Renault Rafale to nie tylko kolejny SUV w ofercie francuskiego producenta — to symbol ambicji marki i technologicznego postępu. Wersja Plug-in Atelier Alpine E-Tech 4×4 o mocy 300 KM wreszcie trafiła na rynek, spełniając oczekiwania tych, którzy od miesięcy czekali na napęd na cztery koła w tym modelu. To również samochód, którym na co dzień porusza się… Prezydent Francji.
Pod względem stylistycznym Rafale 300 KM nie różni się znacząco od wersji hybrydowej o mocy 200 KM. Nadal przyciąga wzrok dynamiczną sylwetką, agresywnym przodem i eleganckimi detalami. Wnętrze pozostaje przestronne i nowoczesne, a wysoka jakość materiałów robi wrażenie zarówno na pasażerach, jak i kierowcy.
„Wygląd nadwozia, wnętrze, fotele są takie same jak w wersji o mocy 200 KM. Czyli robią wrażenie zarówno na oglądających, jak i podróżujących.”
Fotele? Wygodne i dobrze wyprofilowane, choć naszym zdaniem przydałaby się większa regulacja wysokości siedziska kierowcy. Widoczność na skrzyżowaniach bywa ograniczona przez duże lusterka boczne — to właściwie jedyny istotny mankament kabiny.
„Przyspieszenie samochodu o napędzie elektrycznym zawstydza właścicieli mocarnych V6 i V8.”
Plug-in: kiedy warto ładować?
Dzięki technologii Plug-in użytkownik może ładować akumulator trakcyjny ze źródła zewnętrznego. Pełne naładowanie daje ponad 90 km zasięgu w trybie elektrycznym — dobre na codzienne miejskie dojazdy przy minimalnym zużyciu paliwa. Przy dynamicznym stylu jazdy lub gdy akumulator nie jest doładowany, Rafale automatycznie przełącza się na hybrydowy tryb pracy.
„Umiejscowienie dużych bocznych wstecznych lusterek jest powodem utrudnionej widoczności skrzyżowań i przejść dla pieszych.”
Atelier Alpine: luksus i sport w jednym
Atelier Alpine to najwyższy poziom wyposażenia w gamie Rafale. Skórzane wykończenia, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, audio klasy premium i detale nawiązujące do sportowej historii marki Alpine sprawiają, że w aucie niczego nie brakuje. To Renault z wyraźnym akcentem premium.
Zobacz testy innych modeli Renault
„Rafale w tej wersji przyspiesza bardzo skutecznie (producent podaje, że od 0 – 100 km/h rozpędza się w 6,4 s.).”
E-Tech 4×4: technologia i osiągi
Pod maską pracuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 l, współpracujący z dwoma silnikami elektrycznymi i wieloprzełożeniową skrzynią biegów. Jeden z motorów elektrycznych napędza przednią oś, drugi — tylną, co zapewnia stały napęd 4×4.
Moc systemowa wynosi 300 KM, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 sekundy. Przyspieszenie jest natychmiastowe i płynne, zaskakując nawet kierowców mocnych V6 i V8.
„300-konny Rafale… samochód komfortowy, usportowiony, bezpieczny i wyróżniający się w tłumie innych pojazdów na drodze.”
Cztery koła skrętne poprawiają manewrowość w mieście i stabilność przy dużych prędkościach.
Spalanie i praktyczność
Zużycie paliwa? Zależne od stylu jazdy i poziomu naładowania akumulatora. Przy rozsądnym użytkowaniu można osiągnąć ok. 3,5 l/100 km. Jazda autostradowa oczywiście podnosi spalanie, ale nadal mieści się ono w akceptowalnych granicach dla SUV-a tej klasy.
Bagażnik? Pojemność 539 litrów przy standardowym ustawieniu siedzeń i 1826 litrów po ich złożeniu — wynik bardzo dobry, który czyni Rafale praktycznym towarzyszem codziennych i wakacyjnych podróży.
Podsumowanie – plusy i minusy
Renault Rafale Plug-in Atelier Alpine E-Tech 4×4 300 KM to samochód nie tylko komfortowy i nowoczesny, ale także szybki, bezpieczny i wyróżniający się na tle konkurencji. Oferuje znakomite osiągi, bogate wyposażenie i ekologiczne możliwości codziennej jazdy. Cena? Nie niska, ale uzasadniona, biorąc pod uwagę technologię i prestiż. Czy Rafale stanie się popularny? Czas pokaże. Na razie śmiało można go nazwać jednym z najciekawszych SUV-ów klasy premium na rynku.
Plusy
-
Bardzo pozytywne wrażenia z jazdy — świetne osiągi i komfort.
-
Ponad 90 km zasięgu w trybie elektrycznym (idealne do jazdy miejskiej).
-
Moc systemowa 300 KM i szybkie przyspieszenie (0–100 km/h w 6,4 s).
-
Najwyższa wersja wyposażenia Atelier Alpine — bogaty pakiet, niczego nie brakuje.
-
Napęd na cztery koła oraz cztery koła skrętne — znakomita trakcja i zwrotność.
-
Przestronny bagażnik: 539 l lub 1826 l po złożeniu kanapy.
-
Elegancki wygląd i wysoka jakość wykończenia wnętrza.
Minusy:
-
Mała regulacja wysokości fotela kierowcy (do niższych kierowców – warto sprawdzić).
-
Utrudniona widoczność skrzyżowań i przejść przez duże lusterka boczne.
-
Wysokie spalanie przy dynamicznej jeździe autostradowej.
-
Funkcja Plug-in mniej przydatna dla osób bez dostępu do stałego źródła ładowania.
-
Cena — nie jest to tanie auto.
W Polsce cena Renault Rafale zaczyna się od 192.200 zł. Wersja E-Tech 300 KM 4×4 od 226.900 zł, Atelier Alpine od 248.900 zł.
Skonfiguruj swoje Renault Rafale teraz
Najnowsze komentarze