Test: używany Citroen Grand C4 Picasso – czy to dobry wybór dla 7 osób?

2 3 291

Być może minivany powoli wychodzą z mody, ale nie da się ukryć, że niezmiennie należą do przestronnych, wygodnych i oszczędnych środków transportu. Czy używany Citroen Grand C4 Picasso spełnia wszystkie te kryteria i czy jest samochodem godnym polecenia dla 7-osobowej rodziny?

Citroen C4 Picasso zadebiutował w roku 2006 zastępując w ofercie Xsarę Picasso. Minivan doceniany przez klientów przede wszystkim za praktyczne wnętrze, w roku 2013 doczekał się drugiej generacji zapowiadanej przez koncepcyjny pojazd o nazwie Technospace. Rok 2016 ponownie przyniósł zmiany. Face lifting wprowadził nowy wygląd, nowe kolory oraz systemy poprawiające bezpieczeństwo. Citroen C4 Picasso był oferowany zarówno w wersji krótszej, jak i dłuższej oznaczonej jako Grand. „Był” ponieważ aktualnie w ofercie znajdziemy wyłącznie bardziej rodzinną wersję, poza tym nie jest to już Grand C4 Picasso, ale Grand C4 Spacetourer ponieważ marka zrezygnowała z korzystania z nazwiska słynnego artysty. Do naszych testów, dzięki uprzejmości autoryzowanego salonu dealerskiego Auto Centrum Golemo w Krakowie, otrzymaliśmy wersję 7-miejscową po face liftingu, napędzaną silnikiem Diesla 1.6 o mocy 120 KM i przebiegiem ponad 131.000 km

Citroen Grand C4 Picasso zdecydowanie uchyla się od stereotypu próbującego nas przekonać, że minivan nie jest zbyt powabnym segmentem w motoryzacji. Samochód ma ciekawy design uzyskany dzięki poziomym liniom reflektorów, tworzącym całość z grillem oraz logo francuskiej marki. Z tyłu dostrzeżemy duże, dobrze wyglądające światła, które kojarzą się z magnesami. Styliści nadali niezbyt zgrabnej bryle minivana lekkości i opływowych kształtów, które nie umniejszają praktycznego charakteru samochodu.

Co robi największe wrażenie? Kierowcy wsiadający do Picasso po raz pierwszy, zwracają uwagę przede wszystkim na panoramiczną szybę, która doskonale doświetla wnętrze i razem z przeszklonymi słupkami zapewnia doskonałą widoczność podczas jazdy. Lubię słońce i jasne przestrzenie dlatego atmosfera panująca na pokładzie Grand C4 Picasso również do mnie przemawia, tak jak praktyczny charakter modelu.Citroen Grand C4 Picasso

Jak jest z tymi 7 miejscami?

Gdyby ktoś zamierzał stworzyć listę samochodów, w którym wysocy kierowcy czują się dobrze i mają wystarczającą ilość przestrzeni, z pewnością powinien dodać do niej Citroena Grand C4 Picasso. Francuski minivan imponuje ilością miejsca w kabinie. W testowym samochodzie mamy do dyspozycji regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę oraz wiele możliwości ustawienia pozycji fotela. Dostosujemy również wysokość pasów bezpieczeństwa z przodu. Wnętrze wykończono solidnymi materiałami i tapicerką w jaśniejszym i ciemniejszym odcieniu szarości, na której prawie nie znać śladów eksploatacji ani zużycia.

Po ustawieniu pozycji za kierownicą pod własny wymiar, zajęłam miejsce w drugim rzędzie a następnie ponownie usiadłam „za sobą” na rozkładanych z bagażnika fotelikach. Muszę przyznać, że nie brakowało mi przestrzeni w żadnej części samochodu, do której się przymierzałam. Gdyby wszyscy pasażerowie mieli 172 wzrostu tak jak ja, podróż 7 osób jak najbardziej wchodziłaby w grę, ale jak wiadomo nie zawsze możemy mieć układ idealny ;-) Dwa foteliki w rzędzie trzecim zarezerwujmy raczej dla najmłodszych pasażerów. Warto je mieć, nawet tak na wszelki wypadek, w końcu nigdy nie wiadomo, czy w przyszłości przypadkiem rodzina się nie powiększy ;-)Citroen Grand C4 Picasso

Każdy z trzech foteli w drugim rzędzie jest przesuwany indywidualnie dlatego możliwości konfiguracji nie brakuje. Płaska podłoga pozbawiona tunelu środkowego pozwala na wygodne ułożenie stóp, nawet osobie zajmującej centralne miejsce. Praktyczności dodają rozkładane stoliczki a o klimat dba regulowany pokrętłami panel nawiewów znajdujący się po lewej i prawej stronie drugiego rzędu, tuż przy drzwiach.

Model nie musi służyć tylko i wyłącznie do transportu osób. Gdy pozbędziemy się wszystkich oparć, C4 Grand Picasso z powodzeniem zmieni się w pojemny transporter. Bagażnik jest naprawdę wielki a do tego ma regularne kształty. A jak jest z pakowaniem? Podłoga jest płaska i umieszczona na równi z progiem a klapa po otwarciu wędruje wysoko ponad głowę pakującego dlatego łatwo wsuniemy walizki nawet w najdalszą część przestrzeni bagażowej.

Duży wyświetlacz w centralnej części deski rozdzielczej

Citroen Grand C4 Picasso zapewnia wysoką, prostą pozycję za kierownicą a prawa ręka kierowcy może od czasu do czasu spocząć na wąskim, ale regulowanym na wysokość podłokietniku. Samochód polecam na dalekie trasy ze względu na fotel, który prawidłowo podpiera plecy i boki ciała. Po kilku godzinach spędzonych za kierownicą nie doskwierał mi żaden dyskomfort czy ból.

W centralnej części deski rozdzielczej ulokowano duży, czytelny ekran. Z jego pomocą będziemy kontrolować aktualną prędkość, spalanie czy poziom paliwa w baku. Dane są dobrze widoczne i co istotne: spoglądanie na wyświetlacz nie powoduje odwrócenia naszej uwagi od drogi.

Przyciski i schowki w C4 Grand Picasso znajdują się na wyciągnięcie ręki, choć nie wszystko jest dostępne dla naszego wzroku. Wejścia 12V, USB oraz AUX umieszczono w zamykanym schowku na desce rozdzielczej i nawet po otwarciu klapki trudno dojrzeć je z pozycji kierowcy. Jeśli chodzi o przestrzenie do przechowywania przedmiotów i podstawki, to na konsoli centralnej umieszczono tradycyjnie dwa cupholdery, zamykany schowek na drobiazgi a w boczkach drzwi kieszenie, w których z łatwością umieścimy duże butelki z wodą.Citroen Grand C4 Picasso

W samochodzie znajdziemy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 7 cali. Interfejs należy do mało skomplikowanych, ale by uzyskać reakcję czasem wymagał mocniejszego naciśnięcia właściwej ikony. Mój smartfon połączył się przez Bluetooth bez problemu, Android Auto miał pewne opóźnienia, a gdy już traciłam nadzieję na wyświetlaczu pojawił się obraz z zainstalowanej w telefonie nawigacji. Jak jest z ładowaniem? Gniazdo USB zapewnia prąd 0,67A, jest więc nieco zbyt mały, by umożliwić sprawne odzyskiwanie energii przez telefon z dużym wyświetlaczem.

Ekonomiczny?

Podczas testu poruszaliśmy się głównie drogą ekspresową i poza miastem, ok. 20% trasy przebiegało autostradą. Podróż w większości odbywała się w niewielkim jednoosobowym składzie i walizką w bagażniku. Końcowe spalanie, jakie wskazywał komputer pokładowy po pokonaniu ok. 1.000 km wynosiło 5,1 l/100 km, jest więc całkiem przyzwoite. 120-konna jednostka o maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm umożliwi nam płynną i komfortową podróż, czyli taką, jakiej możemy oczekiwać od tej klasy samochodu. Wyprzedzanie C4 Grand Picasso również nie stanowiło większego problemu, nieco więcej precyzji oczekiwałabym jedynie od 6-biegowej manualnej przekładni. Zawieszenie niweluje mankamenty słabej jakości dróg i jest po francusku komfortowe. Podczas jazdy w mieście można zauważyć, że Picasso to również wyjątkowo zwrotny pojazd. Parkowanie wydaje się być łatwiejsze niż w przypadku niektórych modeli o mniejszych gabarytach. W manewrach pomaga kamerka cofania.

Citroen C4 Picasso – najczęstsze usterki zdaniem eksperta

Specjalista z serwisu Auto Centrum Golemo opowiedział nam o problemach, jakie mogą występować w C4 Picasso i Grand C4 Picasso. W wersjach z dieslem wyposażonych w technologię AdBlue najczęstszym problemem samochodu jest wada zbiornika mocznika, który może ulec uszkodzeniu przy przebiegu 50.000 km a nawet wcześniej. W samochodach zapala się kontrolka, która informuje, że z układem jest coś nie w porządku. Wówczas należy udać się do serwisu.

