Jako pierwszą generację Dustera uznaje się samochód, który zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w 2010 roku, ale SUV o takiej nazwie istniał dużo wcześniej. Pierwsza Dacia Duster była oferowana już w latach 80!
W poszukiwaniu pierwszej Dacii Duster musimy cofnąć się w czasie i zajrzeć do historii innej rumuńskiej marki ARO (Automobil Românesc). Pierwsze pojazdy firmy montowano na licencji radzieckiego producenta samochodów GAZ. W 1973 roku ARO wprowadził na rynek swój pierwszy model 24. W roku 1980 w ofercie pojawił się mniejszy model 10, któremu kilka lat później zmieniono nazwę na Dacia Duster, specjalnie z myślą o rynku brytyjskim.
Terenowy model o wielu zastosowaniach
ARO 10 był samochodem terenowym o konstrukcji ramowej napędzanym silnikiem 1.3 o mocy 54 KM od Dacii 1300, którą produkowano w Rumunii na licencji Renault 12. Jednostka współpracowała z czterobiegową manualną skrzynią biegów. ARO 10 miał napęd 4×4, w którym przednia oś była dołączana za pomocą dźwigni znajdującej się obok drążka zmiany biegów. W późniejszych latach do pracy zaprzęgnięto stosowane przez Dacię silniki 1.4 o mocy 62 KM oraz 1.6 o mocy 72 KM. W modelu montowano również inne jednostki pochodzące od Volkswagena, Peugeota, Deawoo i Renault.
Oferta obejmowała wersje nadwoziowe o różnym przeznaczeniu zarówno 3-, jak i 5-drzwiowe, zamknięte, z otwieranym płóciennym zadaszeniem. SUV służył jako pick-up oraz rekreacyjny model inspirowany Citroënem Mehari.
Zobacz także: Dacia Duster Campal: SUV jako tani kompaktowy kamper. 2-osobowe łóżko, kuchenka
ARO 10 staje się Dacią Duster
We Włoszech ARO 10 był montowany lokalnie pod nazwą ACM Enduro X4 a na rynku brytyjskim pojawił się jako Dacia Duster. Zmiana nomenklatury wynikała z niezbyt dobrej opinii dotyczącej niezawodności i wykonania ARO 10. Importer Dacii, Robert Wilson chciał, by nazwa wiązała się z jazdą po bezdrożach i odzwierciedlała zakurzone drogi i wirujące chmury pyłu unoszące się za pojazdem.
Nazwę „Duster” wziął od popularnych w tamtym czasie filmów o Dzikim Zachodzie a dokładniej od kowbojskiego płaszcza nazywanego prochowcem (ang. duster coat). Nazwa pojawiła się w roku 1985. Na rynku model był tańszą alternatywą dla Łady Nivy. W brytyjskiej ofercie znajdował się do 1993 roku. Po latach marka Dacia wyciągnęła Dustera z szuflady i zaprojektowała nowego SUV-a, który szybko osiągnął ogromny sukces na rynku.
Zobacz także: Nowa Dacia Duster nie będzie na prąd. Producent stawia na klasyczne napędy!
Najnowsze komentarze