Jeden przegląd prasy już się dziś pojawił, ale że akurat mam czas, więc niezwłocznie po zakupieniu aktualnego numery tygodnika MOTOR siadam do kolejnego artykułu z tego cyklu. A tu próba odpowiedzi na pytanie – co lepiej kupić: kombi segmentu D, dość dużego minivana, czy może SUV-a klasy średniej? Wspomniane kombi, to Renault Talisman Grandtour, więc warto się tematowi przyjrzeć.
MOTOR nr 26 (3496) z 22.VI.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, 308, 508, Partner, Captur, Clio, Kangoo, Talisman, Sandero, Corsa, Mokka X
Pierwsze wzmianki o francuskiej motoryzacji pojawiają się na stronach 8-9. MOTOR zamieścił tam zestawienie fabryk produkujących różnego rodzaju samochody i zespoły napędowe. Czternaście z nich znajduje się w Polsce, zaś na całym Starym Kontynencie jest ich 292. Pojawiły się wzmianki o Citroënie, Peugeocie, Renault, DS Automobiles, Dacii i Oplu oraz Vauxhall, a także o PSA w ogóle. Jest też wzmianka o Ładzie zależnej od Grupy Renault. Nie rozumiem za to, z jakiego powodu do europejskich krajów zaliczono Kazachstan. Czy 12% powierzchni leżącej po zachodniej części Uralu wystarczy?
W dziale Przyszłe premiery, który tym razem gości na stronie 10., wspomniano Dacię Sandero, Citroëna C4, Peugeota 308, Renault Kangoo oraz Opla Mokkę X.
Talisman, S-Max, czy Kodiaq?
Dwa silniki po 190 KM i jeden 160-konny. Dwa samochody dość ciężkie, jeden jeszcze cięższy. Dwa dobrze wyglądające i Škoda ;-) MOTOR postanowił sprawdzić, choć nie w klasycznym teście porównawczym na szczęście, jaki samochód dla jakiego klienta okaże się najlepszy. Trzy dwulitrowe turbodiesle i trzy różne typy nadwozia.
Każdy z tych samochodów można uznać za auto rodzinne. Talisman ma w teście najsłabszy pod względem mocy silnik, ale za to nie musi się zmagać z aż takimi oporami powietrza, jak rywale. Wprawdzie w sprincie do setki przegrywa, ale za to pali wyraźnie mniej, niż Škoda. Głównym problemem może być stosunkowo niewielki bak na paliwo (jedynie 47 litrów, gdy w wyposażeniu jest system 4Control; 51 litrów, gdy go nie ma). Nie zmienia się to nawet przy mocniejszej jednostce napędowej, która jest w ofercie. I która o wiele bardziej pasowałaby do tego porównania, bo teraz różnica wynosi 30 KM, a gdyby MOTOR wziął pod uwagę silnik 2.0 Blue dCi 200, to byłoby to tylko 10 KM. Fakt – wzrosłaby cena Talismana, bo ten silnik dostępny jest jedynie z wyposażeniem Initiale Paris, ale i tak auto byłoby tańsze od rywali.
Plusy i minusy Talismana
Renault okazuje się samochodem najdłuższym w stawce. Najkrótsza jest Škoda, to ona też ma najmniejszy rozstaw osi. Największym kufrem dysponuje (przy pięcioosobowej konfiguracji miejsc) Ford, a najmniejszym Škoda. Największą ładowność ma Ford, najmniejszą – Talisman. Renault ma najmniejszy promień skrętu i najniższą masę własną. Talismanowi zarzucono wąskie wnętrze z tyłu. Nie mam pojęcia, w którym miejscu MOTOR zmierzył tam 139 cm, bo moje, o wiele bardziej szczegółowe co do ilości i w dodatku jasno opisane pomiary, nigdzie nie dały takiego wyniku. Pomijając odległość między podłokietnikami oraz między górnymi krawędziami okien, wszędzie wyszło mi więcej. Wyraźnie więcej. Pod względem przestronności Talisman jest całkiem niezłym graczem w swoim segmencie.
Co ciekawe – wyraźnie więcej zmierzyłem też w bagażniku, zarówno na szerokość, jak i na długość. Mierzyłem po podłodze (co zaznaczam w tabelkach), być może MOTOR mierzy jakoś inaczej. Jesteśmy za to zgodni co do wysokości bagażnika do rolety – to 49 cm.
Wynik?
Okazuje się, że Škoda i Ford stanęły na najwyższym stopniu podium. Talisman uzbierał tylko pół gwiazdki mniej (ocena średnia), więc przegrał. W zwykłym podsumowaniu gwiazdek w poszczególnych kategoriach Renault uciułało tylko 18,5 gwiazdki przy 21-gwiazdkowych wynikach rywali. Straciło przede wszystkim na wnętrzu i bagażniku, zyskało na cenie i wyposażeniu. Dlaczego jednak Škoda otrzymała maksymalną notę (o jedną gwiazdkę więcej, niż rywale) za właściwości jezdne i trakcję? Z powodu napędu na cztery koła?
Drobiazgi
Opel Corsa-e pojawił się w roli rywala dla opisanego na stronach 26-27 Volkswagena e-Up! To chyba lekka przesada Corsa jest o segment większa!
O tym, jakie hybrydy są dostępne na rynku, MOTOR pisze na stronach 28-31. Wśród przykładów jednak czujnie NIE pokazuje żadnego samochodu francuskiego. To ma być obiektywne pismo???
Talisman powraca na stronie 36. w dziale Używane. O zakup takiego samochodu pyta czytelnik, a MOTOR odpowiada, że to całkiem udany model, a problemy go dotykające omawiane głównie w Internecie są wyolbrzymione. Racja!
Renault Clio i Captura, Peugeota 508 oraz Citroëna C3 można wypatrzyć na zdjęciu zamieszczonym na stronach 38-39. W artykule, który to zdjęcie ilustruje (strony 38-41), natkniecie się jeszcze na fotkę Renault Kangoo, a także na wzmianki o Citroënie Berlingo i Peugeocie Partnerze.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze