Elektryfikacja w końcu dotarła do oferty Dustera. III generacja modelu jest pierwszą, którą zamówimy z układem napędowym Full Hybrid. Jest to wersja dla tych, którym zależy na niskim apetycie na paliwo, cichej, płynnej jeździe oraz… tak, tak automatycznej skrzyni biegów. Jak spisała się Dacia Duster Full Hybrid 140 w praktyce i czy to najlepsza wersja tego modelu, jaką możemy obecnie zamówić?
Dacia Duster przeszła kompletną metamorfozę i może się powtarzam, ale w przypadku tego samochodu trudno o tym nie wspomnieć. Rumuńska marka poprawiła właściwie każdy element swojego bestsellerowego SUV-a. Jest to nie tylko najlepiej wyglądający Duster od początku istnienia modelu, ale także najwygodniejszy i najbardziej zaawansowany pod względem technologicznym. Duster Hybrid 140 trafił do naszej redakcji na krótki test, ale czy mogliśmy odmówić propozycji jazdy hybrydą? Zdecydowanie nie! Samochód budzi duże zainteresowanie wśród klientów marki, ponieważ jest to pierwszy raz, kiedy możemy zamówić SUV-a Dacii z napędem hybrydowym Full Hybrid. Samochód kusi oszczędną i cichą jazdą w miejskim gąszczu.
Zobacz test: Nowy Peugeot 3008 1.2 136 KM eDCS 6. Zalety i wady SUV-a z lwemW czym Duster jest lepszy od poprzednika? Na jednym z pierwszych miejsc wymieniłabym fotele, które mają duży zakres regulacji, dobre trzymanie boczne oraz sprężyste wypełnienie. Dacia zastosowała solidne, ciekawie wyglądające materiały oddające wizerunek marki, który skupia się w wokół podróży i wypoczynku na świeżym powietrzu.
Do wykończenia kabiny w większości służą tworzywa sztuczne, ale rumuńska marka wykonała je w taki sposób, aby znikło wrażenie, że jeździmy budżetowym SUV-em. Czary? Nie, raczej pomysłowość i umiejętne projektowanie. Intuicyjne rozmieszczenie przycisków i pokręteł oraz czytelny układ deski rozdzielczej sprawiły, że wszystkie najważniejsze funkcje są łatwo dostępne, co pozytywnie wpływa na obsługę w trakcie jazdy.
Dacia Duster idzie z duchem czasu
Poprawie uległa również sfera multimediów. W samochodzie zastosowano układ informacyjno-rozrywkowy z 10,1-calowym ekranem dotykowym. Wyświetlacz daje pozytywne odczucia zarówno szatą graficzną utrzymaną w różnych odcieniach zieleni, jak i intuicyjną obsługą. Ekran natychmiast reaguje na polecenia, nie trzeba było zachęcać systemu ani do pierwszego połączenia z systemem Android Auto, ani do kolejnego. Przy drugiej podróży Dusterem połączenie następowało automatycznie i jak przystało na obecne standardy – bezprzewodowo.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles
Nowością są dostępne od drugiego poziomu wyposażenia cyfrowe zegary z danymi komputera pokładowego, co było niemal nie do pomyślenia w poprzedniej generacji. Czy tęsknimy za analogowymi tarczami? Niekoniecznie, choć poprzednie wyposażenie było pewnie tańsze i prostsze, cyfrowy wyświetlacz jest jednym z elementów, który pokazuje, że Duster idzie z duchem czasu.
Wnętrze wersji Full Hybrid różni się od pozostałych Dusterów jedynie obecnością selektora zmiany biegów o niewielkich wymiarach i ergonomicznym kształcie. Nie zajmuje zbyt wiele miejsca w kabinie w dodatku bezbłędnie wykonuje swoje zadanie. Praca skrzyni Multi-Mode współgra ze spokojnym charakterem jazdy nie wymagającym ciągłego wyprzedzania a w mieście pracuje niemal niezauważalnie.
Praktyczne, dobrze wykończone wnętrze
Duster to przestronne auto. Na brak miejsca nie powinni narzekać ani kierowca, ani pasażerowie. Tylna kanapa oferuje sporo miejsca na nogi oraz nad głową. III generacja pozostaje wierna praktycznemu charakterowi i oferuje liczne schowki i przestrzenie na przechowywanie drobnych przedmiotów. Po stronie pasażera znajdziemy pojemny schowek, a w drzwiach duże kieszenie, które pomieszczą butelkę z wodą oraz inne przedmioty codziennego użytku. Dodatkowe miejsce na drobiazgi daje nam schowek w podłokietniku. Dacia zastosowała również mocowania o nazwie You Clip, które możemy wykorzystać do zamontowania uchwytu na smartfon, haczyków lub lampki z gamy akcesoriów marki.
Na uwagę zasługuje również bagażnik, który w wersji hybrydowej ma pojemność od 430 litrów. Jest nieznacznie mniejszy od pozostałych wersji napędowych pojazdu ze względu na obecność akumulatora, który magazynuje energię z hamowania. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskamy wartość do 1605 litrów, co sprawia, że Duster jest bardzo wszechstronny w kwestii przewozu bagaży. Konfiguracja przestrzeni w kabinie pozostaje łatwa i intuicyjna. Dacia zapewnia podwójną podłogę, haczyki i lampkę w bagażniku.
Topowa wersja
To moje drugie podejście do Dustera III generacji. Poprzednio miałam okazję zasiąść za kierownicą modelu z napędem Mild Hybrid o mocy 130 KM, przyszła kolej na topową wersję Full Hybrid, którą Dacia wprowadziła do oferty w pogoni za obniżeniem emisji CO2. Układ zadebiutował pod maską Joggera a następnie dołączył do katalogu SUV-a, gdzie zajął miejsce silnika TCe o mocy 150 KM, który w poprzedniej generacji był oferowany w parze z przekładnią EDC. Zamówienie hybrydy to obecnie jedyny sposób na zakup Dustera z automatem.
Napęd Full Hybrid składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra, który został połączony jednostką elektryczną o mocy 36 kW i elektrycznym rozrusznikiem o mocy 15 kW, dzięki któremu startujemy bez udziału napędu spalinowego. Duster otrzymuje dodatkową dawkę momentu obrotowego zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przyspieszaniu i jest w stanie przejechać na prądzie 3-5 km.
Test: Dacia Jogger Sleep Pack. Czy model sprawdzi się jako kamper? (wyposażenie, opinia, cena)
Czy hybrydowy Duster jest oszczędny?
Przy niskich prędkościach Dacia Duster Full Hybrid zaskakuje swoją cichą pracą i zdecydowaną reakcją na naciśnięcie prawego pedału. W mieście auto sunie od świateł do świateł niemal bezgłośnie a przy szybszej jeździe elektryczny motor wyzwala z Dustera znakomity poziom dynamiki. Duster rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 10,1 sekundy i radzi sobie z tym zadaniem o 0,2 sekundy wolniej niż Duster TCe 130 4×2.
Jeśli pomiar odczuć podczas jazdy byłby możliwy w liczbach hybryda znalazłaby się w tabelce powyżej wersji TCe. Prowadzenie jest stabilne a układ kierowniczy choć pracuje lekko, sprawnie kontaktuje się z kołami na asfalcie. Mimo podniesionego zawieszenia, jazda jest pewna a jednocześnie komfortowa, z jedną małą wadą – niedostateczną izolacją akustyczną. Przy wyższych prędkościach we znaki daje się słabe wyciszenie kabiny, które powoduje, że słyszymy szumy pędu powietrza.
Dużym atutem wersji hybrydowej jest niskie spalanie porównywalne z oszczędnym dieslem. Producent na podstawie testów WLTP deklaruje zużycie na poziomie 4,9 l/100 km w cyklu mieszanym i jeśli często podróżujemy po mieście mamy szansę uzyskać jeszcze lepszy wynik. Podczas naszego testu, który przebiegał w 2/3 po mieście i w 1/3 na trasie z prędkością do 110 km/h, wynik na podstawie komputera pokładowego wyniósł 4,8 l/100 km. Producent wcale nie przesadza z deklaracjami spalania. Dane katalogowe są realne w codziennej jeździe, ale musimy zachować naszą prawą stopę na wodzy a wyjazd na drogę ekspresową, czy autostradę podwyższy wynik.
Jaką wersję Dustera testowaliśmy?
Dacia Duster, którą otrzymaliśmy do testów to wersja z najwyższej półki, który ma wszystkie opcje, jakie możemy zamówić do tego modelu, ale nawet to nie powoduje, że możemy uznać ten model za drogi. Katalogowa cena wynosi: 117.400 zł, ale trzy dodatkowe opcje podniosły rachunek do 123.700 zł.
Pierwszą z nich jest nowy w ofercie Dacii lakier Sandstone, za który trzeba zapłacić 2.900 zł. W samochodzie znalazł się również wyceniony na 1.200 zł Pakiet Zimowy, który dodaje podgrzewaną kierownicę i przednie fotele, a także regulację odcinka lędźwiowego w fotelu kierowy i regulację wysokości fotela pasażera. Ostatnia opcja to pakiet pomocników parkowania za 2.200 zł, który obejmuje system kontroli martwego pola, czujniki parkowania z przodu, z tyłu i z boku oraz kamerę Multiview.
Prostota i oszczędność w jednym
Duster Hybrid 140 zdołał pozostawić pozytywne wrażenie, zarówno ergonomią wnętrza, dynamiką, jak i niskim zużyciem paliwa. Chociaż za hybrydę zapłacimy więcej niż za inne układy napędowe, działanie systemu oraz obecność automatu, który jest zarezerwowany wyłącznie dla wersji Full Hybrid, powoduje, że jest to znakomity wybór dla osób poszukujących prostego, komfortowego i przystępnego środka transportu, który zagwarantuje niskie rachunki za paliwo.
Materiał powstał przy współpracy z Auto Spektrum Bielany autoryzowanym salonem marek Renault i Dacia.
Najnowsze komentarze