luca de meo 1 Wiadomości
Wiadomości

Szef Renault, Luca de Meo i jego książka z duszą i przesłaniem

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-17
605 peugeot Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 605 2.0 Turbo – francuska elegancja, efektywność i niespodziewany potencjał

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
renault scenic 1 Wiadomości
Renault

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

autor Tomasz Nowicki
2025-05-19
dacia bigster journey najdrozsza Wiadomości
Wiadomości

Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
peugeot ocean trophy Wiadomości
Wiadomości

Peugeot Ocean Trophy 2025: załogi ruszyły do rywalizacji!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
jan ptacek mianowany wiceprezesem dzialu renault lcv business unit Wiadomości
Wiadomości

Jan Ptacek mianowany wiceprezesem działu Renault LCV Business Unit

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-23
Dacia Logan
Wiadomości

Ile kosztuje bezwypadkowa, używana Dacia Logan II? Przeglądamy ogłoszenia z Polski

autor Gabi Rusek
2025-05-20

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën Xantia 1.8 8V 90 KM – tani sposób na kupno hydropneumatyka. Pierwsze wrażenia po kilkuset kilometrach. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2019-02-03
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 8 minut
1.6k
A A
28
citroen xantia 2000 109 Wiadomości

Citroën Xantia to samochód klasy średniej, produkowany przez markę do 2001 roku. Jest to dzisiaj najtańszy chyba sposób, by wejść w posiadanie hydropneumatyka. Jednak jak wygląda jazda takim 20-letnim samochodem w porównaniu do aut współczesnych i z jakimi kosztami trzeba się liczyć? Rozpoczynamy test samochodu, który kupiliśmy od pierwszego właściciela. Pod maską najsłabszy silnik w gamie 1.8i o mocy 90 KM. Jak na swój wiek i moc jest zadziwiająco dynamiczny.

W lekkiej Xantii sprawdza się doskonale. No i to zawieszenie… bajka!  (tutaj musimy się wytłumaczyć przed fanatykami DS i CX – tak, wiemy, wiemy, Xantia to nie jest to samo). 

citroen xantia 2000 101 Wiadomości

Nasz Citroën Xantia pochodzi z roku 2000. Ma przejechane blisko 215 tysięcy kilometrów. Mimo tego wygląda nieźle. Lakier zniósł jakoś próbę czasu i nadal jest to ten sam, elegancki granat. Jeden z najładniejszych lakierów, jakie można było zamówić na Xantii. Wnętrze, wyczyszczone po zakupie, wygląda również dobrze. Jednak w blisko 20-letnim samochodzie możecie spodziewać się, że kilka rzeczy będzie do zrobienia. W naszym przypadku był to montaż mechanizmu opuszczania lewej szyby, wymiana radia (na fabryczne, bo właściciel zamontował jakieś współczesne kolorowe, zupełnie nie pasujące do charakteru auta), pranie tapicerki i czyszczenie plastików.

Warto przeczytać!

Dacia Bigster

Rynek motoryzacyjny w Polsce – pierwsze 20 dni maja 2025 r.

2025-05-23
nowy Peugeot 5008 1.6 THP 165 KM EAT6

Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?

2025-05-23

Citroën Mehari, ikona, która wciąż inspiruje, ma 57 lat

2025-05-23

XX Ogólnopolski Zlot Renault 5, Rapid i Experss – kiedy, gdzie i co nas czeka?

2025-05-23

citroen xantia 2000 113 Wiadomości

Rozstaw osi ponad 2,7 metra, wygoda w środku

Xantia ruszyła w pierwsze trasy. Jak po latach przesiada się do takiego samochodu? Jest zadziwiająco eleganckie z zewnątrz i wygodne. Na pierwszy rzut widać, że to klasyk lat dziewięćdziesiątych, ale nadal zwraca pozytywnie uwagę na ulicy. Być może dlatego, że projekt samochodu jest po prostu ładny i proporcjonalny a granatowy lakier robi jednak przyjemne wrażenie. Samochód klasy D z rozstawem osi ponad 2,7 metra nadal jest przestronny w środku i bardzo, ale to bardzo wygodny – ach ten welur, ach ta kanapa, ach te fotele… Z wyposażenia współczesnego w zasadzie brakuje tylko ekranu pośrodku no i w naszej wersji nie ma klimatyzacji a drzwi otwieramy kluczykiem. Trzeba będzie domontować centralny zamek. 

citroen xantia 2000 108 Wiadomości

Charakterystyczny zapach Citroëna

20-letni Citroen ma swój charakterystyczny zapach. Pozna go każdy właściciel takiego auta. Fotel, nawet dla rosłego kierowcy (188 cm) jest wygodny i chociaż w naszej, prostej wersji, nie ma żadnej dodatkowej regulacji, siedzi się całkiem wygodnie. Ustalenie pozycji za kierownicą nie sprawia żadnego problemu. Jeszcze tylko ustawienie lusterek i… no właśnie, gdzie tu się ustawia lusterko prawe? Niewielki joystick znajduje się z lewej strony za kierownicą.

