Być może minivany powoli wychodzą z mody, ale nie da się ukryć, że niezmiennie należą do przestronnych, wygodnych i oszczędnych środków transportu. Czy używany Citroen Grand C4 Picasso spełnia wszystkie te kryteria i czy jest samochodem godnym polecenia dla 7-osobowej rodziny?
Citroen C4 Picasso zadebiutował w roku 2006 zastępując w ofercie Xsarę Picasso. Minivan doceniany przez klientów przede wszystkim za praktyczne wnętrze, w roku 2013 doczekał się drugiej generacji zapowiadanej przez koncepcyjny pojazd o nazwie Technospace. Rok 2016 ponownie przyniósł zmiany. Face lifting wprowadził nowy wygląd, nowe kolory oraz systemy poprawiające bezpieczeństwo. Citroen C4 Picasso był oferowany zarówno w wersji krótszej, jak i dłuższej oznaczonej jako Grand. „Był” ponieważ aktualnie w ofercie znajdziemy wyłącznie bardziej rodzinną wersję, poza tym nie jest to już Grand C4 Picasso, ale Grand C4 Spacetourer ponieważ marka zrezygnowała z korzystania z nazwiska słynnego artysty. Do naszych testów, dzięki uprzejmości autoryzowanego salonu dealerskiego Auto Centrum Golemo w Krakowie, otrzymaliśmy wersję 7-miejscową po face liftingu, napędzaną silnikiem Diesla 1.6 o mocy 120 KM i przebiegiem ponad 131.000 km
Citroen Grand C4 Picasso zdecydowanie uchyla się od stereotypu próbującego nas przekonać, że minivan nie jest zbyt powabnym segmentem w motoryzacji. Samochód ma ciekawy design uzyskany dzięki poziomym liniom reflektorów, tworzącym całość z grillem oraz logo francuskiej marki. Z tyłu dostrzeżemy duże, dobrze wyglądające światła, które kojarzą się z magnesami. Styliści nadali niezbyt zgrabnej bryle minivana lekkości i opływowych kształtów, które nie umniejszają praktycznego charakteru samochodu.
Co robi największe wrażenie? Kierowcy wsiadający do Picasso po raz pierwszy, zwracają uwagę przede wszystkim na panoramiczną szybę, która doskonale doświetla wnętrze i razem z przeszklonymi słupkami zapewnia doskonałą widoczność podczas jazdy. Lubię słońce i jasne przestrzenie dlatego atmosfera panująca na pokładzie Grand C4 Picasso również do mnie przemawia, tak jak praktyczny charakter modelu.
Jak jest z tymi 7 miejscami?
Gdyby ktoś zamierzał stworzyć listę samochodów, w którym wysocy kierowcy czują się dobrze i mają wystarczającą ilość przestrzeni, z pewnością powinien dodać do niej Citroena Grand C4 Picasso. Francuski minivan imponuje ilością miejsca w kabinie. W testowym samochodzie mamy do dyspozycji regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę oraz wiele możliwości ustawienia pozycji fotela. Dostosujemy również wysokość pasów bezpieczeństwa z przodu. Wnętrze wykończono solidnymi materiałami i tapicerką w jaśniejszym i ciemniejszym odcieniu szarości, na której prawie nie znać śladów eksploatacji ani zużycia.
Po ustawieniu pozycji za kierownicą pod własny wymiar, zajęłam miejsce w drugim rzędzie a następnie ponownie usiadłam „za sobą” na rozkładanych z bagażnika fotelikach. Muszę przyznać, że nie brakowało mi przestrzeni w żadnej części samochodu, do której się przymierzałam. Gdyby wszyscy pasażerowie mieli 172 wzrostu tak jak ja, podróż 7 osób jak najbardziej wchodziłaby w grę, ale jak wiadomo nie zawsze możemy mieć układ idealny ;-) Dwa foteliki w rzędzie trzecim zarezerwujmy raczej dla najmłodszych pasażerów. Warto je mieć, nawet tak na wszelki wypadek, w końcu nigdy nie wiadomo, czy w przyszłości przypadkiem rodzina się nie powiększy ;-)
Każdy z trzech foteli w drugim rzędzie jest przesuwany indywidualnie dlatego możliwości konfiguracji nie brakuje. Płaska podłoga pozbawiona tunelu środkowego pozwala na wygodne ułożenie stóp, nawet osobie zajmującej centralne miejsce. Praktyczności dodają rozkładane stoliczki a o klimat dba regulowany pokrętłami panel nawiewów znajdujący się po lewej i prawej stronie drugiego rzędu, tuż przy drzwiach.
Model nie musi służyć tylko i wyłącznie do transportu osób. Gdy pozbędziemy się wszystkich oparć, C4 Grand Picasso z powodzeniem zmieni się w pojemny transporter. Bagażnik jest naprawdę wielki a do tego ma regularne kształty. A jak jest z pakowaniem? Podłoga jest płaska i umieszczona na równi z progiem a klapa po otwarciu wędruje wysoko ponad głowę pakującego dlatego łatwo wsuniemy walizki nawet w najdalszą część przestrzeni bagażowej.
Duży wyświetlacz w centralnej części deski rozdzielczej
Citroen Grand C4 Picasso zapewnia wysoką, prostą pozycję za kierownicą a prawa ręka kierowcy może od czasu do czasu spocząć na wąskim, ale regulowanym na wysokość podłokietniku. Samochód polecam na dalekie trasy ze względu na fotel, który prawidłowo podpiera plecy i boki ciała. Po kilku godzinach spędzonych za kierownicą nie doskwierał mi żaden dyskomfort czy ból.
W centralnej części deski rozdzielczej ulokowano duży, czytelny ekran. Z jego pomocą będziemy kontrolować aktualną prędkość, spalanie czy poziom paliwa w baku. Dane są dobrze widoczne i co istotne: spoglądanie na wyświetlacz nie powoduje odwrócenia naszej uwagi od drogi.
Przyciski i schowki w C4 Grand Picasso znajdują się na wyciągnięcie ręki, choć nie wszystko jest dostępne dla naszego wzroku. Wejścia 12V, USB oraz AUX umieszczono w zamykanym schowku na desce rozdzielczej i nawet po otwarciu klapki trudno dojrzeć je z pozycji kierowcy. Jeśli chodzi o przestrzenie do przechowywania przedmiotów i podstawki, to na konsoli centralnej umieszczono tradycyjnie dwa cupholdery, zamykany schowek na drobiazgi a w boczkach drzwi kieszenie, w których z łatwością umieścimy duże butelki z wodą.
W samochodzie znajdziemy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 7 cali. Interfejs należy do mało skomplikowanych, ale by uzyskać reakcję czasem wymagał mocniejszego naciśnięcia właściwej ikony. Mój smartfon połączył się przez Bluetooth bez problemu, Android Auto miał pewne opóźnienia, a gdy już traciłam nadzieję na wyświetlaczu pojawił się obraz z zainstalowanej w telefonie nawigacji. Jak jest z ładowaniem? Gniazdo USB zapewnia prąd 0,67A, jest więc nieco zbyt mały, by umożliwić sprawne odzyskiwanie energii przez telefon z dużym wyświetlaczem.
Ekonomiczny?
Podczas testu poruszaliśmy się głównie drogą ekspresową i poza miastem, ok. 20% trasy przebiegało autostradą. Podróż w większości odbywała się w niewielkim jednoosobowym składzie i walizką w bagażniku. Końcowe spalanie, jakie wskazywał komputer pokładowy po pokonaniu ok. 1.000 km wynosiło 5,1 l/100 km, jest więc całkiem przyzwoite. 120-konna jednostka o maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm umożliwi nam płynną i komfortową podróż, czyli taką, jakiej możemy oczekiwać od tej klasy samochodu. Wyprzedzanie C4 Grand Picasso również nie stanowiło większego problemu, nieco więcej precyzji oczekiwałabym jedynie od 6-biegowej manualnej przekładni. Zawieszenie niweluje mankamenty słabej jakości dróg i jest po francusku komfortowe. Podczas jazdy w mieście można zauważyć, że Picasso to również wyjątkowo zwrotny pojazd. Parkowanie wydaje się być łatwiejsze niż w przypadku niektórych modeli o mniejszych gabarytach. W manewrach pomaga kamerka cofania.
Citroen C4 Picasso – najczęstsze usterki zdaniem eksperta
Specjalista z serwisu Auto Centrum Golemo opowiedział nam o problemach, jakie mogą występować w C4 Picasso i Grand C4 Picasso. W wersjach z dieslem wyposażonych w technologię AdBlue najczęstszym problemem samochodu jest wada zbiornika mocznika, który może ulec uszkodzeniu przy przebiegu 50.000 km a nawet wcześniej. W samochodach zapala się kontrolka, która informuje, że z układem jest coś nie w porządku. Wówczas należy udać się do serwisu.
Najbardziej trwałą i niezawodną jednostką jest silnik Diesla 1.6. Z benzynowym motorem o pojemności 1.6 litra i mocy 156 KM mogą zdarzać się problemy z łańcuchem rozrządu, kanałami dolotowymi i pompami wysokiego ciśnienia a w silnikach 1.2 Pure Tech – problem z rozpuszczającymi się paskami rozrządu. W egzemplarzach z początkowych lat produkcji warto zwrócić uwagę na występowanie martwych pikseli w wyświetlaczach. Wadą w rocznikach 2014-2015 było skrzypienie tylnej belki zawieszenia. Mogą zdarzać się również problemy z czujnikiem temperatury. Mocną stroną C4 Picasso jest praktycznie brak problemów z rdzą.
Ile kosztuje Citroen C4 Grand Picasso?
Na rynku wtórnym nie brakuje ofert, większość wystawionych modeli to pojazdy z silnikiem Diesla o pojemności 1.6 lub 2 litrów. Ceny używanych modeli z rocznika 2017 w zależności do stanu, wersji i wyposażenia wahają się od ok. 50.000 zł do 70.000 zł. Testowy egzemplarz został wyceniony za 63.900 zł.
Plusy:
- Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
- Dobra widoczność i doświetlenie wnętrza
- Płaska podłoga bagażnika, mnóstwo miejsca na torby i walizki
- Ergonomia kokpitu
- Dobrze wyprofilowany fotel kierowcy
- Duże możliwości konfiguracji wnętrza
- Praktyczny charakter
Minusy:
- szybkość reakcji na dotyk ekranu, czasem trzeba mocniej przycisnąć
- wyciszenie przy wyższych prędkościach
- zdarzają się problemy z precyzją skrzyni biegów
Citroen C4 Grand Picasso II face lifting – dane techniczne:
- Długość: 4.597 mm
- Szerokość 1.826 mm
- Szerokość z lusterkami bocznymi 2.117 mm
- Wysokość 1.638 mm
- Rozstaw osi 2.840 mm
- Masa własna pojazdu 1.345 kg
- Minimalna pojemność bagażnika: 643 litry
- Maksymalna pojemność bagażnika: 1.560 litrów
- Pojemność skokowa silnika: 1.560 cm³
- Moc silnika 120 KM (88 kW) przy 3.500 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1.750 obr/min
- Prędkość maksymalna: 189 km/h
- Przyspieszenie od 0 do 100km/h: 11,7 sekundy
- Średnie spalanie 4,0 l/100km
- Pojemność zbiornika paliwa: 57 litrów
- Zawieszenie przednie: McPherson
- Zawieszenie tylne: belka skrętna
Jeśli mieliście jakieś doświadczenia z Citroenem C4 Picasso i Grand Picasso – piszcie w komentarzach.
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze