Już w przyszły weekend w austriackim Tulln odbędą się targi oldtimerów. Na tej imprezie w miejscowym centrum targowym Citroën będzie świętował swoje 100-lecie. Citroën DS Club Austria zapewni co najmniej 28 zabytkowych aut, ale organizatorzy zapraszają wszystkich właścicieli aut z szewronami wyprodukowanych nie później, niż w 1988 roku. Targi oldtimerów odbędą się w dniach 18-19 maja w Tulln – niedużym mieście leżącym nad Dunajem jakieś 40 km na północny zachód od Wiednia.
Wszystkie informacje o targach oldtimerów w Tulln znajdziecie tutaj.
Goście przybywający z własnymi zabytkowymi samochodami ponoszą tylko koszty biletów wstępu. W zamian mają zapewniony przyjazny, bezpłatny parking, na którym stać będą tylko inne oldtimery, a ich pojazd będzie blisko nich.
Członkowie Citroën DS Club Austria zapowiadają wiele atrakcji i pokażą piękne ikony historii motoryzacji. Będzie można zobaczyć między innymi:
Citroën Typ A 10 HP
To najstarszy Citroën w Austrii. Ten model był pierwszym samochodem produkowanym przez Citroëna. Zaprezentowano go po raz pierwszy 4. czerwca 1919 roku na Polach Elizejskich w Paryżu. Był nie tylko pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Europie, ale także pierwszym w pełni wyprodukowanym samochodem. Mam tu na myśli fakt, że w tamtych czasach zwykle kto inny dostarczał podwozie, a kto inny produkował karoserię. W stosunku do konkurencji był to samochód bardzo innowacyjny: miał oświetlenie elektryczne i rozrusznik elektryczny, a także wstępnie zmontowane i łatwe do wymiany koło zapasowe. Był to także pierwszy francuski model wyposażony w kierownicę po lewej stronie i zaprojektowany dla szerokiej publiczności dzięki prostej obsłudze. W latach 1919-1921 wyprodukowano 24.093 egzemplarze tego samochodu w dwóch wariantach jeśli chodzi o długość podwozia i mniej więcej tuzinie różnych nadwozi.
Citroën 5 HP
Kolejną ikoną jest Citroën 5 HP. Był to pierwszy mały samochód Citroëna i budowano go w różnych otwartych wersjach 2- lub 3-osobowych. Ponieważ 5 HP oferowano na rynek z efektownymi bladożółtymi barwami, szybko zyskał przydomek „mała cytryna”. Atrakcyjny kolor nadwozia i łatwa obsługa pojazdu sprawiły, że Citroën 5 HP stał się samochodem, który przyniósł marce Citroën wielką popularność. Między 1922 a 1926 rokiem powstało 80.759 egzemplarzy Citroëna 5 HP.
Citroën DS 19
Na targach oldtimerów nie może zabraknąć modeli DS, takich jak DS 19. Citroëny DS należą do największych osiągnięć w historii firmy. „Samochód z innej planety” pisała francuska prasa: centralny układ hydrauliczny zawieszenia, pierwsze przednie hamulce tarczowe w pojeździe seryjnym i stylizacja, która wprowadziła „boginię” do Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Citroën Ami 6
Konstrukcja Flaminio Bertoniego budzi wiele emocji swoją stylistyką, ale najwyraźniej w swoich czasach był to bardzo interesujący samochód. W latach 1961-1969 sprzedano ponad milion egzemplarzy. Ami 6 miał duży bagażnik, optymalnie wykorzystaną przestrzeń i zapewniał komfort wszystkim pasażerom, i to nie będąc autem kombi i mając nie więcej niż cztery metry długości! Ami 6 zawdzięcza swoją nazwę pragnieniu marki Citroën, aby przyciągnąć więcej kobiet i mieszkańców miast jako klientów. Nazwa „Ami six” została celowo wybrana jako gra słów brzmiąca podobnie do angielskiego „a Missis”.
Ale że nie samą historią człowiek żyje, więc na targach oldtimerów w austriackim Tulln Citroën pokaże też dwa modele z aktualnej gamy. Będą to C5 Aircross oraz nowe Berlingo. Ekspozycję wzbogaci też najnowszy koncept marki, Citroën Ami One.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze