Malutkie zdjęcie Renault Arkany w lewym dolnym rogu okładki, to cała reprezentacja francuskiej motoryzacji na stronie tytułowej aktualnego wydania tygodnika MOTOR. Czy warto kupić to pismo, by mieć co czytać na przykład jutro podczas Święta Niepodległości? A może lepiej wydać pieniądze na jakiś inny periodyk? Sprawdzamy to dla Was!
MOTOR nr 45 (3568) z 08.XI.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C5 Aircross, e-Berlingo, e-Jumpy, e-Spacetourer, 9 Crossback, DS 4, 208, 208 PSE, 2008, 308, 3008, 508, e-Expert, e-Rifter, e-Traveller, Arkana, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Megane, Modus, SUV Alpine, Bigster, Duster, Sandero, Combo-e, Corsa, Vivaro-e, Zafira-e
Koncern Stellantis wspomniano w krótkiej notatce zamieszczonej na stronie 8. poświęconej Toyocie ProAce Electric.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 10. wymieniono m.in. Peugeota 208 PSE, Dacię Bigster, DS 9 Crossbacka, SUV-a Alpine, Peugeota 3008 oraz Renault Kadjara.
Wśród 10 najchętniej kupowanych we wrześniu aut osobowych w Europie na miejscu trzecim znalazło się Renault Clio, które wyprzedziło Dacię Sandero. Na kolejnych miejscach mamy Fiata 500, Opla Corsę, Peugeota 2008, Renault Captura, Toyotę Yaris i Peugeota 208. Wyniki znajdziecie na stronie 11. tygodnika MOTOR.
Porównanie Renault Arkany z Toyotą C-HR opublikowano na stronach 14-18. Oba auta mają hybrydowy napęd, ale wersje wybrano dość niefortunnie – Toyota dysponuje niemal 40 KM więcej. A przecież lepiej pasowałaby wersja o mocy 122 KM – różnica byłaby dużo mniejsza, bo Arkana E-Tech oferuje 145 KM. Zwłaszcza, że Arkana jest większa, więc przydałby się właśnie w niej mocniejszy napęd.
Ale OK, mamy to, co mamy. C-HR jest o dobrych 17 cm krótszy i ma o 8 cm mniejszy rozstaw osi. De facto powinien konkurować z Capturem E-Tech HEV, jeszcze wprawdzie niedostępnym na naszym rynku, ale już przygotowywanym do wjechania na polskie drogi. Auto już jest w parku prasowym, więc można je z Toyotą porównać.
Wróćmy jednak do porównania Toyoty z Arkaną. Renault jest samochodem przestronniejszym i ma większy bagażnik – aż o 122 litry! Oferuje też wyraźnie większą ładowność. Mimo sporo większych gabarytów Renault jest lżejsze od C-HR-a. toyota za to oferuje lepszą dynamikę, ale ma wszak dużo więcej mocy. Okupuje to jednak nieco wyższym zużyciem paliwa. Dzięki większemu bakowi Arkana oferuje też większy zasięg, nawet czterocyfrowy. I do tego francuskie auto jest minimalnie tańsze (ceny po doposażeniu).
Ostatecznie więc MOTOR wskazał zwycięzcę w postaci francuskiego modelu. Arkana uzbierała 238 punktów, o 13 więcej od Toyoty. Brawo!
Na stronach 34-35 coś dla tych, którzy holują przyczepy. Tym razem porównano pod tym względem samochody elektryczne oraz hybrydy plug-in. Wśród nich znalazły się:
– Citroëny C5 Aircross, e-Berlingo, e-Jumpy (Kombi) i e-Spacetourer;
– DS 4;
– Ople Combo-e, Vivaro-e i Zafira-e;
– Peugeoty e-Expert, e-Rifter i e-Traveller;
– Renault Kangoo.
W dobie pandemii wzrosło zainteresowanie samochodami używanymi. Wiązało się to m.in. ze spadkiem zaufania do komunikacji zbiorowej, bo nie wiadomo, czy nie natrafimy tam na chorego współpasażera, co niesie za sobą pewne ryzyko. Wśród aut, które na rynku wtórnym mocno zwiększyły popyt MOTOR na stronie 37. wymienia m.in. Dacię Duster, Renault Megane III i Renault Clio IV.
Renault Modusa wspomniano w materiale będącym starciem Nissana Note ze Škodą Roomster (strony 38-41). Nie jestem przekonany, że to sensowne porównanie, bo mikrovana porównano w zasadzie z kombivanem. Nic więc dziwnego, że Nissan przegrał.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze