Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale – jakie ma zalety a jakie wady? Alfa trafiła do naszej redakcji w grudniu. Przez tydzień mieliśmy okazję testować ten sportowy samochód w warunkach dużego miasta. Jest to dobrze wykonane auto w typie crossovera o nieco sztywnym zawieszeniu z wieloma akcentami, podkreślającymi przynależność do włoskiej marki.
Alfa Romeo jest własnością koncernu Stellantis i dlatego samochód – mimo wszystkich swoich różnic – ma pewne elementy wspólne. A ponieważ tuż przed odbiorem Alfy testowaliśmy Peugeot e-308, więc siłą rzeczy porównywaliśmy też zachowanie napędu czy zasięg. Jeśli Peugeot 308 jest mocno innowacyjny, nowoczesny, technologiczny, to Alfa Romeo bez wątpienia jest sportowa, chociaż nie w każdym aspekcie – do setki przyspiesza bowiem w 9 sekund, jak na elektryka trochę mało.
Auto ma 4173 mm długości, szerokość to 1781 mm, rozstaw osi 2562 mm ale mimo to w środku jest przestronnie. Bagażnik to 400 litrów, chociaż z uwagi na podział podłogi do dyspozycji pozostaje mniej.
Wygląd zewnętrzny
Alfa Romeo Junior w wersji Elettrica Speciale pozytywnie zaskakuje od pierwszego spojrzenia. Dynamiczna sylwetka przyciąga wzrok, a charakterystyczny czerwony lakier nadaje całości drapieżnego charakteru. Linia boczna i pas przedni z trzema paskami LED w reflektorach podkreślają sportowy sznyt auta. Jedyna rzecz, która może się nie podobać, to kwestia grilla, który z uwagi na swój ciemny kolor niejako ginie i sprawia wrażenie, jakby czegoś mu brakowało.
Proporcje samochodu są bardzo udane. Duże koła, niewielkie szyby, spory prześwit – oto recepta na crossovera idącego w stronę SUVa. Nie ma tu oczywiście napędu na cztery koła, ale jest własny charakterystyczny styl Alfy. Duże brawa dla projektantów, bo auto przyciąga wzrok i fascynuje.
Piękne chociaż ciemne wnętrze
Wnętrze jest równie intrygujące. Mimo dominującej czerni, detale z typowym dla Alfy kunsztem rekompensują ten minimalizm. Ozdoby w kolorze czerwonym, podświetlane linie na tunelu środkowym oraz stylowe wloty wentylacyjne są nie tylko funkcjonalne, ale również designersko spójne. Wisienką na torcie jest przycisk „Engine Start Stop”, umieszczony na tunelu centralnym – subtelny ukłon w stronę entuzjastów motoryzacji.
Fotele kubełkowe z przodu, obite zamszem, zapewniają wysoki komfort i doskonałe trzymanie boczne. Co ciekawe, mają puste przestrzenie w oparciu. Efekt to kosmiczny wgląd wnętrza, chociaż rozbudowana tylna część fotela może nieco przeszkadzać osobom siedzącym z tyłu. Mimo mocnego trzymania bocznego, nawet duże osoby usiądą tutaj wygodnie. Z tyłu profilowania za to nie ma, miejsca nad głową jest pod dostatkiem. Lampki umieszczono nietypowo, w podsufitce ale w zasadzie pośrodku.
Elektryczna regulacja fotela kierowcy to ukłon w stronę wygody, choć pasażer musi zadowolić się ręcznym ustawieniem. Na uwagę zasługuje miękkie obicie tunelu centralnego – drobny detal, który znacząco wpływa na komfort podczas długich tras dla prawej nogi.
Wnętrze jest zmontowane bardzo solidnie, z dobrej jakości materiałów. To duży plus Alfy Romeo Junior – sprawia bardzo dobre wrażenie, może poza kilkoma drobnymi akcentami – np. boczki drzwi nie przystają do znakomitego projektu całości, są jakieś takie na tle całości zwykle.
Alfa Romeo Junior – napęd 156 KM
Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 156 KM, co w połączeniu z akumulatorem o pojemności 54 kWh daje solidne osiągi i zasięg odpowiedni do codziennego użytkowania w mieście – maksymalnie możemy liczyć na 400 km, zimą w praktyce około 320 km. Nisko położony środek ciężkości sprawia, że samochód prowadzi się pewnie, a stosunkowo kompaktowe wymiary ułatwiają manewrowanie w miejskich warunkach.
Przyjemność z jazdy podnoszą tryby pracy: Dynamic, Neutral i Advanced Efficiency, pozwalające dostosować charakterystykę auta do stylu jazdy kierowcy. I tu wrócę jeszcze do zawieszenia – jest sportowe, przyjemnie trzymające auto w ryzach, chociaż czuć jego wagę – to ponad 1,6 tony samego masy własnej a do tego dochodzi jeszcze masa kierowcy i pasażerów.
Ładowanie jest standardowe dla grupy Stellantis, tu osiągnęliśmy maksymalnie 98 kW przy rozładowanym akumulatorze, potem powoli spada, powyżej 80% prędkość zmniejsza się do około 20 kW. Średnia wyszła nam poniżej 50 kW. Testowe zużycie energii – 20,4 kWh/100 km.
Warto docenić jakość systemów wspomagających – kamera 3D działa wyjątkowo precyzyjnie, ułatwiając zarówno parkowanie, jak i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Widok otoczenia pojazdu z każdej strony to znaczące ułatwienie w codziennym użytkowaniu.
Podsumowanie – zalety i wady
Plusy
+ świetny wygląd
+ znakomite fotele z przodu, świetny akcent stylistyczny
+ wysoka jakość materiałów i montażu
Minusy
– ciemne wnętrze,
– brak spójności niektórych elementów wyposażenia z wyglądem,
Alfa Romeo Junior 156 KM – cena
Cena samochodu zaczyna się od 176 tysięcy złotych. Skonfiguruj swój samochód teraz
Wyposażenie Alfy Romeo Junior w testowanej wersji
FELGI
- 18″ felgi aluminiowe Diamond Cut – 215/55R18
ELEKTROMOBILNOŚĆ
- Akumulator typu Second Life z możliwością ponownego wykorzystania
- Kabel do ładowania Mode 3
- Przystosowanie do ładowania z użyciem sieci domowej
- Ładowarka pokładowa 11 kW
- Ładowarka ścienna ePRO WALLBOX (dostarczana z samochodem)
BEZPIECZEŃSTWO
- Aktywny system Hamowania Awaryjnego AEB z funkcją wykrywania Pieszych i Rowerzystów
- Czujnik deszczu
- Elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold
- Kamera podglądu drogi cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi
- System bezkluczykowego dostępu do pojazdu Keyless Entry
- System informowania o znakach drogowych Traffic Sign Information
- System powiadamiana o wypadkach eCall
- Tempomat adaptacyjny – Adaptive Cruise Control
- Tempomat adaptacyjny z centrowaniem na pasie ruchu i asystentem jazdy w korkach
- Tylne czujniki parkowania
- Tylne światła LED
- Zestaw naprawczy Fix&Go
- Światła główne LED
KOMFORT / FUNKCJONALNOŚĆ
- Dotykowe oświetlenie LED dla obu rzędów siedzeń
- Fotele Spiga z elektryczną regulacją fotela kierowcy w 6-płaszczyznach i masażem
- Klapa bagażnika otwierana elektrycznie ruchem stopy
- Klimatyzacja automatyczna
- Koło kierownicy obszyte skórą
- Oświetlenie Ambient: boczne wloty powietrza, osłony wyświetlacza zegarów, panele drzwi
- Podłokietnik przedni
- Przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie
- Przycisk START w konsoli środkowej
- Regulowana podłoga bagażnika
- Składana tylna kanapa w proporcji 40/60
- System Interior Vibe Sound
- Zagłówki tylnej kanapy
NADWOZIE I STYL
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne czarne w kolorze Glossy Black
- Perfo Style Kit (czarne Scudetto Diamond)
- Tylne szyby przyciemniane
ZACISKI HAMULCOWE
- Zaciski hamulców lakierowane na czarno
AUDIO – TELEMATYKA
- 10,25″ cyfrowy wyświetlacz zegarów TFT ”Cannocchiale”
- Port USB typu C – ładowanie 2,5 A (także z tyłu)
- System Alfa Connected Services
- System audio (6 głośników)
- System mutlimedialny 10,25″ z nawigacją fabryczną
SKRZYNIA BIEGÓW / UKŁAD JEZDNY
- Selektor trybów jazdy Alfa DNA
Najnowsze komentarze