Peugeot 308 z silnikiem 1.2 MHEV nowej generacji o mocy 136 KM oraz automatyczną skrzynią biegów eDCS6 trafił do naszej redakcji na tygodniowy jesienno-zimowy test. Auto w pięknym zielonym kolorze jeździło głównie po ulicach Warszawy w gęstym ruchu a my staraliśmy się dowiedzieć, jakie są jego mocne i słabe strony. Kompaktowy lew ma sporo zalet, chociaż znajdzie się też kilka wad.
Nasz główny testujący jeździ na co dzień Peugeot 3008 z roku 2017 z silnikiem 1.6 THP o mocy 165 KM i skrzynią EAT6, dlatego w teście znajdziecie trochę porównań właśnie do tego auta. Oczywista pierwsza różnica to pozycja za kierownicą – siedzi się zdecydowanie niżej. Ale ten nowy i-cockpit z jego wysokiej jakości grafikami, świetnym ekranem i rozbudowanymi multimediami oraz dużymi możliwościami personalizacji znakomicie niweluje drobne niedogodności, wynikające z patrzenia na świat z pozycji niższej niż w SUVie.
Peugeot 308 na zewnątrz – elegancja
Zacznijmy od sylwetki zewnętrznej. Peugeot robi piękne samochody i 308 nie jest tutaj wyjątkiem. Sylwetka nie zdążyła się ani opatrzeć ani nie jest nudna. Samochód robi znakomite wrażenie z każdej strony, z jakiej na niego spojrzymy. Szczególnie warto docenić pracę projektantów nad przodem i tyłem, które są teraz bardzo wyrazista. Przód to ogromny proporcjonalnie do rozmiaru auta grill, którego ozdobą są zarówno słynne kły sygnatury świetlnej jak i piękne wąskie reflektory, wyglądające jak mocno zmrużone i pochylone oczy.
Z kolei z tyłu znajdziemy zarówno ładnie zakomponowane, ale fałszywe wyloty rur wydechowych jak i przetłoczoną klapę bagażnika z wąskimi, eleganckimi światłami. Napis GT na bagażniku to oczywiście odniesienie do wersji wyposażenia a nie mocy silnika. Do środka dostęp jest łatwy, przednie i tylne drzwi otwierają się szeroko, wygodnie się wsiada, chociaż nie tak jak do SUVa.
Dużym plusem wyglądu Peugeot 308 jest to, że żaden element się tutaj ze sobą nie gryzie, jak to potrafi być w przypadku designu choćby japońskich samochodów. Tu mamy pełną harmonię.
Peugeot 308 w środku – poezja
W środku, cóż, o ile zewnętrznie samochód jest udany to wnętrze rozpieszcza estetów i miłośników nowoczesnego projektowania. Zgrabne, spójne, bardzo nowoczesne wnętrze z dobrej jakości materiałami – tutaj Peugeotowi może zazdrościć każdy w tej klasie a i niektóre auta klasy premium mogłyby się sporo nauczyć. Przód jest zaprojektowany znakomicie a świetnego wrażenia dopełniają konfigurowalne przyciski pod głównym ekranem. I tak, większość funkcji obsługuje się tu dotykowo, ale można to wszystko zmodyfikować pod siebie i mieć łatwy dostęp do wybranych pozycji jednym dotykiem. Widać potężny postęp od roku 2017, jeśli chodzi zarówno o design jak i multimedia.
Pod względem ilości miejsca z przodu jest bezproblemowo, fotele obszerne i mają dobre trzymanie boczne, są też bardzo wygodne. Z tyłu mogłoby być odrobinę lepiej (pod względem miejsca na nogi) – jeśli 308 ma pełnić rolę auta rodzinnego to pokusiłbym o wybór 308 SW zamiast zwykłego kompaktu. Dla porządku dodam, że rozstaw osi w hatchbacku wynosi 2675 mm, natomiast wersja SW to aż 2732 mm i stąd jest tam większa przestrzeń.
Telefon, czy to Android czy iPhone podłącza się bez problemu, wszystkie funkcje można łatwo znaleźć, radio ma wysoką czułość, zarówno analogowe jak i cyfrowe, oczywiście to drugie brzmi znacznie lepiej. Małą kierownicę ustawia się szybko i bezproblemowo. Jeszcze raz to powtórzę – Peugeot 308 pod względem wnętrza może wyznaczać wzorce w tej klasie, jest prawie że perfekcyjnie. Warto dodać, że wersja GT rozpieszcza nabywcę bogatym wyposażeniem – to choćby piękne przeszycia na desce rozdzielczej i tapicerce czy różne kolory podświetlenia wnętrza.
Nowy silnik 1.2 136 KM MHEV – miękka hybryda z nowym automatem
Peugeot 308 jeździliśmy już nie raz, w wersji zarówno hatchback jak i kombi, jednak teraz mamy okazję zapoznać się w nim z nową jednostką napędową. Silnik 1.2 MHEV o mocy 136 KM zbudowano jest na bazie łańcucha rozrządu i współpracuje z nowym automatem eDCS6. Mimo, że silnik jest trzycylindrowy to trudno to rozpoznać w środku po jego włączeniu, dopiero próba wyciskania z napędu maksimum możliwości ujawnia jego naturę, co głównie słychać.
Miękka hybryda jest zoptymalizowana przede wszystkim dla ograniczenia emisji przy ruszaniu, silnik elektryczny wspomaga wtedy główny napęd spalinowy. Całość działa płynnie, przełączanie się między elektrykiem i z powrotem działa bezproblemowo. W trybie standardowym osiągi są akceptowalne, a jeśli chcemy pojeździć nieco ostrzej, trzeba użyć trybu sport. Eco zbytnio zamula cały samochód.
136 KM w takim aucie jest aż nadto wystarczające i nawet przy czterech dorosłych na pokładzie można dynamicznie manewrować po mieście. Sprzyja temu niewątpliwie nisko położony maksymalny moment obrotowy, dostępny już od 1750 obrotów. Swoje robi silnik elektryczny, który ma co prawda tylko 21 KM, ale wyraźnie wspomaga auto, współpracując z sześciobiegowym automatem eDCS6.
Auto bardzo mocno hamuje po odpuszczeniu gazu – ładując akumulator. Trzeba się do tego przyzwyczaić i przy pewnej wprawie nie będziecie używali hamulca lub tylko na końcu.
Jak zachowuje się i ile pali w mieście Peugeot 308?
Jak się zachowuje taki zestaw w mieście? Przede wszystkim cicho i płynnie. Ponieważ cały test odbywał się w Warszawie i nie jeździliśmy Peugeot 308 poza obwodnicę, tym razem nie sprawdzaliśmy spalania w trasie. Czysto miejska jazda z dynamicznymi, warszawskimi manewrami, oznaczała spalanie w granicach 6,8 litra na 100 kilometrów, przy czym chcę zaznaczyć, że nikt nie próbował jeździć oszczędnie a często poruszaliśmy się na krótkich trasach z nierozgrzanym silnikiem (auto trzymane jest na parkingu przed blokiem).
Na plus Peugeot 308 można jeszcze zaliczyć na pewno ciche zawieszenie, dość przyjemne na naszych dziurawych w wielu miejscach drogach czy łatwo dostępny bagażnik o pojemności 412 litrów (wersja SW ma 608 litrów).
Ceny Peugeot 308
Peugeot oferowany jest obecnie w trzech wersjach wyposażenia:
- Peugeot 308 Style – w cenie od 134 tysięcy zł,
- Peugeot 308 Allure – od 138.850 zł,
- Peugeot 308 GT (testowana) – od 153.600 zł
Oprócz wersji hybrydowej 136 KM dostępne są też 1.5 blueHDi 130 KM, Plug-In Hybrid 180 KM oraz wersja elektryczna o mocy 156 KM.
Skonfiguruj swojego Peugeot 308 teraz
Wyposażenie wersji testowej
Bezpieczeństwo i systemy wspomagania
• Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania
• Reflektory przednie Matrix LED
• LKA – Lane Keeping Assist Road Edge
• Centralny zamek
• Automatyczny włącznik świateł, system adaptacyjnych świateł Matrix LED
Komfort
• Peugeot i-Cockpit
• Lusterka boczne elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane
• Filtr przeciwpyłkowy
• Podgrzewanie kierownicy
• Szyby sterowane elektrycznie
• Podgrzewanie foteli przednich
• Smart Multidrive
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Dywaniki podłogowe przód i tył
• Szyby boczne tylne i szyba tylna przyciemniane
• Kierownica ze skóry licowej z ozdobnymi przeszyciami
• System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu ADML
Styl zewnętrzny
• Oznaczenie wersji GT
• Obudowy lusterek zewnętrznych lakierowane w kolorze nadwozia
• Czarna lakierowana osłona wlotu powietrza z chromowanymi elementami ozdobnymi
Inne wyposażenie
• Fotel kierowcy AGR: elektryczna reg. poch. oparcia, wysokości, odc. lędź.; ręczna reg. wzdłużna i dł. siedziska; podgrzewany, masaż
• Pakiet Drive Assist: tempomat adaptacyjny (ACC Stop&Go), automatycznie hamowanie (kamera i radar AEBS3)
Systemy multimedialne
• Głośniki standardowe
• i-Connect Radio Advanced, wbudowana nawigacja, Peugeot Connect SOS & Assistance
• Ekran dotykowy 10″
Zalety i wady Peugeot 308
+ elegancka sylwetka
+ nowoczesne wygodne wnętrze
+ cichy i płynny napęd
– mniej miejsca na tylnej kanapie niż w wersji SW
Najnowsze komentarze