Podstawowa wersja jest niczym samochód „widmo”. Wszyscy o niej słyszeli, ale niemal nikt nie widział. Do naszej redakcji trafił Citroën C3 You, czyli model, którym producent wcale się nie chwali, ponieważ posiada tylko to, co musi, ale czy spełni podstawowe wymagania w zakresie komfortu? Sprawdziliśmy w teście.
W świecie motoryzacji krąży opinia, że bazowej wersji nikt nie kupuje ponieważ jest wyłącznie przynętą na klientów, którzy po konfrontacji oczekiwań z rzeczywistością ostatecznie i tak decydują się dopłacić za dodatkowe wyposażenie. Producenci również wolą prezentować piękne zdjęcia najbogatszych modeli i chwalić się, że to właśnie one sprzedają się najlepiej, ale Citroen C3 You, czyli podstawowa wersja istnieje naprawdę i choć modelu III generacji nie ma już w cennikach, warto pytać u dealerów o egzemplarze dostępne od ręki. Można uzyskać atrakcyjną cenę, czego przykładem jest testowany model, który kosztuje 57.900 zł, czyli mniej niż Dacia Sandero. Hatchback rumuńskiego producenta startuje z poziomu 62.900 zł.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS AutomobilesCitroën C3 III generacji wciąż wygląda świeżo, solidnie i niemal wcale się nie zestarzał, mimo iż od debiutu modelu minęło 8 lat. Nawet brak charakterystycznych dla Citroëna zderzaków Airbump nie przeszkadza. Atrakcyjność podnoszą lakierowane na biało elementy, które kontrastują z czarnym nadwoziem.
Chociaż jeździliśmy C3-ką nie raz, ponowne pojawienie się samochodu w redakcji po dosyć długiej przerwie wzbudziło zainteresowanie wśród damskiej części znajomych, która zwróciła przede wszystkim na urodę samochodu i „napuszone” nadwozie wraz plastikowymi listwami w dolnej części nadwozia, czyli elementy wpisujące się w panującą na rynku modę na crossovery. „Tym samochodem musi wygodnie się jeździć” – usłyszałam od jednej z koleżanek i nie sposób tego nie potwierdzić.
Citroën You – prosty i solidny
Citroën C3 You to samochód dla tych, którzy z jednej strony nie chcą przepłacać a z drugiej nie ulegli modzie na cyfryzację i nie potrzebują za wszelką cenę mieć wszystkiego, co oferuje producent w swoim katalogu. Samochód pochodzi z minionej nie tak dawno ery, czyli sprzed wprowadzenia przez Unię Europejską przepisów, wymagających aktywacji szeregu systemów bezpieczeństwa przy każdym uruchomieniu samochodu. W C3 You niemalże nic nie pika, nie mruga i nie drażni natarczywością. Czyżby samochód opracowany dla kierowców o słabych nerwach? ;-)
Wsiadając do C3 można ulec małej nostalgii. Chociaż nie wszystkim przypadnie do gustu duży udział plastiku w kabinie, wnętrze jest solidnie wykonane i łatwo będzie je utrzymać w czystości. Citroen walczy z monotonią ciekawymi wytłoczeniami na boczkach drzwi, przeciwnościami kolorystycznymi oraz szarą tapicerką z żółtymi przeszyciami.
Zobacz także Nowy Citroën C3 z pakietem „Pack Plus”. Wersja z ekranem dotykowym w niższej cenie
Wnętrze jest przyjemne i komfortowe, co jest zasługą fotela zaprojektowanego z myślą o prostej, wygodnej pozycji oraz niezłego wyciszenia. Odniosłam wrażenie, że kabina zapewnia lepszą izolację niż nowa generacja C3 i to zarówno jeśli chodzi o jazdę w mieście, jak i na trasie. Swój udział w pozytywnym odbiorze modelu ma również zawieszenie zestrojone tak, aby izolować osoby na pokładzie od niedogodności na gorszej nawierzchni.
Prawdzie zegary
Analogowe zegary powoli wychodzą z mody. Producenci wolą instalować cyfrowe wskaźniki, które lepiej wpisują się w pogoń za nowoczesnością i podnoszeniem standardu wyposażenia a co za tym idzie także ceny. C3 III generacji pozostał wierny tradycji, dlatego poziom paliwa, temperaturę płynu chłodniczego, obroty oraz prędkość w C3 wskazują tarcze analogowe. Po środku znajduje się niewielki wyświetlacz komputera pokładowego, który przedstawia podstawowe dane takie jak: prędkość, zużycie paliwa, dystans, który pokonaliśmy od wizyty na stacji, czy zasięg na paliwie, które pozostało w baku.
Wyświetlacz dotykowy tak, ale bez kolorów
Prawie w każdym nowym samochodzie znajduje się kolorowy wyświetlacz dotykowy, na którym powielimy ekran z naszego smartfona, ale na rynku wciąż znajdziemy wyjątki takie jak Dacia Sandero, czy Citroën C3, w których producenci pozostawili nam wybór. Jeśli priorytetem jest dla nas niska cena, możemy ograniczyć wyposażenie do minimum i zrezygnować z możliwości oglądania aplikacji smartfona na wyświetlaczu samochodowym.
Podczas gdy Dacia w podstawie nie oferuje żadnego ekranu, w C3 You za multimedia odpowiada 5-calowy monochromatyczny panel z radiem, 4 głośnikami oraz Bluetoothem, za pomocą którego podłączymy smartfona do zestawu głośnomówiącego. I to byłoby na tyle w zakresie multimediów. Aby skorzystać z nawigacji potrzebujemy urządzenie mobilne oraz uchwyt, który pozwoli przymocować smartfona w miejscu łatwo dostępnym dla naszego wzroku. Dopiero przy IV generacji Citroën pomyślał o tym, by zainstalować mocowanie w samochodzie, nawet w wersji You.
Praktyczność wnętrza podnoszą ergonomicznie zaprojektowane przestrzenie do przechowywania. Nie zabrakło cup-holderów, dużego schowka na rękawiczki, gniazdek, które pozwolą naładować urządzenie mobilne oraz kieszeni bocznych, w których mieści się mała butelka z wodą. Bagażnik w zależności od konfiguracji foteli ma pojemność od 300 do 922 litrów i został wyposażony w haczyk na torbę z zakupami oraz podświetlenie.
Jak podstawa to podstawa
Pod maską testowanego modelu znalazł się najsłabszy silnik benzynowy dostępny u Citroëna. Jednostka o pojemności 1,2-litra generuje 83 KM mocy oraz 118 Nm maksymalnego momentu obrotowego i współpracuje z 5-biegową przekładnią manualną. Chociaż jest to najsłabsza wersja samochodu, nie zawiodła ani podczas podróży w pojedynkę, ani w duecie. Co prawda, w sytuacjach drogowych wymagających szybszej reakcji, mocniejsze dociśnięcie prawego pedału będzie koniecznością, ale pierwszy bieg jest długi, co ułatwia bez ociągania ruszyć z miejsca i włączyć się do ruchu. Manewrowanie ułatwiają niewielkie wymiary pojazdu, niezła widoczność, duże wspomaganie kierownicy oraz czujniki cofania.
Jazda testowa przebiegała głównie w mieście i drogami pozamiejskimi z prędkością do 110 km/h. Zasób dynamiki do takiego zastosowania w zupełności nam wystarczy i nawet brak szóstego biegu nie będzie aż tak bardzo bolesny. W C3 jest cicho i komfortowo. Poza tym, najsłabszy silnik pozwoli cieszyć się niewielkim apetytem na paliwo a przecież to samochód dla oszczędnych, dla których spalanie powinno mieć znaczenie. Na koniec testu, po pokonaniu 380 km przy dosyć ekonomicznym stylu jazdy, komputer wskazywał zużycie na poziomie 5,6 l/100 km.
Citroën C3 You – zalety, wady, cena
Kiedy Citroën C3 wychodził z oferty, najtańsza wersja kosztowała 74.700 zł, ale samochód można kupić w Auto Centrum Golemo za 57.900 zł. Czy warto? Tańszego nowego modelu na rynku raczej nie znajdziemy a w dodatku jest to kawał dobrze skonstruowanego samochodu o solidnym wykonaniu, który wciąż potrafi skupić na sobie damskie spojrzenia i dostarczyć odpowiedniego poziomu komfortu. W dobie opanowanej przez urządzenia elektroniczne brak kolorowego ekranu, to niemal rarytas na rynku ;-) ale da się bez niego żyć po to, by cieszyć się nowym samochodem w niskiej cenie.
Materiał powstał przy współpracy z Auto Centrum Golemo w Krakowie
Najnowsze komentarze