W 2020 roku samochody na polskim rynku podrożały i to znacznie. Dotyczy to nawet znanej z przystępnych pojazdów marki Dacia, ale to nie Dacia trafiła do czołówki producentów o największym wzroście cen, ale Smart, Porsche i DS Automobiles. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR średni wzrost wyniósł 10,6%.
W roku 2020 średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wyniosła 122.529 zł, co daje wzrost o 10,6%. Najbardziej podrożały Skoda Citigo (121,2%), Smart ForFour (93,8%) oraz Smart ForTwo (70,3%). Wprowadzenie na rynek nowego modelu zazwyczaj wiąże się z podwyżką, co obserwujemy m.in. na przykładzie Peugeota i modelu 2008. Średnia ważona cena crossovera spod znaku lwa wzrosła o 35,1%. W roku 2019 francuska marka oferowała jeszcze poprzednią odsłonę crossovera, co może tłumaczyć podwyżkę. Przeskok pomiędzy generacjami jest bowiem bardzo zauważalny. Aktualnie cena Peugeot 2008 rozpoczyna się w polskich salonach od 85.600 zł (zobacz cennik).
Na liście 10 modeli, dla których zanotowano największy wzrost, znalazł się także DS 3 Crossback (+24,9%). Model w podstawowej wersji Chic z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 100 KM kosztuje 98.900 zł.
Do ścisłej czołówki producentów, którzy w roku 2020 sprzedają droższe auta trafiła marka DS Automobiles. Ma to związek z dodaniem do oferty wyżej wycenianych pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Średnia cena ważona awangardowych modeli z Francji wzrosła o 14,4%. Wyżej na liście uplasowały się tylko Smart i Porsche. Do Top 10 trafiły jeszcze dwie marki Grupy PSA: Citroen, który jest droższy o 10,9% oraz Opel z 10,8% podwyżką.
SAMAR przekonuje, że wraz podniesieniem cen pojazdów, wzrosła również średnia pensja Polaków, ale oba tempa wzrostu są niestety identyczne. Oznacza to, że na nowy samochód będziemy pracować tak samo długo. Zarówno w 2018 roku, jak i dwa lata później Kowalski musi poświęcić na auto średnio 31 pensji, czyli 2 lata i 7 miesięcy pracy.
Top 10 marek o największym wzrostem ceny sprzedaży:
- Smart: 80,3%
- Porsche: 15,2%
- DS Automobiles: 14,4%
- Suzuki: 13,2%
- Lamborghini: 12,9%
- Mazda: 12,7:
- Subaru: 12,5%
- BMW: 11,3%
- Citroen: 10,9%
- Opel: 10,8%
Top 10 modeli z największym wzrostem ceny sprzedaży:
- Skoda Citigo: 121,2%
- Smart ForFour: 93.8%
- Smart ForTwo: 70,3%
- Peugeot 2008: 35,1%
- Subaru Impreza: 30,6%
- Mazda MX-5: 27%
- Mazda XV: 25,6%
- DS 3 Crossback: 24,9%
- Mazda 2: 24,1%
- Opel Corsa 23,2%
Najnowsze komentarze