Trzeba wiedzieć – inaczej można dość długo szukać ;-) Potem w czasie jazdy musieliśmy sobie jeszcze przypominać, gdzie jest włącznik ogrzewania tylnej szyby w Xantii. Okazuje się, że projektant umieścił go na prawej dźwigni przy kierownicy – razem z wycieraczkami, co na dłuższą metę nawet jest wygodne. Minusem jest lokalizacja gniazda zapalniczki – w szufladce pod radiem. Nie da się włożyć większych wtyczek. Tu trzeba będzie zamontować dodatkowe gniazda. Poza tym ergonomicznych problemów nie ma żadnych. 

citroen xantia 2000 110 Wiadomości

Wnętrze skromne, czarne ale funkcjonalne

Wnętrze Xantii jest dużo prostsze niż w XMie, ale jedno jest tak samo – na środkowym tunelu znajduje się dźwignia pozycji nadwozia. Dół, jazda, teren i serwis. Zna to pamięć każdy właściciel hydropneumatyka. Przekręcamy kluczyk w stacyjce i zaczyna być słychać silnik. Sfery zawieszenia, w tym gruszka trzymająca ciśnienie (akumulator ciśnienia) są sprawne. Auto chwilę się podnosi i jedziemy. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak 20-latek sprawdzi się w porównaniu do nowych aut. I jesteśmy pozytywnie zaskoczeni! 

citroen xantia 2000 105 Wiadomości

Hydropneumatyka – to jest to !

Najpierw komfort jazdy, bo to chyba najważniejsze w Xantii. Jest niesamowicie komfortowo. Drogi nagle stają się po prostu gładkie a Xantia chociaż nie jest wcale miękka (w opinii niektórych właścicieli starszych Citroënów takich jak DS czy CX jest wręcz twarda!) pięknie pokonuje wszelkie przeszkody. Jest płynnie i przyjemnie. Wiek auta nie ma znaczenia, hydro działa bez problemów.

Natomiast lata słychać w postaci szumu powietrza – powyżej 110 km/h w środku robi się już nieco głośniej, szum opływającego powietrza zaczyna przeszkadzać powyżej 140. W tej dziedzinie współczesne samochody są lepsze. Ale my mówimy o aucie sprzed dwudziestu lat, za dwa tysiące złotych – pewne rzeczy można wybaczyć. W mieście i na trasach podmiejskich problemu nie ma. Dłuższa jazda autostradą może być nieco męcząca. Ale to w sumie drobiazg. Bo hydro rekompensuje wszystko. 

citroen xantia 2000 104 Wiadomości

Silnik benzynowy 1.8i 8V 90 KM – niby nic, a jednak

Silnik benzynowy 1.8 ma moc 90 KM i chyba niewiele stracił ze swojej sprawności przez te lata, bo Xantia zachowuje się wyjątkowo dynamicznie (jak na taką moc). Wolnossąca jednostka z ośmioma zaworami daje sobie z lekkim nadwoziem i trzema pasażerami radę bez problemu. Dźwięk silnika jest mocno przytłumiony, słyszymy jednak tłumik – pewnie trzeba będzie go wymienić. Na razie Xantia przypomina trochę samochód sportowy – na szczęście głównie w środku. Zapisane na liście rzeczy do wymiany.

citroen xantia 2000 102 Wiadomości

Zwinny jak jaszczurka i szybki jak przecinak?

Dwudziestoletni samochód powinien jakoś odstawać od tego, co jeździ po ulicach Warszawy, ale ku naszemu zdziwieniu Xantia bardzo sprawnie przemyka między autami. Jest szybka, zwinna i bardzo komfortowa. Układ kierowniczy ma wspomaganie hydrauliczne i działa to z nieco większym oporem niż współczesne wspomagania elektryczne. Manualna, pięciobiegowa skrzynia funkcjonuje bez zarzutu. W zimny poranek byliśmy też ciekawi jak sprawuje się ogrzewanie – po kilku minutach i przejechaniu trzech kilometrów w aucie zrobiło się już przyjemnie ciepło. 

citroen xantia 2000 100 Wiadomości

Audio do poprawy

Jeszcze słowo o audio – nasza Xantia ma głośniki w podszybiu i w drzwiach. Na razie wymieniamy niefabryczne radio na oryginał, zakupiony w internecie za 100 złotych. Choinka kolorów nie pasuje nam do charakteru tego samochodu a oryginalny odtwarzacz umożliwi korzystanie z kolekcji kaset, którą mamy do dyspozycji. W końcu jak powrót do przeszłości, to na całego. Co do jakości audio mamy zastrzeżenia – instalacja wymaga sprawdzenia. Oryginalny zestaw Xantii można łatwo poprawić, stosując montaż głośników na dystansach oraz wygłuszając drzwi. Być może zmienimy przy okazji głośniki, to wszystko jeszcze przed nami. 

Dobrze wydane dwa tysiące złotych, ale czekają nas wydatki

Co można powiedzieć po pierwszych kilkuset kilometrach? Jeśli ktoś tęskni za hydropneumatyką i może pozwolić sobie na taki wydatek, to Xantia wydaje się idealna. Jest w miarę nowa, więc są jeszcze do niej w większości dostępne części, na rynku wtórnym kosztuje niedużo, serwis jest niedrogi a przyjemność z jazdy spora. Nie chce się wysiadać! I to powtarza każdy, kto miał okazję nią jeździć a ma swój, dużo nowszy samochód. Nadaje się też na codzienne dojazdy do pracy, chociaż trzeba pamiętać, że po zakupie czeka nas kilka wydatków – ubezpieczenie i serwis. Rozrząd, olej, sprzęgło i olej w skrzyni, docisk, LHM i tym podobne. Auto miało też przegląd blacharski – warto będzie zrobić nadkola. 

citroen xantia 2000 103 Wiadomości

Citroen Xantia zagości u nas na dłużej, więc do sprawy jak się tym samochodem jeździ jeszcze wrócimy. Redaktor naczelny Francuskie.pl wiele lat jeździł Xantią, a za kilka dni rusza nią w dłuższą trasę – zobaczymy jakie będą jego wrażenia.

Zdamy Wam też raport z czynności serwisowych. Z prac zewnętrznych mamy jeszcze w planach regenerację lub zakup oryginalnych kołpaków, które noszą liczne ślady wjazdu na chodniki, zakup nowych całorocznych opon, obszycie kierownicy skórą oraz odpowiednie oznakowanie samochodu. Z drobnych rzeczy – zakup brakującej gumki do pilota. Nie żałujemy jednak ani złotówki – radość z jazdy takim autem jest ogromna. 

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen xantia 2000 113 Wiadomościcitroen xantia 2000 100 Wiadomościcitroen xantia 2000 102 Wiadomościcitroen xantia 2000 103 Wiadomościcitroen xantia 2000 104 Wiadomościcitroen xantia 2000 105 Wiadomościcitroen xantia 2000 106 Wiadomościcitroen xantia 2000 107 Wiadomościcitroen xantia 2000 108 Wiadomościcitroen xantia 2000 109 Wiadomościcitroen xantia 2000 110 Wiadomościcitroen xantia 2000 111 Wiadomościcitroen xantia 2000 112 Wiadomościcitroen xantia 2000 101 Wiadomości
5 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenużywaneXantia
Udostepnij693Tweet350Udostepnij98
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
28 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 508

    Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    3540 udostępnienia
    Udostepnij 1416 Tweet 885
  • Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

    1832 udostępnienia
    Udostepnij 733 Tweet 458
  • Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

    1427 udostępnienia
    Udostepnij 571 Tweet 357
  • Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    3320 udostępnienia
    Udostepnij 1328 Tweet 830

Testy samochodów

ds7 crossback bydgoszcz 1 2 Wiadomości
Testy

Test: Luksusowy SUV DS 7 Crossback – 41.000 kilometrów za nami, SUV klasy premium. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-11-15
renault megane phev 2021 10 Wiadomości
Testy

Test: Renault Mégane Grandtour R.S. Line E-Tech 160 KM – rodzinne kombi z napędem hybrydowym. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-07-11
renault megane grandtour 1 2 tce automat 2014 1 1024x6821 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane Grandtour Bose 1.2 130 KM EDC – z automatem wygodniej. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-11-01
01. Peugeot 308 SW Active EAT6 1.6 BlueHDi 120 KM SS Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW Active EAT6 1.6 BlueHDi 120 KM S&S. Pali 4 litry na setkę a w 2016 nowy kosztował 90 tysięcy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-12-30
Renault Espace
Testy

Test: Renault Espace V 2.0 bluedCi 200 KM – spieszmy się kochać minivany. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-09-12

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Matowy lakier dostępny w całej gamie kolorystycznej DS 4 Crossback

Peugeot 108 Top! Roland Garros

Renault 4 E-Tech zwycięża konkursie Top Gear. Zaważył charyzmatyczny styl i imponująca przestrzeń

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
28
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz