Renault stworzyło superlaboratorium, w którym będą odbywać się pomiary hałasu i dźwięków, związanych z produkcją samochodów.
Jest wyposażone w systemy testowe i pomiarowe drgań i hałasu : stanowiska do badań drganiowych i akustycznych zespołów napędowych, stanowisko rolkowe w komorze półbezechowej, stanowisko badawcze acykliczności pracy zespołów napędowych i pomieszczenie pogłosowe . Specjaliści od inżynierii samochodowej będą mogli dzięki temu we wstępnej fazie procesu projektowego i w znacznie krótszym czasie obliczyć specyfikację i parametry wibracyjno-akustyczne silników i skrzyń biegów. Celem jest zapewnienie jak najwyższego poziomu jakości zespołów napędowych pod względem emisji hałasu. Krok ten potwierdza zaangażowanie Renault w podniesienie komfortu akustycznego, nagrodzone w 2001 « Złotym Decybelem » przyznanym Vel Satisowi.
Wraz z powołaniem jednostki NVH (Noise Vibration and Harshness), Renault wkracza na nowy etap w dążeniu do redukcji drgań i emisji hałasu. Nowa jednostka zajmująca się poprawą parametrów w tej dziedzinie pozwoli na uzyskanie charakterystycznego dla zespołów napędowych Renault brzmienia / lub „tożsamości dźwiękowej”. Chodzi o zapewnienie jak najwyższej jakości akustycznej zespołów na jak najwcześniejszym etapie.
Zmierzamy do doskonałości akustycznej
Celem Renault jest uplasowanie się wśród najlepszych producentów na rynku pod względem wibroakustyki. Wysokich umiejętności producenta w zakresie komfortu akustycznego dowodzi pierwsza nagroda przyznana Vel Satisowi w konkursie „Złotego decybela 2001 » dzięki uzyskaniu homologacji tego pojazdu na 71 dBA.
Powołanie jednostki NVH zapewni Renault odpowiednie środki, aby osiągnąć doskonałe wyniki pod względem drgań (komfort w kabinie) i promieniowania (hałasu emitowanego na zewnątrz przez zespół napędowy). Pomiary i analizy będą dotyczyć różnego typu hałasów, zarówno przekazywanych przez ciała stałe (części lub komponenty) jak i rozchodzących się w powietrzu. Jednym z głównych atutów jednostki NVH jest zebranie w jednym miejscu specjalistów i środków technicznych niezbędnych w badaniu drgań i akustyki. Pozwoli to na skrócenie czasu potrzebnego na obliczenie charakterystyki i parametrów drganiowych i akustycznych projektowanych zespołów napędowych. Prowadzone będą w szczególności prace nad drganiami o niskiej (poniżej 200 Hz) i średniej częstotliwości (od 200 Hz do 1000 Hz), w której to dziedzinie Renault może się poszczycić dużym doświadczeniem. Poza poszerzeniem doświadczenia jednostka pozwoli otworzyć nowe perspektywy badawcze w zakresie jeszcze nieopanowanych zjawisk. Chodzi w szczególności o opracowanie metod pomiaru i obliczeń złożonych zjawisk o wysokiej częstotliwości oraz faz przejściowych pod względem obciążenia silnika (np. : stuki podczas spalania).
Wysokiej klasy wyposażenie badawcze, częściowo zastosowane po raz pierwszy w Europie
W porównaniu do innych światowych producentów samochodów jednostka NVH jest wyposażona w najnowszej generacji stanowiska do badań drganiowych i akustycznych. Szczytowym osiągnięciem technologicznym jest stanowisko badawcze acykliczności pracy zespołów napędowych obejmujące elektryczny generator odtwarzający nieregularną pracę silnika spalinowego. Jest to pierwsze tego typu stanowisko w Europie. Stanowiska do pomiarów akustycznych zostały specjalnie zaprojektowane, aby wyeliminować zewnętrzne i wewnętrzne zakłócenia dźwiękowe (wentylacja, oświetlenie, media …). Istotne jest oddzielenie komór bezechowych od reszty budynku materiałem izolacyjnym. Pomieszczenie pogłosowe pozwala na analizę hałasów podzespołów mechanicznych i ich ocenę przez wyłonione komisje.
Jednostka NVH to coś więcej niż laboratorium badawczo-pomiarowe – prowadzi badania na skalę przemysłową. Jej eksperci ściśle współpracują z zespołami NVH w zakładzie w Cléon i w Ośrodku Technicznym w Rueil (Francja). Laboratorium NVH wymagało inwestycji 25 mln euro. Znalazło w nim zatrudnienie ponad 80 inżynierów i techników, a jego powierzchnia wynosi 6 000 m2. Rozpoczęło swoją działalność w maju 2005.
Ośrodek Techniczny w Lardy
1- Stanowiska do badań drganiowych zespołów napędowych
Na dwóch bliźniaczych stanowiskach pracownicy laboratorium NVH analizują drgania o niskiej i średniej częstotliwości emitowane przez zespoły napędowe z układem wydechowym: brzęczenie (0 = 200 Hz), dudnienie (200 – 350 Hz) i odgłosy pracy silnika (350 – 700 Hz). Silnik jest wyposażony w czujniki (których liczna może sięgać 150), i podłączony do elektrycznych urządzeń symulujących obciążenie, tzn. opór na jaki napotyka jadący samochód. Stanowiska te mogą również wykrywać hałasy zakłócające.
2- Sala analizy modalnej
Każdy przedmiot po wzbudzeniu ma własny sposób wibracji. Pojawiają się różne drgania, które w przypadku części silnika mogą się okazać krytyczne : części emitują hałas i mogą powodować przedwczesne zużycie. W sali tej eksperci określają modele modalne poszczególnych komponentów silnika sprawdzając czy ich drgania nie stwarzają szczególnych problemów. Wymuszenie drgań części odbywa się głównie za pomocą dwóch narzędzi : drgającego tłumika i zwykłego młotka.
3- Stanowisko badawcze acykliczności pracy zespołów napędowych
W silniku spalinowym naprzemienne fazy sprężania i spalania generują acykliczną pracę. Pomimo wytłumienia przez koło zamachowe zjawisko to może przenosić się na zespół napędowy (sprzęgło, skrzynię biegów, pozostałe elementy układu przeniesienia napędu) generując drgania i hałas : brzęczenie, itp. Umieszczone w odizolowanej akustycznie sali stanowisko służy do badań tych zjawisk w celu ich pełniejszej eliminacji. Jest napędzane silnikiem elektrycznym 260 kW odtwarzającym pracę silników spalinowych posiadających od 2 do 6 cylindrów z prędkością do 6 000 obr/min, osiągających moment obrotowy 620 Nm RMS. Jest to pierwsze tego typu stanowisko oddane do eksploatacji w Europie i trzecie na świecie.
4 – Stanowisko do badania zespołów napędowych w komorze półbezechowej
Stanowisko to pozwala na pomiar akustyczny silników poprzez punktowe pomiary dźwięku za pomocą mikrofonów lub urządzeń do pomiaru natężenia: sterowany robot punkt po punkcie mierzy poziom emisji hałasu w środowisku w celu określenia „modelu akustycznego” pojazdu. Zespoły napędowe 200 KW/520 Nm mogą być testowane nawet dla prędkości powyżej 200 km/h.
W celu zapewnienia odpowiednio wyciszonego środowiska stanowisko jest zainstalowane w sali bezechowej, odizolowanej od reszty budynku i zaprojektowanej w taki sposób, aby jej osprzęt (wentylacja, woda, media i oświetlenie) pracowały możliwie jak najciszej.
5 – Stanowisko rolkowe w komorze półbezechowej
Na stanowisku tym pracownicy laboratorium NVH mogą prowadzić badania wibroakustyczne podzespołów mechanicznych kompletnego samochodu (od Twingo po Trafica) jadącego z prędkością do 200 km/h. Aby warunki jazdy były reprezentatywne koła samochodu stoją na czterech rolkach o średnicy 1,90 m. Kolejnym specyficznym elementem jest bardzo cichy system wentylacji, chłodzący osłonę chłodnicy i podwozie z wydajnością 30 000 m3/h.
6- Pomieszczenie pogłosowe
Specjaliści z NVH wykorzystują tę salę do odsłuchiwania nagrań hałasów podzespołów mechanicznych (gwizdu turbo, hałasu pracy skrzyni biegów …) i pokazywania wykresów na ekranie. W sali jest również miejsce dla komisji, której rolą jest wyodrębnienie rozmaitych hałasów składowych i ich ocena jakościowa. Jest odizolowana od reszty budynku i zamontowana na gumowych łącznikach.
źródło: Renau;t
Najnowsze komentarze