niedziela, 29 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Tak wyglądała pierwsza Dacia Duster!

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-08-07
w Historia, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
2.9k 214
7
2.6k
UDOSTĘPNIEŃ
8.8k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Kolejne problemy Stellantis. Urzędnicy USA zbadają warunki pracy w jednej z fabryk koncern w Meksyku

Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone

Alpine A110 Rédélé. Limitowana seria supersamochodu

Jako pierwszą generację Dustera uznaje się samochód, który zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w 2010 roku, ale SUV o takiej nazwie istniał dużo wcześniej. Pierwsza Dacia Duster była oferowana już w latach 80!

W poszukiwaniu pierwszej Dacii Duster musimy cofnąć się w czasie i zajrzeć do historii innej rumuńskiej marki ARO (Automobil Românesc). Pierwsze pojazdy firmy montowano na licencji radzieckiego producenta samochodów GAZ. W 1973 roku ARO wprowadził na rynek swój pierwszy model 24. W roku 1980 w ofercie pojawił się mniejszy model 10, któremu kilka lat później zmieniono nazwę na Dacia Duster, specjalnie z myślą o rynku brytyjskim.

Terenowy model o wielu zastosowaniach

ARO 10 był samochodem terenowym o konstrukcji ramowej napędzanym silnikiem 1.3 o mocy 54 KM od Dacii 1300, którą produkowano w Rumunii na licencji Renault 12. Jednostka współpracowała z czterobiegową manualną skrzynią biegów. ARO 10 miał napęd 4×4, w którym przednia oś była dołączana za pomocą dźwigni znajdującej się obok drążka zmiany biegów. W późniejszych latach do pracy zaprzęgnięto stosowane przez Dacię silniki 1.4 o mocy 62 KM oraz 1.6 o mocy 72 KM. W modelu montowano również inne jednostki pochodzące od Volkswagena, Peugeota, Deawoo i Renault.

Oferta obejmowała wersje nadwoziowe o różnym przeznaczeniu zarówno 3-, jak i 5-drzwiowe, zamknięte, z otwieranym płóciennym zadaszeniem. SUV służył jako pick-up oraz rekreacyjny model inspirowany Citroënem Mehari.

Zobacz także: Dacia Duster Campal: SUV jako tani kompaktowy kamper. 2-osobowe łóżko, kuchenka

ARO 10 staje się Dacią Duster

We Włoszech ARO 10 był montowany lokalnie pod nazwą ACM Enduro X4 a na rynku brytyjskim pojawił się jako Dacia Duster. Zmiana nomenklatury wynikała z niezbyt dobrej opinii dotyczącej niezawodności i wykonania ARO 10. Importer Dacii, Robert Wilson chciał, by nazwa wiązała się z jazdą po bezdrożach i odzwierciedlała zakurzone drogi i wirujące chmury pyłu unoszące się za pojazdem.

Nazwę „Duster” wziął od popularnych w tamtym czasie filmów o Dzikim Zachodzie a dokładniej od kowbojskiego płaszcza nazywanego prochowcem (ang. duster coat). Nazwa pojawiła się w roku 1985. Na rynku model był tańszą alternatywą dla Łady Nivy. W brytyjskiej ofercie znajdował się do 1993 roku. Po latach marka Dacia wyciągnęła Dustera z szuflady i zaprojektowała nowego SUV-a, który szybko osiągnął ogromny sukces na rynku.

Zobacz także: Nowa Dacia Duster nie będzie na prąd. Producent stawia na klasyczne napędy!

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.5 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 121300ARO 10CitroenDaciaDusterMehariPeugeotRenault
Udostepnij1051Tweet657Udostepnij184
Poprzedni

Renault Zoe „Najlepszym używanym małym samochodem elektrycznym 2021 roku” wg What Car?

Następny

Nowy Peugeot 308 SW w najtańszej i najdroższej wersji. Konfigurator już dostępny

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny
Peugeot 308 SW

Nowy Peugeot 308 SW w najtańszej i najdroższej wersji. Konfigurator już dostępny

ubezpieczenie, wypadek

Seria wypadków na polskich drogach. Nieuwaga, nadmierna prędkość, maszyny rolnicze

Używana Dacia Duster z 2010 roku za 27 tysięcy złotych? Ceny aut na rynku wtórnym w górę

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Michał - Peugeot 508 I kontra Peugeot 605: który okaże się lepszy?
  • Wojtek - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Yaro - Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • ernest - DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika
  • Anonimowo - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Duster1 - Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Roman - Używane: Citroën C5 czy Ford Mondeo? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 21/2022
  • Anonimowo - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Grześ - Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Chip - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kolejne problemy Stellantis. Urzędnicy USA zbadają warunki pracy w jednej z fabryk koncern w Meksyku
  • Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • Alpine A110 Rédélé. Limitowana seria supersamochodu
  • BWT Alpine F1 Team przed Grand Prix Monako
  • Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
7
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.