4Control to jedno z najciekawszych rozwiązań, poprawiających trakcję w samochodzie, autorstwa Renault. System ma wiele zalet a przy tym jest praktycznie bezproblemowy w eksploatacji.
Od dziesięcioleci wielu producentów próbuje rozmaitych sposobów na istotną poprawę trakcji i bezpieczeństwa swoich pojazdów. Oczywiście, najefektywniejszą drogą do możliwie doskonałej trakcji jest stosowanie stałego napędu na cztery koła – który nieustannie dba o przyczepność. Ciekawą i bezproblemową alternatywą jest stosowany przez Renault system 4Control.
Rzecz jasna stosowanie permanentnego napędu wszystkich kół ma szereg niezaprzeczalnych zalet, którym nie będzie w stanie dorównać żaden inny system. Widać to zwłaszcza w skrajnie trudnych warunkach drogowych w których pierwsze skrzypce gra lód i śnieg zalegające na przemian na drogach – wówczas zbawienny jest nawet prosty i tańszy w produkcji napęd 4×4 z jedynie dołączaną osią tylną za pomocą sprzęgła wiskotycznego. W każdym jednak wariancie napęd na wszystkie koła w zauważalnym stopniu zwiększa spalanie – generuje przecież dodatkowe obciążenie dla jednostki napędowej, większa jest także masa własna pojazdu i obecność dodatkowych narażonych na uszkodzenie kosztownych elementów. To wszystko po latach przekłada się na niemałe przecież koszty bieżącej eksploatacji.
Jedną z ciekawszych pozycji na liście opcji trzeciej generacji Laguny był system 4Control dostępny we wszystkich wersjach nadwoziowych. Przy każdym z tylnych kół zainstalowano elektryczny siłownik który w zależności od aktualnej prędkości jazdy i kąta skrętu kół przednich w na pozór nieznacznym stopniu skręcają koła osi tylnej. Do prędkości 60 km/h tylne koła wychylają się do 3.5 stopnia w kierunku przeciwnym do kół przednich. Powyżej tej prędkości tylne koła maksymalnie skręcają się w tę samą stronę co przednia oś do wartości 3.5 stopnia. W praktyce odczuwalnie zmienia się zachowanie sporych rozmiarów Laguny w ruchu miejskim, zwłaszcza manewrowanie w zatłoczonym centrum staje się łatwiejsze – dodajmy tylko, że średnica zawracania z 4Control spada o przeszło 10% względem bazowej odmiany. Spore zmiany w zachowaniu samochodu odczujemy także poza terenem zabudowanym. O ile spokojna podróż autostradą nie da możliwości wychwycenia różnic, o tyle już nagły manewr omijania przeszkody na drodze czy pokonywanie ostrych, typowych dla górskich dróg ciasnych zakrętów pozwoli je poczuć. Mimo sporej masy własnej prowadzony samochód wydaje się zdecydowanie lżejszy, posłuszniej reaguje na polecania kierowcy. Taka charakterystyka pracy do pewnego stopnia jest w stanie zastąpić dużo droższy w produkcji napęd na cztery koła.
System czterech kół skrętnych opracowany przez inżynierów Renault w kategorii kosztów eksploatacji i awaryjności nie ma sobie równych. W porównaniu do rozwiązań z napędem 4×4 konkurencji – które wykazują przewagę dopiero w typowo zimowych warunkach – nie drenuje portfela właściciela. Oczywiście, różnic w zużyciu paliwa względem pozostałych odmian nie ma. Duża popularność na rynku przekłada się na bezproblemowy dostęp do części zamiennych i specjalistów którzy w razie konieczności bez problemu przeprowadzą typowo eksploatacyjną wymianę. Póki co system nie wykazuje typowych usterek wynikających z wad konstrukcyjnych. Ewentualna wymiana tylnej belki zawieszenia to koszt kilkuset złotych, koszt piast nie przekracza 200 złotych za sztukę. Mechnicy uczulają jednak, by zakupów części zamiennych dokonywać ściśle zgodnie z numerem VIN – pojawiają się bowiem niekiedy różnice względem wersji bez 4Control.
Zobacz: Nowe samochody Renault
4Control nawet w egzemplarzach z imponującymi przebiegami działa w pełni poprawnie i wciąż zwiększa radość z każdego pokonanego kilometra.
Najnowsze komentarze