Najbardziej trwałą i niezawodną jednostką jest silnik Diesla 1.6. Z benzynowym motorem o pojemności 1.6 litra i mocy 156 KM mogą zdarzać się problemy z łańcuchem rozrządu, kanałami dolotowymi i pompami wysokiego ciśnienia a w silnikach 1.2 Pure Tech – problem z rozpuszczającymi się paskami rozrządu. W egzemplarzach z początkowych lat produkcji warto zwrócić uwagę na występowanie martwych pikseli w wyświetlaczach. Wadą w rocznikach 2014-2015 było skrzypienie tylnej belki zawieszenia. Mogą zdarzać się również problemy z czujnikiem temperatury. Mocną stroną C4 Picasso jest praktycznie brak problemów z rdzą.

Ile kosztuje Citroen C4 Grand Picasso?

Na rynku wtórnym nie brakuje ofert, większość wystawionych modeli to pojazdy z silnikiem Diesla o pojemności 1.6 lub 2 litrów. Ceny używanych modeli z rocznika 2017 w zależności do stanu, wersji i wyposażenia wahają się od ok. 50.000 zł do 70.000 zł. Testowy egzemplarz został wyceniony za 63.900 zł.

Plusy:

  • Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
  • Dobra widoczność i doświetlenie wnętrza
  • Płaska podłoga bagażnika, mnóstwo miejsca na torby i walizki
  • Ergonomia kokpitu
  • Dobrze wyprofilowany fotel kierowcy
  • Duże możliwości konfiguracji wnętrza
  • Praktyczny charakter

Minusy:

  • szybkość reakcji na dotyk ekranu, czasem trzeba mocniej przycisnąć
  • wyciszenie przy wyższych prędkościach
  • zdarzają się problemy z precyzją skrzyni biegów

Citroen C4 Grand Picasso II face lifting – dane techniczne:

  • Długość: 4.597 mm
  • Szerokość 1.826 mm
  • Szerokość z lusterkami bocznymi 2.117 mm
  • Wysokość 1.638 mm
  • Rozstaw osi 2.840 mm
  • Masa własna pojazdu 1.345 kg
  • Minimalna pojemność bagażnika: 643 litry
  • Maksymalna pojemność bagażnika: 1.560 litrów
  • Pojemność skokowa silnika: 1.560 cm³
  • Moc silnika 120 KM (88 kW) przy 3.500 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1.750 obr/min
  • Prędkość maksymalna: 189 km/h
  • Przyspieszenie od 0 do 100km/h: 11,7 sekundy
  • Średnie spalanie 4,0 l/100km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 57 litrów
  • Zawieszenie przednie: McPherson
  • Zawieszenie tylne: belka skrętna

Jeśli mieliście jakieś doświadczenia z Citroenem C4 Picasso i Grand Picasso – piszcie w komentarzach.

 

Małgorzata Kozikowska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
1 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
2 Autorzy komentarzy
Krzysiekpawelhks Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
pawelhks
Gość
pawelhks

Mamy auto od 5 lat prawie, nigdy nie jechaliśmy w siedem osób. Miejsca w trzecim rzędzie są symboliczne, nie wiem czy dałoby się tam zaczepić foteliki na pasach. Jak foteliki są zapięte w drugim rzędzie dla trójki dzieci to do trzeciego rzędu można wejść tylko przez bagażnik. Najdłuższa podróż osoby dorosłej w trzecim rzędzie to ok 2 godzin jazdy, orzekła po, że dłużej byłoby ciężko. Na pewno jest to wyjście awaryjne i warto je mieć w aucie rodzinnym. Na bardzo krótkich trasach fotele trzeciego rzędu pełnią rolę atrakcji dla dzieci Po 60 tys przebiegu auto oceniam jako rewelacyjne pod każdym… Czytaj więcej »

Krzysiek
Gość
Krzysiek

C4GP to bardzo dobry samochód dla rodziny 2+2. Przez ponad 4 lata miałem 5 osobową wersję z 1.6 thp manual, a od roku jeżdżę 7-os. C4GS (Grand Spacetourer) 1.6 PureTech w automacie. 1.6 THP faktycznie miał problemy z rozrządem i pompą wysokiego ciśnienia, ale przezornie wykupiłem dłuższą gwarancję (zdecydowanie warto było!). Wnętrze jest solidne i dobrze znosi trudy wożenia dzieci. Suwane fotele 2 rzędu pozwalają łatwo powiększyć bagażnik na „rodzinne skarby” bez konieczności montowania bagażnika dachowego. Jeżeli chodzi o 3 rząd, to dużo zależy od gabarytów osób w nim umieszczonych. Mój kolega ok 1,70m był zadowolony z podróży 3h, ale… Czytaj więcej »