Nowy Fiat Panda 2024- wnętrze
Wiadomości

Fiat prezentuje wnętrze nowego modelu na rok 2024. Czy tak będzie wyglądała Panda?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-23
Wiadomości

Nowe Renault Espace E-Tech 200

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-24
Wiadomości

Pośrednik zamiast dealera. Trwają negocjacje nowych umów ze Stellantis w Europie

autor Tomasz Nowicki
2023-05-25
Citroen 2CV
Wiadomości

Citroën 2CV Andrzeja Grabowskiego na sprzedaż

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-23
Wiadomości

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

autor Tomasz Nowicki
2023-05-28
Wiadomości

Nie czekaj – samochody Renault do szybkiego odbioru. I z rabatami!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Peugeot 405 Cabrio
Wiadomości

Peugeot i Citroën na festiwalu francuskich samochodów na zamku Taxinge w Szwecji

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-22
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Dacia - testy i opinie

Test: nowa Dacia Spring po pierwszej jeździe. Czy najtańszy elektryk wkrótce opanuje ulice dużych miast?

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-04-18
w Dacia - testy i opinie, Testy
Czas czytania 9 minut
997 31
A A
11
Nowa Dacia Spring

„Spring is coming” próbowała przekonać nas Dacia podczas prezentacji swojego nowego modelu. Na południu Polski intensywnie padał śnieg a temperatury bliskie zera i deszcz w stolicy, w żadnym wypadku nie kojarzyły się z prawdziwą wiosną. Bez względu na okoliczności klimatyczne, na ulice wyjechał pierwszy samochód elektryczny rumuńskiej marki. W dniu premiery w Warszawie właściwie zaroiło się od Springów. Dobrze, że chociaż tej Wiosny w końcu się doczekaliśmy, bo samochód, choć wyjątkowo skromnie wyposażony, ma swoje zalety.

Nowa Dacia Spring, to właściwie przerośnięty segment A. Model mierzy 3,73 m, czyli zaledwie 14 cm więcej niż Renault Twingo III generacji. Na pierwszy rzut oka auto sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości, co jest zasługą elementów stylistycznych, które kojarzą się z crossoverami. Spring jest nieco wyżej zawieszony, obecne są nakładki na nadkola i relingi dachowe, dzięki którym elektryk przypomina mini wersję Dustera, ale niewielkie 14-calowe koła zdradzają miejski charakter auta.

Lista wyposażenia jest bardzo krótka

Na pierwszy rzut oka Springowi brakuje… wszystkiego. Testowy egzemplarz to wersja Business doposażona w kilka opcji. Na pokładzie znajduje się niezbędne minimum albo wręcz poniżej minimum, do którego przyzwyczaiły nas współczesne samochody. O brakach przypominają zaślepki w miejscach, w których powinny znajdować się przyciski oraz próba wpływu na pozycję za kierownicą. Poszukiwania dźwigni do regulacji kierownicy na wysokość i odległość oraz podnoszenia fotela skończą się niepowodzeniem. Nie ważne, czy kierowca jest niski, wysoki, czy średniego wzrostu. Ustawienie jest jedno i… już. Możemy pocieszyć się zmianą pochylenia oparcia oraz wysokości pasa bezpieczeństwa. Jeśli o mnie chodzi, a mam 172 cm wzrostu, miejsca było w sam raz, ale zdaję sobie sprawę, że dla wyższych kierowców jazda Springiem może nie być zbyt wygodna. Przestrzeń na nogi jest wąska a lewej stopie brakuje swobody.

Materiały, które Dacia wykorzystała w modelu Spring są dalekie od rozpieszczania pasażerów. Dominuje plastik, w dodatku w niektórych częściach kabiny zakończony ostrymi krawędziami. Wrażenie oszczędności próbują zatrzeć niebieskie elementy dekoracyjne, ale nie do końca im się to udaje. Dacia Spring  ma pełnić rolę taniego auta a niska cena musi nieść ze sobą pewne konsekwencje. Spring nie ma cup-holderów, składanego kluczyka, dzielonej tylnej kanapy a o podłokietniku możemy tylko pomarzyć. W zamian, Dacia proponuje duży schowek po stronie pasażera i podstawkę na smartfon.

Dacia Spring dla czterech osób

Przestrzeni w elektrycznej Dacii wystarczy dla czterech osób średniego wzrostu. Po zajęciu miejsca za sobą, moje kolana nie dotykały przedniego oparcia, nie brakowało też miejsca nad głową. Bagażnik Springa nie zawiedzie. Jego pojemność wynosi przyzwoite 290 litrów. Załadowaliśmy do pojazdu kabinówkę a po przemeblowaniu kabli do ładowania, zmieściłaby się druga walizka i jeszcze kilka drobiazgów. Klapa jest lekka i jednym niewymagającym prawie żadnej siły ruchem, wędruje do góry. System otwierania za pomocą małego, czarnego przycisku na zewnątrz klapy, przywodzi na myśl poprzednią generację Dacii Sandero.

Za kierownicą znajdują się kolorowe pola informujące o poziomie naładowania akumulatora a Econometer wskazuje, jak bardzo ekonomiczna jest nasza jazda. Dla większej oszczędności prądu mamy przycisk Eco, który zmniejsza moc silnika do 23 kW i sprawia, że powyżej 50 km/h reakcja na gaz jest słabsza. Maksymalna prędkość w ustawieniu Eco została ograniczona do 100 km/h.

Dacia nie zastosowała w Springu trybu „B” do intensywniejszego odzyskiwania energii z hamowania, który znamy z Renault Zoe oraz elektrycznych samochodach Grupy PSA. Rekuperacja w Springu jest niewielka. Nieznacznie poprawia się w trybie Eco.

230 km na jednym ładowaniu?

W momencie odbioru auta, Spring wskazywał 83% naładowania baterii, 22 km przebiegu oraz autonomię 159 km. Na pełnym ładowaniu, elektryk potrafi przejechać do 230 km a przynajmniej tak przekonują dane z cyklu WLTP. Po pokonaniu 29 km, zasięg spadł o 75 km, ale staraliśmy się wycisnąć ze Springa ile się da. Jeździliśmy w trybie normalnym i Eco, z prędkościami sięgającymi 90 km/h. W zimny dzień trudno było zrezygnować z ogrzewania, które również wpłynęło na ograniczenie zasięgu. Kabina z niewielkim opóźnieniem zdołała nagrzać się do przyjemnej pokojowej temperatury, od czasu do czasu robiło się nawet zbyt ciepło.

Multimedia obsługuje opcjonalny 7-calowy wyświetlacz  dotykowy, z interfejsem znanym z Dustera, ale w okrojonej formie. Do wyboru są cztery ikony: Radio, Multimedia, Telefon i Ustawienia, ale gdy już podłączymy smartfon, niewiele więcej będzie nam potrzebne.

Zwinny, zrywny, dynamiczny

Dacia Spring ma moc zaledwie 33 kW (44 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 125 Nm, ale potrafi zaskoczyć dynamiką przy rozpędzaniu do ok. 70 km/h. Reakcja na pedał gazu przy ruszaniu jest natychmiastowa. Powyżej wspomnianej wartości przestaje poddawać się naszej woli. Pierwsze 50 km/h Spring uzyskuje w 5,8 sekundy, ale płynność z jaką to robi, poddaje w wątpliwość dane techniczne. Wydaje się, że jest szybszy! W trybie Eco elektryczna Dacia zadowoli dynamiką do 50 km/h.

Elektryczna Dacia cieszy jazdą bez dźwięku i wibracji, dobrze znosi niewielkie nierówności nawierzchni, ale podczas pokonywania progów zwalniających pasażerowie będą lekko podskakiwać w fotelu. Przy prędkościach miejskich, nie powinniśmy marudzić z powodu słabego wyciszenia, nawet w deszczowej i wietrznej pogodzie. Przy wyższych prędkościach nie jest już tak przyjemnie, ale dla szybkiej jazdy szkoda zasięgu.

Samochód łatwo zaparkuje w niewielkich przestrzeniach a zawracanie w wielu przypadkach nie będzie nawet wymagało ustawienia biegu wstecznego. Dacia ma duże wspomaganie kierownicy i imponuje zwinnością. Promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 m.

Ile trwa ładowanie?

Silnik elektryczny Dacii Spring czerpie energię z niewielkiego akumulatora trakcyjnego o pojemności 27,4 kWh. Najkrótsze ładowanie trwa 1,5 godziny, jeśli skorzystamy z terminala o mocy 30 kW. Napełnimy wówczas akumulator w 80%. Przy korzystaniu z Wallboxa o mocy 7,4 kW, tankowanie do 100% potrwa 5 godzina a przy ładowaniu mocą 2,3 kW – 8,5 godziny. Najdłużej, bo 14 godzin spędzimy przy gniazdku domowym.

Dacia Spring w wersji Comfort i Business kosztuje 76.900 zł i choć cena za tak mały samochód może być trudna do zaakceptowania, nie ma na rynku konkurenta, który zdołałby ją przebić. Auto wypada lepiej niż Skoda Citigo-e oraz Volkswagen e-Up!, które mają tendencję do pojawiania się i znikania z oferty. Aktualnie są nieobecne na stronach obu producentów. Jest jeszcze Smart EQ ForFour, na którego musimy przygotować minimum 98.400 zł. W segmencie B znajdziemy więcej propozycji aut elektrycznych, ale musimy się liczyć z jeszcze większym wydatkiem. Renault Zoe i Peugeota e-208 zamówimy za 124.900 zł a na Opla Corsę-e trzeba przeznaczyć już ponad 130 tys. zł.

Dla firm car-sharingowych i nie tylko

Spring wydaje się idealnym rozwiązaniem dla firm oferujących usługi wynajmu pojazdów na minuty ponieważ samochody pokonują głównie krótkie trasy a więc i poziom wygód może być ograniczony. Liczy się szybki, sprawny dojazd i brak problemów z parkowaniem. Cena za wypożyczenie modelu w takiej formie również nie jest wygórowana. W sieci Traficar, do której dostarczono już 195 egzemplarzy jest to 1,5 zł za każdy kilometr lub 49 zł, gdy weźmiemy Springa na cały dzień. To właśnie jednym z dostarczonych do firmy pojazdów jeździliśmy po Warszawie. Spodziewamy się, że wkrótce Springów w car-sharingu będzie w naszym kraju znacznie więcej. Z klientami indywidualnymi może być nieco trudniej, ale bezkonkurencyjna cena elektrycznej Dacii, darmowe parkingi dla aut elektrycznych w miastach i możliwość omijania korków bus-pasem, mogą skłonić do zakupu elektryka z Rumunii.

Dacia Spring w wersji Business – wyposażenie:

W STANDARDZIE
o Klimatyzacja manualna

o Radio Bluetooth®

o USB

o System wspomagania parkowania tyłem

o Światła dzienne LED

o Obręcze kół 14’’ Flexwheel

o Tapicerka ze skóry ekologicznej

o Przewód do ładowania trybu 2

o Osłony na progi drzwi i bagażnika

o Instalacja do carsharingu

W OPCJI
o Pakiet High Tech (1900 PLN)

(Media Nav 7’’ z funkcją klonowania ekranu smartfona, Bluetooth®, kamera cofania)

o Koło zapasowe (700 PLN)

o Wejście do ładowania prądem stałym (2 500 PLN)

o Przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania (Wallbox) (1500 PLN)

DOSTĘPNE KOLORY NADWOZIA
Lakier niemetalizowany:

Biel Polarna (nieodpłatnie)

Lakiery metalizowane:

o Szary Diamond (2000 PLN)

o Czerwony Rabbit (2000 PLN)

o Niebieski Morning Breeze (2000 PLN)

CENA BRUTTO
76 900 PLN

 

 

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Nowa Dacia SpringDacia SpringDacia logo
5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Dacia zbadała zakupy samochodów przez internet: 50% nabywców czuje się z tym pomysłem niekomfortowo!

2023-05-29

Renault Mégane E-Tech Electric w TOP 10 najlepszych samochodów elektrycznych na świecie!

2023-05-29

Używane Renault Mégane III coupé cabrio. Ile kosztuje i czy warto kupić?

2023-05-29

Dacia Stepcamper: tani kamper na bazie Trafica

2023-05-28
Tagi: DaciaDustere-208PeugeotRenaultSanderoSpringTraficarTwingoZoe
Udostepnij352Tweet220Udostepnij62
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

11 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia Stepcamper: tani kamper na bazie Trafica

    19680 udostępnienia
    Udostepnij 7872 Tweet 4920
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia Duster z napędem 4×4? Diesel lub benzyna

    3670 udostępnienia
    Udostepnij 1468 Tweet 918
  • Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

    2772 udostępnienia
    Udostepnij 1109 Tweet 693
  • Używany Citroën C4 SpaceTourer (2018). Komfort i praktyczność

    1187 udostępnienia
    Udostepnij 475 Tweet 297

Testy samochodów

Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM: praktyczny test. Toyota C-HR, Kia Ceed i Volkswagen Golf mogą się schować! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-02-20
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-09-26
Renault - testy i opinie

Test: Renault Twingo 1.2 75 KM 2012 – do miasta. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-03-26
Testy

Test: Dacia Sandero z automatyczną skrzynią biegów X-Tronic CVT. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-12-01
Renault - testy i opinie

Test: Hybrydowe Renault Clio E-Tech 145 KM to dobry wybór. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-12-20

Najnowsze komentarze

  • Doktorek - Nowa Lancia Ypsilon nie będzie produkowana we Włoszech. Znamy lokalizację fabryki
  • Anonimowo - Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Anominowo - Używany Citroën C4 SpaceTourer (2018). Komfort i praktyczność
  • Wojciech - Dacia Duster przebiła barierę pół miliona sprzedanych egzemplarzy we Francji! Sukces budżetowego SUVa
  • Anominowo - Citroën z nagrodą za najlepszy salon internetowy w sieci
  • Krzysztof Gregorczyk - Używany Citroën C4 SpaceTourer (2018). Komfort i praktyczność
  • Anominowo - Używane Renault Mégane III coupé cabrio. Ile kosztuje i czy warto kupić?

Zobacz też

Spisek w koncernie Nissan i cios w plecy prezesa. Carlos Ghosn o sprawie aresztowania WIDEO

Nowy elektryczny pojazd PSA

Guy Fréquelin odchodzi z Citroën Sport

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
11
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.