach 4-9. Zapowiada on najważniejsze nowości 2022 roku, oczywiście samochodowe. Mamy tam Alfę Romeo Tonale (interesuje nas z powodu przynależności ekscytującej marki do koncernu Stellantis), Citroëna C5 X, Dacię Jogger, której polskie ceny znamy już od czterech tygodni, Nissany Ariya i X-Trail, Opla Astrę Sports Tourer, Peugeota 308 SW, Renault Australa (następcę Kadjara), Citroëna C5 Aircrossa, Renault Kangoo E-Tech oraz dwa modele DS Automobiles: 3 Crossback i 7 Crossback po liftingu.
Na stronie 11. zamieszczono tabelkę z wynikami ostatnich testów zderzeniowych EuroNCAP. MOTOR podkreślił słabe wynki małych elektrycznych autach Grupy Renault (Zoe – zero gwiazdek, Dacia Spring – jedna gwiazdka), ale bliźniaczy do Renault Kangoo E-Tech Nissan Townstar zdobył cztery gwiazdki. Z kolei Nissan Qashqai sięgnął po komplet pięciu gwiazdek. W naszych materiałach możecie sprawdzić, skąd takie słabe rezultaty Renault Zoe i Dacii Spring.
Tu przegrany może być tylko jeden – na stronach 28-34 znajdziecie porównanie trzech aut segmentu B napędzanych silnikami benzynowymi o mocy około 100 KM. W szranki stanęły 95-konne Škoda Faba i Volkswagen Polo, a czoła próbuje im stawić Peugeot 208 z silnikiem PureTech 100. Całość pochodzi od niemieckiego partnera tygodnika MOTOR.
Peugeot jest najkrótszy w stawce, ale Polo wyprzedza go w tym względzie jedynie o centymetr, a Fabia – o 5 cm. 208-ka ma też najmniejszy rozstaw osi, ale tu różnice są jeszcze mniejsze – chodzi i pojedyncze centymetry. Fabia jest też najszersza i najwyższa. Kiedy zaś przyjrzycie się wymiarom wnętrza, to okazuje się, że Peugeot albo gdzieś pogubił przestrzeń, albo te wymiary są jakieś dziwne. Szczególnie w tylnej części nadwozia oraz… w bagażniku.
Ale nie tylko wymiary wchodzą w fgrę w teście. Od początku widać wyraźnie, że z powodu Fabii Autor wręcz sika po nogach. Ich zdaniem jest wręcz cudowna, wspaniała, rewelacyjna i rewolucyjna. Fakt – urosła znacznie, ale to znaczy, że poprzednia była mała i ciasna. I paskudna, ale to akurat nie zależy od wymiarów tylko od marki ;-) A żeby obrzydzić konkurenta z Francji zarzuca mu się braki w ergonomii, a także odwieczne zasłanianie wskaźników przez kierownicę w przypadku niektórych kierowców. Jeśli ci kierowcy nie potrafią właściwie ustawić kierownicy i fotela, to cóż im na to poradzić?
Fabia ma bardzo sztywne zawieszenie, ale to w teście okazuje się zaletą. Zdaniem Autora jeszcze sztywniejsza 208-ka ma jednak gorszy „zawias”, bo nie ma takich jak Škoda rezerw przy pełnym obciążeniu. No tak – w Škodzie często wozi się worki ziemniaków, a to waży…
Silnik Peugeota zapewnia wyraźnie lepszą dynamikę, niż jednostki VAG-a, i to mimo sześciobiegowej przekładni, gdy w Škodzie i Volkswagenie pracują „piątki”. Peugeot potrzebuje też najmniej benzyny. To jednak mało ważne, skoro VAG-i mają bardziej czułe i precyzyjne układy kierownicze, a ta mitologia ma przecież w motogazetkach https://francuskie.pl/kategoria/przeglad-prasy/ wręcz kluczowe znacznie ;-) Škoda ma też minimalnie krótsze drogi hamowania (chodzi wręcz o centymetry), ale podkreślono to w tekście bardzo wyraźnie, Co więcej – Peugeot gorszy w tym względzie od Fabii o 20 cm na zimno i 50 cm na ciepło stracił w tej kategorii 1 punkt. 208-ka jest zaś lepsza od Polo odpowiednio i 70 cm i 20 cm, ale Volkswagen zremisował w tym względzie z Peugeotem. Tak ocenia MOTOR…
Fabia jest tańsza i MOTOR wręcz pieje z zachwytu nad tym faktem. Owszem, dodaje mimochodem, że ma też najsłabsze wyposażenie, ale jakie to ma znaczenie? Polo ma manualną klimatyzację.
Oczywiście, jak wspomniałem na wstępie – przegrać mogło tylko jedno auto. To Peugeot 208, który uciułał zaledwie 212 punktów na 400 możliwych. Drugie miejsce z dorobkiem 232 oczek zajął Volkswagen, a debiutująca na rynku nowa Fabia zwyciężyła z wynikiem 237 punktów.
Na stronach 36-39 MOTOR porównuje koszty serwisowania samochodów w ASO i poza nimi. Wśród przykładów znalazły się Peugeot 308 II generacji, Renault Clio IV oraz Dacia Duster I. Warto się tematowi przyjrzeć, bo okazuje się, że w wielu kwestiach serwisowanie Volkswagenów, Škód, czy Toyot jest nadzwyczaj drogie. Także w warsztatach niezależnych!
Zdjęcie tylnej części Renault Laguny II dostrzec można na stronie 44. Na następnej stronie zaś, w tym samym artykułem widać na małej fotce przód Peugeota 308 I generacji.
MOTOR w ostatnim tegorocznym numerze opisał najgorsze silniki wiodących marek. Materiał ten znajdziecie na stronach 50-53. W stawce znalazły się też jednostki francuskie:
– 2.7 HDi V6 Grupy PSA;
– 1.6 VTi/THP Grupy PSA;
– 1.5 dCi Grupy Renault;
– 1.9 dCi Grupy Renault.
Szkoda tylko, że nawet nie zająknięto się w przypadku np. 1.5 dCi, że od ładnych kilku lat jest to silnik bardzo dobry i bezproblemowy, a taka uwaga pojawiła się np. przy silnikach TSI Grupy Volkswagena. Ot, rzetelność dziennikarska w pełnej krasie.
Na stronach 58-61 MOTOR zachęca do głosowania w plebiscycie Auto Lider 2022 i prezentuje kandydatów w kilku kategoriach. Wśród nominowanych aut znajdują się m.in. Dacia Sandero Stepway, DS 3 Crossback, Opel Mokka-e, Peugeot 2008, Renault Captur, Alfa Romeo Giulia, Alpine A110 oraz Peugeot 508 PSE.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze