W przyszłym roku Peugeot zamierza zaprezentować nową generację modelu 308 i mam jedną bardzo istotną prośbę do marki: błagam, tylko nie zepsujcie tego samochodu! Mimo upływu lat, kompakt wciąż przekonuje do siebie trochę pragmatycznym, ale mimo wszystko bardzo komfortowym wnętrzem. Do naszych testów trafił Peugeot 308 SW po delikatnym liftingu z silnikiem Blue HDi 130.
W roku 2020 Peugeot 308 przeszedł drobną aktualizację, która polegała ni mniej ni więcej, tylko na dodaniu nowego koloru nadwozia oraz instalacji wirtualnych zegarów. Wyświetlacz jest oferowany w podstawowej wersji Active. Z jednej strony to dobrze, bo nowe wyposażenie dostajemy już w podstawie, ale z drugiej trochę szkoda tarcz ze wskazówkami obracającymi się w przeciwnych kierunkach. Być może lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie wyboru, ale w końcu przyszła pora na „cyfryzację”, większą nowoczesność i… wyższy pułap cenowy. Jest to zgodne ze strategią francuskiej marki zmierzającą w kierunku pomnożenia zysków kosztem wolumenów.
Nowe wyposażenie 308, czyli wspomniany wyświetlacz umieszczony nad kierownicą ma przekątną 10-cali i całkiem przyzwoitą widoczność. Jedynie przy ostrzejszych promieniach słońca obraz może trochę blaknąć, ale wciąż pozostaje czytelny. Wygląd, a właściwie rodzaj informacji, jakie dostarczy nam wirtualny i-Cockpit zmieniamy z poziomu kierownicy. Komputer z dużą dokładnością wskazuje nam ile km możemy pokonać do kolejnego tankowania i dostosowuje dane do prędkości, z jaką aktualnie się poruszamy. Gdy zaświeci się rezerwa, nawigacja zaprowadzi nas do najbliższej stacji paliw.
Gdzie ten odtwarzacz CD?
Wnętrze urządzono w taki sposób, aby nie przytłaczało nadmiarem elementów sterujących. W kabinie panuje prawdziwy minimalizm. Multimedia skupiono wokół kilku przycisków i dotykowego ekranu. Nawet przy zmianie temperatury musimy posłużyć się wyświetlaczem, co nie każdemu kierowcy przypadnie do gustu, ale na upartego można się do tego przyzwyczaić.
Peugeot jest jednym z niewielu producentów, którzy oferują jeszcze w swoim samochodzie odtwarzacz CD, choć podejrzewam, że wraz z obecną generacją wyposażenie niegdyś zarezerwowane dla pojazdów z wyższej półki, odejdzie do lamusa. W egzemplarzu testowym trafiliśmy jedynie na zaślepkę, która przy pierwszym kontakcie z pojazdem zdołała nas lekko zmylić. Nie, tutaj nie ma CD… Odtwarzacz zamówimy za dodatkowe 600 zł. W czasach, kiedy w smartfonie mamy wszystko: od pracy, przez znajomych po muzykę i książki, trudno tęsknić za wożeniem ze sobą pliku płyt CD, zastanawiać może jedynie mnóstwo niewykorzystanej przestrzeni na konsoli centralnej. W nadchodzącym modelu powinniśmy zobaczyć w tym miejscu klawisze Toggle Switch przeniesione z Peugeot 3008.
308-ką SW pokonaliśmy ponad 2000 km. Najpierw z Warszawy na południe Polski a następnie na przedłużony weekend nad polskim morzem. Kombi doceniliśmy głównie za komfort w kabinie, wygodne, dobrze zaprojektowane fotele oraz wyciszenie wnętrza podczas jazdy autostradą. Mimo wielu lat na rynku (308 II generacji zadebiutował w 2013 roku) materiały wciąż sprawiają wrażenie solidnych i dobrze dopasowanych. W kabinie kompaktowego modelu nie uświadczymy skrzypienia, czy trzasków. Przyjemne wrażenie sprawia również miękko wykończona deska rozdzielcza. Idealnie nie jest, pojazdowi przydałoby się trochę nowoczesności, zwłaszcza w konfrontacji z modelami konkurencji a nawet z innymi modelami Peugeota. Nowe zegary to trochę za mało, ale marka szykuje większą artylerię dla kolejnego pokolenia 308-ki.
Multimedia do poprawy
Od modelu III generacji Peugeot 308 możemy życzyć sobie m.in. szybciej działającego ekranu dotykowego. Wyświetlacz znajdujący się na konsoli centralnej testowego pojazdu wymagał odrobinę cierpliwości. Zdarzało się, że musieliśmy powtórnie klikać, aby doczekać się jakiejkolwiek reakcji. Po podłączeniu smartfona do systemu Apple Car Play lub Android Auto ekran zapominał o swojej ospałości. Na wyświetlaczu brakowało też przycisku, który pozwoliłby na szybki powrót do widoku Mapy Google na przykład po zmianie temperatury w kabinie.
Co jeszcze przydałoby się zmienić? Przy kolejnej generacji Peugeot powinien pomyśleć o większej półce na smartfon oraz bardziej ergonomicznych cup-holderach. W aktualnym modelu mały kubek z kawą utonie w uchwycie pod prawą ręką kierowcy i trudno będzie wydobyć go podczas jazdy. Pomijając jednak wspomniane drobiazgi, trudno nie uznać 308 za samochód praktyczny. W modelu znajdziemy duże kieszenie boczne, chłodzony schowek, podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych, czy regulowany podłokietnik.
Sporo przestrzeni, duży bagażnik
Peugeot 308 zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla postawnych osób a po odsunięciu fotela do samego końca, za wysokim kierowcą wciąż zmieści się dorosły pasażer. Zaletą kompaktowego lwa w wersji kombi jest też bagażnik o regularnych kształtach i płaskiej po złożeniu oparć foteli podłodze. Dwie torby podróżne, które wsadziliśmy do bagażnika, to tylko namiastka tego, co można zapakować do 308 SW. Pojemność przestrzeni ładunkowej kombi waha się pomiędzy 556 litrów a maksymalnie 1606 litrów.
Peugeot znalazł dla swojego kompaktu dobry kompromis pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. Kombi dobrze trzyma się w zakrętach i nie traci stabilności podczas szybszej jazdy. Pod maską znalazł się jedyny w aktualnej ofercie modelu silnik Diesla. Jednostka BlueHDi o mocy 130 KM generuje 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który osiągniemy od 1750 obr./min. Nie potrzebujemy zbyt wielkich starań, aby wydobyć z 308 SW energicznego zachowania na drodze. W połączeniu z automatyczną przekładnią EAT8 Peugeot 308 SW potrzebuje 9,7 sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h. Apetyt diesla nie jest wielki, podczas testu potrzebował średnio 5,4 l/100 km.
Ile kosztuje Peugeot 308 SW?
Cennik Peugeot 308 SW rozpoczyna się z poziomu 86.200 zł. Najniższa (choć wcale nie niska) cena obowiązuje, jeśli zdecydujemy się na samochód z silnikiem benzynowym PureTech 110. Gdy chcemy zamówić diesla, musimy sięgnąć do kieszenie głębiej. Pojazd z jednostką BlueHDi 130 wyceniono na 99.100 zł a w wersji z automatem jest jeszcze o 8500 zł drożej. Wariant Allure Pack, który mieliśmy okazję testować kosztuje w polskich salonach 124.300 zł (136.500 zł z dodatkami). W wyposażeniu opcjonalnym znalazły się:
- Alarm: 1200 zł
- Reflektory przednie Peugeot Full LED Technology + Światła przeciwmgłowe LED: 4000 zł
- Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową: 800 zł
- Pakiet Side Security: monitor martwego pola, System Park Assist: 2800 zł
- System Peugeot Connect SOS & Assistance: 1000 zł
- Lakier metalizowany: 2400 zł
Dla porównania, Renault Megane Grandtour w najwyższej wersji R.S. Line z silnikiem Blue dCi 115 i automatem EDC kosztuje 113.400 zł. Tańsza od testowego 308 SW będzie nawet za 160-konna hybryda E-Tech.
Zalety, wady
Czy podczas poszukiwań pakownego kombi z dieslem, warto wziąć pod uwagę Peugeot 308 SW? Na pewno tak. Pojazd zapewnia komfortową jazdę i nie wymaga zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej. W porównaniu do francuskiego konkurenta od Renault, 308 SW ma więcej miejsca dla pasażerów, więcej spakujemy również do bagażnika. Lew przekonuje komfortem, ale w Megane również go nie brakuje a multimedia i cena lepiej wypada u Renault.
Peugeot 308 SW – dane techniczne:
- Długość:4585 mm
- Szerokość (bez lusterek): 1563 mm
- Szerokość (z lusterkami): 2043 mm
- Pojemność bagażnika: 556 l
- Maksymalna pojemność bagażnika: 1606 l
- Pojemność skokowa silnika: 1499 cm3
- Liczba cylindrów: 4
- Moc maksymalna: 96 kW (130 KM) przy 3750 obr/min.
- Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1750 obr./min.
- Skrzynia biegów: automatyczna, EAT8
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,7 s
- Prędkość maksymalna: 205 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 4,6 – 4,8 l/100 km
- Pojemność zbiornika paliwa: 53 litry
- Minimalna masa własna: 1279 kg
Najnowsze komentarze