Nowe Renault Clio E-tech to godna uwagi propozycja na rynku miejskich samochodów hybrydowych. Wygodne, przestronne auto, które – według producenta – do 80% jeździ w trybie elektrycznym. Jak to jest w praktyce? Ile pali takie Clio w realnym ruchu mieszanym w dużym mieście? Sprawdziliśmy to na dystansie kilkuset kilometrów w Warszawie.
Renault Clio V to konstrukcja dopracowana i sprawdzona. Auto wygląda bardzo dobrze, ma przyjemne wnętrze, które mimo miejskich wymiarów jest dość obszerne, wyjątkowo wygodne fotele z przodu, ładną i solidną deskę rozdzielczą (nasza wersja była z jasnymi elementami i czerwonymi dodatkami, co dodatkowo poprawiało estetykę). Wszystko jest bardzo dobrej jakości, dokładnie zmontowane. Przyjemnie tu wsiąść.
Umów się na bezpłatne jazdy testowe Renault Clio Hybrid
Clio V jest też autem dobrze wyciszonym i jak na swoją klasę, wyjątkowo komfortowym. Nic dziwnego, że w wielu krajach znajduje się w czołówce sprzedaży segmentu B.
Samochód otrzymaliśmy w bardzo ładnym i oryginalnym kolorze niebieskim Celadon. Wymaga on dopłaty 2000 zł w czasie zamawiania. Taki sam kolor ma nasze testowe elektryczne Renault Zoe, którym będziemy jeździć pół roku a w ciągu trzech tygodni stycznia zdążyliśmy przejechać już ponad dwa tysiące kilometrów.
Z wyposażenia na pokładzie znajdował się m.in. wysokiej klasy system audio Bose, sterowany 9,3″ ekranem. Wymaga on dopłaty 3000 zł. Był też system Auto-Hold, który można dokupić w pakiecie Komfort razem z podłokietnikiem i dodatkowym schowkiem czy system kontroli martwego pola. Tak wyposażone Clio kosztuje katalogowo ponad 110 tys. zł.
Zobacz wyprzedaż 2020 w Renault
Hybrydowa wersja Clio V wyposażona jest w automatyczną skrzynię biegów. Ma ona klasyczną dźiwignię, różnica ze zwykłymi skrzyniami polega na tym, że tutaj mamy jeszcze tryb B, czyli mocnego odzyskiwania energii podczas hamowania i w tym trybie najlepiej się jeździ po mieście. Po nabraniu wprawy hamulca używa się bardzo mało, za to akumulator ładowany jest szybko i skutecznie.
Jak jeździ Renault Clio Hybrid E-Tech?
Według danych technicznych, samochód wyposażony jest w zespół napędowy składający się z silnika spalinowego o pojemności 1.6 litra i mocy 91 KM, którego wspiera silnik elektryczny. Łączna moc – 140 KM. To połączenie działa bardzo dobrze w niższym zakresie prędkości a samochód przyspiesza w 9,9 sekundy do setki (dane producenta). I w mieście taki napęd sprawdza się znakomicie. Auto rusza w trybie elektrycznym a jeśli trzeba, przełącza się na hybrydowy, wspierany elektrykiem. Dopiero gdy zużyjemy baterię, działa wyłącznie układ spalinowy.
Wszystko działa sprawnie przy prędkościach miejskich i na drogach krajowych, natomiast kiedy pojedziemy na autostradę główną rolę przejmuje silnik spalinowy, który nie ma turbodoładowania i potrafi zaskoczyć wysokimi obrotami. W takich warunkach w samochodzie jest już nieco głośno z uwagi na silnik. Dlatego tego typu hybrydę polecamy jako auto miejskie, jeśli miałoby często jeździć w długich trasach, lepiej wybrać w Renault turbodoładowaną benzynę. Tutaj widzę w hybrydowym Clio pewne pole do poprawy.
Skrzynia biegów E-Tech pracuje wyjątkowo cicho – i to jest jej duży plus w porównaniu do aut konkurencji.
Wracając do samego miasta, nieduży akumulator o pojemności 1,2 kWh szybko się rozładowuje, ale też szybko naładowuje z odzyskiwania energii a przełączanie się między napędami odbywa się wyjątkowo sprawnie. Skrzynia biegów pracuje prawie niezauważalnie, dobrze sobie radzi w gęstym miejskim ruchu, Clio V hybrid może być tu szybkim i zwinnym zawodnikiem. Takie jest jego główne przeznaczenie.
Układy wspomagania kierowcy nie przeszkadzają, nie ma – jak w kilku innych markach – „wyrywania” z rąk kierownicy, kiedy zjedziemy z pasa, tutaj jest subtelne przypomnienie. Ingerencja w sposób jazdy jest przewidywalna i kontrolowana. Procentuje duże doświadczenie producenta.
Ile pali Renault Clio V Hybrid?
Nasza trasa testowa, tym razem z konieczności nieco krótsza, bo mająca niecałe 500 kilometrów, składała się głównie z przejazdów po mieście (70%) oraz krótkiego testu na drodze szybkiego ruchu Warszawa – Białystok. Średnie spalanie, według komputera samochodu, wyniosło w tym czasie 6,7 litra na 100 kilometrów. Tryb jazdy – dynamiczny, z wykorzystaniem możliwości samochodu. Przejazd na trasie szybkiego z maksymalną dozwoloną prędkością. Przy takim spalaniu 39-litrowy zbiornik Clio pozwoli na przejechanie 580 kilometrów.
Według producenta Clio pali w cyklu WLPT 4,4 litra na 100 a taki wynik w okolicach 5 litrów jest zapewne możliwy do osiągnięcia przy delikatnym operowaniu pedałem gazu.
Ile kosztuje hybrydowe Renault Clio?
Cena Clio w wersji Zen E-Tech Hybrid zaczyna się od 89.900 zł. Renault Clio Intens to wydatek co najmniej 93.400 zł a R.S.Line E-Tech Hybrid to 100.400 zł.
Przydatne linki:
Seryjne wyposażenie testowanej wersji:
WYGLĄD
słupki drzwi w kolorze lśniącej czerni
ozdobne elementy zewnętrzne R.S. Line
oznakowanie R.S. Line
MULTIMEDIA
system MULTI-SENSE
zespół wskaźników i zegarów z wyświetlaczem cyfrowym 7″
mapa Europy wersja standardowa
ładowarka indukcyjna
KOMFORT I WNĘTRZE
czujnik deszczu
system mocowania fotelików Isofix
szyby tylne regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym
szyby przednie regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym
podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
kamera cofania
tylna kanapa dzielona w układzie 1/3-2/3
karta Renault Hands Free
kierownica skórzana
szyby tylne przyciemniane
WIDOCZNOŚĆ I OŚWIETLENIE
światła do jazdy dziennej LED
lusterko wewnętrzne dzień/noc
światła Full LED Pure Vision w kształcie litery C z pojedynczym światłem cofania
PROWADZENIE POJAZDU
system utrzymywania pasa ruchu
system kontroli bezpiecznej odległości
system wspomagania parkowania przód/tył
regulator-ogranicznik prędkości
OGRZEWANIE I WENTYLACJA
klimatyzacja automatyczna
BEZPIECZEŃSTWO
system ABS
system wspomagania nagłego hamowania
poduszki powietrzne przednie
możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
aktywny system wspomagania nagłego hamowania z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
poduszki powietrzne boczne i kurtynowe
sygnał informujący o niezapięciu pasów bezpieczeństwa
funkcja połączenia alarmowego eCall (112)
system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY
zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia
obręcze kół ze stopu metali lekkich 17″
wzór felgi R.S. Line szary 17″
obudowa lusterek w kolorze nadwozia
lusterka zewnętrzne regulowane i składane elektrycznie
antena w kształcie płetwy rekina
WYGLĄD WEWNĘTRZNY
deska rozdzielcza z miękkiego tworzywa (z nagłośnieniem Bose jasna)
elementy ozdobne wnętrza R.S. Line
ozdobne elementy wnętrza R.S. Line
Dane techniczne Renault Clio V
Pojemność zbiornika paliwa (l): 39
Zużycie paliwa cykl mieszany WLTP (l/100 km): 4.4
Prędkość maksymalna (km/h): 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,9
Średnica zawracania (m): 10,4
Opony standardowe: 205/45 R17 88 H XL
Długość całkowita: 4050
Szerokość całkowita: 1798/1988 (z lusterkami)
Rozstaw osi: 2583
Prześwit: 135
Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna Multi-mode
Pojemność bagażnika (dm3): 254
Pojemność przestrzeni bagażowej maks. po złożeniu kanapy (dm3): 1006
Podsumowanie: plusy i minusy
+ dopracowany, komfortowy samochód miejski
+ wygodne wnętrze i wysokiej jakości materiały
+ cichy i oszczędny w mieście
– wysokie obroty na autostradzie
– cena wersji hybrydowej znacznie wyższa od benzynowej
Renault Clio V to ładny, komfortowy samochód miejski o dojrzałej konstrukcji, solidnie zbudowany a przy tym dający sporo przyjemności z jazdy. Wersja hybrydowa świetnie sprawdzi się w mieście i do takiego środowiska została zaprojektowana. Dużym plusem jest wyciszenie, dynamika i ogólne wrażenie obcowania z dopracowanym autem.
Dziękujemy firmie Renault Polska za udostępnienie samochodu do testu.
Najnowsze komentarze