Wiadomości

Citroën 2CV coraz droższy. Ile kosztuje dzisiaj używana kaczka? Przegląd ofert

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-22
Wiadomości

W Europie zarejestrowano więcej elektryków niż diesli. Czy to koniec tych silników?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-20
Wiadomości

Modele marki Jeep z otwartym dachem – od normy do wyjątku

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-20
Wiadomości

Marka Jeep na wyjątkowym American Picnic 2023 pod Warszawą. Już w ten weekend!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-21
Wiadomości

Stellantis wyśle na przymusowy urlop 2400 pracowników we Włoszech. Cięcia kosztów trwają

autor Tomasz Nowicki
2023-09-23
Wiadomości

Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-24
Wiadomości

Ostatnie pożegnanie Andrzeja Nosińskiego. Był pierwszym pracownikiem Peugeot w Polsce

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-18

Najnowsze komentarze

  • SGR - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Zbyszek - Peugeot wprowadza nowy silnik hybrydowy 100 KM w modelu 208 w Polsce. Znamy jego cenę!
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Anonimowo - Peugeot wprowadza nowy silnik hybrydowy 100 KM w modelu 208 w Polsce. Znamy jego cenę!
  • khan - Używane Renault Zoe po 10 latach eksploatacji. Czy to w ogóle jeszcze jeździ?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C-Elysee 1.6 LPG – tania komfortowa jazda samochodem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2014-05-07
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 12 minut
925 59
A A
12

citroen-c-elyse-1-6-lpg-1Citroen C-Elysee 1.6 z firmową instalacją LPG to niedrogi, komfortowy i przestronny samochód, który pozwala się tanio przemieszczać i przewieźć sporo bagażu. Wśród jego wielu zalet największą jest chyba komfortowe zawieszenie i doskonały stosunek możliwości do ceny. W aktualnej promocji Zamień swój stary samochód na nowego Citroena za 39 tysięcy złotych otrzymamy pojemnego, 4-drzwiowego sedana, z całkiem dobrze wykończonym wnętrzem i ekonomicznym silnikiem 1.2 VTi 72 KM w wersji Seduction, m.in. z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i lusterkami. Za wersję LPG przyjdzie nam zapłacić oczywiście więcej ale dostajemy też większy silnik, 1.6 VTi o mocy 115 KM.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-2Zostańmy jeszcze na chwilę przy pieniądzach. Aktualna promocyjna cena C-Elysee z LPG wynosi 46700 złotych (maj 2014). Co dostaniemy za tą kwotę? Samochód wyposażony w 4 poduszki powietrzne, klimatyzację, komputer pokładowy, radio z CD oraz MP3, przednie szyby i lusterka sterowane elektrycznie oraz centralny zamek z pilotem. I jak w każdym C-Elyse spory rozstaw osi – 2652 mm oraz ponad 500 litrowy bagażnik. To poważny argument za zakupem tego samochodu, ale nie jedyny. Auto sprawia wrażenie dużego, ponieważ mierzy prawie 4,5 metra. Jedynie szerokość zdradza, że jest to swojego rodzaju hybryda, 1748 mm to niedużo. Z przodu nie ma powodu do narzekań jeśli chodzi o miejsce. Z tyłu zresztą też nie, C-Elysee jest zadziwiająco przestronny.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-8Wnętrze jest wykonane z przyzwoitych materiałów, które w codziennym użytkowaniu są zadziwiająco odporne na zabrudzenia. Na żywo wygląda to dużo lepiej niż na zdjęciach, więc jeśli zastanawiacie się nad tym autem, to trzeba pójść do salonu i obejrzeć je na żywo. Fotele z przodu są bardzo wygodne i dają zarówno dobre trzymanie boczne (chociaż nie jest ono sportowe) oraz niezłe podtrzymanie dla ud. Przy moim – sporym – wzroście, tysiąckilometrowa trasa jako kierowca, nie była męcząca ani niewygodna. Z tyłu również sporo miejsca i przy 300-kilometrowej trasie dorosłe osoby na tylnej kanapie nie miały powodów do narzekań. Wersja, którą testowałem, miała piękną, jasną tapicerkę, ale nie polecam jej zakupu – moim zdaniem zbytnio kontrastuje z ciemnym wnętrzem a jednocześnie ma tendencję do bezlitosnego ujawniania zabrudzeń. Za rozjaśnianie wnętrza odpowiadają też lakierowane na kolor auta dodatki – wygląda to bardzo estetycznie.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-6Pozycja za kierownicą? Wygodna, chociaż początkowo miałem skojarzenia z… Audi 80. Być może jest to skojarzenie związane z kształtem deski rozdzielczej przed kierowcą oraz dość niskiego, jak na Citroena, położenia siedzenia. Osobiście wolę rozwiązania, gdzie raczej więcej widzę, niż jestem otoczony plastikami. Do tego można się jednak szybko przyzwyczaić lub niecopodnieść fotel. Bardzo wygodny jest podłokietnik, wyłożony miękkim materiałem. W środku znaleziono jeszcze miejsce na mały schowek. Sterowanie szybami umiejscowiono wokół dźwigni zmiany biegów. Rozwiązanie budżetowe, nie przeszkadza. W którymś z magazynów motoryzacyjnych widziałem narzekanie na sterowanie temperaturą – nie zauważyłem takiego problemu. Po prostu trzeba się przyzwyczaić. Na zdjęciach zegary przed kierowcą wyglądają nieco budżetowo, ale na żywo jest lepiej. Pomysłowo rozwiązano miejsce przed pasażerem z przodu. Schowek jest cofnięty w deskę, dzięki czemu powstało sporo miejsca na kolana. Jest gdzie schować drobiazgi (pojemne kieszenie w drzwiach) czy postawić napój.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-11Wnętrze pozbawione jest fajerwerków i mimo, że to Citroen, to czuć tu wpływ brata bliźniaka, czyli Peugeot 301. Producent musiał pójść na pewne kompromisy względem wyglądu i to widać. Całość sprawia jednak bardzo solidne wrażenie. Z ciekawych rzeczy, o których już wspominaliśmy, komputer podaje chwilowe zużycie paliwa, ale nie potrafi sobie poradzić z brakiem znikania paliwa z baku – w czasie jazdy paliwa wirtualnie ubywa i dopiero wyłączenie i ponowne włączenie silnika przywraca właściwy stan benzyny. Poziom LPG jest również sygnalizowany raczej symbolicznie, 4 diody pokazują czy zbiornik jest pełen i czy pusty. Ponieważ wskaźnik zamontowano na wysokości kolan kierowcy i to skierowany w dół (!), to kierowca i tak go nie zobaczy, chyba, że się pochyli, a tego w czasie jazdy nie polecam ;-) Ja przyjąłem, że na tankowanie zajeżdżam co 300 kilometrów i była to koncepcja, której się trzymałem przez cały test. Spalanie było różne – od 7 litrów gazu przy spokojnej jeździe, do ponad 12 na autostradzie. Instalacja firmy BRC jest montowana przez firmę Czakram, zgodnie z procesem nadzorowanym przez producenta samochodu a klient odbiera z salonu auto już z zamontowanym gazem.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-9Ekonomia jazdy na gazie jest oczywista. Nie każdy przepada za dodatkową instalacją, koniecznością specjalnych przeglądów, zakazem wjazdu do garaży podziemnych oraz innymi tego typu „przyjemnościami”, ale wszystko to jest skutecznie niwelowane przez koszt przejechania 100 kilometrów. Instalacja jest prawie niewidoczna pod maską a osoba, która nie zna się na samochodach z całą pewnością nie pozna, że mamy gaz w aucie. Bardzo dobrze rozwiązano ukrycie złącza do napełniania zbiornika – mieści się ono pod klapką wlewu paliwa. Sam zbiornik umieszczono w miejscu koła zapasowego. Możemy to koło wozić w bagażniku, bo producent instalacji daje nawet specjalny pokrowiec, albo zostawić je w domu – wożąc zestaw naprawczy. Zużycie gazu jest nieznacznie wyższe niż benzyny.

Zobacz nasz film z jazd testowych

citroen-c-elyse-1-6-lpg-14Zbiornik ma 35 litrów, w związku z tym tankować musimy dość często. Podczas mojego testu przejechałem na gazie początkowo 100 kilometrów w mieście i około 200 kilometrów autostrady i komputer od gazu zasygnalizował nieprzyjemnym dźwiękiem, że czas na nowy gaz. Ten dźwięk jest wyjątkowo irytujący, tutaj apelowałbym do producenta o zmianę na coś przyjemniejszego dla ucha. Sterowanie instalacją odbywa się w zasadzie w sposób automatyczny – po uruchomieniu silnika i przejechaniu krótkiego odcinka auto przechodzi niezauważalnie na gaz. Jakie zalety ma instalacja w tym aucie? Nie trzeba jeździć na dodatkowe przeglądy, wszystko załatwimy przy okazji wizyty w serwisie autoryzowanym. No i nie tracimy gwarancji na samochód a w razie ewentualnych problemów martwi się producent a nie my.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-4Czas na kilka słów na temat silnika. 115 KM może wydawać się niedużą wartością, ale ten silnik działa po prostu dobrze a jazda z nim jest przyjemnością. Auto jest dość lekkie, waży 1090 kilogramów, więc C-Elysee z tą jednostką jest dynamicznie jeżdżącym autem. Pełną moc osiąga 150 Nm przy 4000 obrotów, ale to nie przeszkadza całkiem sprawnie wyprzedzać. Przyspieszenie to 10,3 sekundy do „setki”. Na gazie porusza się równie sprawnie co na benzynie, a przynajmniej różnice nie są odczuwalne. Zużycie paliwa również nie jest zbyt duże – jeżdżąc bardzo spokojnie w mieście można zejść do poziomu około 7 litrów, oczywiście przy szybkiej jeździe autostradowej będzie to więcej. Przy pustym aucie udało mi się osiągnąć 190 km/h (pomiar GPS), ale przyjemna jazda kończy się w okolicach 130-140 km/h. Powyżej tej prędkości robi się głośno.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-10Przejdźmy od zawieszenia. Zadziwiła mnie jego praca, miękka, przyjemna, jak za dawnych dobrych czasów francuskich samochodów. Pod względem komfortu jest to prawie ideał. Czy samochód jechał tylko z kierowcą, czy był zapakowany pod dach, z uwagi na wyjazd w pięć osób z całą górą bagażu, komfort jazdy był zachowany. Ochom i achom nie było końca, z jednym wyjątkiem – szybka jazda po autostradzie. Tutaj mam pewne zastrzeżenia do zawieszenia, ponieważ jego chwalona przy mniejszych prędkościach miękkość mogła mieć jakiś wpływ na stabilność toru jazdy powyżej 140 km/h. Szczególnie silne podmuchy wiatru z boku były odczuwalne, chyba najbardziej, ze wszystkich testowanych ostatnio przeze mnie aut. Zjawisko to miało miejsce zarówno przy pustym aucie jak i w pełni załadowanym. Nie jest to jakimś wielkim problemem, ale w takich warunkach jazda wymagała sporego skupienia i kontrowania kierownicą. Być może zachowanie takie wynika również z niedużej szerokości auta i jego wysokości.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-3Testowałem wersję Exclusive, która dodatkowo oferuje 4 głośniki (Seduction ma 2), zestaw bluetooth, wejście USB, reflektory do jazdy dziennej i reflektory przeciwmgłowe oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów. Do tego felgi z aluminum, wzór Tuorla. We wspomnianej już wyżej promocji ta wersja kosztuje 49800 złotych (Seduction 46700 zł). Czy różnica w wyposażeniu jest warta dopłaty? O tym musi zdecydować potencjalny nabywca. Taksówkarze, z którymi rozmawiałem na temat tego auta, polecają tańszą wersję ale im dodatki stylistyczne nie są raczej potrzebne. Co ciekawe, C-Elysee jest oferowany również z automatyczną skrzynią biegów, ale tej wersji nie można zamówić z LPG. Wielką zaletą C-Elysee jest jego potężny, 500-litrowy bagażnik. Rzeczywiście można zapakować do niego mnóstwo rzeczy, uważając jednak na wnikające głęboko do środka zawiasy. Tanie rozwiązanie dla producenta, mniej wygodne dla użytkowników samochodu. Krawędź jest położona dość nisko, co ułatwia załadunek. Oszczędności widać też w… otwieraniu klapy. Z tyłu tego otwierania po prostu nie ma. Albo z siedzenia kierowcy albo z pilota.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-5Podsumowanie? Przede wszystkim jeździ się bardzo wygodnie, wręcz komfortowo. Citroen C-Elysee jest nieźle wyciszony. Na pewno jest to samochód budżetowy, co widać po wspomnianych wyżej oszczędnościach. Ale z drugiej strony jest to bardzo solidny, dający sporo przyjemności z jazdy pojazd o bardzo dobrym stosunku użyteczności do ceny. Komfortowe zawieszenie, bardzo duży bagażnik, pojemne i wygodne wnętrze, dobrej jakości materiały wykończeniowe, to wszystko sprawia, że ten samochód jest godny uwagi i oddawałem go do parku prasowego z pewnym żalem, bo przez niecałe 10 dni zdążyłem go po prostu polubić. Nie ma nic w sobie nadzwyczajnego, poza tym, że pozwala oszczędzać, ale ten pewien konserwatyzm i spokojna sylwetka bardzo mi przypadły do gustu. Takie zwyczajne – niezwyczajne auto, wygodne, spore, użyteczne. Jeśli cena gazu (zależna niestety przede wszystkim od poziomu akcyzy) utrzyma się na w miarę niskim poziomie, to samochód z LPG jest bardzo rozsądnym wyborem.

Testowany samochód: Citroen C-Elyse 1.6 115 KM VTi

Dane techniczne producenta
Liczba drzwi: 4
Liczba miejsc: 5
Pojemność baku benzyny: 50 litrów
Pojemność zbiornika gazu: 35 litrów
Długość samochodu: 4427 mm
Szerokość: 1748 mm
Wysokość: 1466 mm
Rozstaw osi: 2652 mm
Pojemność bagażnika: 506 litrów
Pojemność silnika: 1587 cm3
Moc silnika: 115 KM przy 6050 obrotów/min
Moment obrotowy max (Nm): 150 przy 4000 obrotów/min
Liczba zaworów: 16
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Przyspieszenie: 10,3 s
Norma emisji spalin: Euro 5
Waga samochodu: 1091 kg
Zawieszenie: McPherson

Dostępne silniki w gamie Citroen C-Elyse

1.2 VTi 72 KM
1.6 VTi 115 KM
1.6 HDi 92 KM

Dziękuje firmie Citroen Polska za udostępnienie samochodu do testów.

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł

2023-09-24

Andre Citroën uhonorowany przez miasto Paryż

2023-09-24

Nowy Dyrektor Generalny Citroën BeLux

2023-09-24

Gdzie produkowane są elektryczne samochody Renault i Stellantis?

2023-09-23
Tagi: C-ElyseeCitroen
Udostepnij338Tweet211Udostepnij59
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

12 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • AdBlue powoduje liczne problemy. Klienci mają tego dość

    7623 udostępnienia
    Udostepnij 3049 Tweet 1906
  • Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!

    1710 udostępnienia
    Udostepnij 684 Tweet 428
  • Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł

    1422 udostępnienia
    Udostepnij 569 Tweet 356
  • Dacia przygotowuje zupełnie nowy model: Minister. Celem jest Jeep Avenger

    3385 udostępnienia
    Udostepnij 1354 Tweet 846

Testy samochodów

Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Duster Blackshadow 1.5 dCi 110 KM – oszczędny SUV budżetowy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Małgorzata Kozikowska
2017-02-06
Renault - testy i opinie

Renault Laguna Grandtour Limited 2.0 dCi 150 KM – Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-02-04
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 308 – tysiąc kilometrów wrażeń z jazdy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-02-16
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 208 II GT Line 1.2 130 KM EAT8 – zwarty i gotowy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-01-13
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën ZX Volcane 1.9 120 KM 1998 automat – szybki kompakt Citroena z mocnym silnikiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-05-08

Najnowsze komentarze

  • SGR - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Zbyszek - Peugeot wprowadza nowy silnik hybrydowy 100 KM w modelu 208 w Polsce. Znamy jego cenę!
  • Maciej - Ale promocja! Nowy, komfortowy i maksymalnie wyposażony SUV z dieslem i automatem za 135 tys zł
  • Anonimowo - Peugeot wprowadza nowy silnik hybrydowy 100 KM w modelu 208 w Polsce. Znamy jego cenę!
  • khan - Używane Renault Zoe po 10 latach eksploatacji. Czy to w ogóle jeszcze jeździ?

Zobacz też

Citroën Activa 2 – tak zaczęła się historia tego modelu. Tylko u nas: ekskluzywne informacje od twórcy projektu

UOKiK: 12 egzemplarzy Renault Megane GrandCoupe do serwisu

Dacia Logan liderem taniej eksploatacji

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
12
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.