Citroen C-Elysee 1.6 LPG – tania komfortowa jazda samochodem

11 334

citroen-c-elyse-1-6-lpg-1Citroen C-Elysee 1.6 z firmową instalacją LPG to niedrogi, komfortowy i przestronny samochód, który pozwala się tanio przemieszczać i przewieźć sporo bagażu. Wśród jego wielu zalet największą jest chyba komfortowe zawieszenie i doskonały stosunek możliwości do ceny. W aktualnej promocji Zamień swój stary samochód na nowego Citroena za 39 tysięcy złotych otrzymamy pojemnego, 4-drzwiowego sedana, z całkiem dobrze wykończonym wnętrzem i ekonomicznym silnikiem 1.2 VTi 72 KM w wersji Seduction, m.in. z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i lusterkami. Za wersję LPG przyjdzie nam zapłacić oczywiście więcej ale dostajemy też większy silnik, 1.6 VTi o mocy 115 KM.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-2Zostańmy jeszcze na chwilę przy pieniądzach. Aktualna promocyjna cena C-Elysee z LPG wynosi 46700 złotych (maj 2014). Co dostaniemy za tą kwotę? Samochód wyposażony w 4 poduszki powietrzne, klimatyzację, komputer pokładowy, radio z CD oraz MP3, przednie szyby i lusterka sterowane elektrycznie oraz centralny zamek z pilotem. I jak w każdym C-Elyse spory rozstaw osi – 2652 mm oraz ponad 500 litrowy bagażnik. To poważny argument za zakupem tego samochodu, ale nie jedyny. Auto sprawia wrażenie dużego, ponieważ mierzy prawie 4,5 metra. Jedynie szerokość zdradza, że jest to swojego rodzaju hybryda, 1748 mm to niedużo. Z przodu nie ma powodu do narzekań jeśli chodzi o miejsce. Z tyłu zresztą też nie, C-Elysee jest zadziwiająco przestronny.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-8Wnętrze jest wykonane z przyzwoitych materiałów, które w codziennym użytkowaniu są zadziwiająco odporne na zabrudzenia. Na żywo wygląda to dużo lepiej niż na zdjęciach, więc jeśli zastanawiacie się nad tym autem, to trzeba pójść do salonu i obejrzeć je na żywo. Fotele z przodu są bardzo wygodne i dają zarówno dobre trzymanie boczne (chociaż nie jest ono sportowe) oraz niezłe podtrzymanie dla ud. Przy moim – sporym – wzroście, tysiąckilometrowa trasa jako kierowca, nie była męcząca ani niewygodna. Z tyłu również sporo miejsca i przy 300-kilometrowej trasie dorosłe osoby na tylnej kanapie nie miały powodów do narzekań. Wersja, którą testowałem, miała piękną, jasną tapicerkę, ale nie polecam jej zakupu – moim zdaniem zbytnio kontrastuje z ciemnym wnętrzem a jednocześnie ma tendencję do bezlitosnego ujawniania zabrudzeń. Za rozjaśnianie wnętrza odpowiadają też lakierowane na kolor auta dodatki – wygląda to bardzo estetycznie.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-6Pozycja za kierownicą? Wygodna, chociaż początkowo miałem skojarzenia z… Audi 80. Być może jest to skojarzenie związane z kształtem deski rozdzielczej przed kierowcą oraz dość niskiego, jak na Citroena, położenia siedzenia. Osobiście wolę rozwiązania, gdzie raczej więcej widzę, niż jestem otoczony plastikami. Do tego można się jednak szybko przyzwyczaić lub niecopodnieść fotel. Bardzo wygodny jest podłokietnik, wyłożony miękkim materiałem. W środku znaleziono jeszcze miejsce na mały schowek. Sterowanie szybami umiejscowiono wokół dźwigni zmiany biegów. Rozwiązanie budżetowe, nie przeszkadza. W którymś z magazynów motoryzacyjnych widziałem narzekanie na sterowanie temperaturą – nie zauważyłem takiego problemu. Po prostu trzeba się przyzwyczaić. Na zdjęciach zegary przed kierowcą wyglądają nieco budżetowo, ale na żywo jest lepiej. Pomysłowo rozwiązano miejsce przed pasażerem z przodu. Schowek jest cofnięty w deskę, dzięki czemu powstało sporo miejsca na kolana. Jest gdzie schować drobiazgi (pojemne kieszenie w drzwiach) czy postawić napój.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-11Wnętrze pozbawione jest fajerwerków i mimo, że to Citroen, to czuć tu wpływ brata bliźniaka, czyli Peugeot 301. Producent musiał pójść na pewne kompromisy względem wyglądu i to widać. Całość sprawia jednak bardzo solidne wrażenie. Z ciekawych rzeczy, o których już wspominaliśmy, komputer podaje chwilowe zużycie paliwa, ale nie potrafi sobie poradzić z brakiem znikania paliwa z baku – w czasie jazdy paliwa wirtualnie ubywa i dopiero wyłączenie i ponowne włączenie silnika przywraca właściwy stan benzyny. Poziom LPG jest również sygnalizowany raczej symbolicznie, 4 diody pokazują czy zbiornik jest pełen i czy pusty. Ponieważ wskaźnik zamontowano na wysokości kolan kierowcy i to skierowany w dół (!), to kierowca i tak go nie zobaczy, chyba, że się pochyli, a tego w czasie jazdy nie polecam ;-) Ja przyjąłem, że na tankowanie zajeżdżam co 300 kilometrów i była to koncepcja, której się trzymałem przez cały test. Spalanie było różne – od 7 litrów gazu przy spokojnej jeździe, do ponad 12 na autostradzie. Instalacja firmy BRC jest montowana przez firmę Czakram, zgodnie z procesem nadzorowanym przez producenta samochodu a klient odbiera z salonu auto już z zamontowanym gazem.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-9Ekonomia jazdy na gazie jest oczywista. Nie każdy przepada za dodatkową instalacją, koniecznością specjalnych przeglądów, zakazem wjazdu do garaży podziemnych oraz innymi tego typu „przyjemnościami”, ale wszystko to jest skutecznie niwelowane przez koszt przejechania 100 kilometrów. Instalacja jest prawie niewidoczna pod maską a osoba, która nie zna się na samochodach z całą pewnością nie pozna, że mamy gaz w aucie. Bardzo dobrze rozwiązano ukrycie złącza do napełniania zbiornika – mieści się ono pod klapką wlewu paliwa. Sam zbiornik umieszczono w miejscu koła zapasowego. Możemy to koło wozić w bagażniku, bo producent instalacji daje nawet specjalny pokrowiec, albo zostawić je w domu – wożąc zestaw naprawczy. Zużycie gazu jest nieznacznie wyższe niż benzyny.

Zobacz nasz film z jazd testowych

citroen-c-elyse-1-6-lpg-14Zbiornik ma 35 litrów, w związku z tym tankować musimy dość często. Podczas mojego testu przejechałem na gazie początkowo 100 kilometrów w mieście i około 200 kilometrów autostrady i komputer od gazu zasygnalizował nieprzyjemnym dźwiękiem, że czas na nowy gaz. Ten dźwięk jest wyjątkowo irytujący, tutaj apelowałbym do producenta o zmianę na coś przyjemniejszego dla ucha. Sterowanie instalacją odbywa się w zasadzie w sposób automatyczny – po uruchomieniu silnika i przejechaniu krótkiego odcinka auto przechodzi niezauważalnie na gaz. Jakie zalety ma instalacja w tym aucie? Nie trzeba jeździć na dodatkowe przeglądy, wszystko załatwimy przy okazji wizyty w serwisie autoryzowanym. No i nie tracimy gwarancji na samochód a w razie ewentualnych problemów martwi się producent a nie my.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-4Czas na kilka słów na temat silnika. 115 KM może wydawać się niedużą wartością, ale ten silnik działa po prostu dobrze a jazda z nim jest przyjemnością. Auto jest dość lekkie, waży 1090 kilogramów, więc C-Elysee z tą jednostką jest dynamicznie jeżdżącym autem. Pełną moc osiąga 150 Nm przy 4000 obrotów, ale to nie przeszkadza całkiem sprawnie wyprzedzać. Przyspieszenie to 10,3 sekundy do „setki”. Na gazie porusza się równie sprawnie co na benzynie, a przynajmniej różnice nie są odczuwalne. Zużycie paliwa również nie jest zbyt duże – jeżdżąc bardzo spokojnie w mieście można zejść do poziomu około 7 litrów, oczywiście przy szybkiej jeździe autostradowej będzie to więcej. Przy pustym aucie udało mi się osiągnąć 190 km/h (pomiar GPS), ale przyjemna jazda kończy się w okolicach 130-140 km/h. Powyżej tej prędkości robi się głośno.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-10Przejdźmy od zawieszenia. Zadziwiła mnie jego praca, miękka, przyjemna, jak za dawnych dobrych czasów francuskich samochodów. Pod względem komfortu jest to prawie ideał. Czy samochód jechał tylko z kierowcą, czy był zapakowany pod dach, z uwagi na wyjazd w pięć osób z całą górą bagażu, komfort jazdy był zachowany. Ochom i achom nie było końca, z jednym wyjątkiem – szybka jazda po autostradzie. Tutaj mam pewne zastrzeżenia do zawieszenia, ponieważ jego chwalona przy mniejszych prędkościach miękkość mogła mieć jakiś wpływ na stabilność toru jazdy powyżej 140 km/h. Szczególnie silne podmuchy wiatru z boku były odczuwalne, chyba najbardziej, ze wszystkich testowanych ostatnio przeze mnie aut. Zjawisko to miało miejsce zarówno przy pustym aucie jak i w pełni załadowanym. Nie jest to jakimś wielkim problemem, ale w takich warunkach jazda wymagała sporego skupienia i kontrowania kierownicą. Być może zachowanie takie wynika również z niedużej szerokości auta i jego wysokości.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-3Testowałem wersję Exclusive, która dodatkowo oferuje 4 głośniki (Seduction ma 2), zestaw bluetooth, wejście USB, reflektory do jazdy dziennej i reflektory przeciwmgłowe oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów. Do tego felgi z aluminum, wzór Tuorla. We wspomnianej już wyżej promocji ta wersja kosztuje 49800 złotych (Seduction 46700 zł). Czy różnica w wyposażeniu jest warta dopłaty? O tym musi zdecydować potencjalny nabywca. Taksówkarze, z którymi rozmawiałem na temat tego auta, polecają tańszą wersję ale im dodatki stylistyczne nie są raczej potrzebne. Co ciekawe, C-Elysee jest oferowany również z automatyczną skrzynią biegów, ale tej wersji nie można zamówić z LPG. Wielką zaletą C-Elysee jest jego potężny, 500-litrowy bagażnik. Rzeczywiście można zapakować do niego mnóstwo rzeczy, uważając jednak na wnikające głęboko do środka zawiasy. Tanie rozwiązanie dla producenta, mniej wygodne dla użytkowników samochodu. Krawędź jest położona dość nisko, co ułatwia załadunek. Oszczędności widać też w… otwieraniu klapy. Z tyłu tego otwierania po prostu nie ma. Albo z siedzenia kierowcy albo z pilota.

citroen-c-elyse-1-6-lpg-5Podsumowanie? Przede wszystkim jeździ się bardzo wygodnie, wręcz komfortowo. Citroen C-Elysee jest nieźle wyciszony. Na pewno jest to samochód budżetowy, co widać po wspomnianych wyżej oszczędnościach. Ale z drugiej strony jest to bardzo solidny, dający sporo przyjemności z jazdy pojazd o bardzo dobrym stosunku użyteczności do ceny. Komfortowe zawieszenie, bardzo duży bagażnik, pojemne i wygodne wnętrze, dobrej jakości materiały wykończeniowe, to wszystko sprawia, że ten samochód jest godny uwagi i oddawałem go do parku prasowego z pewnym żalem, bo przez niecałe 10 dni zdążyłem go po prostu polubić. Nie ma nic w sobie nadzwyczajnego, poza tym, że pozwala oszczędzać, ale ten pewien konserwatyzm i spokojna sylwetka bardzo mi przypadły do gustu. Takie zwyczajne – niezwyczajne auto, wygodne, spore, użyteczne. Jeśli cena gazu (zależna niestety przede wszystkim od poziomu akcyzy) utrzyma się na w miarę niskim poziomie, to samochód z LPG jest bardzo rozsądnym wyborem.

Testowany samochód: Citroen C-Elyse 1.6 115 KM VTi

Dane techniczne producenta
Liczba drzwi: 4
Liczba miejsc: 5
Pojemność baku benzyny: 50 litrów
Pojemność zbiornika gazu: 35 litrów
Długość samochodu: 4427 mm
Szerokość: 1748 mm
Wysokość: 1466 mm
Rozstaw osi: 2652 mm
Pojemność bagażnika: 506 litrów
Pojemność silnika: 1587 cm3
Moc silnika: 115 KM przy 6050 obrotów/min
Moment obrotowy max (Nm): 150 przy 4000 obrotów/min
Liczba zaworów: 16
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Przyspieszenie: 10,3 s
Norma emisji spalin: Euro 5
Waga samochodu: 1091 kg
Zawieszenie: McPherson

Dostępne silniki w gamie Citroen C-Elyse

1.2 VTi 72 KM
1.6 VTi 115 KM
1.6 HDi 92 KM

Dziękuje firmie Citroen Polska za udostępnienie samochodu do testów.

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

avatar
7 Wątki komentarzy
4 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
6 Autorzy komentarzy
Gregaddam44SlonikPio307toughluck Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Pio307
Gość
Pio307

Z testu dowiedziałem się, że emulator wskazań benzyny działa… tak jak u mnie :), czyli: bele jak :D Zaś tego zdania kompletnie nie rozumiem: „Trzeba pamiętać o nakręcanej przejściówce wlewu , którą dostaje się z samochodem – bez niej na wielu stacjach nie zatankujecie.” – w tym przypadku wystarczy odkręcić mocowanie i odwrócić je na „lewą” stronę, przykręcić i już mamy w pełni funkcjonalnu wlew gazu… chyba, że jesteśmy w Holandii lub w Niemczech – wtedy musimy miec „przejściówki” lub błagać na stacjach by pożyczyli… za kaucją 100 jewro :)

Roman
Gość
Roman

Inną zaletą samochodu z testowanym silnikiem o pojemności 1587 ccm jest to iż silnik to znana i sprawdzona jednostka napędowa wywodząca się z serii TU5, które we wcześniejszych modelach samochodów koncernu PSA nie sprawiały problemów w codziennej eksploatacji i osiągały bardzo duże przebiegi, czego niestety nie można powiedzieć o silnikach wywodzących się ze wspólnego pomysłu PSA/BMW 

toughluck
Gość
toughluck

Ten wspólny pomysł nie działa z winy BMW — blok silnika jest PSA, to osprzęt jest autorstwa BMW…

Slonik
Gość
Slonik

Po pierwsze – to nie jest fabryczna instalacja LPG. Byłaby taką, gdyby montowano ją w trakcie produkcji auta, a nie później – w zakładzie BRC. Proszę nie używać marketingowego chwytu Skody. Obecnie faktycznie fabryczną instalację oferuje w Polsce Opel (ale droga jest), a poza Polską (ze względu na polskie przepisy) również Škoda. Po drugie – albo to przeoczyłem albo artykuł nie zawiera dokładnej informacji o ilości litrów gazu spalanych w jeździe miejskiej i pozamiejskiej. Można to było prosto sprawdzić między tankowaniami do pełna, opierając się na przebiegu. Informacja z jazdy miejsko-autostradowej to żadna informacja. Poza tym auto jest świetne i… Czytaj więcej »

Pio307
Gość
Pio307

Niby racja, ale jeżeli za zgodą producenta i pod jego okiem oraz jest montowana na taśmie produkcyjnej to jak to nazwać? Z obliczeniem spalania LPG jest problem, którego by nie było gdyby testujący podał pojemność zbiornika LPG, przy założeniu, że jego pojemność wynosi 42 litry i informacji o zatankowaniu 35 litrów po 300 km to mamy niezbyt optymistyczny wynik 11,7 litrów LPG/100 km. Natomiast przy pojemności zbiornika 35 litrów możemy zatankować ok 28 litrów, co znacznie poprawi statystykę, bo da nam bardziej satysfakcjonujący wynik 9,3 litrów LPG/100 km, ot taka… polska statystyka :) Więc zarzut o braku informacji jak najbardziej… Czytaj więcej »

