Wiadomości

Pierwsza 100% elektryczna śmieciarka Renault jeździ po Zjednoczonych Emiratach Arabskich

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-28
Wiadomości

Samochód na żądanie. Free2Move wprowadza nową usługę

autor Tomasz Nowicki
2023-05-22
Wiadomości

Alfa Romeo organizuje dni plemienne. Przyjedź na Tribe Days w ramach Le Mans Classic 2023

autor Tomasz Nowicki
2023-05-25
Wiadomości

Producent myśliwców niezadowolony z nazwy nowego Renault. Konflikt we Francji

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-22
Wiadomości

Nowy Opel Astra Sports Tourer GSe po tuningu Irmscher

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-21
Citroen 2CV
Wiadomości

Citroën 2CV Andrzeja Grabowskiego na sprzedaż

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-23
Szef Peugeota i Citroena o koronawirusie i fuzji z Fiatem. „Zdrowie jest priorytetem”
Wiadomości

Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

autor Tomasz Nowicki
2023-05-25
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen Berlingo XL 1.5 BlueHDi 130 – przewiezie wszystko. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2019-02-23
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 8 minut
710 38
A A
11

Citroen Berlingo w wersji XL to duży samochód dla rodziny lub też firmy, do którego zapakujemy praktycznie wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy. Pięć osób, sprzęt sportowy, czy towar do niewielkiego sklepu, to dla niego żaden problem. Niedawno testowaliśmy krótszą wersję nowego francuskiego kombivana, ale do naszej redakcji trafił również model dłuższy, z większym bagażnikiem. Pojazd jest napędzany silnikiem 1.5 Blue HDi 130 połączonym z automatyczną skrzynią biegów EAT8.

Nowy Citroen Berlingo już na pierwszy rzut oka daje nam skojarzenia z odmłodzoną rodziną Citroena, a zwłaszcza ze stylistyką nowego Cactusa. Nawiązanie widzimy zarówno w formie grilla i przednich reflektorów, jak i geometrycznych boków ze zderzakami AirBump. Wygląd auta bardzo zyskuje dzięki designerskim, kolorowym akcentom wokół świateł do jazdy dziennej oraz po bokach pojazdu.

Jeśli staniemy z Berlingo twarzą w twarz, dostrzeżemy nietypowy dla segmentu stworzonego z myślą o przestrzeni pasażerskiej i bagażowej, lekko elegancki, a wręcz ekstrawagancki design. Przednia część pojazdu jest jakby podzielona na trzy części: od linii świateł połączonych podwójną listwą z logo marki Citroen, po zderzak z dolną kratką i światłami przeciwmgielnymi. Całość jest bardzo spójna i na tle konkurencji prezentuje się atrakcyjnie.

Citroen Berlingo = komfort

Zarówno kierowca, jak i pasażerowie podróżujący na pokładzie Berlingo mogą liczyć na komfort wsiadania i wysiadania, dzięki dużym drzwiom z przodu oraz rozsuwanym z tyłu. Przestrzeni nad głowami oraz na nogi podróżnych jest pod dostatkiem, co w połączeniu z płaską podłogą pozwala na komfortową podróż osobom o różnym wzroście. Posadzenie trzech rosłych osób w tylnej części pojazdu, może jednak spowodować, że po dłuższej jeździe usłyszymy głosy niezadowolenia za naszymi plecami. Indywidualne fotele w drugim rzędzie charakteryzują się bardzo sprawnym i lekkim mechanizmem składania, dzięki czemu konfiguracja wnętrza z myślą o większym bagażu przebiega błyskawicznie.

Do naszych testów otrzymaliśmy wersję pięcioosobową, ale za dodatkową dopłatą możemy zainstalować w pojeździe dwa dodatkowe foteliki. Trochę szkoda, że brakowało ich w testowanej przez nas wersji ponieważ bardzo ciekawi nas komfort podróży siedmioosobowej rodziny.

Po otwarciu tylnej klapy, naszym oczom ukazuje się imponująca przestrzeń bagażowa o pojemności 850 litrów. Jeśli złożymy wszystkie oparcia tylnych foteli, nasz Berlingo stanie się wręcz uniwersalnym, małym dostawczakiem o maksymalnej przestrzeni transportowej 2693 litrów. Funkcjonalnym dodatkiem jest uchylna tylna szyba, dzięki której możemy dostać się do przestrzeni bagażowej bez podnoszenia dużej, ciężkiej klapy. Jest to przydatne m.in. na zatłoczonym parkingu, kiedy nie mamy możliwości całkowitego otwarcia bagażnika.

Jazda kombivanem i apetyt na paliwo

Pod maską Berlingo znalazła się jednostka 1.5 BlueHDi generująca 130 KM mocy oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego, gdy na obrotomierzu pojawi się 1.750 obr/min. Wysokoprężny silnik wykorzystuje płyn AdBlue, czyli roztwór mocznika do redukcji szkodliwych tlenków azotu. Wlew zbiornika znajduje się w zasięgu, tuż obok wlewu paliwa. Silnik współpracuje z automatyczną przekładnią o ośmiu przełożeniach EAT8, którą można operować za pomocą manetek przy kierownicy, podobnie, jak w przypadku Citroena C4 Spacetourer. Automatyczna przekładnia pracuje cicho i płynnie. Ciekawym rozwiązaniem jest pokrętło przekładni, które zastępuje tradycyjny drążek. Do takiego rozwiązania można się szybko przyzwyczaić, jest łatwe w obsłudze i wygodne. Ponadto dzięki niemu konstruktorzy Citroena zagospodarowali więcej przestrzeni w kabinie.

Układ napędowy francuskiego kombivana pozwala na zadowalające osiągi nawet przy kilku dorosłych osobach na pokładzie i pełnym bagażniku. Nie będzie to wprawdzie superdynamiczna jazda, ale biorąc pod uwagę rozmiary pojazdu, jest naprawdę dobrze. Samochód zachowuje się stabilnie i pewnie na drodze, nawet oblodzonej. Zarówno przy prędkości 30, jak i 60 km/h systemy antypoślizgowe doskonale spełniły swoją rolę.

W mieście Citroen Berlingo zużywał ok. 7,5 litrów oleju napędowego na każde 100 km, ale w trasie udało się uzyskać wynik ok. 6,8 l/100 km. Komputer pokładowy pod koniec testu przekonywał nas, że średni apetyt na paliwo Berlingo wynosi 7,3 l/100 km. Producent w danych technicznych wskazuje na mniejsze o jeden litr zużycie, ale różnica jest dla nas do zaakceptowania.

W samochodzie ujęła nas płynność z jaką pojazd się porusza, doskonałe wybieranie wszelkich nierówności i napotkanych dziur. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie odnieśli wrażenie, że auto niemalże płynie podczas pokonywania typowych miejskich przeszkód, jakimi są „śpiący policjanci”. Mimo iż Berlingo sporo odstaje nad ziemią, posiada 1,8 m wysokości, stabilność pojazdu jest na całkiem niezłym poziomie. Ponadto samochód jest przyzwoicie wyciszony, a wibracje są niewyczuwalne, co pozwala cieszyć się muzyką dochodzącą do naszych uszu z głośników kombivana. Niechciane odgłosy nie przeszkadzają też dźwiękom dochodzącym z zestawu głośnomówiącego.

Citroen Berlingo posiada nowoczesny, łatwy w obsłudze, intuicyjny system multimedialny, z 8-calowym ekranem dotykowym zlokalizowanym w centralnej części deski rozdzielczej, który obsługuje mnóstwo funkcji w tym nawigację, czy ustawienia audio. Dzięki niemu podłączymy z pojazdem nasz smarfton.

Na ekranie wyświetlany jest dobrej jakości obraz z kamerki cofania, wyraźnie i uczciwie pokazuje przeszkody oraz odległości po bokach pojazdu. Jedną z opcji asystenta parkowania jest widoczność całej bryły auta, a dodatkowym atutem są wyświetlane linie oraz pola geometryczne, które lepiej obrazują manewr oraz przestrzeń, w którą chcemy wjechać. Przy niemałych gabarytach auta, taki pomocnik bardzo się przydaje.

Schowków nikomu nie zabraknie

Tuż pod ekranem dotykowym znajdziemy panel dwustrefowej klimatyzacji z automatycznym oraz indywidualnym systemem regulacji. Klawisze służące do ustawienia odpowiedniej temperatury są duże i łatwe w obsłudze, ale brakuje im podświetlenia. Przy początkowym obcowaniu z autem, trzeba szukać przycisków po omacku.

W zasięgu ręki kierowcy znajdziemy półkę z ładowarką indukcyjną, która bardzo nam się przydała. Dzięki takiemu wyposażeniu nie trzeba ciągnąć kabli do ładowania, które często przeszkadzają podczas obsługi wielu funkcji pojazdu. Na uwagę zasługuje komfortowy podłokietnik oraz duże schowki, a także sprytna półeczka, na której możemy umieścić klucze lub inne drobne przedmioty. W samochodzie znajdziemy także składane stoliki na oparciach przednich foteli oraz kieszenie na gazetę lub książkę.

Dzięki wielu możliwościom ustawienia fotela, elektrycznej regulacji lusterek oraz kierownicy w dwóch płaszczyznach zarówno duży kierowca, jak i ten o niższym wzroście będą mieli w Berlingo dobrą widoczność oraz komfortową pozycję podczas jazdy.

Citroen Berlingo XL – cena modelu

Cena modelu w wersji XL na polskim rynku rozpoczyna się od 65 900 zł, w tej kwocie otrzymamy egzemplarz napędzany jednostką 1.2 PureTech o mocy 110 KM. Za samochód ze 130-konnym dieslem oraz automatyczna przekładnią EAT8 zapłacimy od 88 800 zł, a w wersji Shine przynajmniej 104 800 zł. W testowym egzemplarzu znalazło się dodatkowe wyposażenie, które podnosi cenę samochodu do 122 150 zł. Wszystkie wymienione dodatki znajdziecie poniżej.

Nasz werdykt

Citroen Berlingo w wersji XL zasługuje na uwagę przede wszystkim ze względu na przestrzeń wewnątrz. Do pojazdu zapakujemy 5-osobową rodzinę wraz z zapasami na cały tydzień. Pojazd może służyć także jako samochód dostawczy dla niewielkiej firmy. Bagażnik jest tu naprawdę ogromny. Naszym kierowcom przypadło do gustu komfortowe zawieszenie Berlingo, modułowy charakter wnętrza oraz zagospodarowanie bardzo wielu schowków i półeczek.

Citroen Berlingo XL Shine – wyposażenie dodatkowe:

  • Zestaw dla palących 200 zł
  • Ładowarka indukcyjna do smartfona 350 zł
  • Gniazdo 230V 350 zł
  • Koło zapasowe 450 zł
  • Pakiet Park Assist 4 800 zł
  • Pakiet Podróżny 350 zł
  • ADML – bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu 1 500 zł
  • Pakiet Drive Assist 1 400 zł
  • Pakiet Look XTR (Color Orange) 2 350 zł
  • Lakier metalizowany 2 400 zł
  • Pakiet Citroen Connect Navi & Box 3 200 zł

 

Tekst i zdjęcia: MD
korekta: redakcja


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

2023-05-28

UOKiK: 35 Citroënów Jumper III do serwisu

2023-05-26

Citroën Ami w Polsce! Rozmawiamy z właścicielem modelu. „To była miłość od pierwszego wejrzenia”

2023-05-25

Przełom na rynku samochodów osobowych? Dostępność aut wzrosła dwukrotnie, a ceny zaczęły się stabilizować

2023-05-25
Tagi: BerlingoCitroen
Udostepnij296Tweet160Udostepnij45
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

11 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowy Peugeot 508 face lifting

    Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

    1106 udostępnienia
    Udostepnij 442 Tweet 277
  • Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

    4104 udostępnienia
    Udostepnij 1642 Tweet 1026
  • Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

    386 udostępnienia
    Udostepnij 154 Tweet 97
  • Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?

    331 udostępnienia
    Udostepnij 132 Tweet 83

Testy samochodów

Citroen Grand C4 Picasso
Citroen

Test: używany Citroen Grand C4 Picasso 1.6 HDi 120 KM – czy to dobry wybór dla 7 osób? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-02-07
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën e-Berlingo M, czyli tak wygląda wzorowy elektryczny kombivan. A jak się nie podoba, to kupcie wersję z dieslem. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-03-09
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-06-13
Testy

Test: luksusowy hybrydowy DS 9 E-Tense 4×4 360 KM Performance Line+ – elegancja, prestiż, komfort, wyjątkowość. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie konkurenta Audi A6, BMW 5 i Mercedesa E

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-10-08
Peugeot

Test: Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 160 KM – przestronny czy ciasny? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-12-02

Najnowsze komentarze

  • Kierowca - Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III
  • Łukasz - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Lopel - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • CITRO - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 36/2017

Już 500.000 Peugeotów 107

Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 03/2016

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
11
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.