Sébastien Loeb i Dani Sordo, których przed trzecim etapem rajdu dzieliła różnica tylko 1,5 s., na 6 niedzielnych odcinkach specjalnych byli w dogodnej pozycji do zwycięstwa i tym samym do wykonania zadania, jakie stawiał przed nimi Olivier Quesnel. Musieli dwukrotnie pokonać pętlę złożoną z trzech oesów, wytyczonych na zachód od Salou, utrzymując przewagę zyskaną podczas dwóch poprzednich etapów. Obydwaj kierowcy C4 WRC woleli jednak walczyć aż do końca, nie poprzestając na spokojnym zdążaniu do mety i także ostatniego dnia rajdu wygrywali odcinki specjalne. Zarówno Loeb jak i Sordo podkreślali, że łatwiej jest im utrzymać pełną koncentrację, gdy jadą w wysokim tempie, że walka sprawia im większą przyjemność niż tylko obrona pozycji i że pamiętają, by nie sprawić zawodu rzeszom fanów, zgromadzonych wzdłuż trasy.
Dani Sordo rozpoczął dzień od wygranej na OS13 – Riudecanyes. Na krótkim OS 15 (La Serra d’Almos) najszybszy był Sébastien Loeb. Pięciokrotny Mistrz Świata zjeżdżał na serwis w Salou po pierwszej pętli z przewagą 2,3 s. „Uważam szczególnie na to, by nie ciąć zakrętów za głęboko, bo obawiam się przebicia opony. Nie ma sensu starać się o kolejne, zupełnie niepotrzebne ułamki sekundy. Na drugim przejeździe będę jeszcze ostrożniejszy, bo drogi, już raz przez nas przejechane, są teraz bardzo zabrudzone.”
Trzy ostatnie odcinki rajdu nie przyniosły już żadnych zmian w klasyfikacji. Sébastien Loeb i Daniel Elena zanotowali 53. zwycięstwo w swojej karierze w WRC. „Zajęcie tutaj dwóch pierwszych miejsc było dla nas bardzo ważne – tak dla zdobycia Mistrzostwa Producentów, jak i dla przedłużenia moich szans w Klasyfikacji Kierowców” – mówił na mecie Loeb. – „Wszyscy członkowie zespołu spisali się w ten weekend na medal, a nasze samochody były bez zarzutu. Dziękuję Daniemu za to, że lojalnie przystał na rolę drugiego kierowcy zespołu. Gdyby zamierzał walczyć ze mną o pierwsze miejsce, jestem pewien, że miałbym bardzo trudne zadanie i stoczylibyśmy na trasach rajdu Katalonii niezwykle zacięty pojedynek.”
„Jestem dumny, że przyczyniłem się do zdobycia przez Citroëna kolejnego tytułu mistrzowskiego” – dodał Dani Sordo.
„To osiągnięcie jest wspólną nagrodą za nasz wysiłek. Wszyscy członkowie zespołu, piloci, inżynierowie i mechanicy mają swój udział w tym wielkim sukcesie. Zdobywając tytuł w Klasyfikacji Producentów, wypełniliśmy połowę zadania”* – mówił Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing. – „Dzięki doskonałemu występowi załogi Sordo/Martí, Loeb i Elena będą mogli skupić się w Rajdzie Wielkiej Brytanii wyłącznie na jednym celu – dotarciu do mety na miejscu wyższym niż Mikko Hirvonen, aby po raz szósty z rzędu zdobyć tytuł mistrzowski. Dzisiaj pragnę także pogratulować dobrych wyników dwóm innym kierowcom Citroënów C4 WRC – mam na myśli Pettera Solberga i Sébastiena Ogier. Dzięki nim C4 zapisały na swoim koncie w tym rajdzie 17 najlepszych czasów na 18 odcinków specjalnych.”
Obecny na trasie rajdu Frédéric Banzet, Dyrektor Automobiles Citroën, powiedział: „Zdobyty dziś piąty tytuł mistrzowski* Citroëna stanowi najpiękniejsze uwieńczenie weekendu, w który obchodziliśmy rocznicę 90-lecia naszej marki – naszej filozofii Créative Technologie. Jestem zachwycony uzyskanym wynikiem, ale wielkie wrażenie zrobiła na mnie także popularność i gorąca atmosfera tego rajdu. Goście Citroena z całej Europy, byli świadkami sportowego spektaklu na bardzo wysokim poziomie. Teraz życzę załodze Sébastien Loeb/Daniel Elena zdobycia w Walii szóstego tytułu Rajdowych Mistrzów Świata Kierowców.”
* Wynik ten będzie oficjalny po potwierdzeniu ostatecznych wyników przez FIA.
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1 – OS4: Dani Sordo (Citroën C4); OS5 i OS6: Sébastien Loeb (Citroën C4).
Etap 2: OS7: S. Loeb; OS8: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS9: D. Sordo; OS10: S. Ogier; OS11: S. Loeb; OS12: P. Solberg (Citroën C4).
Etap 3: OS13 D. Sordo; OS14: P. Solberg; OS15: S. Loeb; OS16 i OS17: P. Solberg; OS18: Jari-Matti Latvala (Ford Focus).
Najskuteczniejsi: D. Sordo, 6 najlepszych czasów; S. Loeb, 5; P. Solberg, 4; S. Ogier, 2; J-M. Latvala, 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS6: D. Sordo; OS7: D. Sordo i S. Loeb; OS8: S. Loeb; OS9 do OS11: D. Sordo; OS12 do OS18: S. Loeb.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Katalonii (rundy 11/12)
1. Loeb/Elena Citroën C4 3h22:4,7
2. Sordo/Martí Citroën C4 +12,0
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus +54,1
4. P. Solberg/Mills Citroën C4 +1:12,4
5. Ogier/Ingrassia Citroën C4 +1:41,6
6. Latvala/Antilla Ford Focus +2:49,8
7. Wilson/Martin Ford Focus +7:15,5
8. Villagra/Perez Companc Ford Focus +8:28,1
9. H. Solberg/Menkerud Ford Focus + 9:07,6
10. Snobeck/Mondésir Peugeot 307 +10:56,0
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 11/12:
1. Mikko Hirvonen – 84
2. Sébastien Loeb – 83
3. Dani Sordo – 58
4. Jari-Matti Latvala – 39
5. Petter Solberg – 30
6. Henning Solberg – 29
7. Matthew Wilson – 25
8. Sébastien Ogier – 24
9. Federico Villagra – 16
10. Conrad Rautenbach – 8
11.Mads Østberg – 7
12. Khalid Al Qassimi – 6
13. Chris Atkinson – 4
14. Jewgenij Nowikov – 4
15. Matti Rantanen – 4
16. Krzysztof Hołowczyc – 3
17. Jari Ketomaa – 2
18. Nasser Al Attiyah – 1
19. Urmo Aava – 1
20. L. Athanassoulas – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 11/12:
1. Citroën Total WRT – 151
2. BP Ford Abu Dhabi – 130
3. Stobart VK M-Sport – 74
4. Citroën Junior Team – 42
5. Munchi’s Ford – 23
Najbliższa runda: Rajd Wielkiej Brytanii, 23-25 października 2009.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze