Bez względu na to, co myślimy o stwierdzeniu „klient ma zawsze rację”, kryje się w nim kluczowa prawda: to klienci kształtują trendy konsumpcyjne i nawyki zakupowe. W żadnej innej branży nie jest to tak istotne, jak w dzisiejszym sektorze motoryzacyjnym. W miarę jak rządy i producenci samochodów poszukują rozwiązań dla globalnego wyzwania, jakim jest osiągnięcie zeroemisyjnej mobilności na dużą skalę, muszą zapewnić konsumentom opcje, które spełnią ich potrzeby. Nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie w dążeniu do zrównoważonej mobilności – uważa szef spółki Renault Horse, Patrice Haettel.
W Europie w ostatnich latach byliśmy świadkami wzrostu popularności pojazdów elektrycznych (EV). Niemniej jednak, ostatnio pojawił się zaskakujący trend: konsumenci masowo wybierają pojazdy hybrydowe. W roku kończącym się w kwietniu odnotowano astronomiczny wzrost popytu na hybrydy, z 33,1% wzrostem sprzedaży pojazdów hybrydowych (HEV). Jest to najwyższy wzrost sprzedaży spośród wszystkich kategorii pojazdów, w tym także EV, których sprzedaż wzrosła w tym samym okresie o 14,8%.
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów wynika, że 35,9% nowych rejestracji samochodów w Europie w kwietniu 2024 roku stanowiły pojazdy hybrydowe (HEV) oraz hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV). Dla porównania, samochody benzynowe stanowiły jedynie 36% sprzedaży. Wszystko to sugeruje, że hybrydy stają się nowym standardem mobilności dla europejskich konsumentów.
Co stoi za tak dużym popytem na pojazdy hybrydowe? Moim zdaniem kluczem do tego sukcesu jest ich wrodzona wszechstronność.
Wszechstronność użytkowania aut spalinowych
Pojazdy elektryczne są bez wątpienia częścią przyszłości. Oferują konsumentom i flotom transportowym zeroemisyjny i zrównoważony sposób przemieszczania się, przyczyniając się do dekarbonizacji. Obecnie stanowią one idealne rozwiązanie mobilności dla gęsto zaludnionych i zurbanizowanych środowisk.
Dlaczego pojazdy elektryczne są idealne dla miast? Gęstość zaludnienia tworzy idealne warunki dla infrastruktury wspierającej EV, takiej jak stacje ładowania i dostęp do sieci energetycznej. Powód, dla którego 85% nowych EV sprzedaje się w Europie Zachodniej i Chinach, tkwi w tym, że ekonomia tych rynków ułatwia rozwój infrastruktury EV, ponieważ większość ludności mieszka w dużych, dobrze skomunikowanych regionach miejskich.
W Europie nie ma infrastruktury ładowania
Jednak nawet w Europie duża część kontynentu nie posiada takiej infrastruktury. Wielu Europejczyków mieszka na obszarach wiejskich lub regularnie podróżuje poza gęsto zaludnione ośrodki miejskie. Ponadto, są osoby pracujące w sektorach pierwotnych, takich jak rolnictwo, górnictwo i energetyka, które operują głównie poza obszarami miejskimi.
Dla tych Europejczyków pojazdy hybrydowe oferują najlepsze rozwiązania z dwóch światów: umożliwiają one bezemisyjny transport w miastach, a jednocześnie zapewniają niezawodność na obszarach, gdzie infrastruktura ładowania może być niedostępna.
Wszechstronność dla regionów
Ta zaleta staje się jeszcze bardziej widoczna w skali globalnej. W obszarach wiejskich oraz w krajach Globalnego Południa perspektywa pełnego wdrożenia infrastruktury EV jest odległa: skala potrzebnych inwestycji jest obecnie nieopłacalna ekonomicznie. W efekcie, w takich regionach jak Ameryka Południowa, adopcja pojazdów elektrycznych jest minimalna – spośród 3,1 miliona nowych samochodów osobowych, które zostaną sprzedane w 2023 roku, tylko 90 000 będą stanowiły pojazdy elektryczne. W tych regionach pojazdy hybrydowe oferują zrównoważoną, niskoemisyjną i odpowiedzialną mobilność, umożliwiając kluczowe połączenia gospodarcze.
Aby sprostać wyzwaniom związanym z globalną dekarbonizacją, te regiony sięgają po alternatywne rozwiązania paliwowe. W Brazylii na przykład, ponad 80% nowych sprzedawanych pojazdów korzysta z bioetanolu i paliw elastycznych. Inne rynki, takie jak Indie, czynią innowacje w paliwach centralnym elementem swoich planów zrównoważonego rozwoju. Indie w przyszłym roku wprowadzą nową normę, która będzie wymagała 20% zawartości bioetanolu w paliwach.
Wszechstronność na przyszłość
Wszechstronność oferowana przez pojazdy hybrydowe napędza ich szybkie przyjęcie w Europie i poza nią. Zamiast konieczności wyboru między pojazdami spalinowymi a elektrycznymi, hybrydy stanowią alternatywę na drodze do dekarbonizacji, oferując rozwiązania wspierające tempo zmian i zapotrzebowanie w regionie.
Innowacje w dziedzinie paliw zrównoważonych pozwalają tym hybrydom osiągać niemal identyczne ślady węglowe, co pojazdy elektryczne w całym cyklu ich życia. Roczne inwestycje w technologie paliwowe, takie jak e-paliwa, biopaliwa i paliwa elastyczne, wynoszą 51 miliardów dolarów na całym świecie. Wszystkie te projekty opierają się na dalszym wykorzystaniu silników spalinowych (ICE) i hybryd.
Oprócz rozwoju sektora pojazdów elektrycznych, przemysł europejski będzie wielkim beneficjentem wzrostu popularności hybryd i innowacji w dziedzinie paliw zrównoważonych. Europa posiada bogactwo wiedzy i talentów, co stanowi istotną przewagę konkurencyjną w produkcji silników spalinowych i hybrydowych. Obejmuje to światowej klasy ekosystem badawczy oraz setki tysięcy inżynierów i techników z dziesięcioleciami doświadczenia w produkcji wiodących na świecie silników spalinowych.
Samochody spalinowe nie są konkurencją, tylko wyborem
Zamiast traktować pojazdy elektryczne i hybrydy jako konkurencyjne rozwiązania, powinniśmy uznać, że są one komplementarne wobec różnych problemów i że oba pomagają nam osiągnąć globalny cel dekarbonizacji. Razem mogą tworzyć nowe drogi ku bardziej zrównoważonej przyszłości Europy i całej planety – podsumowuje szef spółki Renault Horse, Patrice Haettel.
Najnowsze komentarze