W ciągu niemal 15 lat swojego istnienia Dacia Duster stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli SUV-ów na świecie. Wyprodukowano już ponad 2,4 miliona egzemplarzy tego modelu, co jest imponującym wynikiem – to liczba samochodów porównywalna z roczną sprzedażą na całym rynku niemieckim. Ludzie kochają tego SUVa m.in. za fabryczne LPG. A jak wygląda proces produkcji?
Zakład produkcyjny w Mioveni, założony w 1966 roku, stał się jednym z kluczowych punktów produkcyjnych grupy Renault. Fabryka ta jest w stanie wyprodukować ponad 320 tysięcy samochodów rocznie, co czyni ją jedną z najbardziej produktywnych placówek Renault na świecie. Co 55 sekund z linii produkcyjnej schodzi nowy samochód, co przekłada się na produkcję 1392 pojazdów dziennie – wspaniałe osiągnięcie!
Proces produkcji: od blachy po gotowy samochód
Wszystko zaczyna się od działu pras, gdzie codziennie tłoczone są tysiące części, które tworzą kluczowe elementy Dacii. Fabryka posiada 13 linii prasujących, które przetwarzają 700 ton stali co 4 godziny. Dzięki zaawansowanym maszynom i robotom, fabryka zachowuje kontrolę nad całym procesem produkcyjnym, co pozwala na utrzymanie najwyższej jakości. Wiele innych firm motoryzacyjnych zleca tę część produkcji na zewnątrz, ale Dacia trzyma wszystko „pod swoim dachem”, co pozwala na pełną kontrolę nad procesem.
Innowacyjne podejście i ekologia
Jedną z ciekawostek jest podejście Dacii do ograniczania marnotrawstwa. Elementy i części, które mogłyby trafić na złom, są ponownie przetwarzane i wykorzystywane w produkcji nowych samochodów. Na przykład, części stalowe, które pozostają po wytłoczeniu paneli, są wykorzystywane do tworzenia innych elementów nadwozia. Wszystko z zachowaniem bardzo rygorystycznym norm jakościowym i kontroli na każdym etapie.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje
Takie podejście nie tylko pomaga zmniejszać koszty, ale również ogranicza wpływ na środowisko. Dacia stosuje polipropylen pochodzący z recyklingu w produkcji elementów nadwozia, a niektóre części, jak panele nadkoli, są niepokrywane farbą, co również przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego.
Produkcja wspierana przez ludzi i roboty
Choć fabryka Dacii jest wyposażona w zaawansowane maszyny, to na każdym etapie produkcji obok robotów pracują również wysoce wykwalifikowani pracownicy. Taki model pracy, łączący nowoczesną technologię z tradycyjnymi umiejętnościami ludzkimi, pozwala na utrzymanie wysokiej jakości przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji.
Zobacz: testy samochodów Dacia. Pomiary, spalanie, opinie
Gdzie produkowana jest Dacia Duster? Co minutę z zakładu wyjeżdża jeden samochód
Samochód dostosowany do potrzeb
Dacia Duster stała się popularna nie tylko ze względu na swoją przystępną cenę, ale również dzięki praktycznym rozwiązaniom, które oferuje. Na przykład, model ten oferuje możliwość wyboru między różnymi wersjami silnikowymi, w tym hybrydą, napędem na cztery koła oraz fabrycznym napędem LPG. To sprawia, że Duster jest wszechstronnym samochodem, dostosowanym do różnorodnych potrzeb użytkowników, od codziennych dojazdów po weekendowe wypady za miasto.
Dacia, kiedyś przedmiot drwin, dzisiaj duma Rumunii
I chociaż kiedyś z Dacii ludzie się śmiali, to dzisiaj mogą tylko pozazdrościć marce rozwoju i skuteczności w rozwoju. Nad przyszłością tej firmy czuwa sztab ludzi w Rumunii a sama Dacia stała się kultową rumuńską marką. I pomyśleć, że Polska też miała okazję stać się motoryzacyjną potęgą z własnym autem…
Proces produkcji Dustera przedstawia ciekawy włoski reportaż filmowy – jeśli chcecie zobaczyć jak to wygląda, to warto go obejrzeć.
Najnowsze komentarze