Półtora tygodnia temu pisaliśmy o starcie czterech Renault Zoe w e-Rallye Monte-Carlo. Potem wyjechałem na prezentacje prasowe oglądać nowe samochody, które już trafiły, albo lada chwila trafią na polski rynek, e-Rallye Monte-Carlo się odbył, no i trzeba napisać co nieco o wynikach. A pisać jest o czym!
Dwa Renault Zoe w e-Rallye Monte-Carlo wygrały klasyfikację samochodów elektrycznych i uplasowały się na podium klasyfikacji generalnej. Wygrała polsko-francuska załoga w Toyocie Mirai (samochód czerpiący energię z ogniw paliwowych), Artur Prusak / Thierry Benchetrit, zaś kolejne dwa miejsca należały już do załóg w Zoe. Drugą pozycję w generalce i najlepszą załogą w samochodzie elektrycznym byli Christophe Posnet / Serge Pastor (obaj są Francuzami). Trzecie miejsce w generalce i drugie wśród aut elektrycznych wywalczyli również Francuzi w Renault Zoe, Alexandre Stricher / Michael Torregrossa.
Renault wystawiło cztery Zoe w e-Rallye Monte-Carlo’2016. Jednym z nich jechała francuska modelka, aktorka i prezenterka telewizyjna, Adriana Karembeu. Kobiety często i chętnie wybierają Zoe, przez co stają się ambasadorkami ekologicznych aut. Z reguły ładnymi ambasadorkami ;-)
Po dwóch zwycięstwach w Rallye Monte-Carlo ZENN (Zero Emissions, No Noise) zorganizowanych przez ACM (Automobile Club de Monaco) w latach 2014 i 2015, Renault zdecydowało się na kolejny start wystawiając Zoe w e-Rallye Monte-Carlo w edycji 2016. Wraz ze zmianą nazwy rajdu do udziału dopuszczono wszystkie samochody ekologiczne – zasilane ogniwami paliwowymi, hybrydy, i oczywiście także auta elektryczne. Nie wolno startować jedynie samochodami o napędzie opartym w 100% o paliwa kopalne.
Renault wystawił cztery Zoe w e-Rallye Monte-Carlo korzystając z faktu, iż zaoferował już klientom ten model z zespołem napędowym o znacząco zwiększonym zasięgu. Start do e-Rallye Monte-Carlo nastąpił wszak w kilkanaście dni po zaprezentowaniu podczas Paris Mondial de l’Automobile Zoe o zasięgu wynoszącym (wg NEDC) aż 400 km! Tak więc Zoe w e-Rallye Monte-Carlo miało swoją dziewiczą, można powiedzieć, podróż, a sama impreza niewątpliwie była świetnym marketingowo wydarzeniem. Acz dodać trzeba, że nie wszystkie Zoe w e-Rallye Monte-Carlo’2016 były w najnowszej specyfikacji!
Zobaczymy, czy wszędzie. Bo ciekawy jestem, czy polskojęzyczne mainstreamowe media motoryzacyjne zechcą o sukcesie Zoe w e-Rallye Monte-Carlo wspomnieć…
Renault Zoe jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Teraz, gdy jego zasięg wyraźnie wzrósł (realnie wynosi 300 km), zapewne na zakup tego zgrabnego samochodu zdecyduje się jeszcze więcej osób. W Polsce wciąż problemem jest realny brak publicznych stacji ładowania, ale może i to się u nas zmieni? We Francji i krajach Europy Zachodniej Zoe z nowym zespołem napędowym trafi do klientów jeszcze w tym roku – zamówienia już można składać.
Tegoroczna edycja e-Rallye Monte-Carlo odbyła się w dniach 12-16 października. Start miał miejsce w Fontainebleau niedaleko Paryża, metę wyznaczono w Monako. Program przedstawiał się następująco:
Dzień 1 (12. października)
Z Fontainebleau do Nevers (198 km / 2h40m) drogami A19, A77 i N7
Ładowanie baterii (1 godzina) w Renault Simmoneau Automobiles, Nevers
Z Nevers do Moulins (65km / 45 mins) drogą N7
Ładowanie baterii (30 minut) przy supermarkecie Leclerc Avermes
Dzień 2 (13. października)
Z Moulins do Saint Etienne (179km / 2h30m) drogą N7
Ładowanie baterii (2,5 godziny) w Renault Liogier La Talaudière
Z Saint Etienne do Circuit d’Alès (221 km / 4h30m), drogą Monts de l’Ardèche i przez Col de la Fayolle na drodze D122 (wysokość n.p.m.: 877 metrów)
Ładowanie baterii (2,5 godziny) na publicznym parkingu
Dzień 3 (14. października)
Test regularności (Circuit d’Alès)
Z Alès do Nimes (52 km / 50 minut)
Ładowanie baterii (1 godzina) przy supermarkecie Lidl w Nimes
Z Nimes Town Hall do Fontvielle (35 km / 40 minut)
RZ1: Fontvielle-Eyguières (34 km / 40 minut)
Z Eyguières do Manosque (82 km / 1h20m), drogami D23, D973 i D996
Ładowanie baterii (2 godziny) w Renault Manosque
RZ2: Manosque-Montmeyan (46 km / 1 hour)
RZ3: Régusse-Draguignan (42 km / 1 hour)
Z Draguignan do Monako (112 km / 2 hours) drogą A8
Ładowanie baterii (2 godziny) przy Novotelu w Monako
Dzień 4 (15. października)
Z Monako do Castillon (23 km / 50 minut)
RZ4, RZ5 i RZ6: Castillon-Sospel (62 km / 2 godziny)
Z Sospel do Monako (30 km / 45 minut)
W czasie rajdu doszło do wielu nieprzewidzianych sytuacji i dramatów. Na przykład w jednej z lokalizacji w całym mieście wystąpiła awaria zasilania, a tam miało się odbyć ładowanie akumulatorów. Zdarzały się przebicia opon, ulewy i przejazdy wydłużone do późnej nocy. Do czwartej nad ranem!
Wspomniałem, że nie wszystkie Zoe w e-Rallye Monte-Carlo’2016 były w najnowszej specyfikacji. Fatycznie – auto, którym jechali Christophe Posnet / Serge Pastor dysponowało zasięgiem 240 km, czyli było w dotychczasowej wersji, a nie tej już nowej.
„Prestiż e-Rallye Monte-Carlo rośnie z roku na rok” – mówił na mecie Alexandre Stricher. – „Tym razem organizatorzy przygotowali naprawdę niesamowitą trasę i rywalizacja w tym roku, to nie była bułka z masłem. Nasze Zoe miało już nowy zespół napędowy, nie martwiliśmy się więc zasięgiem, za to wpatrywaliśmy się dokładnie w nawigację, żeby nie popełnić żadnego błędu. Renault wywołało prawdziwą rewolucję w świecie niedrogich aut elektrycznych, a Zoe w e-Rallye Monte-Carlo zostawiło w pokonanym polu takie samochody, jak BMW i3, Kia Soul, Volkswagen E-Golf, a nawet Teslę S! Cieszyliśmy się z pokonania dystansu 340 km bez ładowania, a sądzę, że i 400 km moglibyśmy przekroczyć! To będzie moje osobiste wyzwanie”.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze