piątek, 27 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Renault - testy i opinie

Renault Zoe – pierwsza jazda samochodem elektrycznym

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2013-10-18
w Renault - testy i opinie, Testy
Czas czytania 10 minut
135 9
20
123
UDOSTĘPNIEŃ
411
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie

Test: DS 4 E-Tense 225 (PHEV) – luksusowy samochód kompaktowy, kwintesencja francuskości. Audi, BMW i Mercedes mają się czego obawiać.

Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM: spalanie, miejsce na tylnych siedzeniach, bagażnik

renault-zoe-00Renault Polska udostępniło nam wczoraj swój najnowszy samochód elektryczny – Renault Zoe. Auto świetnie wygląda, ma bardzo przyjemne komfortowe wnętrze a jeździ prawie za darmo. Jak wygląda jazda takim samochodem? Jest dość niezwykła. Poczytajcie

Renault Zoe trafi do sprzedaży w Polsce w kwietniu 2014 roku. Ale już teraz mogliśmy zapoznać się z tym samochodem i przejechać kilkanaście kilometrów w ruchu miejskim w Warszawie. Nasza testowa trasa wiodła z centrum Warszawy do salonu Renault położonego przy ulicy Puławskiej, blisko Piaseczna. Te kilkanaście kilometrów w gęstym piątkowym ruchu miejskim pozwoliło poznać samochód dość dokładnie. Bo przeznaczeniem i żywiołem Zoe jest właśnie miasto.

renault-zoe-01Samochód elektryczny nadal budzi zdumienie i zaciekawienie na ulicy. W czasie naszej trasy kilkukrotnie zatrzymywaliśmy się i zawsze znalazł się ktoś, kto pytał o samochód. Zdziwienie budziło wszystko – cicha jazda, nowoczesny kształ nadwozia, futurystyczne wnętrze a nawet nazwa. Trudno się dziwić temu zainteresowaniu, bo Zoe wygląda bardzo nowocześnie. Samochód jest nieduży, bazuje w końcu na Renault Clio. Na zewnątrz mamy nowoczesne, dynamicznie linie, światła LEDowe, płynne linie. Logo Renault z przodu wystaje nieco, co sprawia ciekawe wrażenie, gdy stoi się tuż przy samochodzie. Uwagę zwracają również niebieskie wstawki, zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu w jego lampach. Połączenie czerwieni i niebieskiego jest dość ciekawe.

renault-zoe-03Samochód, mimo niedużych wymiarów, oferuje wygodne wnętrze. Cztery osoby będą tam podróżować w dość komfortowych warunkach. Nam szczególnie przypadły do gustu wygodne, duże fotele z przodu. Przed kierowcą znajduje się wyświetlacz, na którym widać prędkość oraz tryb jazdy. Wyglądem wyświetlacza można sterować przyciskiem z prawej stronie. Wybór mamy pomiędzy niebieskością a zielenią lub uproszczonym wyświetlaniem. Kierownica jest duża i gruba, pewnie leży w rękach. Na środkowej konsoli mamy do dyspozycji dotykowy wyświetlacz nawigacji i systemów informacyjnych. Radio i nawigację znamy już z innych modeli Renault, tutaj dodatkowo znajdziemy sporo informacji o przepływie energii.

renault-zoe-04

Duży nacisk położono na zachęcanie kierowcy do ekologicznej jazdy. W tym celu możemy zajrzeć do kilku ekranów, np. podsumowaniu naszego stylu jazdy. A ponieważ elektryczny silnik daje dużo radości z jazdy a samochód błyskawicznie przyspiesza, to nasze podsumowanie było mało ekologiczne ;-) Projektanci ZOE przewidzieli jednak takich kierowców i dla niesfornych rajdowców czeka specjalny przycisk ECO. Po jego naciśnięciu auto zachowuje się tak, jakby mu wyjąć 3/4 silnika, ale za to zużycie energii znacznie spada, niezależnie od tego jak mocno naciśniemy pedał gazu. A do jazdy ZOE trzeba się jednak przyzwyczaić. W szczególności do nieustannego przepływu energii co można obserwować na wyświetlaczu.

renault-zoe-15Dwa główne odbiorniki prądu w samochodzie to oczywiście silnik oraz… ogrzewanie. W Renault Zoe zastosowano pompę ciepła. Odbiera ona ciepło z różnych części samochodu i przekazuje do wnętrza. O zrobieniu ukropu nie ma jednak mowy. Maksymalna temperatura to 26 stopni a samochód nagrzewa się dość wolno. Co więcej, jeśli włączymy odpowiedni ekran informacyjny, to nieustanny pobór prądu przez ogrzewanie będzie nas irytować – jest obrazowany na żółto. Ogrzewanie powoduje oczywiście spadek zasięgu auta i z obiecanych 200 kilometrów w czasie ostrej zimy zrobi nam się 80-100. To nadal sporo, niemniej jednak warto mieć świadomość tego zjawiska. Producent ułatwia utrzymanie wyższej temperatury poprzez odpowiednie automatyczne zarządzanie obiegiem powietrza.

renault-zoe-16Auto posiada też klimatyzację. Przy niskich, październikowych temperaturach nie mieliśmy okazji sprawdzić jej skuteczności. Jesteśmy bardzo ciekawi jak auto z tym systemem radzi sobie w klimacie śródziemnomorskim. Zapewne zasięg również spada, jeśli chcemy się mocno schłodzić (aktualizacja 2014.06: Renault Zoe zasięg latem). Ale po tych wszystkich ograniczeniach trzeba przyznać, że Zoe jeździ i prowadzi się świetnie. Przede wszystkim niesamowita cisza we wnętrzu. Słychać tylko opory powietrza i to przy wyższych prędkościach. Z uwagi na warunki miejskie nie udało nam się pojechać szybciej niż 90 kilometrów na godzinę i dopiero przy takiej prędkości pojawiał się szum. A trzeba przyznać, że nam nie chciało się wysiadać z tego auta.

renault-zoe-07No dobrze, ale jak to jest z tym Zoe naprawdę? Pierwszy kontakt mamy jak z normalnym samochodem. Naciskamy przycisk otwierania drzwi, otwierają się lusterka i wchodzimy do środka. Pozycja za kierownicą wygodna, fotel bardzo przyjemny, obszerny. Jest miękki i obszerny. Przekręcamy kluczyk? Nie, jest po prostu przycisk start. Naciskamy i… nie dzieje się nic. Tylko na wyświetlaczu, który ożywa, pojawia się duży napis READY. Do dyspozycji mamy pedał hamulca i pedał gazu. Zupełnie jak w aucie z automatyczną skrzynią biegów. Różnica polega na tym, że tu… nie ma skrzyni biegów. Pedał gazu to rodzaj potencjometru, który reguluje dopływ prądu do silnika. Nie ma biegów, więc nie ma ich zmieniania. Auto rusza jak wystrzelone z procy. Chyba, że włączymy tryb ECO, wtedy zamieni się w stateczną limuzynę.

renault-zoe-06W środku jest cicho i przyjemnie. Trochę głośniej robi się w czasie mocniejszego hamowania. Wtedy do akcji wkracza silnik elektryczny, który przejmuje nieco rolę hamulców i odzyskuje energię. Samochód robi to dość skutecznie i udało nam się odzyskiwać około 20% zużytej energii. Silnika elektrycznego prawie nie słychać, nie ma żadnych odgłosów poza tymi, dochodzącymi z kół – są mocno stłumione, ale nie jest to wyciszenie 100%. Może i dobrze, bo ta cisza i płynność elektryczna mocno rozleniwia a momentami usypia. Z przodu jest wygodnie, mamy do dyspozycji kilka miejsc na drobiazgi. Dotykowe radio posiada mnóstwo funkcji, jest też połączenie bluetooth z telefonem. Jedzie się więc bardzo przyjemnie. I ta cecha Zoe podobała nam się najbardziej – nie chce się wysiadać. A wysiąść czasem trzeba.

renault-zoe-03Choćby po to, żeby naładować akumulatory. Na razie są dwie opcje – kablem z domowego gniazdka, co potrwa około 9 godzin, albo w specjalnej stacji ładowania. Być może niektórzy z Was widzieli specjalne niebieskie słupki. Chwilowo dostępne są za darmo, bo aut elektrycznych nie ma tak dużo. Wtedy ładowanie potrwa albo 1h (stacja 22kW), a jeśli znajdziemy specjalny słupek nowej generacji nawet pół godziny (44 kW). Jednak przeznaczeniem Zoe nie jest jazda na długich dystansach ani jazda non-stop. To samochód miejski, który ma pełnić rolę auta na dojazdy do pracy albo drugiego auta w rodzinie. I w tej roli spełni się znakomicie, pod warunkiem, że go kupicie – a cena nie będzie na razie niska. Zasięg (od 100 do 200 kilometrów) pozwala wierzyć, że auto sprawdzi się w dużych miastach.

renault-zoe-10A jeśli chodzi o cenę? No cóż, tej jeszcze nie znamy, ale trzeba się będzie liczyć z wydatkiem co najmniej 70-80 tysięcy złotych. Do tego dojdzie koszt wynajmu akumulatora, około 300 złotych miesięcznie. Czy to dużo? To chyba zależy od tego jak wiele ktoś jeździ. Przy aktualnych cenach paliwa taki samochód może się dla części osób opłacać. Producent obiecuje też, że powalczy o ułatwienia we wjeździe co centrum miasta, specjalne miejsca parkingowe a być może zniżkę przy zakupie w salonie. Tak jest na przykład we Francji. W Polsce model dopłat jest raczej mało realny (ach te problemy budżetu!) ale zachęty w miastach mogłyby skłonić niektóre osoby do zakupu. Tak czy inaczej Zoe ma być pierwszym autem, które znajdzie praktyczne zastosowanie w ruchu miejskim i w tej roli wydaje się być znakomite.

renault-zoe-00Z ciekawostek stylistycznych – o niebieskich wstawkach już pisaliśmy. Warto też wspomnieć o nietypowej klamce w tylnych drzwiach. Najlepiej zobaczycie to na zdjęciu i na naszym filmie, klamka jest mała, trójkątna i wymaga pewnego przyzwyczajenia. Ten zabieg stylistyczny poprawia wygląd auta. Dla tych co robią zakupu przydatny będzie duży bagażnik – około 300 litrów. A dla miłośników pięknego wnętrza na pewno przyjemnym akcentem będą różnokolorowe plastiki (dostępna jest tonacja jasna, taka jak w naszym testowym aucie oraz tonacja ciemna) i pięknie wykonane przednie fotele. Na tylnej kanapie jest dość wygodnie, brakowało nam jednak nieco miejsca pod przednimi fotelami. Dla stóp nieco ciasno. Podsumowując, samochód jest godzien uwagi i trzymamy kciuki za jego wprowadzenie. Renault wzięło na siebie trudną i kosztowną rolę edukacji rynku, ale Zoe wydaje się być krokiem we właściwym kierunku.

[youtube AY3p46WM5T4]

Test Renault ZOE – film

Podsumowanie:

Plusy:
+ jazda prawie za darmo
+ ciche i wygodne wnętrze
+ spory bagażnik
+ mnogość funkcji systemów pokładowych
+ tryb ECO, zwiększający zasięg auta

Minusy:
– cena zakupu
– specyficzny system ogrzewania
– długi czas ładowania z domowego gniazdka

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Clioelektryczne RenaultRenaultsamochody elektryczneZoe
Udostepnij49Tweet31Udostepnij9
Poprzedni

Dacia Duster Pickup stała się rzeczywistością – mamy zdjęcia

Następny

Kiedy nie wrzucać na luz

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Kiedy nie wrzucać na luz

Nowe gadżety u Peugeota

Debiut Tomka Gryca i Przemka Zawady w czteronapędowym Peugeocie 207 S2000!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
20 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • auu - Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zeną - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Piter - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Arek - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Piotr001 - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Smutny - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
20
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.