W zdecydowanej większości przypadków niewielki prześwit i wyłącznie napęd na jedną oś – typowy dla aut osobowych – wystarczy nam do normalnej eksploatacji. Jednak w życiu ludzi aktywnych mogą pojawić się pewne przeciwności w postaci błotnistego dojazdu na działkę, camping czy zasypane śniegiem górskie dróżki. W takiej sytuacji SUV, a zwłaszcza z napędem na obie osie pokazuje swoje mocne strony.
Jeszcze do niedawna ja także sądziłem, że Peugeot 508 I generacji jest zupełnie wystarczający. Do czasu aż ostatnie kilkadziesiąt metrów dojazdu na działkę pokonałem pchany przez uczynnych sąsiadów. Chwilę później błotnistą drogę bez problemu pokonał nieco wyżej zawieszony Peugeot 2008. Nie wyobrażam sobie pokonania tej drogi innym autem klasy średniej, kompaktem czy minivanem – zwłaszcza holując przyczepę campingową.
Renault Koleos II generacji (2016-2023)
Za 120-130 tysięcy złotych bez przeszkód kupimy Renault Koleosa drugiej generacji produkowanego dla potrzeb Europejczyków od 2016 do 2023 roku. Koleos II urósł o cały segment, przewyższając poprzednika znacznie w każdym aspekcie. Nadal pozostał Samsungiem (model QM6) zaadaptowanym dla rynku europejskiego, co w żadnym wypadku nie należy traktować jako ujmy na honorze. Pod względem estetyki Koleos II wpisuje się w kanon piękna Renault, co istotne na ten moment model nie ma problemów z korozją nadwozia. Masywna sylwetka skrywa mnóstwo przestrzeni dla pięciu osób i przyzwoity bagażnik mieszczący katalogowo 542 litry.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles
Pozycja za kierownicą zaspokoi każdego miłośnika tego typu pojazdu. Siedzimy wysoko ponad dachami zwykłych osobówek, widoczność jest wyborna – manewrowanie na ciasnych parkingach pojazdem tych gabarytów ułatwiają rozmaite czujniki i kamera. Fotele przednie są nad wyraz wygodne, choć zdecydowanie nie zachęcają do dynamicznego pokonywania zakrętów – podobnie jak nastawy układu jezdnego.
Jak w każdym nowoczesnym samochodzie przyzwyczajenie się do obsługi poszczególnych funkcjonalności wymaga chwili, po kilku dniach każdy użytkownik będzie korzystał ze wszystkich dodatków. A może być ich co niemiara. Możemy trafić na egzemplarz z automatyczną klimatyzacją, rozbudowanym centrum multimedialnym z nawigacją, dopracowanym nagłośnieniem, szeregiem systemów aktywnie czuwających nad bezpieczeństwem, skórzaną tapicerką czy napędem na cztery koła. Przestrzeń na tylnej kanapie zadowoli dwie rosłe persony.
Pod względem jakości wykonania wnętrze prezentuje się ogólnie dobrze, choć wprawne oko wymagającego użytkownika wytknie pewne mankamenty i tandetne tworzywa. Podróżując zgodnie z przepisami, dostojnie Koleos II urzeka spokojem i oferowaną wygodą – wyposażony w prymitywny napęd z dołączaną tylną osią bez wysiłku pokonuje ośnieżone drogi czy błotniste ścieżki.
Gama silników benzynowych ograniczyła się do 1.3 TCe o mocy 160 KM, który po prostu radzi sobie z tak ciężkim autem. Jednak wciąż najlepszym wyborem dla SUV-a są diesle. Tutaj Renault przewidziało zbyt słabego 1.6 dCi 130 KM, 1.7 dCi 150 KM i wyczekiwanego 2.0 dCi 177-190 KM. W przypadku odmian wysokoprężnych utrzymanie w ryzach spalania nie nastręcza problemów. Pamiętajmy, że uboższe wersje miały tylko napęd na przednie koła.
Peugeot 5008 II generacji (2017-2024)
Bardzo ciekawą pod względem prezencji alternatywą jest drugie wcielenie Peugeot 5008. Co ciekawe, jego pierwsza generacja była praktycznym acz mdłym minivanem. 5008 II dostępny od 2017 do 2024 roku to przyciągający wzrok SUV, zwłaszcza w niektórych barwach z bogatej palety marki. Agresywny front jest wprost piękny. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, niestety jak w większości współczesnych samochodów lakier jest bardzo delikatny i podatny na uszkodzenia.
Wnętrze zaprojektowane zgodnie z najnowszą filozofią marki wymaga chwili wytchnienia po pierwszym szoku. Niewielka kierownica i oryginalny krój deski rozdzielczej jak się okazuje w niczym nie przeszkadzają, obsługa po jednym wspólnym dniu staje się intuicyjna i po prostu łatwa. W kategorii jakości materiałów Peugeot nie daje szansy konkurentowi autorstwa Renault – tutaj plastiki i tekstylia są w każdym punkcie lepsze, lepiej spasowane.
Multimedia Peugeot 5008 działają płynnie, cały interfejs nie budzi irytacji użytkownika. Fotele są doskonałe, nawet długa eskapada nie będzie wymagać wizyty u fizjoterapeuty. W drugim rzędzie siedzeń także przestrzeni nie brakuje, dodatkowo otrzymujemy dwa chowane w podłodze bagażnika siedziska – w sam raz na awaryjne sytuacje. Lista dodatków dostępnych w 5008 II jest bardzo długa, znajdziemy klimatyzację automatyczną, automatyczną skrzynię biegów, panoramiczny dach, multimedia z nawigacją, skórzaną tapicerkę. Nie znajdziemy niestety napędu na cztery koła, Peugeot uznał że większość życia nie będzie to potrzebny dodatek.
Nowy Peugeot e-3008. Ile kosztuje elektryczny SUV? Cena, wyposażenie
Najnowsze komentarze