Test: Nowy Peugeot 508 2.0 HDi 163 KM. Piękno i jakość – trudno znaleźć lepiej wyglądający samochód w tej klasie

11 123

Nowy Peugeot 508 Allure 2.0 BlueHDi o mocy 163 KM przejeździł ze mną prawie pół Polski. Przejechałem nim 1.256 kilometrów, odbyłem 53 długie, średnie i krótkie podróże, za kierownicą spędziłem ponad 21 godzin, a wszystko to w siedem dni. W czasie testu starałem się maksymalnie zwracać uwagę na praktyczną, codzienną stronę eksploatacji i przyjemność z użytkowania. Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej artykułu.

Wygląd 

Jakie są mocne i słabe strony nowego Peugeot 508? Samochód jest komfortowy i cichy ale przede wszystkim świetnie wygląda. Zarówno z zewnątrz, gdzie wrażenie robi i przód i tył, jak i w środku. A w środku chyba nawet bardziej. Każdy, kto miał okazję ze mną podróżować, zachwycał się tym wnętrzem i podkreślał, że tak spójnego, ładnego i po prostu oryginalnego projektu, w tej klasie samochodów jeszcze nie widział. Z przodu duże wrażenie robią lwie kły, będące światłami do jazdy dziennej – razem z wąskimi reflektorami LED-owymi tworzą mocny, agresywny wręcz wizerunek. Tył to bardzo eleganckie światła, ukryte za ciemną przesłoną.

Nowy Peugeot 508 jest jak wiecie nieco krótszy i niższy od poprzedniego modelu, ale dość szeroki. Widać to jednak dopiero wtedy, gdy stoi obok jakiegoś innego auta. Wtedy wyraźnie da się zauważyć proporcje nadwozia. Ten niski kształt powoduje, że 508 przypomina bardziej auto sportowe niż typową limuzynę klasy D.  Wersja wyposażenia Allure z tym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów EAT8 kosztuje około 140 tysięcy złotych. Za te pieniądze otrzymujemy samochód bardzo dobrze wyposażony. Duży panoramiczny 10” ekran, dwustrefowa klimatyzacja, dobrze działająca nawigacja z korkami, półskórzana tapicerka i elektryczna regulacja pochylenia siedziska przednich foteli – do pełnego szczęścia brakowało w zasadzie szklanego dachu. Ogromne wrażenie robią bezramkowe szyby. 

Jakość wykonania i jakość materiałów jest na wysokim poziomie – to chyba jedna z największych w Peugeot. Sporo tu miękkich materiałów, dobrej klasy tworzyw i wysoka jakość montażu. W dole kabiny jest jednak kilka miejsc z twardym plastikiem. Bezpośrednie porównanie 508 do konkurencji, np. takich modeli jak Kia Stinger, ujawnia jak bardzo Peugeot uciekł innym producentom – wnętrze Stingera wygląda przy 508 jak sprzed 20 lat. Duży plus dla Francuzów. Samochód bez problemu wytrzymuje także porównanie z markami premium. 

Połączenie silnika 2.0 HDi ze skrzynią EAT8 jest wyjątkowo udane. 163 KM zapewniają bardzo sprawne napędzanie auta, szczególnie gdy przełączymy je na tryb sport. Wtedy silnik odżywa i można jeździć nim wyjątkowo dynamicznie, chociaż jest to obarczone większym zużyciem paliwa. W wersji Allure zawieszenie nie ma regulowanej charakterystyki i jego pracę określiłbym jako nieco bardziej sztywne niż tej z regulacją, jak na mój gust mogłoby być nieco bardziej miękkie (być może to zasługa „naleśnikowych” opon, które miałem na aucie, osobiście preferuję gumy z większą ilością powietrza).  Najmocniejszym punktem samochodu pod względem napędu jest skrzynia biegów. Działa praktycznie niezauważalnie, zmianę biegów możemy poznać jedynie poprzez nieco inny dźwięk dobiegający dość cicho od strony silnika. Peugeotem 508 z automatem jeździ się po prostu płynnie, działa to lepiej – pod względem płynności, niż w Talismanie czy Passacie. 

Dobre wyciszenie 

Dużo pochwał zbierało też wyciszenie. Dźwięki z zewnątrz są bardzo mocno stłumione i w kabinie panuje nieprzyzwoita wręcz cisza. Silnik jednak bywa słyszalny, szczególnie gdy jest zimny – przez kilka minut po chłodnym poranku, lub gdy przekroczymy 3 tysiące obrotów i tutaj bym jeszcze na miejscu producenta trochę popracował. Za to szum powietrza, który zaczyna przeszkadzać w rozmowie pojawia się grubo powyżej dopuszczalnej w Polsce prędkości autostradowej. Nowy Peugeot 508 w wersji Allure miał też na pokładzie system wspomagania prowadzenia. Co prawda wymaga on trzymania kierownicy, ale w sytuacji gdy droga jest dobrze oznakowana, radzi on sobie bezproblemowo. W czasie testu system radził sobie bez problemu zarówno z hamowaniem, nagłym zajeżdżaniem drogi czy utrzymywaniem pasa ruchu. Dopiero, gdy zaczynało brakować linii na asfalcie, zaczynał się gubić. 

Wrażenia z jazdy 

Regularnie szukałem pretekstów, by wrócić do nowego 508 i nim jechać. Bo rzeczywiście jazda nim sprawia sporo frajdy. To taki powrót do czasów, gdy podróżowanie sprawia przyjemność. Samo obcowanie z tym samochodem za kierownicą daje sporo pozytywnych wrażeń. Składa się na to zarówno wygląd jak i przyjazne dla kierowcy środowisko. Mała kierownica, dająca wrażenie podróżowania samochodem sportowym, zwinność, łatwość wchodzenia w zakręty, wygodne fotele – to wszystko powodowało, że chciało się jechać dalej i dalej. Peugeot 508 lubi podróżowanie, im dłuższe tym lepsze. Ale i w mieście radzi sobie dobrze. Dlaczego? Choćby dzięki emu, że samochód jest nieco krótszy od poprzednika, parkowanie nim w mieście przebiega dość sprawnie i mieści się tam, gdzie Talisman czy Passat miałyby prawdopodobnie problemy. Tutaj również przydaje się mała kierownica. 

Jazda 508 jest, jak już wspomniałem, przyjemnym doświadczeniem – ale nie tylko dla kierowcy. Pasażer z przodu ma odpowiednio wyprofilowane miejsce na nogi, co wcale nie jest oczywiście w wielu konkurencyjnych modelach. Fotele zapewniają odpowiedni komfort i trzymanie. Z tyłu na kanapie jest równie wygodnie, chociaż próba przewiezienia trzech dorosłych osób jest pomysłem dobrym wyłącznie na krótkim dystansie. Chociaż – co zauważyłem z pewnym zaskoczeniem – miejsca nad głową wydaje się być więcej niż w BMW 6, do którego moja czwórka pasażerów przesiadała się po jeździe właśnie z 508. Wszyscy stwierdzili, że o ile miejsca na nogi jest dużo, to i na szerokość i nad głową jest go chyba mniej w tak dużym BMW. Tu zaskoczenie. 

Z praktycznych aspektów jazdy warto jeszcze wymienić sytuację kierowcy jeśli chodzi o schowki i podłączenie smartfona oraz miejsce na niego. Na kubki i butelki są dwa wygodne miejsca w konsoli środkowej. W drzwiach bez problemu zmieści się nawet kilka mniejszych butelek, w sam raz na długą podróż. Podłączenie USB znajduje się z przodu pod ekranem, lekko ukryte, ale dostęp tam jest bezproblemowy. W wersji z ładowarką bezprzewodową kładzie się w tym miejscu też smartfona. A jak ktoś lubi mieć telefon pod ręką, to znajdzie on bez kłopotu miejsce na konsoli pośrodku. To miejsce może pełnić rolę albo półeczki, albo właśnie zamykanego schowka. Czarny świecący materiał jest odporny na zarysowania. 

Jeśli chodzi o przydatne funkcje, to bardzo sprawnie działa podłączenie ze smartfonem (w moim przypadku Car Play). Można wyświetlać wszystko na dużym ekranie – wygodne. Ale muszę też pochwalić wbudowaną nawigację w 508 – korki, trasy, mapy – wszystko sprawnie i aktualne. Przełączanie klawiatury z QWERTY na ABCDE i odwrotnie też jest łatwe oraz intuicyjne. Do poprawki jedynie logika wyszukiwania miejsc, niekiedy wystarczyło nieco inaczej wpisać ulicę (np. Ignacego Paderewskiego system traktował inaczej niż samego Paderewskiego). Poza tym dla nawigacji duży plus, wyszukiwanie i prowadzenie jest lepiej zorganizowane niż w BMW czy Volvo. Przyczepić mógłbym się do komend głosowych – jest ich trochę mało, a praca z nimi nie jest aż tak intuicyjna jak być powinna. Z tego co wiem Peugeot pracuje już nad nową generacją z językiem naturalnym, co cieszy. 

Na koniec cieszy bagażnik, który jest duży, łatwo dostępny i ma sporą pojemność. 

Spalanie, koszty

Do policzenia spalania użyłem aplikacji My Peugeot. W czasie testu przejechałem 1.256 kilometrów, a średnie spalanie wyniosło 7,3 litra na 100 kilometrów. Producent podaje znacznie mniej. Dlaczego więc tak dużo? Przede wszystkim jest to spowodowane duża ilością krótkich tras – w ciągu całego testu przynajmniej 3/4 było po mieście. Do tego doszły przejazdy autostradą z próbami dynamicznej jazdy. Łącznie za kierownicą 508 spędziłem w ciągu tygodnia ponad 21 godzin. Te oraz inne przydatne informacje podaje aplikacja My Peugeot, którą bardzo polecam wszystkim, którzy lubią mieć koszty oraz informacje pod ręką w smartfonie.

Ale oprócz ropy Peugeot 508 zużywa też AdBlue. Jego zużycie zależy mocno od stylu jazdy.

Peugeot 508 – wady i zalety 

Plusy: 

  • świetny wygląd zewnętrzny, kosmiczne wnętrze, prawdopodobnie najładniejsze w klasie,
  • bardzo dobre zawieszenie, zwinność, zachowanie w zakrętach i manewrowość, komfort jazdy, 
  • i-cockpit nowej generacji, 

Minusy:

  • powyżej 3000 obrotów silnik nieco słychać w środku, 
  • spalanie wyższe od deklaracji producenta, 

Podstawowe dane techniczne

długość4.750 mm
szerokość1.847 mm
wysokość1.404 mm
rozstaw osi2.793 mm
pojemność bagażnika487 l
moc163 KM
pojemność silnika2.0
AdBluetak
zużycie paliwa w teście7,3 l/100 km

 

Peugeot 508 2.0 HDi 163 KM Allure – wyposażenie

SIEDZENIA
  • Elektryczna 4-kierunkowa regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy
  • Podłokietnik centralny dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń + otwór do przewożenia długich przedmiotów
  • Tylna kanapa składana w stosunku 1/3 – 2/3 typu Magic Flat
  • Manualna regulacja foteli przednich na wysokość
OPCJE
  • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Multimedialny Ekran Dotykowy 10″ z radiem MP3, Bluetooth, 2x USB
  • Nawigacja satelitarna Peugeot Connect NAV + Mirror Screen + System Peugeot Connect SOS&Assistance
  • Felgi aluminiowe 17″ MERION
KOMFORT
  • Przednia szyba barwiona, akustyczna
  • Kieszenie w oparciach przednich foteli
  • Elektrycznie składane lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami
  • Pakiet oświetlenia Ambient: oświetlenie osłon przeciwsłonecznych, podłokietnika centralnego, uchwytów na kubki, miejsca na nogi dla pasażerów z przodu
  • System bezkluczykowego uruchomienia auta DML
  • Półka bagażnika Full Access
  • Oświetlenie LED w przedniej części kabiny: podsufitki, schowka przed pasażerem, strefy USB, bagażnika + 2 lampki do czytania dla pasażerów z tyłu
  • Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Wycieraczki przedniej szyby z systemem Magic Wash (spryskiwacze w ramionach wycieraczek)
  • Konsola centralna z podłokietnikiem i dwoma uchwytami na kubki
STYL ZEWNĘTRZNY
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Wlot powietrza do chłodnicy z poziomym żebrowaniem
  • Chromowane listwy wokół szyb bocznych
  • Podwójna chromowana końcówka wydechu po lewej stronie nadwozia
SYSTEMY AUDIO I KOMUNIKACJI
  • Multimedialny Ekran Dotykowy 10″ HD: – Radio z MP3, – 8 głośników, – Bluetooth (streaming audio, zestaw głośnomówiący), – Sterowanie radiem na kierownicy – 2 gniazda USB w przedniej części kabiny
  • Gniazda 12V (przednia część kabiny i bagażnik)
BEZPIECZEŃSTWO
  • ABS + EBFD + EBA + ESP + ASR + TSM
  • Automatyczne ryglowanie drzwi przy ruszaniu
  • System Active Bonnet – system wykorzystujący aktywną maskę w celu ochrony pieszych
  • Pasy bezpieczeństwa trzypunktowe, z regulacją wysokości, napinaczami i ogranicznikami siły napięcia
  • 6x poduszki powietrzne (czołowe, boczne i kurtynowe)
  • Przednie i tylne zagłówki z możliwością regulacji
  • Centralny zamek
  • Wskaźnik zmiany biegów (GSI)
  • Reflektory przednie halogenowe
  • Elektryczny hamulec postojowy z funkcją Hill Assist
  • Pasy bezpieczeństwa trzypunktowe, z napinaczami i ogranicznikami napięcia na bocznych tylnych siedzeniach
  • Mocowania fotelika dziecięcego Isofix (x2) na skrajnych miejscach w drugim rzędzie siedzeń
STYL WEWNĘTRZNY
  • Chromowane przełączniki typu ‚Toggle Switch’ do obsługi podstawowych funkcji ekranu dotykowego
  • Kierownica pokryta skórą licową
  • Nowy Peugeot i-Cockpit®
  • Podsufitka w kolorze beżowym Salin
  • Flokowany i podświetlany schowek przed pasażerem
  • Deska rozdzielcza i panele drzwiowe wykończone w stylu Carbon
  • Podniesiona konsola centralna
SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA ADAS
  • Pakiet Widoczność: – automatyczny włącznik reflektorów – wycieraczki z czujnikiem deszczu – lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne – funkcja Follow Me Home
  • Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z regulacją kierownicy w dwóch płaszczyznach
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Pakiet Safety 5*: – System Driver Attention Alert (DAA1) – System Active Safety Brake (AEBS3) – System ostrzegania przed kolizją – Distance Alert (FCW) – System monitorowania ograniczeń prędkości (SLI/ISA) – System utrzymywania na pasie ruchu z wykrywaniem krawędzi drogi (LKA Road-Edge)
SYSTEMY WSPOMAGANIA PARKOWANIA
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • Czujniki parkowania z przodu
OGRZEWANIE I KLIMATYZACJA
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa: – sterowanie poprzez Multimedialny Ekran Dotykowy – funkcje SOFT AUTO, AUTO, FAST AUTO – filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym – klimatyzowany schowek przed pasażerem – nawiewy dla drugiego rzędzu siedzeń

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
4 Wątki komentarzy
7 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
11 Autorzy komentarzy
MichałpotraffJurgenjklKlasyk Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piotr
Gość
Piotr

I Bydgoszcz w tle.

Red
Gość
Red

Cennikowo, taki Peugeot 508 HDI 160 kosztuje około 160 tysięcy brutto. Tyle samo kosztuje Renault Talisman dCI 160 Initiale Paris. Warto, żeby redakcja pokusiła się o bezpośrednie porównanie tych dwóch samochodów.

Takie pytanie do Redakcji – czy jest szansa na test Talismana z nowymi silnikami diesla? Chyba jeszcze nikt nie opisał Talismana z silnikami 1,8d i 2,0d. Na papierze nie wydają się bardziej dynamiczne od poprzednich 1,6d.

Taaa
Gość
Taaa

Za 160tys zł szmatex na fotelach i korbotronik do regulacje? Śmiechu warte.

Andrzej1
Gość
Andrzej1

Nie wspominając o tym że producent przekłamuje przyspieszenie :). Brak m.in. podgrzewanej kierownicy i foteli wentylowanych z funkcją masażu to kpina. Żeby doposażyć 508 do maksymalnej wersji Talismana trzeba wydać m.in. 190 tyś. gdzie i tak wielu rzeczy to auto w ofercie nie ma. Kolejny atak na VAGa w artykule 508 ma lepszą i szybsza skrzynie od DSG? Przecież passat na jedną z najszybszych skrzyń na rynku.

Kris
Gość
Kris

I po co od razu atakować… Przeczytałem w artykule, że 508 płynniej zmienia biegi, a nie szybciej czy lepiej…. Więc skąd te wnioski?

jkl
Gość
jkl

Ja się zastanawiam skąd u Pana taka pewność że „passat na jedną z najszybszych skrzyń na rynku.”

ŁukaszWwa
Gość
ŁukaszWwa

W pełni zgadzam się z tytułem testu. Ostatnio jechałem obok nowej 508 i w mojej L3 czułem się jak bardzo ubogi, kiepsko ubrany krewny ;)

Natomiast nie uważam za potrzebne przytyki pod kątem konkurencji, np. Stingera. Na miejscu miłośników tej marki powiedziałbym: „Ok, to teraz porozmawiajmy o gamie silnikowej”

Jurgen
Gość
Jurgen

Stinger darzony jest przez redaktorów tego portalu szczególną „miłością” ;) Zrozumiałbym jakby tak pisali o arteonie, passacie, insigni, superbie… bo co cóż tam w tych wnętrzach takiego oh i ah? Kia (wraz z nowym 508) na tle konkurencji prezentuje się bardzo dobrze, zarówno z zewnątrz jak i w środku :)

Klasyk
Gość
Klasyk

Poziom testu mocno stronniczy. A jak się podobała kamera? A jak prowadzenie w zakresie maksymalnej prędkości? A jak jakość tapicerki foteli? A jak np pasażerowie z tyłu…Nie chwalili wyciszenia w okolicy tylnych szyb?

potraff
Gość
potraff

Niestety ale jak AutoŚwiat zachwala wszystko w niemieckich autach, tak francuskie.pl nie dostrzega wad w autach francuskich. Szkoda, bo z rzetelnością to nie ma nic wspólnego.
Czyli dobrze Marek Drivers mówi, że nie ma obiektywnych dziennikarzy.

Michał
Gość
Michał

Ten gość jest tego najlepszym przykładem