Światła do jazdy dziennej podczas deszczu czy mgły – jakich jeszcze błędów unikać?

5 566

Używanie świateł podczas jazdy w dzień ogranicza liczbę wypadków o 3-12%. Wielu kierowców nie wie jednak, jak korzystać z różnych rodzajów oświetlenia. Zdarza się np. jazda na światłach do jazdy dziennej podczas deszczu czy w tunelu. Kierowcy nie wiedzą też, kiedy używać świateł przeciwmgłowych. Wątpliwości rozwiewają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

W Polsce kierowcy mają obowiązek jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę. Zależnie od okoliczności mogą to być światła do jazdy dziennej, światła mijania czy przeciwmgłowe (po zmierzchu również drogowe). Cel jest jeden – zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Badania wykazują, że używanie świateł w ciągu dnia ogranicza liczbę wypadków o 3-12%, a w przypadku wypadków śmiertelnych nawet o 15%*.

Obecnie w wielu modelach samochodów światła uruchamiają się automatycznie, dlatego coraz rzadziej można spotkać kierowców, którzy po prostu zapomnieli ich włączyć. Wciąż jednak niektóre osoby ignorują obowiązujące przepisy albo nie kontrolują stanu oświetlenia, co kończy się jazdą z niesprawnym reflektorem czy źle ustawionymi światłami – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Nie wszyscy rozumieją też różnicę między światłami do jazdy dziennej a światłami mijania.

Jak powinniśmy korzystać z różnych rodzajów świateł?

Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej potrzebują mniej energii niż światła mijania, co może wpływać na zużycie paliwa. Należy jednak pamiętać, że światła do jazdy dziennej nie służą do oświetlania drogi przed nami, mają jedynie zapewnić widoczność samochodu dla innych kierowców. Z tego powodu można ich używać wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu.

Warto przypomnieć, że choć wiele samochodów posiada system automatycznego przełączania świateł, to z reguły takie systemy nie uwzględniają mgły. W efekcie kierowcy przyzwyczajeni do automatyzacji działania świateł mogą nie zwrócić uwagi na to, że podczas jazdy we mgle mają włączone jedynie światła do jazdy dziennej, co przyczynia się do powstawania zagrożeń na drodze – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Światła mijania

Wielu kierowców do codziennej jazdy używa świateł mijania. Zużywają one nieco więcej energii niż światła do jazdy dziennej, ale za to są bardziej uniwersalne. Świateł mijania możemy używać w czasie opadów atmosferycznych czy mgły. Powinniśmy przełączyć światła dzienne na światła mijania również wtedy, gdy wjeżdżamy do tunelu.

Światła przeciwmgłowe

Świateł przeciwmgłowych przednich możemy używać w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą czy opadami atmosferycznymi. Umieszczone są nisko nad powierzchnią ziemi, co pozwala m.in. zmniejszyć efekt odbijania się promieni świetlnych od mgły. Światła przeciwmgłowe tylne włączamy wyłącznie wtedy, gdy widoczność jest ograniczona do mniej niż 50 m. Kiedy widoczność się poprawi, musimy je wyłączyć, by nie oślepiać pozostałych uczestników ruchu.

Dodatkowo świateł przeciwmgłowych przednich można używać także na krętej drodze w okresie od zmierzchu do świtu, nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła drogowe

Światła drogowe (inaczej „długie”) co do zasady nie nadają się do jazdy dziennej. Można ich używać po zmierzchu, na nieoświetlonych drogach i tylko pod warunkiem, że nie oślepiamy innych kierowców. Dotyczy to zarówno pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i tych przed nami, ponieważ światła drogowe mogą oślepić kierowcę za pośrednictwem lusterka.

* SWOV

 

Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin. W jej ofercie znajdują się szkolenia dla klientów indywidualnych i flotowych pomagające unikać ryzyka drogowego, a także kursy jazdy defensywnej i ekonomicznej dla każdego typu samochodów. Szkolenia mogą być wsparte warsztatami z psychologiem ruchu drogowego oraz kursem z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje torem szkoleniowym wyposażonym w 2 place i 4 płyty poślizgowe o łącznej powierzchni 3.900 m²  (płyta poślizgowa podstawowa, duża płyta poślizgowa + szarpak, okrąg poślizgowy oraz wzniesienie z płytą poślizgową; przeszkody automatyczne, kurtyny wodne programowalne, wyświetlacze prędkości).

Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.

Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl

 

 

źródło: Renault Polska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
2 Wątki komentarzy
3 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
5 Autorzy komentarzy
LuuAlexJakmanRomuśkarol Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
karol
Gość
karol

Jeżdżę dużo,bardzo dużo i widzę 2 rodzaje kretynów na drodze. Światła do jazdy dziennej w deszczu,mgle po zmroku i drugi rodzaj,słońce piękna pogoda i świeci wszystko.

Romuś
Gość
Romuś

Częsta jest także jazda w dzień na włączonych drogowych.

Jakman
Gość
Jakman

Zdecydowanie najgorsze jest nadużywanie tylnego światła przeciwmgłowego. Lepiej by było gdyby nie wyposażano w nie samochodów (jak w USA).

Alex
Gość
Alex

Polski kierowca nigdy za to mandatu nie dostał, więc nie wie, co to jest 50m. Pełno idiotów na tylnych przeciwmgłowch. Zrobiłem w życiu ok 1 mln km i 2x (słownie: dwa) widoczność we mgle spadała poniżej 50m. I tylko wtedy włączałem przeciwmgłowe. I tylko poza miastem, nie w korku w mieście. Bezlitośnie walę długimi. W większości przypadków rozumieją.

Luu
Gość
Luu

Albo wieśniaki co się bawią w jakiś tam german style i jeżdżą na światłach postojowych i przeciwmgielnych o wściekle żółtej barwie.