Renault Mégane Grandtour R.S. Line E-Tech to oszczędny i szybki samochód dla rodziny. Długa nazwa informuje nas, że mamy do czynienia z kompaktowym Mégane w wersji kombi, wyposażonym, w 160-konny silnik hybrydowy z automatyczną skrzynią biegów, z możliwością ładowania z gniazdka. Jeździliśmy tym samochodem tydzień po różnych zakątkach kraju, z różnymi scenariuszami i jedno trzeba przyznać już na wstępnie: jest oszczędnie.
Renault Mégane Grandtour w wersji E-Tech to najnowsza odsłona niezwykle popularnego w Polsce modelu, często spotykanego na drogach, także w starszych wersjach. Samochód ten jest lubiany za dużą przestrzeń w środku, spory bagażnik, dobre właściwości jezdne i niezły komfort przy zachowaniu dobrej ceny. Teraz w rodzinie pojawiły się napędy hybrydowe i cena niestety poszła w górę, co ma zapewne uzasadnienie i w zmianie technologii i w możliwościach samochodu. A przynajmniej tego chciałem się przekonać, odbierając ładowalne Mégane.
Zobacz: bezpłatnie wypróbuj Renault Mégane Grandtour E-Tech Hybrid
Auto ma ponad 4,6 metra długości, 1814 mm szerokości a rozstaw osi wynosi ponad 2,7 metra. Sporo – i dlatego w środku jest bardzo przestronnie, zarówno dla wysokiego kierowcy jak i rosłych pasażerów. A ponieważ dostaliśmy wersję R.S. Line, a więc usportowioną, to i fotele są nieco większe, świetnie wykończone.
Wyposażenie Mégane R.S. Line:
Cena bazowa tego modelu wynosi obecnie w konfiguratorze Renault 145.400 zł. Tak, to nie jest błąd. Ładowalne hybrydy są po prostu drogie i nic na to na razie nie można poradzić. Mówimy o prawie topowej wersji, świetnie wyposażonej – rzućmy więc okiem co dostajemy w cenie:
- szyby tylne przyciemniane
- relingi dachowe
- specyficzne elementy designu zewnętrznego R.S. LINE
- specyficzne elementy designu wewnętrznego R.S. LINE
- oznakowanie zewnętrzne R.S. LINE
- kierownica pokryta skórą typu R.S. LINE
- fotel pasażera z przodu z regulacją wysokości (oparcie fotela bez możliwości złożenia)
- lusterka boczne elektrycznie sterowane, składane oraz podgrzewane
- tylna kanapa w układzie 1/3-2/3, z systemem „Easy Break” i podłokietnikiem
- konsola centralna rozbudowana (z podłokietnikiem)
- klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
- szyby tylne elektrycznie podnoszone
- szyby przednie elektrycznie podnoszone
- funkcja powitalna
- gniazdo 12V (z przodu i z tyłu)
- szyba tylna podgrzewana
- funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
- światła przeciwmgłowe
- światła Full LED Pure Vision w kształcie litery C
- wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości pracy, czujnik deszczu i światła
- lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
- światła do jazdy dziennej LED „Edge Light”
- podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
- cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 10″
- system MULTI-SENSE (wersja podstawowa)
- wskaźnik zmiany biegów
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP/TSR)
- automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
- komunikaty na desce rozdzielczej w jęz.polskim
- karta Renault Hands Free
- boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz poduszki kurtynowe
- możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
- funkcja łączności
- centralny zamek
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich i tylnych miejscach
- system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych tylnych miejscach
- zestaw do naprawy uszkodzenia opony
- system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) + system wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA)
- instalacja do montażu alarmu
- czujnik ciśnienia w oponach bezpośredni
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach
- zagłówki wbudowane w fotele na przednich miejscach
- sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa
- system wspomagania nagłego hamowania (AFU)
- czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu
- system kontroli zmęczenia kierowcy (UTA)
- system ABS
- EASY LINK 7″ z nawigacją (w naszej wersji był 9,3″ Bose)
- system kontroli pasa ruchu (LDW)
- system wspomagania parkowania przodem i tyłem
- regulator-ogranicznik prędkości
Dodatki za kilkanaście tysięcy, w tym Easy Pilot
Samochód miał jeszcze naprawdę piękny niebieski lakier, który wymaga dopłaty 3000 zł oraz siedzenia z Alcantary, które z kolei kosztują 6000 zł (warto!) oraz pakiet BOSE 9,3″, który kosztuje 5300 zł, ale jeśli słuchacie muzyki to uważam, że warto go wybrać – dźwięk jest świetny, naturalny, z przyjemnym basem.
Nasze testowe Mégane wyposażono w pakiet Easy Driving (5500 zł):
- system kontroli martwego pola (BSW)
- Easy Park Assist – system wspomagania parkowania przód/tył/bok
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA)
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- aktywny system wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych (AEBS)
- system utrzymywania pasa ruchu (LKA)
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- funkcja połączenia alarmowego e-Call
- EASY PILOT – asystent jazdy w korku i na autostradzie
I przy tej ostatniej funkcji na chwilę chce się zatrzymać – rozwiązanie to wspiera kierowcę, odciążając go nieco od pracy, samochód sam utrzymuje prędkość i pas ruchu. Rozwiązanie to z modelu na model jest coraz bardziej dopracowane i jazda Mégane była dzięki temu prawdziwą przyjemnością.
Producent pisze o nim tak: „System ten pełni funkcję prawdziwego asystenta jazdy. Aktywny regulator prędkości działa w przedziale od 0 do 160 km/h. Dzięki niemu Nowy MEGANE utrzymuje się pośrodku pasa ruchu, steruje prędkością i zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. W razie potrzeby zwalnia aż do całkowitego zatrzymania się. Jeśli postój trwał krócej niż trzy sekundy, samochód ponownie rusza z miejsca bez jakiegokolwiek działania z Twojej strony”. Przydatne w mieście.
R.S. Line – czym się różni od zwykłej wersji?
Producent opisuje to tak: „Listwa F1 charakterystyczna dla gamy R.S. Line, zderzak, podkreślony wyjątkową, chromowaną rurą wydechową, wyróżniające się obręcze kół 17’’ i 18’’, kierownica obita skórą z wytłoczonym podwójnym diamentem R.S., pedały sportowe z aluminium, tapicerka Alcantara® ze zintegrowanymi zagłówkami… Dzięki swoim zmysłowym liniom i wyrafinowanym wykończeniom, Megane Grandtour wygrywa z przewagą wyścig o najlepszy styl. Ty również!”
Jak ja odczuwałem te różnice poza wyglądem? Fotele są rzeczywiście świetne, duże, z odpowiednim podparciem bocznym, sportowe. Miałem też wrażenie że to Mégane jest sztywniej zawieszone od zwykłej wersji, bardziej zwarte.
Ładowalna hybryda, to nie jedyna zaleta tego samochodu
Pod maską mamy wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i dwa silniki elektryczne.
Głównym powodem, żeby kupić taki samochód, powinna być dostępność gniazdka elektrycznego. Nie musi to być specjalna ładowarka, wystarczy zwykłe gniazdko. Pojemność akumulatorów trakcyjnych w Mégane wynosi niecałe 10 kWh, więc ładowanie potrwa najwyżej kilka godzin. Co ważne, Mégane zadowala się dowolną instalacją elektryczną, tam gdzie ZOE nie chciało się ładować, system ładowania większego Renault bez mrugnięcia okiem włączał ładowanie.
Ładowanie nie jest uciążliwe, trzeba po prostu pamiętać, by po powrocie do domu podłączyć wtyczkę w garażu czy na podwórku. I tak traktowane Mégane spisuje się świetnie – da się pojechać na prądzie do sklepu, pokręcić po mieście, wrócić i jeszcze trochę prądu powinno zostać, chyba że mieszkacie w jakiejś wielkiej aglomeracji miejskiej, gdzie dziennie pokonuje się 50-100 kilometrów.
Realny zasięg Mégane na prądzie w scenariuszu dojazdów w pobliże? Najwięcej „wokół komina” udało mi się przejechać 35 kilometrów (lokalne drogi, klimatyzacja, wysokie temperatury). Na drodze krajowej było to 39 kilometrów (producent deklaruje 50). Prądu jest po prostu mało jak na tak duży i ciężki samochód. Ciężki, bo ma przecież akumulatory, silnik spalinowy, benzynę i dwa silniki elektryczne.
Przewód do ładowania ma swoją skrytkę w bagażniku, która jest dość mała i szybkie spakowanie kabla tam nie jest możliwe, trzeba go odpowiednio złożyć. Do samochodu jest jeszcze aplikacja My Renault, przez którą można sterować ładowaniem.
Panie, a ile to pali i jak jeździ?
Renault Mégane Grandtour E-tech testowałem w czasie wysokich temperatur. Średnie spalanie z całej, ponad tysiąckilometrowej trasy, to 5,5 litra na 100 kilometrów. Połowa z tej trasy przypadła na autostradę, około 300 kilometrów dróg krajowych i pozostała część po mieście.
Oddzielnie testowałem przejazdy wyłącznie na prądzie. Najlepszy wynik to 35 kilometrów zasięgu lokalnego (miejskiego, podmiejskiego), 39 kilometrów na drodze krajowej, przy jednostajnej jeździe w okolicach 90 km/h, z włączoną klimatyzacją. W obu przypadkach skrzynia pracowała w trybie odzyskiwania energii B.
Na zużycie energii bardzo mocno wpływa operowanie gazem: dynamiczna jazda z wykorzystaniem osiągów skraca ten zasięg o połowę.
Renault Mégane Grandtour E-Tech hybrid – podsumowanie. Zalety i wady
+ świetny wygląd, sportowe dodatki wersji R.S. Line
+ wysokiej jakości materiały w środku (Alcantara wymaga dopłaty)
+ bezproblemowe ładowanie z dowolnego gniazdka
+ niskie życie paliwa w trybie hybrydowym bez ładowania
– wysoka, jak na polskie warunki cena
– raczej nieprzydatny dla kierowców, którzy nie mają dostępu do gniazdka w domu lub w pracy: optymalny scenariusz używania to ładowanie z gniazdka
Mégane Grandtour w hybrydzie to bardzo udany samochód a wersja R.S. Line jest na pewno godna polecenia ze względu na wysokiej jakości materiały i wygląd. Dobry samochód rodzinny dla tych, którzy mają dostęp do gniazdka. W przeciwnym wypadku możliwości hybrydy nie są wykorzystane a to chyba jednak szkoda…
Dziękujemy firmie Renault Polska za udostępnienie auta do testu.
Najnowsze komentarze