Eleganckie reflektory z przodu, których wyraz wzmocniony jest paskiem diód LED. Dopracowane, wysokiej jakości wnętrze ze skórzaną tapicerką. W środku wrażenia niczym z najlepszej sali koncertowej. Do tego klasyczna sylwetka z elementami stylistycznymi podkreślającymi wysoką jakość i klasę samochodu. A pod maską benzynowy lew, wysokiej mocy jednostka turbo. Tak może wyglądać podsumowanie nowego Peugeot 308 1.6 THP 155 KM.
Samochód w tej wersji zachwyca. Wysokiej jakości wnętrze ze skórzaną tapicerką, bardzo wygodnymi fotelami przednimi a przede wszystkim niesamowitym, jak na samochody kompaktowe, zestawem głośników Denon. Według każdego, kto miał przyjemność skorzystania z jazdy testowej tym samochodem, jest to jedna z najlepszych i najbardziej udanych niespodzianek czekająca w środku i od niej zaczniemy.
Co o nim pisze producent? Nad systemem audio pracowało ponad 25 dedykowanych inżynierów Denon, którzy spędzili w pracy 34 000 godzin. Odbyło się ponad sto spotkań technicznych zespołów firm Peugeot i Denon. Nowy System Hi-Fi oferuje typowy dla marki Denon naturalny i precyzyjny dźwięk.
– Głośniki wysokotonowe (25 mm) z miękką kopułką posiadające komory rezonansowe dla zminimalizowania zniekształceń; w pełni aktywne i sterowalne – w przedniej części pojazdu.
– Głośniki niskotonowe CosCone™ (165 mm) o wysokiej czułości i długim skoku, ale o niskiej wadze i rozmiarach, aby zapewnić możliwość ich eleganckiego zamontowania w drzwiach samochodu.
– Subwoofer o mocy 100 W, zintegrowany w bagażniku
– W pełni cyfrowy, 8-kanałowy wzmacniacz klasy D, z systemem uwzględniającym wpływ hałasów ulicznych i zarządzający zniekształceniami oraz zależnej od prędkości pojazdu charakterystyki dźwięku i poziomu głośności
Powyższe słowa w pełni potwierdzam. Dźwięk zestawu Denon jest niesamowicie naturalny a jednocześnie wyjątkowo precyzyjny. Poszczególne pasma są od siebie bardzo wyraźnie oddzielone, łącząc się jednak w jeden przyjemny dźwięk, niezależnie od rodzaju muzyki. Osoba, która słucha tego zestawu, ma wrażenie, że muzycy oraz ich instrumenty są gdzieś bardzo blisko. W muzyce poważnej i filmowej można odnaleźć zupełnie nowe brzmienia. To, co do tej pory było przed nami ukryte, w Peugeot 308, nabiera zupełnie nowego wymiaru – wreszcie słychać te subtelne dźwięki, które ginęły w innych samochodach.
Wrażenie robi na pewno bas. Nie tylko schodzi bardzo nisko, ale słychać go w sposób bardzo naturalny. Tu nie ma mowy o żadnym dudnieniu czy zagłuszaniu ulicy. Bas jest taki, jak powinien być. Niesamowicie klarowne są tony średnie, wokale. Wszystko wybrzmiewa odpowiednio długo i ma wyjątkową detaliczność. Szczegółowość tonów średnich daje prawdziwą przyjemność słuchania muzyki. No i na koniec niezbyt głośne, ale wyraźnie obecnie tony wysokie. Na oddzielną pochwałę zasługuje stereofonia. Jest ona najwyższej klasy. Dźwięki są ulokowane na scenie tam, gdzie zaplanował to producent muzyczny. Nic dziwnego, że ten zestaw zbiera same pochwały. Jedyny minus tego zestawu to możliwość zamówienia go wyłącznie w najwyższej wersji wyposażeniowej. Szkoda, bo cena tej wersji zaczyna się od 77 tysięcy złotych.
Zostawmy jednak wrażenie muzyczne, czas zajrzeć pod maskę samochodu. Tutaj znany i lubiany silnik 1.6 THP o mocy 155 KM. Jak sobie radzi z lżejszym nadwoziem Peugeot 308? I jak wygląda spalanie? Samochód przyspiesza sprawnie mniej więcej od 1500 obrotów, a więc prawie od samego dołu. Co ważne, silnika w środku praktycznie nie słychać. Dopiero powyżej 5000 obrotów pojawia się niski pomruk, jednak jest to mruczenie raczej ciche potężnego lwa. Auto rwie się do przodu jak szalone. Setkę osiąga w 8 sekund, a więc szybciej niż na przykład nieco ociężały Volkswagen Golf VII z silnikiem TSI o mocy 140 KM. Prędkość maksymalna Peugeot 308 wynosi według danych technicznych 215 km/h. Nam udało się w teście pojechać nieco powyżej tej wartości (mierzone przez GPS).
Jedną z mocniejszych stron Peugeot 308 jest świetne wyciszenie wnętrza. Nawet przy bardzo dużych prędkościach we wnętrzu można spokojnie porozmawiać, bez podnoszenia głosu. Pod tym względem ten samochód daje wrażenie limuzyny a nie auta kompaktowego. We wnętrzu uwagę przyciąga również wysokiej jakości skórzana tapicerka. Wygląda ona bardzo estetycznie. Znowu to wrażenie klasy wyższej! W dotyku skóra jest dość miękka i zastanawia mnie jej trwałość. Prawdopodobnie trzeba będzie poświęcić nieco uwagi konserwacji. Wnętrze Peugeot 308 jest bardzo ascetyczne jeśli chodzi o przyciski. Funkcje samochodu dostępne są dotykowo a całością steruje się z dużego wyświetlacza na centralnej konsoli. Jak to działa najlepiej zobaczycie na naszym filmie:
[youtube s4McoXpR_t0]
Zobacz test Peugeot 308 1.6 THP 155 KM
Spalanie w mieście? Ten samochód lubi dynamiczną jazdę, więc jeśli za kierownicą siądzie kierowca z ciężką nogą, to na 100 kilometrów będzie to 10 litrów benzyny a nawet trochę więcej. Jeżdżąc bardzo ekonomicznie i nie przekraczając 3 tysięcy obrotów można zejść ze spalaniem o 3 litry i być blisko tego, co deklaruje producent. Na trasie szybka jazda oznacza co najmniej 7-8 litrów na każde 100 kilometrów. Dopiero jazda z prędkością poniżej 100 kilometrów na godzinę daje nadzieję na oszczędności przy tankowaniu. Mi przy 1300 przejechanych kilometrów (przy tym kilkaset kilometrów z prędkością 200 km/h na niemieckich autostradach) samochód spalił średnio 9,3 litra. To cena za dynamiczną i szybką jazdę.
Co jeszcze we wnętrzu? W moim testowym samochodzie przede wszystkim szklany dach (opcja, 1800 złotych), który rozświetla środek auta i sprawia, że wydaje się ono bardziej przestronne. Tylna kanapa jest bardzo wygodna i wyjątkowo łatwo się składa. Wystarczy lekki nacisk palca, by oparcie położyło się, zwiększając przestrzeń bagażową. Gdy fotel kierowcy ustawiony jest w najniższej pozycji, z tyłu ciężko wsunąć pod niego wyższe buty. Drobne niedopatrzenie, chociaż zimą może przeszkadzać, gdy podróżujemy w więcej osób. Rozwiązaniem jest podniesienie fotela o 2 -3 centymetry. Nie ma za to problemu z miejscem nad głową, nawet dla wysokich osób.
Komfort jazdy? Mimo niskoprofilowych opon, a tutaj właściwie naleśników, auto rewelacyjnie tłumiło nierówności. Bezpośrednie porównanie jednego z naszych testowych kierowców z nowym Passatem CC wypadło na korzyść… Peugeota, ku wyraźnemu zaskoczeniu posiadacza Volkswagena. Zawieszenie jest dobrze zaprojektowane i nie ma tu mowy o jakichś kompromisach. Można jeździć dynamicznie a przy tym cieszyć się komfortem. Ja osobiście zmieniłbym opony na takie o wyższym profilu, bo wtedy nie tylko zyskuje komfort, ale i mniej obaw o felgi na kiepskich polskich drogach. A felgi ta wersja miała wyjątkowo udane.
Szybki, dynamiczny, komfortowy, idealny dla melomanów – czy ten samochód ma jakieś wady? Chyba jedynie cenę – w takiej wersji wyposażonej kosztuje ponad 90 tysięcy złotych, a to sporo jak na nasze warunki. W zamian otrzymujemy jednak bardzo bogato wyposażony samochód, z najwyższej klasy systemem audio, szybki, świetnie wyciszony samochód, oferujący wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo. Co bym zmienił? Na pewno dałbym większą antenę radiową, poprawił kwestię miejsca pod fotelem kierowcy i popracował nad widocznością do tyłu.
Peugeot 308 sprawia wrażenie dojrzałej, wysokiej klasy konstrukcji. Nic dziwnego, że klientom samochód się podoba a kilka dni temu zdobył nagrodę Samochodu Roku 2014.
Przeczytaj jeszcze inne nasze testy Peugeot 308:
Najnowsze komentarze