czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Ten samochód miał szansę zmotoryzować Polskę zamiast „malucha”

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-02-26
w Historia
Czas czytania 4 minut
490 5
16
443
UDOSTĘPNIEŃ
1.4k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Legendarny Citroen DS na opakowaniu czekolady Wedla z PRL

Tajemnica polskiego samochodu: Kto twierdzi, że Polska to kraj próżniaków, nieuków i niedopędków politycznych, niechaj jedzie i zwiedzi fabrykę Ursusa!

Niewiele brakowało, by to Citroen Dyane lub Renault 122, a nie Fiat 126p zrewolucjonizował polską motoryzację. Początek lat siedemdziesiątych w Polsce oznaczał wielkie zmiany dla kraju. Wiązano wielkie nadzieję z nowym I sekretarzem Komitetu Centralnego PZPR, Edwardem Gierkiem. Kierownictwo partii zmieniło politykę, by poprawić siermiężne warunki życia w Polsce.

Na początku 1971 roku podjęto decyzję o tym, by na Zachodzie kupić licencję na nowoczesny nieduży samochód osobowy oraz nowoczesny autobus. Negocjowano z wieloma koncernami. W rozmowach na temat samochodów wzięły udział Citroen, Fiat i Renault.

Po przeanalizowaniu ofert poszczególnych fabryk wybrano cztery typy samochodów, które miały szanse wejść do produkcji w Polsce. Były to odpowiednio Citroen Dyane, Fiat 126, Fiat 127, Renault 5 (R122). Porównanie tych aut w liczbach i możliwościach było korzystne dla … Citroena. Oferował stosunkowo niski koszt produkcji, możliwość produkowania różnych wersji nadwozia i więcej miejsca niż Fiat 126.

Samochód Citroën Dyane 6  Fiat 126  Fiat 127  Renault 122 
Silnik 600 cm3  600 cm3  900 cm3  950 cm3 
napęd przedni tylny przedni przedni
Chłodzenie powietrzem powietrzem wodą wodą
Koszt wytworzenia 1 egz 42,5 tyś zł 40 tyś 50-55 tyś 50-55 tyś
Odmiany pochodne nadwozia tak brak tak tak
Nakłady inwestycyjne 14,1 mld zł 12,8 mld zł 16,6 mld zł 14 mld zł
Wydatki dewizowe 150 mln $ 125 mln $ 180 mln $ 170 mln $
Saldo dewizowe -29,5 mln $ -19,4 mln $ -29,7 mln $**  -101 mln $

Tabela porównawcza ofert. Pisownia oryginalna.

Co jednak zdecydowało o tym, że ostatecznie Citroen i Renault nie zostały wybrane? Citroen dyskwalifikowała bardziej złożona konstrukcja oraz brak spełniania nowych norm ochrony środowiska, które zaczęły wtedy obowiązywać. Renault, które zaproponowało najnowszą generację silnika, obciążały słabe warunki kompensaty, czyli obniżenia kosztu zakupu. Francuzi chcieli dostarczać samochody wyłącznie z nadwoziem coupe – to było dla Polski nie do przyjęcia.

Ostatecznie wybrano więc Fiata 126p. Samochód ten stał się przyczynkiem do zmotoryzowania Polski i był marzeniem milionów rodzin. Jednak niewiele brakowało, by w Polsce jeździły Citroeny…

źródło: „Aby Polska rosła w siłę…” Koncepcja unowocześnienia polskiej motoryzacji 1971-1972. Krzysztof Lesiakowski, Uniwersytet Łódzki. 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-01-05 06:07:58.

1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CiekawostkiCitroenDyaneFiathistoriaRenault
Udostepnij189Tweet106Udostepnij30
Poprzedni

Używany samochód dla dużej rodziny do 15 tysięcy: luty 2022

Następny

Nowa wersja Peugeot 308, 408 a może 4008? Jaki model pokaże Peugeot?

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Nowy Peugeot 408 2022

Nowa wersja Peugeot 308, 408 a może 4008? Jaki model pokaże Peugeot?

Raport ze stacji: diesla brak, benzyna droga, problemy z LPG

Nowa Dacia Duster 2022

Test: Nowa Dacia Duster 150 KM z automatem - zalety i wady SUVa za niecałe sto tysięcy zł

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

16 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Anonimowo - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • tomy - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Ekspert - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Ekspert zimowy - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Slawo - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • Robert - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • MIŚ - Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych


Aktualności ze świata motoryzacji

  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych
  • UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
16
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.