Talbot Tagora SX to elegancki sedan, który miał konkurować z największymi w klasie. Marka promowała pojazd jako „nową definicję luksusu i osiągów”. Luksus był widoczny w bogatym wyposażeniu, a osiągi zapewniała jednostka V6, aczkolwiek ze względu na kilka niesprzyjających czynników, Tagora nigdy nie osiągnęła sukcesu. Pojazd podziwialiśmy podczas tegorocznych targów Retromobile odbywających się w Paryżu.
Talbot Tagora narodził się jako projekt luksusowego sedana, który miał sprostać największym konkurentom na rynku, zwłaszcza z Niemiec. Miał zresztą do tego całkiem niezłe predyspozycje. Pracę nad prototypem pojazdu o kryptonimie C9, w roku 1976 rozpoczął europejski oddział firmy Chrysler. Samochód o brytyjskim stylu i francuskiej technologii miał zastąpić model 180. Samochód nie otrzymał jednak plakietki Chrysler na nadwoziu. Firma została przejęta przez Grupę PSA, aczkolwiek francuski koncern nie porzucił projektu.
W roku 1980 na salonie samochodowym w Paryżu zadebiutował duży, luksusowy sedan o nazwie SX, który bazował na modelu C9. Początkowo Talbot oferował tylko jeden rodzaj napędu, był to czterocylindrowy silnik Chryslera o pojemności 2,2 litra, który generował 115 KM mocy, ale jeszcze podczas prac nad modelem, upewniano się, że będzie mógł pomieścić „coś większego i mocniejszego” i… pomieścił. W roku 1982 do oferty dołączył silnik V6 o mocy 165 KM. Dzięki niemu Tagora była najpotężniejszym samochodem sprzedawanym we Francji, nawet siostrzany konkurent 604 z jednostką V6 dysponował tylko 144 KM mocy.
Najwyższa wersja wyposażeniowa modelu Talbot Tagora SX, która dumnie prezentowała się na stoisku Peugeota podczas Retromobile 2019 miała właściwie wszystko, czego klient mógł zapragnąć. Wyposażenie obejmowało m.in. komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę, klimatyzację, elektryczne tylne szyby, elektryczne lusterka, wycieraczki reflektorów i opcjonalne dwa tylne głośniki z regulacją balansu.
Talbot Tagora SX mimo luksusowego wyposażenia i przyjemności prowadzenia, niestety nie zdobył serc klientów. W roku 1981 sprzedaż wynosiła 15.000, ale szybko zaczęła spadać na łeb na szyję. Przyczyną była mocna konkurencja ze strony produkowanego przez ten sam koncern PSA modelu Peugeot 604, a także kryzys paliwowy odstraszający klientów od dużych jednostek napędowych. Nie pomagała także fala strajków w fabryce w Poissy produkującej Tagorę, co powodowało opóźnienia w dostawach. Przez krótki okres trzech lat wyprodukowano zaledwie 20.133 egzemplarzy modelu Talbot Tagora.
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze