Renault Megane GrandCoupe już nie raz gościł w naszej redakcji i sądziliśmy, że znamy ten samochód na tyle dobrze, że już nic nie będzie w stanie nas zaskoczyć, ale myliliśmy się. Francuskiemu sedanowi zadanie udało się, a to dzięki benzynowej jednostce 1.3 TCe o mocy 140 KM.
Zgrabna sylwetka sedana niekoniecznie musi kojarzyć się wyłącznie z segmentem D i jeśli ktoś preferuje zgrabniejszy, ale bardziej kompaktowy samochód, w ofercie Renault możemy znaleźć jeszcze skurczoną wersję modelu Talisman. Mniejszemu, ale nie mniej eleganckiemu Megane GrandCoupe nie brakuje nie brakuje zarówno dobrej prezencji na drodze, jak i komfortu podczas prowadzenia. Do naszych redakcyjnych testów trafił bardzo dobrze wyposażony egzemplarz w wersji Intens z silnikiem benzynowym TCe o pojemności 1333 cm3, który niedawno dołączył do oferty Renault. Jest to najmocniejsza 140-konna wersja francuskiego sedana, która zdołała nas zaskoczyć.
Renault Megane GrandCoupe jest bardzo przyjemną opcją i samochód wywarł pozytywne wrażenie nie tylko na mnie, ale także na dwóch innych kierowcach, którzy mieli okazję zasiąść za kierownicą pojazdu. Wśród testujących pojawił się nawet głos zdziwienia pomieszanego z konsternacją pytający: „czy to na pewno silnik 1.3”? Maksymalny moment obrotowy benzyniaka wynosi 240 Nm i jest dostępny już przy 1600 obr/min. Renault Megane GrandCoupe bardzo chętnie reaguje na naciśnięcie pedału gazu i francuskim sedanem żwawo włączymy się do ruchu. Pojazd bardzo dobrze radzi sobie w niskim i średnim zakresie obrotomierza, a płynność jazdy jest zachowana bez częstego operowania lewarkiem zmiany biegów. Pierwszą setkę ujrzymy na liczniku po upływie 9,7 sekundy. Poprzedni wariant 1.2 o nieco mniejszej mocy 130 KM, potrzebował do osiągnięcia tego celu 10,9 sekundy. Maksymalne możliwości w zakresie prędkości zostały ograniczone do 205 km/h. Napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni. Skrzynia biegów działała bez większych problemów, ani haczenia.
Apetyt na paliwo zadowalający
Dynamika jazdy to jedno, ale istotne znaczenie ma również apetyt na paliwo. Renault Megane GranCoupe pokonało w naszej redakcji 800 km głównie autostradą i drogą ekspresową. Z pewnością nie była to jazda w stylu Eco, ale też nie przesadzaliśmy z agresywnym prowadzeniem. Wynik, jaki pokazał komputer pokładowy na koniec testu okazał się zadowalający, wynosił 6,6 l/100 km. Był dosyć zbliżony do danych katalogowych opartych na ostatniej normie WLTP, które informują o zużyciu na poziomie 6,1 – 6,4 l/100 km. Przy łagodniejszym traktowaniu pedału gazu, rezultat z danych katalogowych jest całkiem realny do osiągnięcia.
Wnętrze pojazdu zostało dobrze wyciszone i nawet podczas szybszej jazdy swobodna rozmowa, czy ulubiona stacja radiowa nie będą zakłócane przez niechciane odgłosy z zewnątrz. Głośno robi się przed prędkościami autostradowymi.
Zawieszenie nie jest przesadnie miękkie, potrafi dobrze wybierać drobne i średnie nierówności, pasażerom mogą dawać się jednak we znaki większe dziury i wysokie progi zwalniające. Prowadzenie jest pewne, a układ kierowniczy wyważony pomiędzy dużym wspomaganiem, który idzie w parze z łatwością manewrowania a szybką reakcją pojazdu na drodze.
Renault Megane GrandCoupe zapewnia komfortową, prostą pozycję za kierownicą, a fotel został dobrze wyprofilowany. Dosyć długa trasa i tym samym cztery godziny spędzone za kółkiem nie dokuczały, jak to bywa w przypadku wielu samochodów i moje plecy wyszły z tej podróży bez odczucia zmęczenia. Podczas jazdy wersją mini Talismana można docenić dobrą widoczność oraz łatwy dostęp zarówno do schowków, dosyć dużej podstawki na smartfon zlokalizowanej przed drążkiem zmiany biegów, jak i do multimediów, które są obsługiwane za pomocą dużego, czytelnego ekranu dotykowego o przekątnej 8,7 cala. Pionowa orientacja wyświetlacza jest praktyczna, zwłaszcza dla nawigacji. Widać na nim więcej niż w innych pojazdach, trasa jest wyświetlana z dużym wyprzedzeniem, a wskazówki i komunikaty nie pożerają nam widoku.
Parkowanie na milimetry
Postawienie Megane GrandCoupe w miejscu parkingowym nie powinno stanowić problemu, samochód jest całkiem zwrotny, a wąskie miejsca nie powinny przerażać, zwłaszcza jeśli posiadamy system wspomagania parkowania Easy Park Assist z kamerą cofania i kontrolą martwego pola, który znalazł się w pojeździe testowym. Asystent parkowania jest bardzo wrażliwy na zbliżanie się do innych obiektów zarówno z przodu, z boku, jak i z tyłu. Bywa wręcz nadgorliwy i sygnalizuje kolizję, gdy do stojącego w pobliżu pojazdu pozostało jeszcze ok. 20 cm, a przecież czasem o postawieniu pojazdu w dużym mieście często decydują milimetry. Wydawałoby się, że potrafimy posunąć samochód jeszcze choćby kawałeczek, ale alarm z głośników sygnalizuje nam coś zupełnie przeciwnego. Mimo że częsty sygnał może przeszkadzać bardziej wrażliwym kierowcom, dla naszego bezpieczeństwa chyba lepiej, że system jest zawsze czujny. Głośność komunikatów dźwiękowych w razie potrzeby można wyregulować do przyjemnego dla ucha poziomu.
Przednia część pojazdu zapewnia odpowiednią przestrzeń za kierownicą zarówno dla osób średniego wzrostu, jak i wysokich. Na tylnej kanapie podróżował pasażer o wzroście ponad 180 cm i nie wspominał o żadnych niewygodach, aczkolwiek przy wyprostowanej pozycji do podsufitki brakowało tylko milimetrów. W GrandCoupe jest sporo miejsca także na bagaże. Bagażnik samochodu ma pojemność 550 dm3, co w zupełności wystarczy na plecaki i walizki podczas wakacyjnego wypadu we dwoje, a jeszcze pozostanie sporo przestrzeni na mnóstwo pamiątek. Otwieranie tylnej klapy odbywa się z kluczyka lub za pomocą przycisku z tyłu pojazdu. Samochód został wyposażony także w system Easy Trunk Assist, który jest pomocny, gdy zmierzamy w kierunku pojazdu z rękami pełnymi bagaży. W takim wypadku wystarczy ruch stopą pod tylnym zderzakiem i bagażnik otwiera się sam. Funkcja jest przydatna dla osób, które lubią duże zakupy lub niekoniecznie lubią brudzić palce przy korzystaniu z przycisku na tylnej klapie.
Z przydatnych funkcji, w testowym Renault Megane GrandCoupe zainstalowano system kontroli pasa ruchu, automatyczną zmianę świateł drogowych na mijania oraz wyświetlacz przezierny typu Head-Up, który informuje o aktualnej prędkości bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Pojazd posiada również ostrzeżenia przed przekroczeniem nadmiernej prędkości z rozpoznawaniem znaków drogowych. Dzięki wskazówkom nie zapomnimy o obowiązujących przepisach i tym samym nie musimy obawiać, że zaskoczą nas panowie w mundurach. Ostrzeżenie jest zauważalne i na tyle delikatne, że nie przeszkadza podczas prowadzenia pojazdu.
Renault Megane GrandCoupe w wersji podstawowej Life zostało kosztuje w polskich salonach 58.900 zł, co zgodnie z cennikiem dotyczy egzemplarzy objętych aktualnym rabatem w wysokości 8000 zł. Oferta jest więc całkiem przystępna. Za najwyższą wersję wyposażeniową Intens trzeba przeznaczyć przynajmniej 77.200 zł, natomiast samochód z benzynową jednostką 1.3 TCe 140 kosztuje 81.200 zł. Jeśli zależy nam na wersji z automatem, na naszym koncie musi znajdować się jeszcze 7000 zł więcej. Dodatkowe wyposażenie znajdujące się w wyposażeniu egzemplarza testowego znajdziecie poniżej.
Renault Megane GrandCoupe – czy warto?
Model Renault Megan GrandCoupe przyzwyczaił nas już do siebie, ale nawet pojazd, który nie pierwszy raz trafia do redakcji, potrafi wywrzeć pozytywne wrażenie. Samochód wygląda dobrze i zapewnia komfortową jazdę podczas długich tras. Sedan jest rozsądnym wyborem, gdy szukamy dobrze wycenionego modelu z dynamiczną jednostką napędową, a to zadanie Megane GrandCoupe 1.3 TCe 140 zaliczył na piątkę. Na plus zasługuje ergonomia wnętrza, duży wyświetlacz oraz łatwa, czytelna obsługa multimediów. Minusem jest zbyt wyczulony system wspomagania parkowania.
Renault Megane GrandCoupe – wyposażenie dodatkowe:
- Lakier metalizowany Szary Titanium – 2200 zł
- Pakiet Easy Parking: system wspomagania parkowania „Easy Park Asist” w tym system wspomagania parkowania przód/tył/bok/ i kamera cofania) + system kontroli martwego pola – 2500 zł
- Pakiet Multimedia 8,7”: system multimedialny R-Link 2 8,7”, z nawigacją, mapą Europy w wersji rozszerzonej, dostępem do usług interaktywnych – 2500 zł
- Pakiet komfort: fotele przednie podgrzewane + kierownica podgrzewana – 1000 zł
- Pakiet Look 17”: obręcze kół ze stopu metali lekkich 17” + szyby tylne przyciemniane – 1600 zł
- Pakiet Techno Premium: wyświetlacz przezierny Head-up+ światła przednie Full LED „Pure Vision, system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, automatyczny hamulec postojowy, system „Easy Trunk Acces” – 6.950 zł
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze