Nowy Citroën C3 trafił już do salonów a my mamy go okazję przetestować w wielkim mieście – tym razem w Warszawie – w wersji z silnikiem 1.2 100 KM. Nasi testujący przejechali już kilkaset kilometrów i dzisiaj możemy się podzielić tym, jakie zalety i jakie wady ma najnowszy samochód z szewronami na masce.
Nowy Citroën C3 1.2 100 KM jest nowoczesnym, dynamicznym, bardzo lekko prowadzącym się i bardzo komfortowym samochodem miejskim, który zaskakuje przestrzenią w środku.

Nowy Citroën C3 trafił do nas w wersji Max, czyli w topowym wyposażeniu. Zanim jednak do niego przejdziemy, chcemy pokazać Wam kilka kluczowych cech tego auta. Z zewnątrz wygląda bardzo nowocześnie, ma podniesioną sylwetkę crossovera a mocne i zdecydowane linie wyróżniają go na ulicy. Nowoczesność możemy szczególnie docenić, gdy postawimy go obok konkurentów z zachowawczymi nadwoziami. Pudełkowate kształty Citroëna mają swoje uzasadnienie, producent postawił na maksymalizację przestrzeni i to rzeczywiście widać i czuć w środku.

Gdyby nie szerokość nadwozia we wnętrzu moglibyśmy poczuć się wręcz po królewsku. Dużo miejsca na nogi zarówno z przodu jak i z tyłu, niesamowicie wygodne fotele z wielowarstwowej pianki o zmiennej gęstości, nowoczesna i minimalistyczna deska rozdzielcza. C3 jest bardzo przemyślanie zaprojektowany. Nie wszystkim się spodoba, mam tu na myśli przede wszystkim motoryzacyjnych konserwatystów, ale ci, którzy są otwarci na nowości oraz oryginalne rozwiązania, na pewno ten miejski samochód polubią.

Największa różnica w porównaniu do poprzedniego modelu to możliwość przewiezienia 4 dorosłych bez żadnego problemu – miejsca z tyłu jest dużo więcej. Plusem jest też jego wyprofilowanie, które pozwala wygodnie zasiąść.
Wyposażenie wersji Max to między innymi:
- 17-calowe felgi aluminiowe ATACAMITE z diamentowym szlifem
- Tylne światła 3D LED
- Przyciemniane tylne szyby
- Relingi dachowe
- Dwukolorowe nadwozie
- Kolorowe akcenty nadwozia
- 10.25-calowy ekran dotykowy
- System nawigacji 3D
- Bezprzewodowe funkcje Apple CarPIayTM & Android Auto
- Bezprzewodowa ładowarka smartfonów
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Fotele Citroën Advanced Comfort
- Siedzenia z tkaniną TEP/w kolorze Metropolitan Grey
- Tylna kanapa rozkładana w proporcji 60/40
- Regulowana wysokość fotela kierowcy
- Kierownica z obszyciem ze skóry syntetycznej
- Elektrycznie składane lusterka boczne z funkcją odmrażania
- Automatyczne wycieraczki
- System automatycznego przełączania świateł drogowych i mijania
- Automatyczna klimatyzacja jednostrefowa
- Kamera cofania
- Automatycznie sterowane przednie i tylne szyby elektryczne

Jeśli chodzi o praktyczność to na uwagę zasługuje jeszcze bagażnik – ma 300 litrów, ale jego wykorzystanie nieco utrudni wysoki próg.

Siedzenia nie składają się całkowicie na płasko. Dużym plusem jest za to bardzo lekko otwierająca się zamykająca klapa bagażnika. Bezproblemowa!
Citroën C3 – silnik
Pod maską naszego testowego Citroëna pracowała jednostka 1.2 PureTech 100 KM, współpracująca z manualną skrzynią biegów. Jest to wersja poprawiona przez producenta, która nie powinna mieć żadnych problemów z paskiem rozrządu – tutaj zastosowano go w najnowszej generacji, jest odporny na warunki pracy. Silnik pracuje też na nowym oleju, który zapobiega degradacji paska.

Sama jednostka pracuje w lekkim nadwoziu nadzwyczaj przyjemnie – moc dostępna jest od bardzo niskich obrotów, jest nieźle wyciszona, szybko się nagrzewa. Przy maksymalnych obrotach silnik nieco w środku słychać, można też rozpoznać jej trzycylindrową budowę ze względu na lekkie wibracje.
Na dystansie który pokonaliśmy po Warszawie, spalanie wynosiło 6,2 litra na 100 kilometrów.
Citroën C3 – wrażenia z jazdy
Pierwsze i najważniejsze odczucie, które dominuje przez cały nasz test, to lekkość. C3 jest po prostu lekkim autem i ma się wrażenie, że zarówno ruszanie jak i prowadzenie, skręcanie, parkowanie, działo się bezwysiłkowo. Jeden z testujących pokusił się nawet o sformułowanie „Lekki jak piórko” – odnosząc się właśnie do prowadzenia.
Citroën C3 – zalety:
- Komfort jazdy: Zastosowania specjalnych amortyzatorów z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi znakomicie podwyższa komfort jazdy, chociaż nie dorównuje wcześniejszym modelom z hydropneumatyką.
- Przestronność wnętrza: Nowa C3 oferuje przestronne wnętrze, z miejscem na nogi i szerokością na poziomie konkurencyjnych modeli, takich jak Dacia Sandero.
- Pojemność bagażnika: Bagażnik o pojemności 300 litrów jest spory jak na ten segment, choć warto zauważyć, że próg załadunku jest dość wysoki a siedzenia nie składają się na płasko.
- Dynamika jazdy: Lekka konstrukcja pojazdu (około 1 100 kg) w połączeniu z silnikiem 1.2 100 KM zapewnia dynamiczne przyspieszenie i sprawne osiąganie prędkości autostradowych.
- Ekonomiczność: Średnie zużycie paliwa na poziomie 6,2 l/100 km jest konkurencyjne w tej klasie, co przekłada się na zasięg około 700 km dzięki 44-litrowemu zbiornikowi paliwa.
- Atrakcyjna cena: Model podstawowy jest dostępny od 14 990 €, co czyni go konkurencyjnym w segmencie, zwłaszcza w porównaniu z takimi modelami jak Renault Clio czy Dacia Sandero.
Citroën C3 – wady:
- Przy wyższych prędkościach zauważalne są hałasy, takie jak szumy wiatru i odgłosy toczenia opon, co może obniżać komfort jazdy na dłuższych trasach.
- Wyposażenie podstawowe: W najtańszej wersji brakuje niektórych udogodnień, takich jak elektryczne szyby z funkcją automatycznego opuszczania czy zaawansowane systemy multimedialne, co może wpływać na ogólne wrażenia z użytkowania.
- Problemy z elektroniką w pierwszych egzemplarzach: W egzemplarzach z pierwszych dni produkcji odnotowano drobne usterki elektroniczne, takie jak nieprawidłowe działanie wycieraczek czy wskaźników. Producent zapewnia, że zostały one już rozwiązane w nowszych partiach produkcyjnych co potwierdzamy, w naszym teście nie wystąpiły żadne niepokojące objawy.
Najnowsze komentarze