Znakomity wygląd zewnętrzny, urzekające wnętrze i komfort jazdy, Peugeot 3008 chyba nigdy nam się znudzi. Do testów otrzymaliśmy egzemplarz napędzany jednostką 1.6 PureTech generującą 180 KM. Jak się spisał przedstawiciel modnego segmentu SUV-ów?
Słowo SUV będące skrótem od słów Sport Utility Vehicle oznacza pojazd, który łączy w sobie właściwości samochodu osobowego z terenowym. Wydawałoby się, że podstawowymi cechami SUV-a są: podwyższone zawieszenie, osłony w dolnej części nadwozia i napęd 4×4, ale motoryzacyjny świat ewoluował i również oblicze modeli z tego segmentu przeszło metamorfozę. Czy na lepsze? Trudno powiedzieć, teraz na pewno mamy dużo bardziej urozmaicony wybór. W salonach dealerskich SUV SUV-a SUV-em pogania i żaden z producentów nie może już pozwolić sobie na braki w klasie, która z roku na rok zdobywa coraz większą popularność wśród klientów. W ubiegłym roku sprzedaż pojazdów o podwyższonym zawieszeniu wzrosła o 18% do ponad 5 mln egzemplarzy, tak więc sami widzicie. Minivany stają się SUV-ami, jak na przykład Peugeot 3008. Samochody z segmentu B przeobrażają się w mini-SUV-y, czyli crossovery, na rynku nie brakuje też SUV-ów o sportowych aspiracjach, bogato wyposażonych SUV-ów premium, a SUV-owy charakter odnajdziemy już nawet w segmencie mini, kombi, czy van. Wydawałoby się, że świat motoryzacyjny oszalał i czasem chciałoby się po prostu wsiąść do przedstawiciela kurczącego się świata „nie SUV-ów”, ale gdy zajmuję miejsce za kierownicą Peugeot 3008, ochota mija bezpowrotnie i w tym konkretnym przypadku nie mam nic przeciwko temu, że klienci uparli się na ten segment, bo przecież robią to dla jednego: dla komfortu.
Po pierwsze dla komfortu wsiadania i wysiadania, ponieważ będąc w posiadaniu SUV-a, szczególnie w klasie kompaktowej nie trzeba się specjalnej gimnastyki, aby dostać się do wnętrza, co sprawdza się także w przypadku testowego 3008. Wnęka drzwi jest na tyle duża, że nawet wysoki kierowca bezproblemowo zajmie miejsce w fotelu. Komfort to także domena zawieszenia, które doskonale radzi sobie na dziurawej drodze. Wystarczy przejechać fragment S1, by docenić pojazd pod tym kątem. Peugeot 3008 bardzo dobrze wybiera nierówności i nawet gdybyśmy chcieli, nie możemy zarzucić mu braku stabilności i przesadnej miękkości, o co oskarżane są niektóry pojazdy w segmencie. Samochód dobrze trzyma się drogi, a prowadzenie sprawia dużo przyjemności. Gdy patrzymy na Peugeot 3008 możemy mówić także o komforcie estetycznym, ponieważ pojazd znakomicie prezentuje się na podjeździe, czy osiedlowym parkingu. SUV-em spod znaku lwa łatwo się manewruje, model jest całkiem zwrotny, a układ kierowniczy otrzymał spore wspomaganie.
Wnętrze to czysta elegancja
Styliści francuskiej marki wykonali kawał świetnej roboty także w przypadku wnętrza modelu. Peugeot 3008 cieszy przyjemnymi w dotyku materiałami, których nie powstydziliby się producenci w segmencie premium. Kierownica jest malutka, zgrabna, prawie sportowa, a w zasięgu naszych palców znajdziemy manetki do obsługi skrzyni biegów. Fotel kierowcy pozwala na utrzymanie prawidłowej pozycji zarówno na prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów, przydaje się również regulacja odcinka lędźwiowego. W 3008 jest dużo przestrzeni, a wnętrze zaprojektowano z myślą o potrzebach kierowcy. Ekran znajduje się na wysokości wzroku, a podstawki i schowki pod ręką. Klawiszowy system obsługi multimediów działa intuicyjnie i sprawnie obsługuje multimedia wyświetlane na 8-calowym ekranie dotykowym. Peugeot ma mnóstwo możliwości ustawienia widoku wirtualnych zegarów. Od minimalistycznego, na którym widzimy tylko prędkość po bardziej szczegółowe, zawierające informacje dotyczące zużycia paliwa, przejechanego dystansu, czy wskazówek nawigacji. Sama zmiana ustawienia prezentuje się niezwykle efektownie. Dla umilenia jazdy możemy ustawić kolorystykę podświetlenia wnętrza oraz zapach.
Przestrzeń, schowki, bagażnik
Miejsc do przechowywania w Peugeocie 3008 nie powinno nam zabraknąć. Wprawdzie do schowka po stronie pasażera zmieścimy niewiele, ale do dyspozycji mamy jeszcze wnęki w boczkach drzwi, do których na styk wpasujemy 1,5-litrową butelkę z wodą, a jeśli będziemy jeszcze bardziej spragnieni, kolejny napój powędruje do wentylowanej wnęki w podłokietniku. Nieco złudne wrażenie sprawia drobna półeczka na drzwiach, która tak naprawdę półeczką nie jest. Z przyzwyczajenia wędrowały na nią rachunki za autostradę, ale od razu spadały niżej do wnęki w boczkach drzwi.
Bagażnik pojazdu ma podwójną podłogę. Pod pierwszym poziomem łatwo wpasujemy tylną półkę. Powierzchnia bagażnika ma regularne kształty i jest prawie równa z progiem, dzięki czemu pakowanie walizek nie stanowi większego kłopotu. W zależności od potrzeb możemy wyregulować pojemność pod tylną klapą pomiędzy 520-1.482 dm3. Oparcia tylnych foteli składają się szybko i bez użycia siły, z łatwością dokonamy tego także od strony bagażnika. Samochód posiada wnękę w oparciach tylnych foteli, która przydaje się, gdy chcemy przewieźć dłuższe przedmioty, na przykład narty. Tylną klapę możemy podnieść zarówno od strony kierowcy, jak i bezdotykowo ruchem stopy pod tylnym zderzakiem, choć ta ostatnia możliwość działała trochę opornie. Na tylnej kanapie podróżowały dwie osoby, które zgodnie przyznały, że 3008 jest wygodnym i przestronnym SUV-em. Na plus zasługuje brak tunelu środkowego i płaska podłoga w tylnej części pojazdu. Model dysponuje podłokietnikiem pomiędzy tylnymi fotelami, który w razie potrzeby posłuży pasażerom jako mini stolik na kawę.
Ile pali Peugeot 3008 1.6 PureTech 180?
Testowy egzemplarz jest napędzany za pomocą jednostki benzynowej PureTech o pojemności 1.598 cm3, która generuje 180 KM mocy oraz 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 1.650 obr/min. 3008 z takim sercem jest zrywny, a poziom dynamiki zadowalający. Nawet gdy na pokładzie podróżowały cztery osoby o słusznej posturze, samochód potrafił płynnie ruszać i wyprzedzać. Aby zwiększyć wrażenia z jazdy możemy ustawić tryb Sport na konsoli centralnej. Zmieni się wówczas charakterystyka układu kierowniczego, reakcja na pedał gazu stanie się szybsza, a wygląd zegarów zostanie dopasowany do aspiracji kierującego pojazd. Do naszych uszu będzie dochodził intensywniejszy dźwięk, który ma przypominać brzmienie silnika. Imitacja nie należy jednak do najlepszych i przy dłuższej jeździe staje się męcząca.
Jednostka współpracuje z 8-biegowym automatem EAT8, który szybko dostosowywał przełożenie do aktualnej prędkości, a po wdepnięciu pedału gazu do podłogi wykonywał sprawną redukcję. Aby zobaczyć na liczniku wartość 100 km/h Peugeot 3008 potrzebuje 8 sekund. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 222 km/h. Samochód pokonał w naszej redakcji prawie 1300 km. Średnie spalanie według komputera pokładowego wyniosło 7,5 l/100 km. Model służył zarówno do jazdy po drogach ekspresowych, jak po terenach miejskich i pozamiejskich. Na nawierzchni o gorszej przyczepności pomoże System Grip Control obsługiwany za pomocą pokrętła na konsoli centralnej, z kolei zjazd ze wzniesienia ułatwi system Hill Assist Descent Control.
Ile kosztuje SUV Peugeota?
Najtańszy Peugeot 3008 kosztuje w polskich salonach 92.200 zł, natomiast za wersję wyposażoną w 180-konny silnik benzynowy zapłacimy prawie 125 tys. zł. Jeśli podążymy w cenniku jeszcze wyżej, znajdziemy wersję Allure wycenioną na 132.900 zł, a ile kosztuje testowy egzemplarz? Razem z wyposażeniem dodatkowym trzeba zapłacić za pojazd prawie 165 tys. zł. Może wydawać się to sporo, ale wiąże się jakością wykończenia i bogactwem wyposażenia pojazdu.
Moda na SUV-y może nam się podobać lub nie, ale skoro doprowadziła do powstania Peugeota 3008 nie możemy mieć jej niczego za złe. Model nie posiada wprawdzie napędu 4×4, jak wielu rywali, ale jak pokazują wyniki sprzedaży, klienci wcale go nie potrzebują. Napęd na wszystkie koła ma jednak pojawić się wraz z debiutem wersji hybrydowej. W samochodzie docenimy przede wszystkim komfortowe, dobrze wykończone i nowoczesne wnętrze, ergonomiczny kokpit oraz intuicyjny klawiszowy system obsługi multimediów. Na minus zasługuje brzmienie silnika na wysokich obrotach i system bezdotykowego otwierania bagażnika.
Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 – wyposażenie dodatkowe
- Opłata za lakier metalizowany – 2.700 zł
- Peugeot i-Cockpit® Amplify – 1.200 zł
- Bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika + ADML – 4.000 zł
- Otwierany panoramiczny szklany dach z roletą i podświetleniem LED – 5.800 zł
- Pakiet Advanced Grip Control (zawiera felgi 18″ Los Angeles i koło dojazdowe) – 1.400 zł
- Peugeot Connect Nav + Tuner cyfrowy DAB (Digital Audio Broadcasting) – 4.800 zł
- Bezprzewodowe ładowanie smartfona – 400 zł
- Pakiet City 2: kamery 360 st. + Park Assist – 3.900 zł
- Reflektory przednie Peugeot Full LED Technology – 4.500 zł
- Pakiet Drive Assist: AEBS2 + FCW + ACC Stop – 2.850 zł
Tekst, zdjęcia: Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze