Niewiele brakowało, by to Citroen Dyane lub Renault 122, a nie Fiat 126p zrewolucjonizował polską motoryzację. Początek lat siedemdziesiątych w Polsce oznaczał wielkie zmiany dla kraju. Wiązano wielkie nadzieję z nowym I sekretarzem Komitetu Centralnego PZPR, Edwardem Gierkiem. Kierownictwo partii zmieniło politykę, by poprawić siermiężne warunki życia w Polsce.
Na początku 1971 roku podjęto decyzję o tym, by na Zachodzie kupić licencję na nowoczesny nieduży samochód osobowy oraz nowoczesny autobus. Negocjowano z wieloma koncernami. W rozmowach na temat samochodów wzięły udział Citroen, Fiat i Renault.
Po przeanalizowaniu ofert poszczególnych fabryk wybrano cztery typy samochodów, które miały szanse wejść do produkcji w Polsce. Były to odpowiednio Citroen Dyane, Fiat 126, Fiat 127, Renault 5 (R122). Porównanie tych aut w liczbach i możliwościach było korzystne dla … Citroena. Oferował stosunkowo niski koszt produkcji, możliwość produkowania różnych wersji nadwozia i więcej miejsca niż Fiat 126.
Samochód |
Citroën Dyane 6 |
Fiat 126 |
Fiat 127 |
Renault 122 |
Silnik |
600 cm3 |
600 cm3 |
900 cm3 |
950 cm3 |
napęd |
przedni |
tylny |
przedni |
przedni |
Chłodzenie |
powietrzem |
powietrzem |
wodą |
wodą |
Koszt wytworzenia 1 egz |
42,5 tyś zł |
40 tyś |
50-55 tyś |
50-55 tyś |
Odmiany pochodne nadwozia |
tak |
brak |
tak |
tak |
Nakłady inwestycyjne |
14,1 mld zł |
12,8 mld zł |
16,6 mld zł |
14 mld zł |
Wydatki dewizowe |
150 mln $ |
125 mln $ |
180 mln $ |
170 mln $ |
Saldo dewizowe |
-29,5 mln $ |
-19,4 mln $ |
-29,7 mln $** |
-101 mln $ |
Tabela porównawcza ofert. Pisownia oryginalna.
Co jednak zdecydowało o tym, że ostatecznie Citroen i Renault nie zostały wybrane? Citroen dyskwalifikowała bardziej złożona konstrukcja oraz brak spełniania nowych norm ochrony środowiska, które zaczęły wtedy obowiązywać. Renault, które zaproponowało najnowszą generację silnika, obciążały słabe warunki kompensaty, czyli obniżenia kosztu zakupu. Francuzi chcieli dostarczać samochody wyłącznie z nadwoziem coupe – to było dla Polski nie do przyjęcia.
Ostatecznie wybrano więc Fiata 126p. Samochód ten stał się przyczynkiem do zmotoryzowania Polski i był marzeniem milionów rodzin. Jednak niewiele brakowało, by w Polsce jeździły Citroeny…
źródło: „Aby Polska rosła w siłę…” Koncepcja unowocześnienia polskiej motoryzacji 1971-1972. Krzysztof Lesiakowski, Uniwersytet Łódzki.
Originally posted 2020-01-05 06:07:58.
Najnowsze komentarze