„Turbo Test” nr 03 (03) z VII.2010
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,99zł
Koszt 1 strony: 6,65 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: A, Berlingo, Avantime, Espace, Kangoo, Koleos, Megane, Scenic, Twingo, Vel Satis, Duster, Logan, Sandero
Zaczyna się przypomnieniem, z konieczności skrótowym, historii Citroëna i polskimi akcentami, czyli patentem na koła zębate, który Andre Citroën nabył w naszym kraju. Za początek Firmy uznaje się 4. lipca 1919 roku i właśnie dlatego w lipcowym wydaniu miesięcznika pojawił się na stronie 3. omawiany artykuł. 90-lecie Marki obchodziliśmy uroczyście w ubiegłym roku.
Opis Dacii Duster, sprzedającej się naprawdę nieźle w całej Europie, ale również w Polsce, zamieszczono na stronach 14-16. Debiut tego auta wpisuje się idealnie w światowe zapotrzebowanie na auta klasy SUV, a sukcesu należy upatrywać przede wszystkim w niezłej technice opakowanej niezłą karoserią i przybranej wyjątkowo atrakcyjną ceną. Alians Renault Nissan nie bacząc, że sam sobie częściowo tworzy konkurencję (choćby dla Koleosa), zdecydował się wypuścić SUV-a za 50% wartości ;-) Auto napędzają silniki z gamy Renault, za napęd na cztery koła odpowiada konstrukcja Nissana, a całość jest wytwarzana w Rumunii i sprzedaje się na przysłowiowym pniu.
Auto bazuje oczywiście również na podzespołach mniejszych braci – Logana i Sandero, co podkreślono w artykule. Samochód powinien się nadzwyczaj dobrze spisywać w terenie, w wielu konkurencjach zapewne pokonując bulwarową konkurencję. Na asfalcie będzie nieco gorzej, ale na pewno nie jakoś specjalnie źle.
Skrytykowano nieco za małą gamę oferowanych silników. Zaledwie jeden motor benzynowy i dwie wersje diesla, to faktycznie niezbyt wiele, ale wielu klientów nie grymasi i wybiera z tej trójki coś dla siebie. I bardziej opiera się na własnych preferencjach, niż na danych dynamicznych, bo wszystkie silniki oferują podobne przyspieszenia i elastyczność.
Dustera prowadzi się dobrze, auto jest całkiem komfortowe, a w podsumowaniu stwierdzono, że to krok milowy w rozwoju motoryzacji, podobny, jakim było wprowadzenie kombivanów, np. Renault Kangoo i Citroëna Berlingo.
Na pewno krokiem milowym był też Renault Espace. Na stronie 25. zamieszczono test czytelnika, a w zasadzie czytelniczki. Pani Agnieszka kierowała się względami praktycznymi – wysokim poziomem bezpieczeństwa, funkcjonalnością, komfortem i pewnością prowadzenia.
Tradycyjne już dla „Turbo Testu” porównania w tabelkach tym razem obejmują:
– SUV-y, w tym Dacię Duster;
– samochody najtańsze na rynku, w tym Dacię Logan i Renault Twingo.
Znajdziecie je na stronach 26-27.
Zdjęcia Renault Koleosa ilustrują artykuł „Bezpieczeństwo w podróży” zamieszczony na stronach 28-29.
W dziale Używane przedstawiono tym razem Renault Scenic’a II, który był oferowany w latach 2003-2009. Tekst poświęcony temu rynkowemu przebojowi zamieszczono na stronach 30-33.
Scenic’a zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co kompaktowe Megane, w tym wypadku Megane II. Pod względem stylistycznym Scenic II już nie był tak okrągły, jak pierwsza wersja tego kompaktowego minivana – przywodził raczej na myśl nowsze konstrukcje koncernu, jak Avantime, czy Vel Satis.
Funkcjonalność była praktycznie bez zarzutu, na brak przestrzeni, czy komfortu też trudno było narzekać. Gama silnikowa powinna zadowolić większość potencjalnych nabywców, a koszty serwisu nie są specjalnie wysokie.
Przypomniano też wersję Conquest, który niestety – w odróżnieniu od RX4 w Scenic’u I – nie posiadał już napędu na cztery koła.
I to już wszystko, co napisano w lipcowym numerze „Turbo Test” o francuskich samochodach. Niezbyt dużo, ale można to wydanie kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze