W polskich salonach dealerskich rozpoczęły się jazdy próbne nowym Renault Arkana dlatego skorzystaliśmy z okazji, aby zasiąść za kierownicą modelu, który wnosi do klasy SUV-ów świeży trend. Dlaczego warto wybrać właśnie nowe Renault?
Od kilku lat na rynku motoryzacyjnym sukcesywnie przybywa samochodów o nadwoziu SUV i wydawałoby się, że nie da się wymyślić tego segmentu na nowo, ale producenci potrafią wykazać się nie lada kreatywnością. Trend, który zapoczątkowała klasa premium przenika do marek popularnych. Jednym z pierwszych SUV-ów z linią inspirowaną nadwoziem coupe jest nowe Renault Arkana. Gdyby przed debiutem modelu ktoś powiedział mi, że Renault Megane Grandcoupe o podniesionym zawieszeniu to dobry pomysł, pewnie tylko uśmiechnęłabym się z politowaniem, ale zarówno wygląd, jak i komfort jazdy sprawiły, że Arkana bardzo dobrze wypadła w moich oczach.
SUV w sportowym stylu
Profil auta możemy kojarzyć z BMW X6, albo Mercedesem GLC Coupe, ale przód pojazdu ze światłami w kształcie litery C oraz rombem na grillu nie pozostawia żadnych wątpliwości, z jaką marką mamy do czynienia. Egzemplarz, który testowaliśmy dzięki uprzejmości salonu dealerskiego Renault i Dacia Auto Spektrum Kraków Bielany to wersja R.S. Line. Znajdujący się na szczycie cennika poziom wyposażenia dodaje nutkę sportowych emocji do strzelistej sylwetki pojazdu m.in. za pomocą 18-calowych felg o wzorze „Silverstone”. Oznaczenie nawiązuje do słynnego toru wyścigowego. Na kołach zwracają uwagę czerwone akcenty, które dodatkowo kojarzą się ze sportem. Francuska marka proponuje żywe wersje kolorystyczne Arkany, które pomogą urozmaicić polskie ulice. W wykończeniu R.S Line standardem jest „Pomarańczowy Valencia”.
Emblematy nawiązujące do Renault Sport znajdują się zarówno na nadwoziu, jak i w kabinie pojazdu, ale dodatków inspirowanych motorsportem jest w Arkanie R.S. Line znacznie więcej. Wystarczy spojrzeć na deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykończone imitacją włókna węglowego. Motyw wygląda znacznie ciekawiej niż w wersji Intens, którą testowaliśmy wcześniej. Tapicerka powstała z połączenia czarnej skóry i alkantary, które przeszyto czerwoną nicią. Schemat znamy z innych modeli Renault m.in. z Clio R.S. Line, ale do Arkany pasuje jeszcze lepiej. Czerwone wstawki znajdziemy prawie wszędzie – na pasach bezpieczeństwa, nawiewach, fotelach, drążku zmiany biegów oraz tuż przy logo Renault na kierownicy.
Duży wyświetlacz i mnóstwo możliwości personalizacji
Multimediami nowego Renault Arkana zarządza system Easy Link z 9,3-calowym ekranem dotykowym ustawionym w orientacji pionowej. Wyświetlacz dostarcza czytelnych informacji, szybko wykonuje polecenia i nie ma skłonności do opóźnień, a kierowca ma spore pole do popisu przy konfiguracji menu. Na ekranie startowym możemy umieścić widżety, na których najbardziej nam zależy, na przykład: nawigację, ustawienia systemu My Sense, telefon, radio, a nawet aktualną pogodę. Indywidualnie dopasujemy również klimat panujący na pokładzie za pomocą koloru podświetlenia lub zmiany wyglądu 10,2-calowych zegarów.
System Multi Sense umożliwia również zmianę ustawienia układu kierowniczego oraz reakcji na naciśnięcie pedału gazu w kierunku większego komfortu lub dynamiki, ale sportowych emocji w Arkanie raczej nie doświadczymy, a przynajmniej nie w tej wersji silnikowej. Podczas prac nad SUV-em, Renault skupiło uwagę głównie na wygodzie pasażerów, o czym świadczy miękka charakterystyka zawieszenia i dobre wyciszenie wnętrza. Przy miejskich manewrach i na parkingach supermarketów podziękujemy za lekko działający układ kierowniczy i zwrotność auta.
Między Kadjarem a Koleosem
Marka Renault umieściła Arkanę w katalogu pomiędzy dwoma innymi SUV-ami: Kadjarem i Koleosem. Pojazdowi nie brakuje przestrzeni nawet na tylnej kanapie a producentowi udało się uzyskać duży, 513-litrowy bagażnik. Jeśli zakupy przed długim weekendem, czy wakacjami okażą się większe niż początkowo planowaliśmy, powiększymy bagażnik przesuwając górny poziom nieco niżej. Nie wymaga to ani żadnego wysiłku, ani wyciągania podłogi bagażnika. Przy dwóch osobach podróżujących, maksymalnie uzyskamy 1296 litrów przestrzeni na bagaże.
Pod maską Renault Arkana pracuje jednostka 1.3 TCe o mocy 140 KM, która przekazuje napęd na przednie koła za pośrednictwem automatycznej 7-biegowej przekładni EDC. Dzięki pomocy rozrusznika alternatora, który pracuje w układzie mikrohybrydowym z silnikiem benzynowym, ruszanie z miejsca i rozpędzanie auta odbywa się z dużą płynnością. Technologia dała nam nawet szansę na polubienie systemu Start&Stop Renault. 140-konna wersja nie jest nastawiona na wysokie osiągi, to raczej przepis na dobrą dynamikę przy niezbyt wysokim apetycie na paliwo. Katalogowo spalanie wynosi ok. 6 l/100 km. W ofercie znalazła się również wersja hybrydowa E-Tech o mocy 145 KM i nieco niższym poziomie zużycia benzyny, a jesienią zadebiutuje mocniejsza 160-konna wersja Arkany.
Ile kosztuje wersja R.S Line?
Podstawowa cena francuskiego SUV-a coupe wynosi na naszym rynku 111.900 zł. Arkana w wykończeniu R.S. Line, którą mieliśmy okazję testować to wydatek 134.900 zł. Na liście wyposażenia znajduje się m.in. automatyczna klimatyzacja, 9,3-calowy ekran, ładowarka indukcyjna, podgrzewane przednie fotele i ambientowe oświetlenie wnętrza. W ofercie Arkany zabrakło niestety dwustrefowej klimatyzacji. Dopłacimy za inny niż pomarańczowy kolor nadwozia, asystent jazdy w korku i na autostradzie Easy Pilot oraz system nagłośnieniowy marki Bose.
Ruszyły jazdy testowe nowym Renault Arkana!
8 czerwca ruszyły jazdy próbne nowym Renault Arkana w polskich salonach dealerskich. Zachęcamy do skorzystania z możliwości przetestowania nowego SUV-a. W salonach Renault i Dacia Auto Spektrum znajduje się kilka demonstracyjnych egzemplarzy, wszystkie w wersji R.S. Line. Na jazdę możecie się umówić dzwoniąc pod numer: 12 38 48 413. Zapraszamy!
Materiał powstał przy współpracy z salonem dealerskim Renault i Dacia Auto Spektrum Kraków Bielany
Najnowsze komentarze