• Najnowsze

Ten samochód miał szansę zmotoryzować Polskę zamiast „malucha”

2021-01-30

Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ

2021-02-26
Nissan Qashqai

Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!

2021-02-26

Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona

2021-02-26

Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi

2021-02-26

Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021

2021-02-26
Fiat Punto Cross

Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?

2021-02-26
Peugeot, logo, dealer

Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa

2021-02-26
Peugeot 308 2021

Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!

2021-02-26
Citroen C4

Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie

2021-02-25
Peugeot 308

Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni

2021-02-25
piątek, 26 lutego, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Ten samochód miał szansę zmotoryzować Polskę zamiast „malucha”

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-01-30
w Historia
Czas czytania4min
297 3
13
276
UDOSTĘPNIEŃ
856
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

Nowy polski wątek w historii Citroëna. Inżynier Kazimierz Kazimierczak.

Niewiele brakowało, by to Citroen Dyane lub Renault 122, a nie Fiat 126p zrewolucjonizował polską motoryzację. Początek lat siedemdziesiątych w Polsce oznaczał wielkie zmiany dla kraju. Wiązano wielkie nadzieję z nowym I sekretarzem Komitetu Centralnego PZPR, Edwardem Gierkiem. Kierownictwo partii zmieniło politykę, by poprawić siermiężne warunki życia w Polsce.

Na początku 1971 roku podjęto decyzję o tym, by na Zachodzie kupić licencję na nowoczesny nieduży samochód osobowy oraz nowoczesny autobus. Negocjowano z wieloma koncernami. W rozmowach na temat samochodów wzięły udział Citroen, Fiat i Renault.

Po przeanalizowaniu ofert poszczególnych fabryk wybrano cztery typy samochodów, które miały szanse wejść do produkcji w Polsce. Były to odpowiednio Citroen Dyane, Fiat 126, Fiat 127, Renault 5 (R122). Porównanie tych aut w liczbach i możliwościach było korzystne dla … Citroena. Oferował stosunkowo niski koszt produkcji, możliwość produkowania różnych wersji nadwozia i więcej miejsca niż Fiat 126.

SamochódCitroën Dyane 6 Fiat 126 Fiat 127 Renault 122 
Silnik600 cm3 600 cm3 900 cm3 950 cm3 
napędprzednitylnyprzedniprzedni
Chłodzeniepowietrzempowietrzemwodąwodą
Koszt wytworzenia 1 egz42,5 tyś zł40 tyś50-55 tyś50-55 tyś
Odmiany pochodne nadwoziatakbraktaktak
Nakłady inwestycyjne14,1 mld zł12,8 mld zł16,6 mld zł14 mld zł
Wydatki dewizowe150 mln $125 mln $180 mln $170 mln $
Saldo dewizowe-29,5 mln $-19,4 mln $-29,7 mln $** -101 mln $

Tabela porównawcza ofert. Pisownia oryginalna.

Co jednak zdecydowało o tym, że ostatecznie Citroen i Renault nie zostały wybrane? Citroen dyskwalifikowała bardziej złożona konstrukcja oraz brak spełniania nowych norm ochrony środowiska, które zaczęły wtedy obowiązywać. Renault, które zaproponowało najnowszą generację silnika, obciążały słabe warunki kompensaty, czyli obniżenia kosztu zakupu. Francuzi chcieli dostarczać samochody wyłącznie z nadwoziem coupe – to było dla Polski nie do przyjęcia.

Ostatecznie wybrano więc Fiata 126p. Samochód ten stał się przyczynkiem do zmotoryzowania Polski i był marzeniem milionów rodzin. Jednak niewiele brakowało, by w Polsce jeździły Citroeny…

źródło: „Aby Polska rosła w siłę…” Koncepcja unowocześnienia polskiej motoryzacji 1971-1972. Krzysztof Lesiakowski, Uniwersytet Łódzki. 

Galeria

Newsletter

Originally posted 2020-01-05 06:07:58.

1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CiekawostkiCitroenDyaneFiathistoriaRenault
Udostepnij122Tweet64Udostepnij18
Poprzedni

Test: Nowa Dacia Sandero TCe 100 LPG. Jedna wizyta na stacji i 1300 km zasięgu

Następny

Peugeot, Citroen, Opel: wysoka cena aut elektrycznych to nie największy problem

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Peugeot, Citroen, Opel: wysoka cena aut elektrycznych to nie największy problem

Test: Peugeot 308 GT Pack. Solidny wybór i konkurent takich aut jak Volkswagen Golf, Ford Focus czy Toyota Corolla

Nowa Dacia Sandero 1.0 TCe 90 najlepszym samochodem miejskim według What Car?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
13 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Wiesław o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Adam o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Robert o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Krzysztof o Opel ma nowy salon dealerski w Łodzi. Jaszpol rozszerza ofertę o nową markę
    • Maro o Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Smoczyca o Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Ahmed o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Ozzzyyy o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Marek o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Anonimowo o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!
    • Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi
    • Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021
    • Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa
    • Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    13
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.