Badania Euro NCAP były od wielu lat wyznacznikiem bezpieczeństwa samochodów. Testy zderzeniowe, które prowadzi ta organizacja, pozwalały klientom na szybką ocenę, czy spełniają ich wymogi pod względem bezpieczeństwa. Ostatnio to się jednak zmieniło a oceny gwiazdkowe zaczynają być kwestionowane.
Kiedy przyjrzymy się wynikom kilku ostatnich testów, zauważymy że Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Cupra Formentor i Polestar 2 uzyskały średnio zaledwie 80% w czterech kluczowych obszarach oceny – ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci na pokładzie, ochrona pieszych / rowerzystów i technologie wspomagająca bezpieczeństwo. A jednak te auta otrzymały po pięć gwiazdek. Tymczasem nowa Dacia Sandero w tych samych obszarach otrzymała blisko 60% a jednak finalna ocena to zaledwie dwie gwiazdki.
Popatrzmy na wyniki dużych samochodów: Dacia Sandero dostała 70% dla ochrony dorosłych i 70% dla ochrony dzieci. Dużo większy Land Rover Defender odpowiednio 85% i 85%. A jednak Land Rover ma pięć gwiazdek, mimo że wynik lepszy tylko o 15% Dacii. Mała elektryczna Honda E ma odpowiednio 76% i 82%, otrzymała cztery gwiazdki. Kia Sorento 82% i 85% – pięć gwiazdek.
Drugi problem z Euro NCAP polega też na tym, że organizacja ta zmieniła kryteria oceny samochodów. I nie są to zmiany drobne, ale znaczące. Zmieniono reguły gry, wprowadzając szereg nowych zasad, kryteriów i wag, które uniemożliwiają porównywanie bezpieczeństwa samochodów starszych i aktualnych. Poprzedni model Dacii Sandero zdobył w testach Euro NCAP 4 gwiazdki! Ktoś uwierzy w to, że nowy, znacznie bezpieczniejszy model na płycie podłogowej bezpiecznego Clio V, osiąga tylko 2? Coś tu jest nie tak.
Nowy, skomplikowany protokół Euro NCAP umożliwia ważenie wyników, co oznacza że skomplikowany algorytm wpływa na finalną ocenę samochodu. Nie ma już bezpośredniego przełożenia wyniku testów na ocenę z użyciem gwiazdek. Dopiero te ważone elementy są podstawą do ich przyznania.
Dzisiaj, patrząc na testy bezpieczeństwa, trzeba więc analizować całe raporty – sama informacja o gwiazdkach nie pokazuje całego obrazu samochodu, szczególnie, że bardzo wiele zależy od systemów elektronicznych. Bezpieczeństwo pasywne, czyli konstrukcja samochodu, są dzisiaj tylko jednym z wielu elementów oceny.
źródło: Auto Express
Najnowsze komentarze