Slonik
Gość
Slonik

Nieważne, że za zgodą producenta. Nie jest to instalacja fabryczna, czyli montowana na etapie produkcji samochodu. Wymaga istotnych przeróbek już gotowego auta, wykonywanych poza fabryką i przez inny obcy podmiot, na podstawie umowy. Nawet oprogramowanie auta nie jest dostosowane, bo są przekłamania wskaźnika poziomu benzyny. Obecnie fabryczne instalacje montowane są w wybranych modelach Opli i wtedy np. przełącznik rodzaju paliwa jest od początku elementem panelu przycisków, a nie czymś dorabianym. Niestety w przypadku Opla cena auta z taką instalacją jest droższa o około 5-8 tys. zł od auta z takim samym silnikiem (jeśli dobrze pamiętam, bo jakiś czas temu byłem… Czytaj więcej »

Slonik
Gość
Slonik

Co do pomiaru spalania, to jest to bardzo proste:
1) podjeżdżamy do dystrybutora
2) zerujemy licznik przebiegu
3) tankujemy do pełna
4) jeździmy, jeździmy, jeździmy…
5) podjeżdżamy do dystrybutora
6) spisujemy stan licznika przebiegu
7) tankujemy do pełna
8) notujemy ilość zatankowanego paliwa
9) wykonujemy proste obliczenie: ilość litrów zatankowanego paliwa dzielimy przez przebieg w km i mnożymy przez sto. Uzyskany wynik jest oczywiście obciążony pewnym błędem, ale jeśli pomiaru dokonujemy w warunkach innych niż typowo zimowe, to błąd ten nie powinien przekraczać +/- 0,5 litra LPG na 100 km.

Całą procedurę należy wykonać osobno dla pomiaru spalania w trakcie jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Proste?

addam44
Gość
addam44

Przy pelnym zbiorniku LPG i benzyny zasieg ok.1000km…Mozna smigac przy spalaniu ok.8l/100km :)
To samo auto na autogalerii wywolalo spora dyskusje…choc w tescie autor za wade uznal…cene.Oczywiscie nie uwzglednil rabatow…
http://www.autogaleria.pl/auto_test/peugeot-301-1.6-vti-lpg-active,874.html
A dla mnie najwieksza wada to brak szostki.Pozbawilo by to 301nke tez innych wspomnianych wad a spalanie w trasie spadlo by z pol litra.

addam44
Gość
addam44

Odgrzebuje troche temat.Wczoraj mialem okazje zrobic trase Legnica-J.Gora-Legnica blizniaczym Peugeotem 301.Bez LPG.
Zaskakujaco dobre osiagi.Niby tylko 115km ale niska waga czyni cuda.Najwieksza wada to brak 6tki(ja jej bym na tej trasie prawie nie uzyl bo kupa zakretow)ale powyzej 4tys jest glosno.

addam44
Gość
addam44
Greg
Gość
Greg

Samochodem C-elysee w wersji topowe z silnikiem 115 KM LPG przejechałem ponad 5500km(miasto-autostrada), jedyną wadą tego samochodu jest brak 6 biegu. Cała reszta jest więcej jak ok. Pełen zbiornik gazu starcza swobodnie na 330km jazdy po mieście. Zbiornik mieści ok 36-37l LPG. Potwierdzam, silny boczny wiatr na autostradzie jest odczuwalny. Czy instalacja LPG jest fabryczna czy nie to jest sprawa względna ja otrzymałem samochód od dilera z instalacją LPG i uważam że jest bardzo dobrej jakości i jest solidnie zamontowana, zero problemów. Ze wskaźnikiem zużycia benzyny jest nie ma jakichkolwiek problemów, wskazuje prawidłowo. Koła alu 15" specjalnie wybrałem, uważam że… Czytaj więcej »